Hjälp!: Reklamera efter garantitid?!
Hej!
Känner mig lite dum då det känns som att man inte har rätt till detta.. men hoppas ändå att det finns stöd i lagen så jag får rätt mot LG?
Jag har en LG Plasma "42PM1MA" som köptes i september 2006. Nu har alltså garantin gått ut för en månad sedan då Dustin som jag köpte tvn ifrån ger 2 års garanti.
Min tv har fått massor med störande röda prickar (tusentals) som dansar runt på skärmen, och detta är tydligen ett mycket känt fel på LG plasmor.. många har samma problem som jag och när jag ringde till verkstan så nämde dom att dom visste direkt va det var, då dom gör massor med garantijobb på dessa plasmaskärmar. Byte av bland annat controller kort ska göras, vilket skulle kosta mig minst 3000kr enl. verkstan.
Känns ju riktigt surt med tanke på att garantin gick ut för bara EN månad sen.. *suck*
Jag började med att kontakta Dustin som sa - "Oj då.. en månad sen? Jobbigt.. här har du nummer till LG"
Ringde LG/Powermill och dom sa - "Inget vi kan göra, här har du nummer till verkstäder som arbetar med våra produkter utanför garantin"
På Spacetronic som är en av verkstäderna sa dom att detta är ett känt problem, och dom visste direkt vad dom kommer behöva byta då dom ofta behövt göra det på dessa skärmar.
Sen börjar jag höra rykten om att man har tre års reklamationsrätt enligt lag?!! Nu fattar jag ingenting.. Om detta är sant, varför är inte garantin på tre år då?
Stämmer detta?.. gjorde en sökning på nätet och hittade denna text:
Tre års reklamationstid
Från och med 1 april 2005 har konsumenter tre år på sig att reklamera en vara eller en tjänst, mot nuvarande två år. Men man måste fortfarande klaga inom rimlig tid efter det att felet upptäckts. Där gäller fortfarande två månader som "rimlig tid".
Om man har köpt en vara som man förväntar sig ska hålla i många år är det dessvärre inte alltför ovanligt att den slutar fungera när två år har gått. Handlar det om kapitalvaror kan det bli dyrt för konsumenten. För att förbättra konsumenternas ställning har regeringen beslutat att förlänga rätten att reklamera till tre år.
Fortfarande gäller den så kallade sexmånadersregeln; att fel som visar sig inom sex månader efter köpet ska anses som ursprungliga. Det betyder att säljaren måste laga varan, ersätta den med en ny eller ge pengarna tillbaka - om han inte kan bevisa att felet inte är ursprungligt. Efter sex månader är det köparen - konsumenten - som måste kunna bevisa, eller göra troligt, att felet fanns där från början.
Reglerna träder i kraft den 1 april 2005. Det innebär att den förlängda reklamationstiden gäller varor och tjänster som du köper den 1 april eller senare. För varor som du köpt före detta datum gäller fortfarande två års reklamationstid.
Om detta nu stämmer.. Vart ska jag vända mig för att få min tv fixad eller reklamerad? Någon som kan nåt om detta och kan tänka sig att hjälpa mig?
Mvh Cyn
[b]Antec P180B - i7 920 (D0) - Asus P6T Deluxe v2 - Thermalright Ultra Extreme - GTX280- 6GB Corsair Dominator C8 1600mhz - Corsair HX 1000W