Liggetid på posten.

Permalänk
Medlem

Liggetid på posten.

Beställde mina varor i tisdags och de kom fram i onsdags. Dock kan jag inte hämta dem förens på måndag. Liggetiden enligt personer jag har frågat är 14 dagar, men redan igår två dagar efter paketet hade anlänt fick jag en påminnelse på sms att mitt paket fanns på posten.

Är 14 dagar korrekt?

Visa signatur

Intel E8500 E0 3.16GHZ @3.5GHZ | Corsair VX550W | Sapphire HD4870 512mb 810/1100 | Asus P5Q-E 1406 Bios | Antec Three Hundred | XMS2 Corsair 2x2GB PC-6400 800mhz | WD Caviar Blue 640GB 7200RPM 16mb | Windows Vista Home Premium 64-bit SP1

Permalänk
Medlem

Liggetiden kan variera och framgår din avi, gör det inte det så går det att ringa till posten att fråga.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Hittar det inte på posten.

Visa signatur

Intel E8500 E0 3.16GHZ @3.5GHZ | Corsair VX550W | Sapphire HD4870 512mb 810/1100 | Asus P5Q-E 1406 Bios | Antec Three Hundred | XMS2 Corsair 2x2GB PC-6400 800mhz | WD Caviar Blue 640GB 7200RPM 16mb | Windows Vista Home Premium 64-bit SP1

Permalänk
Hedersmedlem

synd. då finns det nog inte kvar
Bara att leta lite mer då. Posten har en jättebra tjänst för att spåra status på sina paket.

Sedan har jag aldrig hört om någon som haft mindre än två veckors liggtid på posten. Det är högst möjligt att det finns, men det är förmodligen relativt ovanligt

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Jag orkar inte leta upp det åt dig på Postens hemsida så jag besvarar din fråga i stället ja 14 dagar är korrekt om avsändaren inte begärt förkortad väntetid vilket jag har svårt att tro att dom begärt.

Permalänk
Medlem

Alla paket ligger kvar en månad OM inte avsändaren har begärt förkortad liggetid.

Permalänk
Medlem

Den 1 januari 2007 ändrade Posten liggetiden för Postpaket från tidigare 30 dagar till 14 dagar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xrm
Den 1 januari 2007 ändrade Posten liggetiden för Postpaket från tidigare 30 dagar till 14 dagar.

Inte enligt denna sida: http://www.posten.se/ptm/ptm_do.jsp?action=getServiceDetail&s...

"Förkortad liggetid Om du vill att försändelsen ska har kortare liggetid än 30 dagar kan du begära Förkortad liggetid. På försändelsen skriver du texten Förkortad liggetid och det datum då försändelsen ska skickas tillbaka. En särskild etikett finns på Företagscenter. Du kan endast köpa tjänsten på Företagscenter".

Dessutom enligt villkor från 2008-01-01

5.3 Liggetid
Försändelsen ligger kvar för avhämtning 30 dagar från
ankomstdag till utlämningsstället. Därefter returneras
försändelsen till avsändaren.

http://www.posten.se/ptm/bin/ptmpdf?objectid=4373.5085

Permalänk
Medlem

Den länk du bifogat avser Rekomenderad post se denna läng i stället
http://www.posten.se/ptm/bin/ptmpdf?objectid=4341.5751

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xrm
Den länk du bifogat avser Rekomenderad post se denna läng i stället
http://www.posten.se/ptm/bin/ptmpdf?objectid=4341.5751

Stämmer. För paket så är standard 14 dagar och för brev 30 dagar. "Om kund begärt förlängd liggetid ligger paketet kvar på Postens serviceställe i 30 dagar innan det returneras till avsändaren".

Värt att tänka på är att komponenter som grafikkort, moderkort, processorer etc. skickas som brev enligt Posten. Hela datorer skickas däremot som paket.

Permalänk
Medlem

Jag utgår bara ifrån den erfarenhet jag har av mina tidigare ordrar hos diverse leverantörer av datorkomponenter när jag beställt ett flertal produkter.

Som trådskaparen uttrycker sig så har han beställt ett antal komponenter vilket jag skulle ha svårt att tro att dom skickar i ett brev därav min gissning att produkterna levereras med Postens postpaket.

Om trådskaparen har ett kollinummer kan ha/hon gå in på Postens hemsida spåra kollinummret och få information om vilken typ av försändelse det är.

Jag hoppas xoxo är nöjd med denna information som inte kan bli mer utförlig.

Permalänk
Medlem

Antal: 1 försändelse

Vad menas med det?

Visa signatur

Intel E8500 E0 3.16GHZ @3.5GHZ | Corsair VX550W | Sapphire HD4870 512mb 810/1100 | Asus P5Q-E 1406 Bios | Antec Three Hundred | XMS2 Corsair 2x2GB PC-6400 800mhz | WD Caviar Blue 640GB 7200RPM 16mb | Windows Vista Home Premium 64-bit SP1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xoxo
Antal: 1 försändelse

Vad menas med det?

Att det är ett paket?

Visa signatur

Antec P180 | Intel C2Q | Corsair 2048mb| Gigabyte GA-P35-DS3 | Albatron 8800GT | Maxtor 200GB, Seagate 500GB, WD MyBook 500GB | 24" Samsung 2493HM
Foto: Nikon D80 18-135 Kit | SB800 | 70-200 VR

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viceroy
Värt att tänka på är att komponenter som grafikkort, moderkort, processorer etc. skickas som brev enligt Posten. Hela datorer skickas däremot som paket.

Va??

Kan mycket väl säga att en komponent skickas inte så som posten vill utan som företaget vill. Och dom stora komponentkedjorna Dustin, Komplett, Datorbutiken, Inet etc skickar komponenter som paket. Jobbar själv lite då som då på ett företagscenter och paket är 14 dagar så länge inte kund ringer och säger att dom vill hämta det lite senare. Företagspaket och REK brev gäller 30 dagar om dom inte oxå ändrade företagspaket.

Tror aldrig ett företag hade varit så dumma och skicka ett grafikkort eller liknande som REK brev då om det går sönder i hantering så kommer inte posten att godkänna reklamationen då embalaget inte räknas som tillräckligt. Värt att tänka på

Och ja, en försändelse menas att allt du beställt är i ett och samma embalage met 1 kolli ID

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viceroy

Värt att tänka på är att komponenter som grafikkort, moderkort, processorer etc. skickas som brev enligt Posten. Hela datorer skickas däremot som paket.

Det är ren BS.
Var har du fått det ifrån?