Spåra mobil,tid och datum,går det?

Permalänk

Spåra mobil,tid och datum,går det?

Hej!
Har bara en liten fråga kring mobil och nummer:P
Kan polisen spåra var mobilen är(position) och kan de se var den har varit förut och vilken tid? Undrar för det var en liten snack med kompisar o tjafs:P
Mvh och tack för svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av edi tiger
Hej!
Har bara en liten fråga kring mobil och nummer:P
Kan polisen spåra var mobilen är(position) och kan de se var den har varit förut och vilken tid? Undrar för det var en liten snack med kompisar o tjafs:P
Mvh och tack för svar!

Vet inte om polisen kan göra det. Jag är ganska säker på att de i alla fall inte kan kolla vart den har varit.

Det går att spåra mobiler, men jag tror inte polisen har befogenhet att göra det hur som helst (om ens alls?). Det går (kanske) inte att kolla vart mobilen har varit för det måste lagras någonstans. Jag är som sagt inte helt säker på detta. Jag är i alla fall inte bekväm med att någon/några lagrar min mobils positioner hur som helst. Vad f*n ska de med det till, kan man då undra.

Om man ringer 112 i en nödsituation och de behöver spårning så kan de fixa det direkt (om operatören stödjer detta). Men 112 är inte polisen.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Så länge mobilen är på kan man se vilka/vilken mast den kommunicerar mot och på så sätt ta reda på ett ungefärligt område. Är det flera master i närheten kan positionen trianguleras och säkerställas med tämligen god precision.
Gissningsvis behöver polisen brottsmisstanke eller andra särskilda omständigheter för att få ut sådan information från operatörerna.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

I efterhand kan de se vilken mast som du var uppkopplad mot samt när och till vem du ringde.

Permalänk

Har för mig att polisen kan få fram vilken mast en mobiltelefon var ansluten till vid vilken tidpunkt, men då krävs det misstanke om brott och att en utredning är på g och hela köret, går rätt långt innan dom kräver det.

Så låt bli att göra brott så lär dom inte jaga dig...hehe ^^

Permalänk

Jag jobbar som NOC tekniker på ett av de större mobiloperatören. Utför bl.a. s.k positionering för Rikskriminalpolisen. Kan inte förklara för er hur det hela fungerar osv pga tystnadsplikt.

Visa signatur

AMD Duron@1800Mhz [ 12x150FSB ] | 1024MB Noname | ASUS A7N8X-E | 6600GT | Antec TrueControl 550W | 2x250GB+160GB

INTEL C2D E6300 1,86GHz@2,80GHz [ 7x400FSB ] | Asus P5B-Deluxe | OCZ PC6400 DDR2 800MHz 4GB | XFX HD5850 BE 1024MB | Define R2 Titanium Grey | Antec TrueControl 550W | BenQ FP241W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av twit
Så länge mobilen är på kan man se vilka/vilken mast den kommunicerar mot och på så sätt ta reda på ett ungefärligt område. Är det flera master i närheten kan positionen trianguleras och säkerställas med tämligen god precision.
Gissningsvis behöver polisen brottsmisstanke eller andra särskilda omständigheter för att få ut sådan information från operatörerna.

Triangulering måste väl ske i realtid? Det funkar väl som så att de skickar ut signaler från masterna och räknar ur lång tid det tar för telefonen att svara t.ex

Historiskt sett borde de bara kunna se vilken mast den har varit uppkopplad mot. Och då är området betydligt större än man får fram vid triangulering.

Permalänk
Medlem

Eniro hade en sådan tjänst där man kunde kolla var en mobil var men de tog bort den inom kort

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Overdrive
Jag jobbar som NOC tekniker på ett av de större mobiloperatören. Utför bl.a. s.k positionering för Rikskriminalpolisen. Kan inte förklara för er hur det hela fungerar osv pga tystnadsplikt.

Och med detta ville du ha sagt vad?

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk

IESN tracking, man letar efter telefonens fysiska adress, och det går atttriangulera. Precis som du kan göra det själv med t.ex. en Iphone, de vet jag har ett sång program inbyggt i sitt kartprogram så kan polisen också göra det.

Visa signatur

GeForce GTX 260 | Amd X2 6000+ (Windsor) | 4gb Dominator PC-8500 DDR2 ram | Logitech MX 400 | Antec Three hundred |

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd låst*

Detta har ej med konsumenträtt att göra.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||