Har du stort behov av en fungerande telefon så har du rätt att kräva omleverans enligt konsumentlagstiftning men räkna med oförstående försäljare som inte vet om detta.
Utdrag ur Konsumentköplagen på
-------------
Påföljder vid fel på varan
22 § Är varan felaktig enligt 16-21 §§, får köparen enligt 23, 24 och 26-29 §§ kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet. Dessutom får han kräva skadestånd enligt 30-32 §§. Han får även hålla inne betalningen enligt 25 §. Lag (2003:162).
Avhjälpande och omleverans
26 § Köparen har rätt att kräva att säljaren avhjälper felet eller företar omleverans, om detta kan ske utan oskälig kostnad för säljaren.
Vid bedömningen av om någon av påföljderna avhjälpande eller omleverans skulle medföra oskälig kostnad för säljaren skall särskild hänsyn tas till vilken betydelse felet har, vilket värde varan skulle ha haft om den varit felfri och om den andra påföljden skulle kunna fullgöras till väsentligt lägre kostnad för säljaren och utan väsentlig olägenhet för köparen.
Avhjälpande eller omleverans skall ske inom skälig tid efter det att köparen framställde sitt krav och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för denne. Lag (2002:587).
27 § Kräver köparen en annan påföljd än avhjälpande eller omleverans, har säljaren trots detta rätt att på egen bekostnad vidta sådan åtgärd, om han efter det att reklamation har kommit honom tillhanda utan uppskov erbjuder sig att göra detta samt åtgärden kan ske inom skälig tid därefter och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för köparen.
Säljaren får ej åberopa att han inte har beretts tillfälle att avhjälpa felet eller företa omleverans, om köparen har avhjälpt felet och det med hänsyn till omständigheterna inte skäligen kunde krävas att köparen skulle avvakta avhjälpande eller omleverans från säljarens sida. Lag (2005:62).
29 § Köparen får häva köpet, om felet är av väsentlig betydelse för honom.
-------------
Dvs § 29 ger dig rätt att häva köpet om felet gör att du t.ex inte kan använda varan som avsett och är i stort behov av en fungerande sådan.
Policy trumfar aldrig konsumentlagstiftning.
Däremot verkar ju ditt fel vara av liten betydelse för den funkar ju annars? Sen Elgigantens maxgräns för garantiärenden förstår jag inte då du har i normalfallet 2 mån på dig att reklamera ett fel och garanti får inte vara sämre än konsumentköplagen?