Varning för Göteborgs Data Akut (Dataakut)

Permalänk
Medlem

Varning för Göteborgs Data Akut (Dataakut)

Det mest oseriösa företaget jag har stött på någonsin.

Lämnade in min dator hos dem efter mycket om och men då de inte hade uppgivit rätt öppettider, m.m. När jag skulle hämta ut den visade det sig att de inte kunde fakturera mitt företag vilket de inte hade upplyst mig om och inte heller stod det någonstans på deras hemsida eller i lokalen. Jag påpekade att det var mycket ovanligt och att de borde informera om det. Jag fick då gå iväg och hämta min plånbok i bilen och när jag kommer tillbaka så börjar helvetet.

Jag blir hotad, knuffade och spottade på utav deras anställde som jag tidigare pratat med. Han vägar lämna ut min dator och han tar och slänger ut mitt VISA-kort ut genom dörren, ut på gatan. Under hela tiden så skriker han och situationen blir mer och mer hotfull. Han vägrar lämna ut datorn och skriker hela tiden att jag kan glömma att jag någonsin får datorn.
Jag ringer då polisen och de bestämmer att de skall skicka en bil. De förstår att situationen är allvarlig eftersom de knappt hör vad jag säger då Göteborgs Data Akuts personal skriker och hotar i bakgrunden. Under samtalet med polisen så har ägaren blivit inringd av sin personal. Jag säger då till polisen att de inte behöver komma och att detta kommer lösa sig. Tyvärr så visar detta sig vara helt fel...

Ägaren har med sig en yngre "livvakt" som även de börjar hota mig, skriker och vägrar ge tillbaka mitt VISA-kort eller ge mig min dator. Jag frågar ägaren om de är riktigt kloka och om de förstår att vad de gör är väldigt allvarligt. Han säger då bara att det inte är hans problem samtidigt som han försöker knuffa ut mig ur lokalen. Jag blir då tvungen att ringa polisen igen och då bestämmer sig ägaren för att låta mig betala samt få min dator.

Efter en 20 minuter med hot, spott, knuffande, skrik, etc. så kommer jag äntligen ut med min dator och känner mig som att jag varit med om något helt overkligt. Kan det få gå till så här? Vad är detta för människor?

Efter att ha suttit och återhämtat mig i bilen tar jag och ringer upp ägaren och frågor honom om han tyckte det som hände i hans butik är försvarbart. Han svarar då bara att det inte är hans problem och att han inte sett eller hört något. Total förnekelse! Jag frågar honom om det är normalt beteende av en leverantör och affär att hota sina kunder och vara våldsamma mot dem och han svarar då bara att det som skett har skett och inte går att göra något åt....

De som arbetar på Göteborgs Data Akut är ett gäng kompletta dårar och jag vill verkligen varna alla för att något med dessa människor att göra. Jag är i alla fall tillräckligt stark som person att kunna ta något sådant här, men kan man räkna med att alla kan det? Tänk om det varit någon annan person än mig som blev utsatt för deras påhopp, hur hade det gått då? Jag tycker det är förjävligt det som de gjort och jag hoppas verkligen ingen annan behöver vara med om något liknande. Varning för Göteborgs Dataakut!

Permalänk
Medlem

Det där låter förjävligt!

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

Du tänkte aldrig på att du kanske var i fara? De där människorna verkar ju en aning labila ...

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

hoppsan...

Tänker du gå vidare med polisanmälan eller ngt sånt? De har förmodligen en inspelning av ditt samtal där bakgrundsljud kan höras.

Känns ju helknas det där med att de inte kan fakturera företag, de driver ju en tjänst som är främst företagsinriktad.

"(Efter överenskommelse kan inlämning och utlämning
övriga dagar och tider ske på Pizzeria Del Piero
som ligger precis bredvid oss. Vi tar då en extra avgift på 50:-)"
- 50 kr för fettfläckar på chassit och pizzadeg i nätagget!

Permalänk
Inaktiv

Haha, är detta sant så är det ju helt puckat, har aldrig hört talas om nåt liknande!

Permalänk

Det är aldrig ens fel att två träter som man brukar säga.
Men deras uppförande är shockande, nästan så man undrar om det verkligen kan ha skett så? Du skrev att de slängde ut ditt visa kort genom dörren, senare skriver du att de "hade det" och vägrade ge dig det... vad har jag missat?
Sen måste ju något triggat deras helt sjuka beteende, inte så att du brusade upp dig för att det inte fakturerade? Det du skrev om faktureringen får man uppfattningen att du blev sur över att de inte fakturerade och det kan vara orsaken till deras märkliga betende. Att du tycker att det är dåligt att det inte upplyste dig om att de inte kunde fakturera dig är ju ganska naivt, för det stod ju inte heller att de kunde det?

Även om detta är ena sidans berättelse vilket oftast brukar vridas lite till sin fördel så finns det nog inget som försvarar deras uppförande.

Visa signatur

- Who are you? -

Permalänk
Medlem

Även om han skulle brusat upp sig så ger det inte personalen någon som helst anledning att bete sig på det viset. Polis anmälan för olaga hot samt anmälan till konsumentverket bör göras snarast. Du kommer få ett fett skadestånde för denna traumatiska upplevlse så stå på dig och hoppas på att konsument verket varnar företaget så att de ligger i deras register.

Visa signatur

"Be not afraid of life. Believe that life is worth living, and your belief will help create the fact." - William James

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Varning för Göteborgs Data Akut (Dataakut)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av curlcurl
Det mest oseriösa företaget jag har stött på någonsin.

Lämnade in min dator hos dem efter mycket om och men då de inte hade uppgivit rätt öppettider, m.m. När jag skulle hämta ut den visade det sig att de inte kunde fakturera mitt företag vilket de inte hade upplyst mig om och inte heller stod det någonstans på deras hemsida eller i lokalen. Jag påpekade att det var mycket ovanligt och att de borde informera om det. Jag fick då gå iväg och hämta min plånbok i bilen och när jag kommer tillbaka så börjar helvetet.

Jag blir hotad, knuffade och spottade på utav deras anställde som jag tidigare pratat med. Han vägar lämna ut min dator och han tar och slänger ut mitt VISA-kort ut genom dörren, ut på gatan. Under hela tiden så skriker han och situationen blir mer och mer hotfull. Han vägrar lämna ut datorn och skriker hela tiden att jag kan glömma att jag någonsin får datorn.
Jag ringer då polisen och de bestämmer att de skall skicka en bil. De förstår att situationen är allvarlig eftersom de knappt hör vad jag säger då Göteborgs Data Akuts personal skriker och hotar i bakgrunden. Under samtalet med polisen så har ägaren blivit inringd av sin personal. Jag säger då till polisen att de inte behöver komma och att detta kommer lösa sig. Tyvärr så visar detta sig vara helt fel...

Ägaren har med sig en yngre "livvakt" som även de börjar hota mig, skriker och vägrar ge tillbaka mitt VISA-kort eller ge mig min dator. Jag frågar ägaren om de är riktigt kloka och om de förstår att vad de gör är väldigt allvarligt. Han säger då bara att det inte är hans problem samtidigt som han försöker knuffa ut mig ur lokalen. Jag blir då tvungen att ringa polisen igen och då bestämmer sig ägaren för att låta mig betala samt få min dator.

Efter en 20 minuter med hot, spott, knuffande, skrik, etc. så kommer jag äntligen ut med min dator och känner mig som att jag varit med om något helt overkligt. Kan det få gå till så här? Vad är detta för människor?

Efter att ha suttit och återhämtat mig i bilen tar jag och ringer upp ägaren och frågor honom om han tyckte det som hände i hans butik är försvarbart. Han svarar då bara att det inte är hans problem och att han inte sett eller hört något. Total förnekelse! Jag frågar honom om det är normalt beteende av en leverantör och affär att hota sina kunder och vara våldsamma mot dem och han svarar då bara att det som skett har skett och inte går att göra något åt....

De som arbetar på Göteborgs Data Akut är ett gäng kompletta dårar och jag vill verkligen varna alla för att något med dessa människor att göra. Jag är i alla fall tillräckligt stark som person att kunna ta något sådant här, men kan man räkna med att alla kan det? Tänk om det varit någon annan person än mig som blev utsatt för deras påhopp, hur hade det gått då? Jag tycker det är förjävligt det som de gjort och jag hoppas verkligen ingen annan behöver vara med om något liknande. Varning för Göteborgs Dataakut!

Det känns som om händelsen saknar en del detaljer.

Du menar alltså att personalen helt plötsligt när du kommer tillbaka från bilen: börjar hota, knuffa och spotta dig helt oprovocerat?
Varför skulle ägaren ta med sig en livvakt? Hotade/rädda människor brukar ha livvakt.
Först slänger dom ut ditt visa kort, sen helt plötsligt i nästa ögonblick har dom ditt visa kort.
Låter väldigt skumt att någon person, eller ens sjuka helt plötsligt skulle få för sig o göra sådana saker oprovocerat.

Företaget har ändå funnits sen 2005 med ganska positiva rörelseresultat. Jag har svårt att tro att dom skulle finnas kvar sålänge, om dom nu hoppar på sina kunder helt plötsligt. Om dom nu inte bytt ägare och personal.

Hade vart kul o höra vad den andra sidan har att säga.
Men är det som du säger, är det väl bara o anmäla händelsen.

Permalänk
Medlem

Polisanmälan leder sällan till något i sådana situationer. Ord emot ord är en huvudvärk för de som tar hand om anmälan. Men iom att curlcurl har känt sig hotad så bör en anmälan ske.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Inte helt oväntat att det hade något med en pizzeria att göra...

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

såg att du startat en tråd på flashback om detta också, vafan gå ut mer med det, i lokaltidning, kvällspress å hela tjotabalongen.

Visa signatur

Ridå

Permalänk
Medlem

Re: Re: Varning för Göteborgs Data Akut (Dataakut)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Airwolf
Det känns som om händelsen saknar en del detaljer.

Du menar alltså att personalen helt plötsligt när du kommer tillbaka från bilen: börjar hota, knuffa och spotta dig helt oprovocerat?
Varför skulle ägaren ta med sig en livvakt? Hotade/rädda människor brukar ha livvakt.
Först slänger dom ut ditt visa kort, sen helt plötsligt i nästa ögonblick har dom ditt visa kort.
Låter väldigt skumt att någon person, eller ens sjuka helt plötsligt skulle få för sig o göra sådana saker oprovocerat.

Företaget har ändå funnits sen 2005 med ganska positiva rörelseresultat. Jag har svårt att tro att dom skulle finnas kvar sålänge, om dom nu hoppar på sina kunder helt plötsligt. Om dom nu inte bytt ägare och personal.

Hade vart kul o höra vad den andra sidan har att säga.
Men är det som du säger, är det väl bara o anmäla händelsen.

Sjukaste jag hört, hur kan du ens försvara dem ?!

Visst, han hittar ju på allt det där själv.
Angående "livvakten", det är nog oerhört många mindre datorfirmor vars ägare har livvakt, självklart.

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Medlem

Ööööö
Killen registerade sig idag och det är hans först och enda inlägg/tråd!
Tror ni verkligen på detta????

Permalänk
Inaktiv

Finns liknande situationer i Helsingborg med ägare vars nationalitet inte är svensk. Känns lite som om det är samma visa i den historien du berättar om.

...slutade med att den här affären (PC-Office) på sitt gamla ställe blev besökt av en catepillar en sen lördagskväll.

Problem löst.

Personligen sätter jag hårt mot hårt; det polisiära i dagens samhälle är inget jag längre litar på.

Permalänk
Medlem

kasta in en granat genom deras fönster och bjud kvarteret på kebab

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Re: Varning för Göteborgs Data Akut (Dataakut)

Visst. Säkert. Detta har nog hänt.

NOT!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av curlcurl
Det mest oseriösa företaget jag har stött på någonsin.

Lämnade in min dator hos dem efter mycket om och men då de inte hade uppgivit rätt öppettider, m.m. När jag skulle hämta ut den visade det sig att de inte kunde fakturera mitt företag vilket de inte hade upplyst mig om och inte heller stod det någonstans på deras hemsida eller i lokalen. Jag påpekade att det var mycket ovanligt och att de borde informera om det. Jag fick då gå iväg och hämta min plånbok i bilen och när jag kommer tillbaka så börjar helvetet.

Jag blir hotad, knuffade och spottade på utav deras anställde som jag tidigare pratat med. Han vägar lämna ut min dator och han tar och slänger ut mitt VISA-kort ut genom dörren, ut på gatan. Under hela tiden så skriker han och situationen blir mer och mer hotfull. Han vägrar lämna ut datorn och skriker hela tiden att jag kan glömma att jag någonsin får datorn.
Jag ringer då polisen och de bestämmer att de skall skicka en bil. De förstår att situationen är allvarlig eftersom de knappt hör vad jag säger då Göteborgs Data Akuts personal skriker och hotar i bakgrunden. Under samtalet med polisen så har ägaren blivit inringd av sin personal. Jag säger då till polisen att de inte behöver komma och att detta kommer lösa sig. Tyvärr så visar detta sig vara helt fel...

Ägaren har med sig en yngre "livvakt" som även de börjar hota mig, skriker och vägrar ge tillbaka mitt VISA-kort eller ge mig min dator. Jag frågar ägaren om de är riktigt kloka och om de förstår att vad de gör är väldigt allvarligt. Han säger då bara att det inte är hans problem samtidigt som han försöker knuffa ut mig ur lokalen. Jag blir då tvungen att ringa polisen igen och då bestämmer sig ägaren för att låta mig betala samt få min dator.

Efter en 20 minuter med hot, spott, knuffande, skrik, etc. så kommer jag äntligen ut med min dator och känner mig som att jag varit med om något helt overkligt. Kan det få gå till så här? Vad är detta för människor?

Efter att ha suttit och återhämtat mig i bilen tar jag och ringer upp ägaren och frågor honom om han tyckte det som hände i hans butik är försvarbart. Han svarar då bara att det inte är hans problem och att han inte sett eller hört något. Total förnekelse! Jag frågar honom om det är normalt beteende av en leverantör och affär att hota sina kunder och vara våldsamma mot dem och han svarar då bara att det som skett har skett och inte går att göra något åt....

De som arbetar på Göteborgs Data Akut är ett gäng kompletta dårar och jag vill verkligen varna alla för att något med dessa människor att göra. Jag är i alla fall tillräckligt stark som person att kunna ta något sådant här, men kan man räkna med att alla kan det? Tänk om det varit någon annan person än mig som blev utsatt för deras påhopp, hur hade det gått då? Jag tycker det är förjävligt det som de gjort och jag hoppas verkligen ingen annan behöver vara med om något liknande. Varning för Göteborgs Dataakut!

Visa signatur

Cooler Master Cosmos 1000, 1000W Corsair agg, Intel Core 2 Quad Q9650, 4GB A-Data PC2-8500, Gigabyte GA-X48-DS5, 150GB VelociRaptor, 1TB Samsung, Gigabyte 4870 X2 2GB
Two wrongs doesn't make it right

Permalänk
Medlem

hm..den här historien känns ganska osannolik och som flera säger här så saknas det/brister det i själva berättelsen.

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

You failed!!

Permalänk
Medlem

känner den som stämde dem hände typ samma sak han fick ut 20 000 av ägaren borde du också stäma dem de e kända för att göra sån

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem

Killen har uppenbarligen 2 visakort varav det ena inte accepterades och slängdes iväg? Är väl helt logiskt.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Avstängd

Ser mer som att det saknas lite i texten, är jag förbannad eller liknande så skulle jag aldrig lyckas med att få allt.

När jag hade inbrott i bilen blev jag så jävla förbannad att jag missa en del i anmälan.

Så jag tror det saknas lite i texten med, efter samtalet med polisen så verkade det lösa sig och han tänkte betala med sitt VISA för andra gången men sen börja allt om igen med en yngre "livvakt" alltså inte en riktig LIVVAKT utan bara en "livvakt wannabe"..

Vad kan man säga, ingen faktura eller VISA.. är detta ett legitimt företag, samarbete med en pizzeria... låter mer som en "ingen kvitto" verksamhet

En tips till TS, varva ner ett tag och skriv om hur det gick till, vi gamlingar på swec måste ha starka bevis från nykomlingar.

Nu skrev jag vi, som om jag var viktig person här (in my dreams, not)

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Naturligtvis kan man inte ta inlägg som trådskaparens som någon absolut sanning, det ryms inte motsvarande en komplett förundersökning i texten på ett normalt foruminlägg. Dessutom är det bara en sida som kommer till tals, och inga vittnen. Men trots dessa självklarheter så instämmer jag med flera ovan att anklagelserna är lite väl tunna även för att vara postade i ett internetforum.

Om de mot förmodan skulle "stämma" så är händelserna kraftigt filtrerade genom postarens "upplevelsefilter". Vad som verkligen hänt kommer vi ändå inte att få veta från honom.

Kort sagt, man kan rycka till lite när man läser inlägget och häpna en stund men när man tänker efter så har egentligen ingenting av vikt sagts. För att kunna ta ställning till hur bra/dålig den aktuella butiken är behöver vi veta mer, mycket, mycket mer.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Varning för Göteborgs Data Akut (Dataakut)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ramsam
Sjukaste jag hört, hur kan du ens försvara dem ?!

Och du tror blint på allt du läser och hör? Att efterfråga mer information är inte att "försvara" endera part, att bilda sig en så komplett bild som möjligt av en situation innan man säger bu eller bä är sunt förnuft. Om fler tog för vana att tänka efter innan de dömer skulle vi troligtvis leva i en vettigare värld.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Jädrar, varorna i deras "webshop" är inte direkt i billigaste laget.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AleexF
Jädrar, varorna i deras "webshop" är inte direkt i billigaste laget.

Sannerligen, jag skummade lite och det var de i särklass högsta priser jag sett på de produkter som jag kände igen. Den webshopen får inga fler besök av mig

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd låst*

Denna tråd verkar ha något tvivelaktigt innehåll vilket gör att den låses här och nu.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Geeks
SweClockers

Göteborgs Data-Akut vill framföra detta, så har vi båda versionerna i tråden:

Citat:

Denna personen som inte vågar gå ut med sitt riktiga namn och stå för vad han säger vet vi vem det är och är polisanmäld. Finns inte mycket av det han skriver som stämmer, vi noterade i våran databas när detta inträffade exakt vad som hände den 2008-08-28 så vi vet att han ljuger. Allt bottnar i att vi inte ville fakturera kunden och det är våran policy att inte fakturera första gången kunden kommer till oss, kunden hade heller inte pengar på två av sina bankomatkort han försökte betala med senare.
Kunden har även hotat oss per telefon flera gånger efter det inträffade.

Göteborgs Data-Akut

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015