Permalänk
Medlem

Ky, elektriker

Nu när man sitter här med sitt produktions jobb och 4 skift så ångrar jag lite att jag inte läste till elektriker på gymnasiet, gick ut i våras med riktigt bra betyg och vits ord från Industri programmet (industri mek).

Det ligger till så att min far har ett el företag med 10 anstälda, där har jag jobbat under de flesta av mina lov som student. Där skulle jag nu faktiskt vilja jobba, men utan att ens fråga han så vet jag att han inte kommer se mig något anorlunda än någon annan när det kommer till anstälning (well, kanske lite, men ni förstår).
För vad jag har förstått så kan man inte få behörigheten utan att plugga ky? Eller går det att försöka tigga till sig en lärlings plats? i dont have a clue, och jag vill inte fråga farsan om det
Det som dom jobbar med är montage och installation på industrier.
Jag funderar därför på att läsa en ky utbildning(För vad jag har förstått så kan man inte få behörigheten utan att plugga ky? Eller går det att försöka tigga till sig en lärlings plats? i dont have a clue, och jag vill inte fråga farsan om det ). Men jag har inte en aning om hur det hela funkar, kan man läsa detta på distans? Hur funkar praktiken, får man välja eller bestämmer dom? Vad är det jag ska läsa?,frågorna är många och svaren i mitt huvud få.
Så spy ut allt info ni har om just detta.

Tack på förhand// En marcus som är trött på skift och allt som har med det att göra.

Permalänk
Sötast

Det enklaste du kan göra i mina ögon är att gå ner på närmsta Komvux och prata med en Studievägledare, h*n borde ha svaren på dina frågor om någon

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Det enklaste du kan göra i mina ögon är att gå ner på närmsta Komvux och prata med en Studievägledare, h*n borde ha svaren på dina frågor om någon

Ska ta en titt på var det ligger sen

Och jag får be om ursäkt för felpost, den ligger lite fel men jag får skylla på jobbets 233mhz pentium.

Permalänk
Medlem

Du kan ju jobba som lärling, men du kan inte bli montör förrän du fått certet.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Du kan ju jobba som lärling, men du kan inte bli montör förrän du fått certet.

Man måste ju fullgjort gymnasial elutbildning med godkända betyg för att jobba som lärling?

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MasteraCe
Man måste ju fullgjort gymnasial elutbildning med godkända betyg för att jobba som lärling?

japp eller liknande. Sen kan man ju läsa vidare för tex hissmontör flygplansreparatör , båt osv osv... finns mängder med grenval.

Obs förvänta dig inget annat under lärlingstiden (1600timmar / 2 år) än att typ dra kabel ^^

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Hedersmedlem

Den här tråden hör hemma i Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt.

*tråd flyttad*

Visa signatur

Eighty percent of air pollution comes from plants and trees. - Ronald Reagan

Permalänk
Medlem

gå in på arbetsförmedlingens hemsida eller ring till dem, alla kontor har studievägledare där någon eller några ggr i veckan. Om de inte kan hjälpa dig på rak arm så tar de reda på sånt åt dig eller säger vart du skall vända dig

Permalänk
Medlem

har själv gått på gymnasiet el programmet inriktning elektronik år 2004 gick jag ut det. Har ej studerat vidare. Behöver läsa upp två ämnen om jag ska läsa vidare på universitet.

Har jobbat som Maskinoperatör nu i 2år , blir varslad till jul så jag klurar lite på vad man ska ta sig till.

Utbildning är bra att ha, En mekare gick före 20 pers, han hade jobbat ett år men hade "viktigare utbildning ja.." :E Tycker iofs de är en bra regel men det känns jävligt surt ändå med tanke på dom som jobbat i 2år och lite mer!

Har som provat sommarjobba dagtid för någar år sen och de sög, har jobbat 4 och 5 skift få jobba 7 dagar ledig 5 eller jobba 3v ledig 1...... man har mycket tid att göra men vet inte om det är något man vill göra hela livet. känns som att man kommer dö när man är 30:)

Men ledigvecka är guldvärt. Dock inte kul när man jobbar helg och polarna super på krogen själv så jobbar man....... eller liknande!

fan va ja skrev mycket helt plötsligt. aja får gå för denna gång :>

tips på vad jag kan läsa mig vidare på inom elektroniken? helst inte 5års studier

Permalänk
Medlem

Hej macke

Jobba under någon annans behörighet i två år (som då ägarn i firman har ) Sen så knallar du in på SIFU och kör en utbildning där för BB1 eller liknande.

Altså denna http://www.teknologiskinstitut.se/k4115

Elektriker kan du bli utan att ha pluggat KY eller el program.

Känner många som jobbar som elektriker utan fullständig utbildning.

mvh

Visa signatur

P5w dh deluxe/ e6600 @ 3.3ghz/ corsair xms 2gb pc8500 @ pc5700 !?/ Asus 8800gts/ Seasonic m12 500W