Mobilen har pajat, vilka rättigheter har jag?

Permalänk
Medlem

Mobilen har pajat, vilka rättigheter har jag?

Då mobilen pajade just nu vill jag först klargöra att jag ej har varit i kontakt med leverantören(SE) eller butiken (Computer City) där jag köpte mobilen. Detta är så vill säga en reserch inför kontakt och jag är lite osäker på hur läget ligge till.

Det är så att min mobil (SE p990i) vägrar att stara efter att jag har försökt att flasha om den vi PC Suite for Sony Ericsson.

Den går inte att starta. och när jag försöker flasha om den så får jag felmedelandet "Identifiering misslyckades! Koppla bort telefonen och tryck på Tillbacka till start.”

Mobilen inköptes 2006-08-16 för ett bra antal tusenlappar på Computer City i göteborg.

Om vi antar nu att det är ett alvarligt problem som jag själv inte kan lösa med hjälp av SE kundservice. och mobilen behöver exempelvis repareras av någon.

Jag undrar nu är vilka rättigheter har jag? Enligt SE har jag 2 år:

Citat:

Med förbehåll för villkoren i denna garanti garanterar Sony Ericsson att denna Produkt är fri från fel i design, material och utförande då den köps av en kund. Denna begränsade garanti gäller under en period av två (2) år från och med första inköpsdatum för Produkten vad gäller mobiltelefonen [..]

Dock enligt Konsumentköplagen SFS 1990:932 har jag tre år:

Citat:

En reklamation av varan innebär att du meddelar
säljaren att du inte godtar varan och anger på vilket
sätt du anser den felaktig.
Du måste då lämna ett meddelande om felet inom
skälig tid, efter det att du märkt eller bort märka felet.
Om du reklamerar inom två månader från det att du
märkte felet, har du reklamerat i rätt tid.
Från och med 1 april 2005 är reklamationstiden förlängd
till tre år. Det gäller varor som du köpt den dagen
eller senare. För varor som du köpt före den 1 april
2005 gäller fortfarande två års reklamationstid.

Jag hoppas och tror att jag har 3 år. men alltid bra att ha lite argument fall om något skulle strulla.

Permalänk
Medlem

har du flashat fel så täcker väl ingen garanti det ? isf ska du bevisa att felet fanns från början väl.

Permalänk
Medlem

Jag har flashat mobilen runt 5 gånger innan utan problem.
och jag gjorde inte något annorlunda nu. (Går inte riktigt att göra fel)

Permalänk
Medlem

En reklamation som Konsumentköplagen hänvisar till är inte garanti.
Detta är en reklamationsrätt om det är ett ursprungligt fel på telefonen vilket det inte verkar vara i detta fal.

Permalänk
Medlem

Jag glömde dock att nämna användings vilkoren på programet som lyder:

Citat:

DU ANVÄNDER SONY ERICSSONS UPPDATERINGSTJÄNST (”TJÄNSTERNA”) PÅ EGEN RISK. TJÄNSTERNA TILLHANDAHÅLLS I BEFINTLIGT SKICK. SÅ LÅNGT LAGEN TILLÅTER GER SONY ERICSSON INGA FÖRSÄKRINGAR ELLER GARANTIER AV NÅGOT SLAG MED AVSEENDE PÅ TJÄNSTERNA, VARE SIG UTTRYCKLIGA ELLER UNDERFÖRSTÅDDA. UNDER INGA OMSTÄNDIGHETER, INKLUSIVE MEN INTE BEGRÄNSAT TILL SONY ERICSSONS FÖRSUMLIGHET, KOMMER SONY ERICSSON ATT ANSES SKYLDIGT ATT BETALA SKADESTÅND FÖR FÖLJDSKADOR, DIREKTA, TILLFÄLLIGA, INDIREKTA SKADOR, ELLER BETALA STRAFFSKADESTÅND ELLER SÄRSKILDA SKADESTÅND SOM HAR ATT GÖRA MED (A) ANVÄNDNING AV, (B) OFÖRMÅGA ATT ANVÄNDA ELLER (C) FEL ELLER UTELÄMNANDEN I TJÄNSTERNA, (D) FÖRLUST, BORTTAGNING ELLER ÖVERSKRIVNING AV PERSONLIGA DATA ELLER FILER (KONTAKTER, MUSIKSPÅR OCH BILDER), OAVSETT OM DATAFÖRLUSTEN ORSAKATS AV PROGRAMUPPDATERINGSTJÄNSTEN, ÄVEN OM SONY ERICSSON ELLER EN BEHÖRIG REPRESENTANT FÖR FÖRETAGET HAR UPPLYSTS OM ATT SÅDAN SKADA KAN UPPSTÅ. VISSA LÄNDER TILLÅTER INTE FRISKRIVNING ELLER BEGRÄNSNING AV FÖLJDSKADA ELLER TILLFÄLLIG SKADA. DET ÄR DÄRFÖR MÖJLIGT ATT BEGRÄNSNINGEN ELLER FRISKRIVNINGEN OVAN INTE GÄLLER DIG.

Om PÅ EGEN RISK innbär att jag inte har några rättigheter kvar så uppstår det ett problemet då uppdatera mobilen var ett krav då första versionen var oanvändbar (det har kommit ett antal uppdateringar som har förbättrat prestandaden) vilket gjorde att flasha mobilen var ett måste.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bigman
En reklamation som Konsumentköplagen hänvisar till är inte garanti.
Detta är en reklamationsrätt om det är ett ursprungligt fel på telefonen vilket det inte verkar vara i detta fal.

Kan du vänligen gå in lite mer i detalj på detta då jag inte riktigt förstår vad du menar.

Permalänk
Medlem

Börja med att ringa SE support och förklara läget ifall
de kan hjälpa dig över telefon eller vad som krävs.

Permalänk
Medlem

Det är tanken kl 08.00 på måndag.

men då mobilen programet inte får någon kontakt med mobilen (förutom en första check) så är jag rädd att jag inte kan lösa detta på egen hand. därav skapade jag tråden för att kolla av läget lite över vad jag kan förvänta mig.

Permalänk
Medlem

Generellt:

Om flashingen var nödvändig för telefons funktion och stabilitet, ja då kan man se det som ett garantiärende.

Om flashingen var bara ett sätt att få lite fler funktioner utan betydelse, ja då kanske det inte fungerar med garanti.

Sonys avtal gäller under svensk lag. Med andra ord kan de friskriva sig så mycket de vill. Men svensk lag gäller ändå.

Själv tror jag dock inte att detta kan tolkas som ursprungligt fel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghosty
Om flashingen var nödvändig för telefons funktion och stabilitet, ja då kan man se det som ett garantiärende.

Är garanterat anledningen som jag flashade om för.

Mobilen visade dessa symptomer:

* Den var långsam (mer än vanligt)
* Den låste sig ibland
* Meddelanden och (eventuellt samtal) kom ej fram, för en jag hade startat om mobilen. (tex en gång startade jag om den och jag fick sms som var 3 dagar gamla)
* Kameran har varit väldigt seg. Lång tid från att linsskyddet tas bort tills att den är användbar. Och lång tid från att man tar en bild tills man ser den och att man kan ta en till
* Mobilen har även krasat när kameran skall användas.
* Jag kunde inte göra backuper låste sig då den skulle backup multimedia (gav felet att telefonen har slutat att svara)

Frågan är då? är detta en reklamation som går under 3 års gränsen? eller en garanti sak som går under 2 års gränsen?
Då mobilen är 2 år och 3 månader behöver jag få detta att bli en reklamation.

Permalänk
Medlem

Det brukar finnas skrivet vad som åtgärdats vid varje
uppdatering. Står det exempelvis att de åtgärdat såna
saker som att den låser sig, krashar när man skall använda
kameran.
Ja då är det ju ursprungsfel sedan köpet i svart på vitt för
reklamation.

Permalänk
Medlem

Om det är något som man anser är fel då låter man ju en servicetekniker flasha om den åt en om man nu anser att det går under garanti.

Gratis, täckt av garanti och liknande.

Att flasha själv är nästintill alltid på egen risk, vill man inte ha något fixat med garanti är detta ett bra sätt att misslyckas och ge företaget rätt att neka.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Det är som ODDNAME säger. Du ska aldrig försöka fixa nåt själv, för då ryker garantin garanterat. Du skulle låtit återförsäljaren eller någon auktoriserad servicetekniker göra det, då sånt här täcks av garantin. Men detta kommer med största sannolikhet räknas som Åverkan från kund.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om ni har erfarenheter från att flasha en mobil men ni får det att låta som ett större projekt än vad det är.

Det som behövs göras för att flasha en SE mobil är:

1. starta Pc Suite for Sony Ericsson.
2. Klicka på Sony Ericsson Update Service
3. Välj språk
4. klicka start
5. Aceptera användar avtalet
6. Välj mobil
7 Följ anvisningarna nedan:
7.1 Kontrollera att telefonbatteriet är fulladdat
7.2 Anslut USB-Kabeln till USB-porten på datorn
7.3 Slå av telefonen
7.4 Ta ut och sätt tillbaka telefonbatteriet
7.5 Tryck och håll ned c-knappen på telefonen medan du ansluter USB-Kabeln till telefonen
7.6 Fortsätt att hålla ner c-knappen
(efter ett tag)
7.7 Släpp c-knappen

Sen är det bara att vänta tills programet har flashat mobilen.
Detta gör att program riktar sig även mot svenson användare och är långt ifrån en avancerad sak att göra. och låta återförsäljaren eller någon auktoriserad servicetekniker göra det blir därav nästintill uteslutet.

Jag har redan behövt flasah om mobilen 4 gånger. och detta har varit välldigt smidigt, fram tills nu.

Jag har inte sätt anledningen till att åka 3 mil+ för att de skall göra ett arbete som jag själv kan göra hemma.

Permalänk
Medlem

P990 har alltid varit buggig samma med M600I hade en gammal k750i som jag hade pajat kamera tog bort en switch .jag lämnade in den till thephonehouse 1 vecka innan reklamation var slut lämnade jag in den och fick en helt ny k810i:P sa att kameran aldrig hade funkat och hon trodde mig och 2 veckor senare fick jag k810

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nickhe
P990 har alltid varit buggig samma med M600I hade en gammal k750i som jag hade pajat kamera tog bort en switch .jag lämnade in den till thephonehouse 1 vecka innan reklamation var slut lämnade jag in den och fick en helt ny k810i:P sa att kameran aldrig hade funkat och hon trodde mig och 2 veckor senare fick jag k810

Man blir ju riktigt sugen av att göra något liknande. Fördelen är att jag inte behöver dra en vit löng. för jag har verkligen haft seriösa problem.

Update: Har börjat skriva i ett dokument argumentation till flashning och problem som har uppstått med mobilen (innan, under och efter flashning) och jag är redan uppe i en a4 sida i punkt form.

Jag har även bestämt mig att åka till butiken imorgon för att reklamera mobilen. Man har börjat inse att de problem jag har haft före, under och efter flashning är långt ifrån acceptabelt.

Permalänk
Hedersmedlem

Ang. Garanti vs Reklamation så handlar det om bevisbörda.

Garanti täcker alla fel som säljaren/tillverkaren inte kan bevisa beror på felaktigt handhavande, oaktsamhet eller liknande. Garanti täcker även fel som inte är ursprungliga.

Reklamerar du din produkt efter garantins utgång, vilket du enligt svensk lag har rätt att göra inom 3 år från inköpsdatum måste du bevisa att felet som du reklamerar är ett ursprungligt fel. Det är oftast rätt svårt att bevisa att felet var där från början. Det går inte att hävda att det varit så hela tiden eftersom du även är skyldig att påtala felet när du upptäcker det. Men tex i fall där felet är väldokumenterat och uppstår hos flera produkter så är det klart enklare att hävda ursprungligt fel.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Liten uppdatering, var idag på computer city i gbg och reklamerade mobilen utan problem, dock så hade jag gjort en ordentligt reserch och dokumenterat ner mina problem, så de hade inte mycket att säga om

så nu är det bara att vänta och se vad som kommer ske, försökte pusha på att jag vill ha mobilen utbytt till en annan modell.