Mobilen har pajat, vilka rättigheter har jag?
Då mobilen pajade just nu vill jag först klargöra att jag ej har varit i kontakt med leverantören(SE) eller butiken (Computer City) där jag köpte mobilen. Detta är så vill säga en reserch inför kontakt och jag är lite osäker på hur läget ligge till.
Det är så att min mobil (SE p990i) vägrar att stara efter att jag har försökt att flasha om den vi PC Suite for Sony Ericsson.
Den går inte att starta. och när jag försöker flasha om den så får jag felmedelandet "Identifiering misslyckades! Koppla bort telefonen och tryck på Tillbacka till start.”
Mobilen inköptes 2006-08-16 för ett bra antal tusenlappar på Computer City i göteborg.
Om vi antar nu att det är ett alvarligt problem som jag själv inte kan lösa med hjälp av SE kundservice. och mobilen behöver exempelvis repareras av någon.
Jag undrar nu är vilka rättigheter har jag? Enligt SE har jag 2 år:
Med förbehåll för villkoren i denna garanti garanterar Sony Ericsson att denna Produkt är fri från fel i design, material och utförande då den köps av en kund. Denna begränsade garanti gäller under en period av två (2) år från och med första inköpsdatum för Produkten vad gäller mobiltelefonen [..]
Dock enligt Konsumentköplagen SFS 1990:932 har jag tre år:
En reklamation av varan innebär att du meddelar
säljaren att du inte godtar varan och anger på vilket
sätt du anser den felaktig.
Du måste då lämna ett meddelande om felet inom
skälig tid, efter det att du märkt eller bort märka felet.
Om du reklamerar inom två månader från det att du
märkte felet, har du reklamerat i rätt tid.
Från och med 1 april 2005 är reklamationstiden förlängd
till tre år. Det gäller varor som du köpt den dagen
eller senare. För varor som du köpt före den 1 april
2005 gäller fortfarande två års reklamationstid.
Jag hoppas och tror att jag har 3 år. men alltid bra att ha lite argument fall om något skulle strulla.