Anser ni jag har rätt att häva köpet?

Permalänk
Medlem

Anser ni jag har rätt att häva köpet?

Idag var jag ute och kollade på expert på nätverk som går via elnätet homeplug eller vad det kallas.

Iaf så var det 85mbit kittet, Men jag var skeptisk så jag frågade säljaren.. Är det här som med trådlöst att det presterar grymt mycket sämre än spec. ?

Han ba nää alltså jag har bara läst bra recensioner om denna. Uppmätt 60mbit tror jag han sa.

det lät ju väldigt bra, tanken var att kunna streama från datorn.

Problemet, är att jag har mätt upp det till 8-10mbit .. och det räcker inte.. laggar till som fan då och då..

Sen har jag läst recensioner och dom har också bara kommit upp i samma.. dom har t.om testat i samma rum och då uppnått hastighet på 15-20mbit .. woa liksom

Är det acceptabelt med 10% av "upp till hastighet"

Enligt programmet som medföljer så går det 60mbit/s

Jag förstår nu att det verkar som att 85mbitarna inte presterar mycket bättre men då känner jag mig lurad av säljaren då jag berättade vad jag skulle använda den till och att jag behövde bandbredden.

Nu har inte expert stormarknad öppet köp, endast vid obruten förpackning.. :s Så jag måste ju hitta på något.

Vad skulle ni gjort?

Mvh

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Asså en produkt skall fungera i närheten av dess specifikationer. Så generellt om du får ut 10 mbit, utan att kunna bättra på resultatet så kan du häva köpet med hänvisning till att varan inte motsvarar specifikationerna.

Nu vet jag inte vad som står exakt i lagen, men jag hade hävdat att varan har fel, eller inte håller den kvalite som man utlovar.

Generellt när det gäller nätverk över elkablar så är det svårt att få det att fungera perfekt och med höga hastigheter.

Permalänk
Medlem

Nej precis, huvudsak känner jag mig lurad av försäljaren.. Förstår inte riktigt alla beteckningarna på dessa.. alltså 85mbit .. det är ju omöjligt att uppnå.. har man i samma rum i ett uttag bredvid på samma grupp får man 15mbit .. det är ju löjligt.. samma är ju med wlan.. 108mbit vad når man med det? 30-40 ? ..

Aja tror jag ska packa ner skiten bara o säga att jag inte använt det o använda öppet köp.. isttället för att tjorva med försäljarna.. har inte skadat det på något sätt.

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Eller också säger du som det är, att du får ut 1/10 av utlovad
hastighet, och det är du missnöjd med och kan inte acceptera.

I framtiden, ha som vana att alltid begära öppet köp.
Säg att om det inte passar/fungerar tillfredsställande
vill du lämna tillbaka imorgon eller så.
Vill de inte det, tacka och gå.
De flesta brukar acceptera och då slipper man tjafs ifall
man inte är nöjd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Eller också säger du som det är, att du får ut 1/10 av utlovad
hastighet, och det är du missnöjd med och kan inte acceptera.

I framtiden, ha som vana att alltid begära öppet köp.
Säg att om det inte passar/fungerar tillfredsställande
vill du lämna tillbaka imorgon eller så.
Vill de inte det, tacka och gå.
De flesta brukar acceptera och då slipper man tjafs ifall
man inte är nöjd.

Det finns öppet köp, vid obruten förpackning.. helt idiotiskt enligt mig, älskar el giganten i det fallet.

Tänker inte tjafsa med dom.. Finns inget sätt att se att produkten har varit använd eller öppnad så..

Jag har varit med förr och tjorvat med detta.. och personalen är inte alltid så shyssta.. Tar inte risken.. Då kanske det blir omg du får presentkort eller vi beställer hem en ny den kanske var defekt? då måste man förklara att dom på recensioner hävdat samma hastigheter.

SÅ nej.. :> Ska man vara ordagrann så har jag ju inte brutit förpackningen på något sätt :> .. helt i samma skick som innan.. ska bara säga att jag läst recensioner och att den inte är tillräcklig för mig.

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Re: Anser ni jag har rätt att häva köpet?

Drygt, riktigt drygt.
Jag har själv varit inne på att köpa något liknande för att dra till min htpc för att det skulle vara smidigt att dra. Trådlösa är lite sisådär att streama från ibland.

Har du provat att flytta om så att du dem i stort sätt i sidan om varandra?

En sak gjorde mig lite mer osäker, när du skrev så här...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MasteraCe
Problemet, är att jag har mätt upp det till 8-10mbit .. och det räcker inte.. laggar till som fan då och då..

Enligt programmet som medföljer så går det 60mbit/s

Så du säger att du har mätt upp 8-10 mbit och när du tittar i programet så står det 60 mbit, med andra ord "ljuger" programmet. Får man lov att fråga hur du mätte upp detta?

Jätte intresserad av att köpa något likande, därför jag undrar så...

-K

Permalänk
Medlem

Re: Re: Anser ni jag har rätt att häva köpet?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kontro
Drygt, riktigt drygt.
Jag har själv varit inne på att köpa något liknande för att dra till min htpc för att det skulle vara smidigt att dra. Trådlösa är lite sisådär att streama från ibland.

Har du provat att flytta om så att du dem i stort sätt i sidan om varandra?

En sak gjorde mig lite mer osäker, när du skrev så här...

Så du säger att du har mätt upp 8-10 mbit och när du tittar i programet så står det 60 mbit, med andra ord "ljuger" programmet. Får man lov att fråga hur du mätte upp detta?

Jätte intresserad av att köpa något likande, därför jag undrar så...

-K

Alltså jag vet inte om jag testade på rätt sätt men jag provade Bredbandskollen först på datorn med kabel ansluten till samma router som "nätverk via el" är ansluten .. och då kom jag upp i 70Mbit iallafall.. med El kom jag upp i 8-10 på samma..

Sen provade jag även att tanka filer från andra datorn..

Har inte testat i samma rum eftersom jag har ingen fler dator här att testa med..

däremot läste jag detta test http://lifestyle.hexus.net/content/item.php?item=4728&page=5

Dom kom upp i 8-10 mbit i olika rum

och 14-21 i samma rum.. ganska dåligt med andra ord.

Dock verkar det ju som att 10mbit räcker för att streama till xboxen.. det flöt på bra men då och då kom det perioder på kanske 30 sek då det laggade som fan så speeden verkar droppa och ha sig..

Så nu ska jag dra kabel Köpte denna på nedsatt pris till 899:- men tycker inte det är värt det =/

Är nog värt att köpa en 200mbit isf .. Dom har jag läst på recensioner att man kommer upp i 60-70mbit iaf .. ganska långt under spec men ändå

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Okay...
Man får väl tacka för att du provade denna då.
Blir nog kabel här också då...

Hoppas det löser sig med ångern, annars kanske du kan häva köpet med hänvisning till att det inte håller det som lovas, både från beskrivningen av produkten och vad säljaren sa till dig.

Permalänk
Avstängd

Bättre med trådlöst, billigare med.

Men testa att vrida på en av enheterna så nollan och fasen hamnar i rätt "pigg" och matchar varandra... fast jag är tveksam ändå, vet absolut inte hur dom fungerar

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Fick lämna tillbaka det, dom frågade inte ens om jag öppnat den eller något så det var inget problem :>

Har dragit ner kabel nu köpte lite snygga klister-lister så det blev über.. Nu smider det som faen! :>

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!