Permalänk
Medlem

Äkta IP-telefoni.

Vilka (ADSL) bredbandsleverantörer kan leverara "äkta" IP-telefoni?

Det finns ju leverantörer (ex. glocalnet) med en analog RJ11 till telefon. Jag vill ha en RJ45 för att plugga in min IP telefon i direkt utan det här analog tjafset.

Som alternativ funderade jag ett tag på Skypes telefonlösning men jag släppte det (nästan) när jag läste att man inte kan ring nödsamtal från telefonen. Inte bra att ha en telefon liggandes och så kommer "Svensson" springandes och måste ring Brankåren/Ambulans...

Alternativ: Kan jag skaffa ett Modem själv som kan hantera två IP-nummer för att köra mot valfri leverantör?

Permalänk
Medlem

Phonera aka Rixport80 kan ge dig iptele så du kan köra med egen telefon trorja.
Sen kan du ju köra digisip osv?

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem

Samma hos dem. De har en färdig box för att stoppa in en vanlig telefon i.

>=>=>=>=>=>=>=>=>=>=>=>=>
Måste man ha två IPadresser för att kunna köra både internet och telefon?

Permalänk
Medlem

Ett annat bra alternativ är CellIP, 29:- månaden per nummer.
Köpte en Linksys PAP2T från Kjell & Co som jag kopplar till nätverket och min vanliga telefon, och fixade cellip, har gått problemfritt i 8-9månader.

http://www.cellip.com/sv/index.html

Går även köpa en förkonfigurerad PAP2 dosa från dem men då är den låst ifall du vill byta VoIP leverantör i framtiden (vet inte vad det kostar att låsa upp den) eller en "riktig" IP telefon om man vill slippa dosan och den "analoga" telefonen helt.

Permalänk
Medlem

Re: Äkta IP-telefoni.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av HcC
Vilka (ADSL) bredbandsleverantörer kan leverara "äkta" IP-telefoni?

Det finns ju leverantörer (ex. glocalnet) med en analog RJ11 till telefon. Jag vill ha en RJ45 för att plugga in min IP telefon i direkt utan det här analog tjafset.

Som alternativ funderade jag ett tag på Skypes telefonlösning men jag släppte det (nästan) när jag läste att man inte kan ring nödsamtal från telefonen. Inte bra att ha en telefon liggandes och så kommer "Svensson" springandes och måste ring Brankåren/Ambulans...

Alternativ: Kan jag skaffa ett Modem själv som kan hantera två IP-nummer för att köra mot valfri leverantör?

Eftersom du uppenbarligen inte vet vad du snackar om så skaffa en Dlink DIR-100 & plugga in din "digitala" telefon i ett av LAN RJ45 jacken...

Alla IP-telefoni leverantörer levererar "äkta" IP-telefoni.

Edit:
Här är en bra leverantör som leverar "äkta" IP-telefoni oavsett om du ansluter telefonen med RJ11 eller RJ45 kontakter.
www.megaphone.se

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Re: Re: Äkta IP-telefoni.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis

Alla IP-telefoni leverantörer levererar "äkta" IP-telefoni.
[/url] [/B]

Verkar inte som om du har läst på så bra heller...
Läs mellan raderna för tusan! Man kan inte skriva hela romaner i inläggen!

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Äkta IP-telefoni.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av HcC
Verkar inte som om du har läst på så bra heller...
Läs mellan raderna för tusan! Man kan inte skriva hela romaner i inläggen!

Jo jag har läst på, har "äkta" IP-telefoni med en Tilgin Vood 322 med 1 wan samt 1 lan port samt 2st RJ11 uttag... Det enda som är ett krav är att uppkoppling klarar minst 128kbps åt båda hållen, det är vad som krävs av bredbandsleverantörerna.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Re: Äkta IP-telefoni.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av HcC
Vilka (ADSL) bredbandsleverantörer kan leverara "äkta" IP-telefoni?

Det finns ju leverantörer (ex. glocalnet) med en analog RJ11 till telefon. Jag vill ha en RJ45 för att plugga in min IP telefon i direkt utan det här analog tjafset.

Som alternativ funderade jag ett tag på Skypes telefonlösning men jag släppte det (nästan) när jag läste att man inte kan ring nödsamtal från telefonen. Inte bra att ha en telefon liggandes och så kommer "Svensson" springandes och måste ring Brankåren/Ambulans...

Alternativ: Kan jag skaffa ett Modem själv som kan hantera två IP-nummer för att köra mot valfri leverantör?

Du har alltså en "riktig" ip-telefon, en SIP-telefon, med nätverksuttag istället för ett RJ11-uttag?

Förutsatt att du vet hur du ska konfigurera den, så kan du använda nästan vilken operatör som helst. Alla operatörer jag har kört hos (utom tele2) ger dig alla nödvändiga uppgifter (reg-server, proxy-server, username, password, user-id, portar) för att komma igång.

Enklast blir att skaffa en router, du behöver inte ha din SIP-telefon på eget ip-nummer eftersom inkommande och utgående samtal routas via din sip-leverantörs proxy. Din telefon talar alltså om för din telefoni-leverantör vilket ip-nummer du har med jämna mellanrum och samtalen kommer fram. Har du som jag mer än ett publikt ip-nummer så kan du istället skaffa en switch.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Äkta IP-telefoni.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av HcC
Verkar inte som om du har läst på så bra heller...
Läs mellan raderna för tusan! Man kan inte skriva hela romaner i inläggen!

Vilken kass attityd du har, kanske ska tagga ner ett par steg?

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Allt beror på hur man definierar IP-telefoni.

Enligt mig är det en arbetsplats med flera ethernet-anslutna telefoner över PoE, eller likande. Men det är även att leverera telefoni via en internet anslutning för att sedan sluta i en vanligt RJ11-uttag. Skype tycker jag inte är riktig IP-telefoni, det ska vara SIP eller dylikt såfall.

Jag har pysslat lite med en Linksys-telefon mot CellIP en gång, det fungera bra efter lite QoS konfigurering i routern och specilla NAT-regler. Det är verkligen inget jag rekomenderar för en svensson.

Permalänk
Medlem

Jag tror många av oss här skulle vilja veta vad oäkta IP telefoni är. Vissa leverantörer erbjuder en box för att koppla in sina analoga telefoner där boxen förmedlar data via SIP.

Men även till dessa leverantörer kan man också koppla in exempelvis Cisco rena IP telefoner. Eftersom leverantörerna kör med SIP/STUN.

Vad är då oäkta IP telefoni?

Permalänk
Medlem

Jag kör med Digisip -> Trixbox (vmWare)-> Snom m3 .. funkar som en klocka

Visa signatur

NEW ::i7 920 || GTX 295 1792MB || 1600MHz 6GB ||P6T Deluxe V2 || P182 || NH-U12P || TX 850W - LG - W3000H LCD MONITOR
--------
OLD :: X2 4400+ @ 2420Mhz x11 || Corsair TWINX2048-3200C2 @ 220Mhz || A lot of HDD-space ;) || A8N-SLI Premium || 6800GT Leadtek || OCZ 520 Modstream || - KÖPA ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av X00L
Jag tror många av oss här skulle vilja veta vad oäkta IP telefoni är. Vissa leverantörer erbjuder en box för att koppla in sina analoga telefoner där boxen förmedlar data via SIP.

Men även till dessa leverantörer kan man också koppla in exempelvis Cisco rena IP telefoner. Eftersom leverantörerna kör med SIP/STUN.

Vad är då oäkta IP telefoni?

Jag antar när han utrycker sig "äkta ip telefon" att det är en SIP kompitabel telefon och inte en telefonadapter som du ansluter dina gamla telefoner till.

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av basn
Jag antar när han utrycker sig "äkta ip telefon" att det är en SIP kompitabel telefon och inte en telefonadapter som du ansluter dina gamla telefoner till.

Det är ju bara att köpa en ren SIP telefon då och använda till det abbonemanget han så önskar.

Permalänk
Medlem

Många leverantörer av IP-telefoni som BBB/Comhem lämnar inte ut SIP-uppgifterna utan de är låsta och förkonfigurerade i deras ATA-Boxar.

Sen om det är ÄKTA ip-telefoni eller inte om det passerar en ATA-Box är väl en helt annan fråga. Det är ju fortfarande IP-Telefoni men du är ju mera låst i din applikation!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem
Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av sipe:

Universal telekom och Voicetech tillhandahåller äkta IP-telefoni:
https://www.universal.se
http://www.voicetech.se/

Kan rekommendera universal.

Här är några SIP-telefoner att välja mellan:

Fanvil X3S:
http://www.fanvil.com/Product/info/id/71.html
https://www.computersalg.se/i/3468572/fanvil-x3s-svart-traadb...

Yealink T21P E2
https://www.yealink.com/products_23.html
https://www.computersalg.se/i/3434207/yealink-sip-t21p-e2-sva...

Atcom A10W (Med wifi)
www.atcom.cn/products_all_a103.html
https://www.computersalg.se/i/5754126/atcom-sip-phone-a20w-wi...

Man kan ju även använda en adapter mellan SIP och det gamla analoga telenätet,
men då missar man ju en del av fördelarna med SIP.

Nominerar Sipe till veckans gravedigger, väckte liv i en 11 år gammal tråd.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

TT Core V1, i5 3570k, 16GB, XFX RX480 RS, OCZ TR150 240GB + WD Green 1TB, Seasonic 650W Gold

Permalänk
Medlem

Dat bumb.

Men, du hade ett bra syfte med det hela så det är väl helt ok ändå. Personligen använder jag bara mobil sen ~8 år tillbaka, men för de som är intresserade av iptelefoni/voip så är det guld värt med samlad och vettig info.

*höjer ölglaset i en skål*

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring