Permalänk
Medlem

USA har en ny president!

Då var det klart! Barack Obama är USA's nästa president!

Hur känner ni nu när det är klart? Vad har ni för funderingar? Vilka fördelar/nackdelar kommer komma ut ur detta ur ett amerikanskt, globalt och även svenskt perspektiv?

Visa signatur

denna signatur är inte vettig, den är inte heller tänkt att ha någon djup filosofisk mening som man kan tro. allt jag vill säga med denna signatur är att jag inte har nånting att skriva.

Permalänk
Medlem

Obama kommer knappast bidra till omfattande reformer, men han har potential att bli USAs mest populära president efter JFK. Jag kan garantera att mycket smuts kommer kastas på Obama när besluten väl ska tas. Personligen är jag mest intresserad över Obamas utrikespolitiska relationer och vilken policy administrationen kommer föra i Mellanöstern.

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

jasi, ja.. dom ha ju inget å göra i Irak ändå!

Permalänk
Medlem

jasi, ja.. dom ha ju inget å göra i Irak ändå!

Permalänk
Medlem

Nä Irak vill han ju ut ur så det är ju bara bra, dock så vill han sätta in mer trupper i afgahnistan för att jaga talibaner, fast det är ju iofs lite mer rättfärdigat och såvitt jag förstått läget, med afgahnistans regerings halvhjärtade stöd?

Visa signatur

denna signatur är inte vettig, den är inte heller tänkt att ha någon djup filosofisk mening som man kan tro. allt jag vill säga med denna signatur är att jag inte har nånting att skriva.

Permalänk
Medlem

som väntat, jag är inte speciellt insatt men det kommer nog bli lite förändringar annars har han en saftig ekonomisk kris att sätta tänderna i.

kan tillägga för dom som inte vet så tillträder han 20e jan 09.

Permalänk
Medlem

Nog är han historisk men det väntar garanterat ingen dans på rosor i vita kåken. Varken utrikes politiskt eller inrikes.

Permalänk
Medlem

han har mycket att städa upp

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Hedersmedlem

Inga dukade bord här inte Jag tror det blir bra med Obama som president. Det skickar signalen till omvärlden att USA är redo att förändras, vilket jag anses väldigt viktigt efter Bushs katastrofår vid makten. Ett stabilt USA är en stabil värld och det gynnar oss alla.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

8 år av fullkomligt idiotiskt politiskt styrande är snart över. Bush kommer gå ner i historieböckerna som den sämsta presidenten någonsin.

Permalänk
Medlem

Obama som har ca noll utrikeserfarenhet har alltså sagt att han ska ut ur irak om 16 månader. Det tvivlar jag starkt på. Annars så är han protektorisk. Han verkar ju stå för den ekonomiska politik som minst främjar europa. Detta utan att säga att Mccain skulle vara bra. Men det måste väl kännas viktigt att det just är en demokrat som vinner i sverige förstår jag.

Min gissning är att relativt många kommer bli chockade. En så pass ung och internationellt oerfaren president är garanterat mycket retorik och löften. Bli inte förvånade om den verkliga politiken kommer se radikalt annorlunda ut.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Fan på tiden att blir lite change iallafall. Hade ju varit för jävligt om den gamle hade blivit president, dött några år senare, som han haltar runt, sen en kristen fanatiker som president i världens mäktigaste land. fy fan.

Obama kommer nog inte bli så mycket change men tillräckligt för att gå i motsatt riktning av vad dom är nu iallafall.

Visa signatur

mjau

Permalänk
Medlem

Den mest intressanta frågan är väl egentligen hur många han nu lovat att ge en hand för de 5 MILJARDER han fått i ekonomiskt stöd. Jag skiter egentligen i vilken av de två det blev men så stora summor trillar bara inte in utan att man vill ha ngt i gengäld.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Behold_
Fan på tiden att blir lite change iallafall. Hade ju varit för jävligt om den gamle hade blivit president, dött några år senare, som han haltar runt, sen en kristen fanatiker som president i världens mäktigaste land. fy fan.

Obama kommer nog inte bli så mycket change men tillräckligt för att gå i motsatt riktning av vad dom är nu iallafall.

McCain är väl ingen kristen fanatiker? Palin är det i all ära, men McCain är väl precis lika kristen som Obama är. Båda kandidaterna har varit duktiga på att prisa gud för Amerika. I USA kommer alltid någon som är måttligt kristen styra. En ateist i styre skulle vara skandal för jänkarna som är så religiöst fanatiska att man blir mörkrädd.
Om det tar ett dussin presidenter innan USAs statsskuld är betald så tar det säkert ett par hundra innan en icke-religiös president blir vald.

Permalänk
Medlem

Nu har han mycket att leva upp till, alla tal han gjort kommer bli intressant om vad han kommer göra å inte.

Permalänk
Medlem

Det lär ju visa sig hur det blir, men oavsett är det ju någon form av signal till omvärlden att USA är redo för förändring när de väljer en president som tillhör en minoritet.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Permalänk
Permalänk
Medlem

Mäktigt att han vann.

Tror inte heller han kan dra sig ur Irak så enkelt och fort.

Möjligen om han bombar turkiska trupper som är den största hotbilden mot freden i mellanöstern just nu och placerar trupper i norra Irak. Skyddar USA sina oljeintressen är de nog nöjda.

Visa signatur

The Walking Dead

Permalänk
Medlem

Obamas plan säger 16 månader för en storskalig tillbakadragning av amerikansk trupp (dvs. inte komplett), uppskattningar från Pentagon från förra året angav 18 månader för en total tillbakadragning av amerikansk trupp från Irak.

Förstår inte vad som skulle vara problemet med en tillbakadragning?

Permalänk
Medlem

Hur jag känner? Jävligt trött, att sitta uppe till halv sju en vardag är INTE bra för kroppen

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KTottE
Obamas plan säger 16 månader för en storskalig tillbakadragning av amerikansk trupp (dvs. inte komplett), uppskattningar från Pentagon från förra året angav 18 månader för en total tillbakadragning av amerikansk trupp från Irak.

Förstår inte vad som skulle vara problemet med en tillbakadragning?

Pentagons uppskattningar handlade väl ändå om möjligheterna att överhuvudtaget att dra tillbaka trupperna på ett gångbart sätt?

Inte att det skulle vara realistiskt eller önskvärt för iraks stabilitet. Obama kommer knappast lämna Irak om det är stor risk att det faller i total anarki. Det vill han inte ha på sina axlar till nästa val.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Nu talar du faktiskt om två olika saker. Det som diskuteras är möjligheten och tidsplanen för en tillbakadragning (16 månader för Obamas storskaliga tillbakadragning vs. 18 månader för Pentagons totala tillbakadragning), inte effekten av den på Iraks stabilitet eller inrikespolitik, eller andra biverkningar av tillbakadragningen.

Permalänk

The lesser of two evils vann.
Det sista det stora landet i väst behöver nu är ännu komplett galning som baserar allt på vad mannen bland molnen säger.
Jag personligen tycker att Obama verkar vara en vettig herre, men vad vi bör komma ihåg är att det inte är presidenten som bestämmer där borta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalhedaren
Jo att Obama är en förbättring råder det ju ingen tvekan om. Jag börjar dock bli skeptisk till hans idéer. Idealism är inget sätt att lösa ett lands problem på och Obama verkar vara för mycket åt det idealistiska hållet. Får hoppas han sköter sig bra i att bygga upp det nya USA

Inget fel på idealism, bara man är väl nog förankrad i verkligheten att veta att idealism i sig inte löser några problem, och att lösningarna som behövs och går att genomföra inte alltid följer idealet.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Inget fel på idealism, bara man är väl nog förankrad i verkligheten att veta att idealism i sig inte löser några problem, och att lösningarna som behövs och går att genomföra inte alltid följer idealet.

Nej, idealism är inget dåligt. Det beror på i vilket läge vi är idealistiska i. Om jag hjälper en tant gå över vägen bara av ren vänlighet är det idealism som fungerar. Att låta ett helt land hänga på människors vänlighet är lite naivt dock.
Obama kommer nog klara sig finfint dock. Flera gånger bättre en Bush jr. iaf
Det är svårt att misslyckas så gravt som Bush gjort

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalhedaren
Nej, idealism är inget dåligt. Det beror på i vilket läge vi är idealistiska i. Om jag hjälper en tant gå över vägen bara av ren vänlighet är det idealism som fungerar. Att låta ett helt land hänga på människors vänlighet är lite naivt dock.
Obama kommer nog klara sig finfint dock. Flera gånger bättre en Bush jr. iaf
Det är svårt att misslyckas så gravt som Bush gjort

Nja, man kan vara idealistisk i alla lägen, men man ska som sagt veta när det är realistiskt att det fungerar eller inte. Man kan som sagt hjälpa en tant över vägen, men inte låta ett land hänga på att folk skall vara snälla. Man kan dock styra landet mot ett läge där verkligheten tillåter detta. Det är ju också idealism, eller kanske realism med ett idealistiskt mål. Jag skulle kalla det verklighetsförankrad idealism, när man har ett ideal men är förnuftig nog att veta att det kanske inte alltid funkar direkt utan att man får jobba på det.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

Jag förstår inte vad alla har emot McCain. Visst, man kanske inte delar hans åsikter om vissa saker men han är ju knappast någon religös tokstolle. Han har väl gått rätt hårt åt den kristna högern tidigare och jag tycker han verkar vara rätt vettig. Plus att han verkar rätt mysig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Jag förstår inte vad alla har emot McCain. Visst, man kanske inte delar hans åsikter om vissa saker men han är ju knappast någon religös tokstolle. Han har väl gått rätt hårt åt den kristna högern tidigare och jag tycker han verkar vara rätt vettig. Plus att han verkar rätt mysig.

Har alla verkligen något emot McCain? han fick ju ändå 48% av väljarrösterna. Och Nu handlar ju tråden om USA's nästa president och McCain blev ju inte det. Han hade både bra och sämre idéer han också.

On topic så får vi väl se om Obama lyckas få till någon förbättring eller vad som nu kommer hända.Jag tror att han kommer att bli skjuten en dag.:/

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Jag förstår inte vad alla har emot McCain. Visst, man kanske inte delar hans åsikter om vissa saker men han är ju knappast någon religös tokstolle. Han har väl gått rätt hårt åt den kristna högern tidigare och jag tycker han verkar vara rätt vettig. Plus att han verkar rätt mysig.

Räcker det inte med att han valde en religös tokstolle till vice presidentkandidat`?