Hjälp!: Reklamera efter garantitid?!

Permalänk
Medlem

Hjälp!: Reklamera efter garantitid?!

Hej!
Känner mig lite dum då det känns som att man inte har rätt till detta.. men hoppas ändå att det finns stöd i lagen så jag får rätt mot LG?

Jag har en LG Plasma "42PM1MA" som köptes i september 2006. Nu har alltså garantin gått ut för en månad sedan då Dustin som jag köpte tvn ifrån ger 2 års garanti.
Min tv har fått massor med störande röda prickar (tusentals) som dansar runt på skärmen, och detta är tydligen ett mycket känt fel på LG plasmor.. många har samma problem som jag och när jag ringde till verkstan så nämde dom att dom visste direkt va det var, då dom gör massor med garantijobb på dessa plasmaskärmar. Byte av bland annat controller kort ska göras, vilket skulle kosta mig minst 3000kr enl. verkstan.
Känns ju riktigt surt med tanke på att garantin gick ut för bara EN månad sen.. *suck*

Jag började med att kontakta Dustin som sa - "Oj då.. en månad sen? Jobbigt.. här har du nummer till LG"
Ringde LG/Powermill och dom sa - "Inget vi kan göra, här har du nummer till verkstäder som arbetar med våra produkter utanför garantin"
På Spacetronic som är en av verkstäderna sa dom att detta är ett känt problem, och dom visste direkt vad dom kommer behöva byta då dom ofta behövt göra det på dessa skärmar.

Sen börjar jag höra rykten om att man har tre års reklamationsrätt enligt lag?!! Nu fattar jag ingenting.. Om detta är sant, varför är inte garantin på tre år då?
Stämmer detta?.. gjorde en sökning på nätet och hittade denna text:

Tre års reklamationstid
Från och med 1 april 2005 har konsumenter tre år på sig att reklamera en vara eller en tjänst, mot nuvarande två år. Men man måste fortfarande klaga inom rimlig tid efter det att felet upptäckts. Där gäller fortfarande två månader som "rimlig tid".
Om man har köpt en vara som man förväntar sig ska hålla i många år är det dessvärre inte alltför ovanligt att den slutar fungera när två år har gått. Handlar det om kapitalvaror kan det bli dyrt för konsumenten. För att förbättra konsumenternas ställning har regeringen beslutat att förlänga rätten att reklamera till tre år.

Fortfarande gäller den så kallade sexmånadersregeln; att fel som visar sig inom sex månader efter köpet ska anses som ursprungliga. Det betyder att säljaren måste laga varan, ersätta den med en ny eller ge pengarna tillbaka - om han inte kan bevisa att felet inte är ursprungligt. Efter sex månader är det köparen - konsumenten - som måste kunna bevisa, eller göra troligt, att felet fanns där från början.

Reglerna träder i kraft den 1 april 2005. Det innebär att den förlängda reklamationstiden gäller varor och tjänster som du köper den 1 april eller senare. För varor som du köpt före detta datum gäller fortfarande två års reklamationstid.

Om detta nu stämmer.. Vart ska jag vända mig för att få min tv fixad eller reklamerad? Någon som kan nåt om detta och kan tänka sig att hjälpa mig?
Mvh Cyn

Visa signatur

[b]Antec P180B - i7 920 (D0) - Asus P6T Deluxe v2 - Thermalright Ultra Extreme - GTX280- 6GB Corsair Dominator C8 1600mhz - Corsair HX 1000W

Permalänk
Medlem

Garanti och reklamationsrätt är två skilda saker.
Eftersom garantin gått ut är reklamationsrätten det
som kan "rädda" dig från situationen.
Det åligger dig att bevisa att felet är ursprungligt vilket
inte borde vara omöjligt om det är ett vanligt känt fel.

Man reklamerar normalt till säljaren, i detta fallet Dustin.

Ring till LG direkt istället för powermill.
LG brukar inte vara omöjliga.

Permalänk
Medlem

Precis som SUMITOMO skriver är det upp till dig att visa att det är ett ursprungsfel på produkten. Enklast visar man det genom att den varit på reparation för samma fel under garantitiden (och att det klassats som ett garantifel) eller genom att det är ett välkänt fel på just den produkten.
Det är till Dustin du skall göra din reklamation, men inget hindrar dig från att parallellt ta kontakt med LG om du vill.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk

Eller så kan ju det påvisas med att en annan person har en likadan produkt som fungerar efter x antal år/månader, då ska det ju förväntas att sin egen produkt ska hålla lika länge.

Är det ett känt fel så kontakta LG direkt alt dustin och hävda reklamations rätten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Pruple
Eller så kan ju det påvisas med att en annan person har en likadan produkt som fungerar efter x antal år/månader, då ska det ju förväntas att sin egen produkt ska hålla lika länge.

Det där spelar ingen som helst roll. Garantitiden är ju bara 2 år. Går något sönder efter det så är det inget att göra. Bara för att deras busdgetskit som de har går sönder efter 2 år så är det ju inget ursprungligt fel bara för att de tullar på kvaliteten.

Det har ju inte varit trasigt sen början.

Det r som att säga. Men min grannes vilvo gick 10000 mil utan att gå sönder någon gång. Min gick söder efter bara 8000 då vill jag reklamera den:P

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Det där spelar ingen som helst roll. Garantitiden är ju bara 2 år. Går något sönder efter det så är det inget att göra. Bara för att deras busdgetskit som de har går sönder efter 2 år så är det ju inget ursprungligt fel bara för att de tullar på kvaliteten.

Det har ju inte varit trasigt sen början.

Det r som att säga. Men min grannes vilvo gick 10000 mil utan att gå sönder någon gång. Min gick söder efter bara 8000 då vill jag reklamera den:P

Du har så fel. Det finns visst det något att göra och det heter reklamera produkten för ett ursprungsfel enligt reklamationsrätten. Även om något är budget ska det fortfarande tillverkas för att hålla det man kan förvänta sig av en sådan produkt oavsett prisklass, många urspringsfel visar sig först efter en längre tid och det är just därför som reklamationstiden är 3 år.

Om värkstaden säger att detta är ett vanligt förekommande problem är det något man kan använda vid reklamationen men tror nog man behöver mer än bara det där tyvärr.

Ditt exempel ger ingen mening. Det är svårt att få billiknelse att fungera i detta fallet men ska ändå försöka spela vidare på din liknelse och då saknar du viktiga aspekter: Vad är bilen avsed at klara av (är 8000 det som utlovas eller 15000mil)? Hur många förutom du har haft samma problem (om 10% av alla volvo bara går 8000mil fast än de är specade för 15000mil är det inte otur utan snarare fabrikationfel och då kan du reklamera din fina volvo)?

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Medlem

Ok, jag förstår också det som att man ska kunna reklamera produkten för ett ursprungsfel enligt reklamationsrätten. Men vad mer skulle jag behöva för att få rätt än felet som visar sig på min tv, samt vetskapen om att många har samma problem med skärmen?

Visa signatur

[b]Antec P180B - i7 920 (D0) - Asus P6T Deluxe v2 - Thermalright Ultra Extreme - GTX280- 6GB Corsair Dominator C8 1600mhz - Corsair HX 1000W

Permalänk
Medlem

cynic: det beror på, mest på säljaren. är det ett vanligt återkommande fel, så vågar jag påstå att att det beror på ett ursprungligt fel.
kontakta säljaren igen och säg att du vill reklamera eftersom det är ett ursprungligt fel som många sådana modeller dras med, vägrar de så tycker jag att du pratar med din lokala konsumentvägledare, och sedan gör dig beredd på att dra det hela till ARN, som jag vågar påstå kommer att ge dig rätt illa kvickt.

Permalänk
Medlem

Ringde Dustin nu.. usch jobbigt.
Tjejen i telefonen var jätte trevlig, tills jag som svar på "men garantin har ju gått ut" sa att jag väl har rätt till reklamation i tre år.

Detta är vad som sas:

1. Dom skickar mig fraktlappar, och sa att jag ska skicka den stående på en pall till dom och så ska dom (?!) undersöka tvn.

2. Hon sa att jag måste bevisa att det är ett ursprungsfel och inte ett fel pgr av havandeskapl, vilket skulle bli svårt.
(Ursprungsfel.. alltså jag har inte tappat tvn eller nåt. Har inte gjort annat än haft den på väggen, massor på prisjakt.se forumet har lämnat in sin tv för samma problem inom garantitiden. Förstår inte hur jag ska kunna bevisa någonting för Dustin mer än att problemet finns trots att jag inte tappat den i golvet typ.)

3. Hon sa att hon måste nämna att om "dom" kommer fram till att felet är pgr av havandeskap eller vad hon sa, så kommer jag bli skyldig för frakten samt deras undersökning av tvn. "Dyyrt"

4. Jag blev orolig över frakten.. Hur ska jag få tag på pallar osv och se till att den fraktas ordentligt.
Frågade om jag kunde komma själv med tvn, men även fast det är i närheten får jag inte komma med den själv utan den måste skickas med posten på pall.

Kändes inge bra detta.. Hennes ton vart så vass, nästan som om hon tog det personligt

Visa signatur

[b]Antec P180B - i7 920 (D0) - Asus P6T Deluxe v2 - Thermalright Ultra Extreme - GTX280- 6GB Corsair Dominator C8 1600mhz - Corsair HX 1000W

Permalänk

skitkast. Tycker att dustin ska ta på sig ansvaret efter som du reklamerar hos dom och därför sända ut ett bud som kommer och hämtar tv:n. Man kan ju inte bara strunta i att reklamera bara för att det är jobbigt och svårt att sända in varan.

Permalänk

du kan ju bevisa att det är ursprungsfel óm det är som du säger att det är allmänt känt för din modell.

Permalänk
Medlem

De har inte något serviceavtal med någon firma i närheten (och som inte kräver pall)? Skriv ut inläggen på prisjakt och hänvisa till att även andra har haft samma fel.

Permalänk
Medlem

ring bara till dustin o säg att du vill reklamera din tv. skicka med kopia på kvito o papper du fick med. men tänk på att de är olika saker om de hade gått på garanti hade dom lagat den i bästa fall skickat dig en ny, reklamerar du varan så ska du få köpa för beloppet tvn är köpt för? tror ja eller få en liknande produkt. jobbar själv i butik men inte innom den branshen ;P du måste va lite på när du pratar me support o inte ställa för mkt frågor för då untnytjar dom de som om du inte vet nått o dirigerar dig itll nån annan ;P bara vara på dom j***arna o säga att du har reklamationsrätt o vill ha pengarna tillbaks lr tvn lagad

så kan int säga nått mer förutom att ja oxå har en lg tv fast inte plasma för de vill ja inte ha om ja vetat mer om tv apparater o inte impulsköpt min skulle ja inte köpt en lg tror ja ;P men om de blir fel på den blir ja glad för då får ja en anledning till o köpa ny

Permalänk

Sorry för OT men jag kan inte hålla mig...

Det är sannolikt inte havandeskapsfel, då havandeskap=graviditet.
Möjligtvis kan det vara handhavandefel.

Visa signatur

Antec P182 | i54670K | Noctua NH-U12 | A-Data DDR3 8GB | MSI GeForce GTX 760 2048MB TwinFrozr | Corsair TX 650W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dragan_at
skitkast. Tycker att dustin ska ta på sig ansvaret efter som du reklamerar hos dom och därför sända ut ett bud som kommer och hämtar tv:n. Man kan ju inte bara strunta i att reklamera bara för att det är jobbigt och svårt att sända in varan.

Varför ska dustin betala bud för en produkt de inte har skyldighet att hantera längre? Det är reklamation, inte garanti. Även om dustin är bra så ska de inte betala bud, pall och hela köret.

Den som ska kontaktas är isåfall tillverkaren och ingen annan...

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ODDNAME

Den som ska kontaktas är isåfall tillverkaren och ingen annan...

Man reklamerar alltid varan hos säljaren och ingen annan.

Permalänk
Hedersmedlem

men dustin ska ju skicka fraktlappar? så vad är problemet? Kolla med posten om pall. Företagscenter ska ha pallar (min far fick hjäp med en pall). Att du kan bli skyldig att betala om de inte anser det vara ursprungsfel är ju självklart. Jag skulle skicka med info om felet, länkar till trådar om det problemet och referera till ditt samtal med serviceverkstaden.

sen skulle jag ändå prata med lg. om de känner till felet kan de direkt själva ta hand om det.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Dustin AB

Hej!

Ville bara påpeka ett par saker;

- Vi står alltid för fraktkostnaden i samband med garantiärenden och reklamationer. Upphämtning ingår i våra returlappar, oavsett ärendets natur.

- Om du fick produkten levererad på pall så måste den komma tillbaka på pall också. Pallen ingår i leveransen. Har man gjort sig av med den så går det oftast att få tag på en.

I övrigt så låter det som att det inte bör vara några större problem med att lösa det här problemet så länge produkten kommer in till oss korrekt. Förutsatt att det inte sitter någon yxa eller liknande i panelen så bör det lösa sig fint.

Jag finns i Dustin-tråden samt på jurim@dustin.se om det uppstår några ytterligare frågetecken kring detta ärende, det är bara att kontakta mig.

Mvh
Jüri Martoja
Dustin AB

Visa signatur

Med vänliga hälsningar,
Jüri Martoja, Dustin AB

:. Dustin Home på Facebook
:. www.dustinhome.se | www.dustin.se

Permalänk
Hedersmedlem

Jag förstår inte varför folk måste svara i dessa trådarna om man inte har en susning om vad som gäller angående konsumenträtt.

Tack och lov är Jüri Martoja på Dustin insatt. Fet-credz till Dustin i det här fallet tycker jag! Helt rätt hanterat!

Så klart man inte kan lova på telefon att man kommer att ta hand om problemet. Men om det stämmer som du skriver att det är ett känt fel på dessa paneler så är det ett ursprungligt fel och ska inte vara några problem att reklamera och få åtgärdat, precis som Dustin själva skriver.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Är väl det som vissa har sagt?

Permalänk

Jag har en fråga om reklamation, också det på en TV dock Philips. Vi köpte den december 2005 och garantin var 2år, så den är ute nu... Men vi kan fortfarande reklamera den. Den har problem med scart anslutningarna som plötsligt har slutat att fungera.
Problemen är att vi inte har en aning om hur vi ska kunna bevisa att det är fabrikationsfel. Vi har haft TV:n uppställd på samma ställe sen vi köpte den och allt har varit inkopplat i samma portar sedan vi köpt den. Det enda vi har ändrat är digitalboxen som vi bytte för 1,5 år sedan men sedan dess har vi alltså inte rört någon av scart anslutningarna.

En annan sak som gör det ännu svårare att bevisa är att det bara är ibland det inte fungerar. Det kommer inget ljud och bilden börjar fladdra men detta brukar bara inträffa första under första minuten sedan fungerar det bra.

Är det någon som kan hjälpa oss att bevisa att det är fabrikationsfel ellerär det bara att gå till ARN direkt och hoppas på det bästa?

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JMartoja
Hej!

Ville bara påpeka ett par saker;

- Vi står alltid för fraktkostnaden i samband med garantiärenden och reklamationer. Upphämtning ingår i våra returlappar, oavsett ärendets natur.

- Om du fick produkten levererad på pall så måste den komma tillbaka på pall också. Pallen ingår i leveransen. Har man gjort sig av med den så går det oftast att få tag på en.

I övrigt så låter det som att det inte bör vara några större problem med att lösa det här problemet så länge produkten kommer in till oss korrekt. Förutsatt att det inte sitter någon yxa eller liknande i panelen så bör det lösa sig fint.

Jag finns i Dustin-tråden samt på jurim@dustin.se om det uppstår några ytterligare frågetecken kring detta ärende, det är bara att kontakta mig.

Mvh
Jüri Martoja
Dustin AB

Hejsan Juri!
Grymt tacksam för svaret här. Jag skulle fått fraktsedel från Dustin.. men dessa har inte kommit ännu. Då det gått ganska lång tid antar jag att det uppstått nåt problem med den. Så jag ringer upp supporten och kolla detta först. Annars mailar jag dig om det finns nåt problem.
Stort tack
mvh

Visa signatur

[b]Antec P180B - i7 920 (D0) - Asus P6T Deluxe v2 - Thermalright Ultra Extreme - GTX280- 6GB Corsair Dominator C8 1600mhz - Corsair HX 1000W

Permalänk
Dustin AB
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cynic
Hejsan Juri!
Grymt tacksam för svaret här. Jag skulle fått fraktsedel från Dustin.. men dessa har inte kommit ännu. Då det gått ganska lång tid antar jag att det uppstått nåt problem med den. Så jag ringer upp supporten och kolla detta först. Annars mailar jag dig om det finns nåt problem.
Stort tack
mvh

Anytime.

Visa signatur

Med vänliga hälsningar,
Jüri Martoja, Dustin AB

:. Dustin Home på Facebook
:. www.dustinhome.se | www.dustin.se

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gamefreak
Jag har en fråga om reklamation, också det på en TV dock Philips. Vi köpte den december 2005 och garantin var 2år, så den är ute nu... Men vi kan fortfarande reklamera den. Den har problem med scart anslutningarna som plötsligt har slutat att fungera.
Problemen är att vi inte har en aning om hur vi ska kunna bevisa att det är fabrikationsfel. Vi har haft TV:n uppställd på samma ställe sen vi köpte den och allt har varit inkopplat i samma portar sedan vi köpt den. Det enda vi har ändrat är digitalboxen som vi bytte för 1,5 år sedan men sedan dess har vi alltså inte rört någon av scart anslutningarna.

En annan sak som gör det ännu svårare att bevisa är att det bara är ibland det inte fungerar. Det kommer inget ljud och bilden börjar fladdra men detta brukar bara inträffa första under första minuten sedan fungerar det bra.

Är det någon som kan hjälpa oss att bevisa att det är fabrikationsfel ellerär det bara att gå till ARN direkt och hoppas på det bästa?

Jag tror det blir svårt. Det är svårt att själv bevisa att något är ett fabrikationsfel. Det låter som att det kan vara en dålig lödning om det funkar när den blivit varm, men risken är att du själv åker på att betala felsökningen om det inte är ett fabrikationsfel.

Jag tror att det bästa du kan göra är att gå tillbaka till butiken och snacka med dem. Säg som det är. Om de kan hjälpa dig utan att det kostar så mycket så är min erfarenhet att många gör det som goodwill.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Hejsan Juri
Jag har fortfarande inte fått min fraktsedel. Provade ringa igen och skulle få denna skickad men den kom inte då heller. Troligen nåt som blivit fel båda gångerna.. men nu mailar jag dig för hjälp istället
mvh Cyn

Visa signatur

[b]Antec P180B - i7 920 (D0) - Asus P6T Deluxe v2 - Thermalright Ultra Extreme - GTX280- 6GB Corsair Dominator C8 1600mhz - Corsair HX 1000W

Permalänk
Dustin AB
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cynic
Hejsan Juri
Jag har fortfarande inte fått min fraktsedel. Provade ringa igen och skulle få denna skickad men den kom inte då heller. Troligen nåt som blivit fel båda gångerna.. men nu mailar jag dig för hjälp istället
mvh Cyn

Gör så

Visa signatur

Med vänliga hälsningar,
Jüri Martoja, Dustin AB

:. Dustin Home på Facebook
:. www.dustinhome.se | www.dustin.se