Microsoft ogillar Hybrid SLI och Crossfire

Permalänk
Medlem

Är inte artikeln lite vinklad? Jag menar att det är väl inte os-utvecklarna som ska se till att en grafikkortsfunktion fungerar smärtfritt.

Permalänk
Hedersmedlem

Det hela är en storm i ett vattenglas och man kan fråga sig varför Microsoft ens uttalar sig om detta.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hummus
Frågan är snarare om de aktivt kommer att försöka förhindra den, via WHQL tester eller förändringar i sin driver model.

Hur skall dom via WHQL tester kunna förhindra detta? Har du läst på vad WHQL kraven är för något och vad det ställer för krav?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Det Microsoft visar idag är ju mer av en motarbetande faktor.

Det verkar ju korkat av Microsoft att strunta i en teknik som stärker deras varumärke - kan man få tekniken att funka direkt ur lådan på Windowssystem så är ju inte detta som får något att bli sämre.

Ingenstans struntar dom i tekniken utan dom lägger ansvaret där det hör hemma, hos GPU tillverkarna, vilket är helt rätt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
Känns ju dumt om drivrutinsmakarna hos grafikkortstillverkarna inte får tillgång till relevant kod som behövs för att byta grafikdel "on-the-fly". Det känns nämligen att det kommer vara så eftersom att Microsoft inte kommer stödja det eller rekommendera det.

Seriöst, om det vore en lätt lösning på problemet så hade MS garanterat infört det då det ger dom mer stålar. Det finns förmodligen en väldigt bra anledning till att MS inte kommer stödja det. Till skillnad från öppna lösningar måste MS ta ansvar för det som stödjer och ta på sig att fixa det om det inte fungerar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Detta är nog för att Windows 7 kommer att vara väldigt grafiskt tungt så dem inbyggda grafikkretsarna kommer att vara för klena, och eftersom dessa kommer att användas i operativsystemet kommer det att vara segt och hacka. Blä på Windows 7 redan nu, vista var illa nog det.

Hur menar du? Förstår inte riktigt vad du skriver. Självklart har W7 stöd för integrerade grafikkretsar. Det är hybrid som inte kommer ha stöd.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fjortis_barn
Känns ju som att MS bara gör det här för att man inte har lyckats lägga in hybrid SLI i Windows 7 från början.
/Daniel

Ja ungefär så. Eller att MS anser att det inte är deras bord att hitta på grafiklösningar utan precis som dom skriver, att det är GPU tillverkarns uppgift.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Jag tycker inte det är upp till MS att gilla eller ogilla hårdvara. man får tycka vad man vill om hybridteknikerna. Det skulle säkert gå att göra en GPU som drog några få watt idel där alla delar som ej behövdes stägdes av helt.

Precis det Microsoft säger också. Det är inte deras uppgift att gilla eller ogilla hårdvara. Därför kommer inte MS ta på sig ansvaret att införa teknik som är direkt bundet till specifik hårdvara. Precis som det inte är MS ansvar att införa SLI/Xfire är det inte MS ansvar när det gäller Hybrid SLI/Xfire.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Hedersmedlem

Om det är sant, och utan att överreagera, finns en liten hake. Något som bidrog till att Vista upplevdes segare än nödvändigt var osignerade drivrutiner. I XP har detta liten inverkan, om någon, men pga av att Microsoft stramat åt Vista och Windows 7 orsakar osignerade drivrutiner ibland avsevärda fördröjningar; lite enkelt uttryckt blir osignerade drivrutiner inte accepterade förrän efter några extra anrop.

Jag skrev själv att jag helst väntar ut nyheten innan jag spekulerar om vad det här betyder, men ett scenario som jag ser är att detta kanske är en markering om att Microsoft inte kommer att signera drivrutiner som stöder den här typen av teknik. I så fall är det inte mycket ATi och nVidia kan göra.

Permalänk
Medlem

riktigt illa.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 9950X3D, Asus X870E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX5090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9 , Samsung 49" G9 Oled

Permalänk

Hehe, får lite voodoo-vibbar. Men ärligt talat, känns lite som ett steg tillbaka med ett grafikkort som sköter spel och ett som sköter desktop. Som folk i tråden påpekat är det säkert möjligt att konstruera grafikkorten med bättre möjlighet att skala ner effektförbrukning/prestanda istället. Tekniken bara är ett sätt att kränga fler grafikkort. Tragiskt att Microsofts nog inte är en kritik mot detta utan för att deras fläskiga interface antagligen inte rullar så väl på annat än ordentliga grejer. Kan för min värd inte begripa vad de gör med all beräkningskraft, vad drar egentligen tex. compiz fusion som lär vara minst mycket lullull (i dagsläget mer), en tiondel?

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem

Förmodligen inser Microsoft vilka enorma problem de kommer få vid utvecklandet av stöd för den här tekniken. Vilket i sin tur innebär miljaaaarder av irriterade supportsamtal från diverse användare.
Det är nog mest en strategisk åtgärd för att slippa ge folk extra anledning att inte gilla MS.

Visa signatur

| Intel i5 3770K @ 4.2 Ghz | Evo 212 | 24 GB 2400Mhz RAM | MSI GTX 1080 Ti | Corsair HX620W |

| Intel i7 4770 | Evo 212 | 32 GB RAM | GTX 970 |

Permalänk
Medlem

Hybridtekniken beskrivs som "instabil" och något som ger en "dålig användarupplevelse".

Vänta nu, Pratar han verkligen om Crossfire/SLI?. Den kommentaren passar bra in på vista tycker ja.!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danjeel
Hybridtekniken beskrivs som "instabil" och något som ger en "dålig användarupplevelse".

Vänta nu, Pratar han verkligen om Crossfire/SLI?. Den kommentaren passar bra in på vista tycker ja.!

Du verkar inte ha testat vista på en dator med mer än 512mb ram eftersom vista funkar utmärkt om man har lite mer ram. Före jag fick vista var jag lite skeptisk men vista funkar utmärkt till allt jag använder det till.

Permalänk
Avstängd

Hoppas linux kommer bli mer spel vänligt i framtiden eller att hårdvara och mjukvara stöds mer, eller bra emulerings program! men allt kanske finns! har inte vågat byta än! förstår dock inte vad microsoft sysslar med!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

Det som gör mig mest oroad är att kommentarerna kan tolkas som att man generellt tycker illa om flera grafikkort i samma dator. Vilket rimmar lite illa med de olika tillämpningar där man har > 2 skärmar.

Just i dessa fall tycker jag moderkort + separat grafikkort låter som ett totalt sett energieffektivt sätt att driva 3 skärmar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Om det är sant, och utan att överreagera, finns en liten hake. Något som bidrog till att Vista upplevdes segare än nödvändigt var osignerade drivrutiner. I XP har detta liten inverkan, om någon, men pga av att Microsoft stramat åt Vista och Windows 7 orsakar osignerade drivrutiner ibland avsevärda fördröjningar; lite enkelt uttryckt blir osignerade drivrutiner inte accepterade förrän efter några extra anrop.

Detta var något helt nytt. Har du någon länk som stödjer det du säger? Osignade drivare, om man tillåter dom, borde inte bidra till något prestanda sänkning pga att dom just är osignade.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danjeel

Det är ju inte Hybrid crossfire/SLI i allmänhet som ogillas, utan strömsparningsknepet att låta eventuellt inbyggt grafikkort sköta 2D-grafik och det separata grafikkortet sköta 3D-prestandan som ogillas.

Artikelförfattaren skriver ju längst ned:

Citat:

Om Microsoft tycker lika illa om vanliga SLI/Crossfire, där två eller flera separata grafikkort samarbetar är dock inte känt.

De har med andra ord inte sagt varken bu eller bä om vanlig crossfire/SLI. De säger inte ens något om vanlig Hybrid crossfire (dvs då det inbyggda grafikkortet körs i crossfire med ett separat grafikkort för att öka prestandan)

Verkar som om folk läser in lite vad de vill i denna nyhet.

Jag är väl inget större Microsoft fan direkt, men varför skall de få skit för saker de inte sagt? Ge skit för det som de förtjänar skit för istället.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Domifuling
Detta var något helt nytt. Har du någon länk som stödjer det du säger? Osignade drivare, om man tillåter dom, borde inte bidra till något prestanda sänkning pga att dom just är osignade.

Sök på Mark Russovich. Han har publicerat detta i skrift, men det finns också tillgängligt som videomaterial. Det senaste jag såg var en diskussionspanel organiserad av Microsoft (ledd av Mark) - för ungefär tre veckor sedan - där de analyserade problemen med Vista och hur Vista bäst integreras i befintliga nätverk. Du borde kunna hitta länken på Microsoft egen sida.

Jag kanske t o m har videon sparad någonstans, men jag tvivlar på att jag har rätt att distribuera den.

Permalänk
Medlem

MS har väl inte gnällt på 3DFX-korten innan så varför ska de börja gnälla nu? Lata idioter säger jag bara!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Sök på Mark Russovich. Han har publicerat detta i skrift, men det finns också tillgängligt som videomaterial. Det senaste jag såg var en diskussionspanel organiserad av Microsoft (ledd av Mark) - för ungefär tre veckor sedan - där de analyserade problemen med Vista och hur Vista bäst integreras i befintliga nätverk. Du borde kunna hitta länken på Microsoft egen sida.

Jag kanske t o m har videon sparad någonstans, men jag tvivlar på att jag har rätt att distribuera den.

Du får jättegärna rota fram detta. Låter dock väldigt underligt om så är fallet. Följer själv Mark och hans blogg ganska väl och ändå är det okänt för mig. Självklart finns det problem med osignade drivare då dom kan vara slarvigt kodade och orsakar problem pga det. Men att det skall vara långsammare just pga att dom är osignade var jag helt omedveten om.

Visa signatur

- Mark Pitta

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heddan
Jag tycker att detta är helt rätt av Microsoft! Från början var SLI och senare Crossfire en metod för extrema prestandasökare och har sedan blivit mer och mer accepterat... Ett kort skall räcka! SLI/Crossfire är bara ett sätt för AMD/NVIDIA att kränga fler kort.... hade intel fungerat likadant så hade dom släppt support för fyra enkel core processorer a' 3000:- ist. för en (quad core) till main stream användarna.

Hejja Microsoft!!!!

Du har ingen koll över huvud taget va?

Intel har ju haft multi-socket lösningar under en VÄLDIGT lång tid på tex servermarknaden. Detta är väldigt dyrt och riktar sig inte mot vanliga konsumentanvändare. I takt med att tekniken går framåt och då man stöter på vissa problem (tex frekvenstak osv) så tar man kunskap från andra områden (tex server-marknaden) och skapar en cpu med flera kärnor. Alla är glada då vi får mer prestanda.

AMD/Nvidia skapar en teknik för att para ihop flera grafikkort, vilket till en början är avsedda för entusiasterna. Allt eftersom börjar man integrera 2 gpuer på samma kort för att sedan ha två kärnor på samma flipchip eller kisel. Nu har det i och för sig funnits kort med flera gpuer tidigare men principen består.

Slutsats: Man måste börja någonstans för att komma någon vart, ny teknik är dyrt och inte alltid det smidigaste. Det du säger är att man helt enkelt inte ska komma med en ny teknik för att den är dyr och kanske inte alltid optimal (till en början). Skulle vi gå efter det skulle det knappast komma några nya saker...

Till ämnet. Att MS inte stödjer detta "out of the box" är inget konstigt. Det man reagerar på är att man skulle behöva starta om operativsystemet mellan bytena. Detta låter nästan som att man aktivt förhindrar eller medvetet försvårar hybrid tekniken som är förbannat smart.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SuperNova
Du har ingen koll över huvud taget va?
Till ämnet. Att MS inte stödjer detta "out of the box" är inget konstigt. Det man reagerar på är att man skulle behöva starta om operativsystemet mellan bytena. Detta låter nästan som att man aktivt förhindrar eller medvetet försvårar hybrid tekniken som är förbannat smart.

Problemet är nog snarare mening "Detta låter nästan som man aktivt förhindrar..". Att spekulera i varför bidrar inte till något. Ta reda på varför istället. Finns gott om bloggar med MS folk som gladeligen svarar på liknande frågor. Det är väldigt sällan MS tar beslut för att medvetet förhindra något om det inte finns starka incitament med i bilden som bidrar till att produkten blir bättre. Folk som påstår annat är förmodligen inte vidare insatta utan baserar sina uppfattningar på gissningar och rykten.

Visa signatur

- Mark Pitta

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphexan
"Hybridtekniken beskrivs som "instabil" och något som ger en "dålig användarupplevelse".

Man kanske skulle byta ut "Hybridtekniken" mot "Windows"?"

så det blir Windows beskrivs som "instabil(t)" och något som ger en "dålig användarupplevelse"

Jaha! hahaha xD nu fatta jag.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

Dum beslut ._.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlackBird
Är nog på MS sida här faktiskt. Åtminstonde ATi och nVidia borde lägga mer energi på att göra grafikkort som inte drar 100 watt i 2D-läge. Det borde vara betydligt enklare.

Så du tycker att hybridbilar inte ska finnas utan att man ska göra bensinsnålare motorer som drar mindre soppa när man står vi rödlyset?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Det är upp till var tillverkare vad dom vill göra för kort, det är konsumenten som får välja om han/hon vill ha ett kort som drar 200W eller inte.

Sen är det säkert till stor del som så att Microshit inte klarar av att implementera funktionerna ordentligt själva och därav går ut med att det är "ostabilt" och "fungerar dåligt", medans det ju tydligen funkat för många människor.

I samma anda kan man ju säga samma sak om Windows i allmänhet, det är ostabilt och fungerar dåligt. Notera bristen på sitationstecken.

Visa signatur

// paran0id

Permalänk
Medlem

Ett kort som är strömsnålt i idle och inte fullt så krävande vid 2d bearbetning är bättre enligt mitt tycke, bara det inte går ut över bildrendering osv.

Ser ju skillnaden på min bärbara med intel integrerad skit och en kompis bärbara med rätt bra nvidia kort. Syns ju tom skillnad i windows photo gallery när man växlar mellan bilder trotts att jag har bättre processor och ram på min. Går mkt mkt smidigare med nvidia kortet. Ska b kretsen gälla för sådanna saker exempelvis kommer det kunna upplevas som negativt för användarna. Så håller med microsoft där.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Domifuling
Du får jättegärna rota fram detta. Låter dock väldigt underligt om så är fallet. Följer själv Mark och hans blogg ganska väl och ändå är det okänt för mig. Självklart finns det problem med osignade drivare då dom kan vara slarvigt kodade och orsakar problem pga det. Men att det skall vara långsammare just pga att dom är osignade var jag helt omedveten om.

Om du är intresserad hittar du diskussionspanelen jag nämnde. Du kan inte förvänta dig att alla ska behöva mata dig med länkar och referenser, bara för att du tycker att något låter underligt.

En sak har du dock missförstått, för när jag skrev "orsakar osignerade drivrutiner ibland avsevärda fördröjningar; lite enkelt uttryckt blir osignerade drivrutiner inte accepterade förrän efter några extra anrop", betyder det inte nödvändigtvis prestanda vid användande. Kanske är det därför du tycker det låter underligt. Fördröjningarna märkes speciellt av vid boot, och genom att använda signerade drivrutiner kan du kapa boot tiden avsevärt. Det är speciellt i det här skedet som extra anrop och förfrågningar görs. Microsoft är väl medvetna om att även dessa till synes små saker har en direkt inverkan på användares intryck av operativsystemet.

Permalänk
Medlem

att behöva växla mellan två grafikkort för att få en mindre energiförbrukning känns ju jäkligt åttiotal (om ens det) Tycker inte det spelar så stor roll hur smidig övergången mellan korten är. 1 (ett) kort med möjligheten att ha god prestanda när behovet kommer för att sedan återställa sig till ett betydligt snålare desktop värde känns betydligt smartare och bättre. Tycker hela tekniken med två kort för att spara ström luktar lite illa och de borde lägga resurserna på att få fram ordentligt energieffektiva singelkort istället
Så spontant känns det inte helt fel att motarbeta denna rätt så dumma lösning anser jag.

Permalänk
Medlem

detta är bara mjukvara brukar jag tänka så vad är problemet detta löser någon annan i fall de själva inte gör det

Permalänk
Avstängd

Men MS får för fan sluta löjla sig,det känns som dom vill försöka låsa hårdarumarknaden till sig precis som dom gjort med mjukvarumarknaden,tror dom idioterna att dom är gud och kan bestämma vad dom vill?Lycka till microsoft,ni har mjukvaran till stor del men inte tillverkarna:-))
Det är synd att MS är så stora...

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Någonting säger mig att "beskrivs som "instabil" och något som ger en "dålig användarupplevelse"" egentligen betyder "Vi vill att det ska se häftigt ut så folk tror att det är bra, och då kan vi inte förlita oss på integrerade kort".

Va?
Har knappast något med att integrerade kort är för slöa - för givetvis kommer dessa att stödjas i win7 också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Jag tycker inte det är upp till MS att gilla eller ogilla hårdvara. man får tycka vad man vill om hybridteknikerna. Det skulle säkert gå att göra en GPU som drog några få watt idel där alla delar som ej behövdes stägdes av helt.

men oavset så är det inte upp till MS att avgöra vad för hårdvara som ska existera, vad kunderna vill ha. Det är upp till dom att göra mjukvara och väljer dom inte att stödja den hårdvara som fins så kommer kunderna leta efter annan mjukvara som fyller deras behov och stödjer deras hårdvara.

Hur skulle det se ut om Linux/GNU folket sagt att vi vill inte stödja den å den hårdvaran för vi tycker den suger? Då hade dom ju knappast haft den framgång dom har i dag.

Samtidigt är det inte upp till nVidia/AMD/Intel att hitta på saker och sen tvinga MS att anpassa sitt OS för det.

Med en sådan inställning till på linux-sidan så skulle man kanske inte ha så dåligt rykte vad gäller drivrutiner. Men det är en helt annan situation som man inte kan jämföra, anser jag i alla fall.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mitrix
Fast omstarterna för att växla låter inget vidare!
sen kan man fråga sig, blir systemet ostabilt för att microsoft inte kan designa ett stabilt system i grunden, eller anser de bara att grafikföretagens utvecklare är inkompetenta och inte kan göra vettiga drivrutiner som kommer göra så att det fungerar smidigt, och därför försvårar hela proceduren istället!

Det senare lägger jag min röst på. Grafikföretagens utvecklare är inkompetenta.
Nåja, det var väl hårt sagt. Men fokuset ligger helt klart på fel ände. Att nVidia stod för 1/3-del av Vistas krascher säger väl något... (och då har intel klart störst marknadsandel).