Permalänk
Medlem

Konstiga mail

Hej
Vet inte riktigt var jag skulle lägga denna men flytta om det blivit fel.
Har fått massor av spam på sista tiden, och då bl.a. detta här under. Vad har dom för nytta av dom uppgifterna som dom vill ha? Känns inte som att där är någon vital info som personnummer eller bankkonto eller liknande..? Om det verkar konstigt att man ska fylla i "amount won" och det finns ingen så är det för att den stod i ett annat mail... Men iaf... Vem har nytta av detta och hur?

EDIT: vid närmare eftertanke så får man väl ett svar och där kräver de ens kontonummer eller liknande...

Dear Winner

Congratulations once again from all the staff here. Be informed that all participants for the online version were selected randomly from the World Wide Web through a computer draw.

Your email address happen to be one of the emails chosen from our new java-based software that randomly selects email addresses from the web. Participants were selected from the registered email addresses in the Public Key Server -- Index, it was drawn from a pool of over 120,000 names in this batch ,participants were taken from Europe, America, Asia, Australia, New Zealand, Middle-East, parts of Africa, and North & South America as part of our international promotions programme conducted six times annually to encourage the use of Internet world wide. In order to verify your winnings, we need your particulars for record purposes.

Attached here is a copy of our verifications form, please fill accordingly so as to proceed with your winnings.

Once again, congratulations from all the staff of the UK National Lottery headquarter.

(Form HLP)
TICKET NUMBER: 56475600545 188
FULL NAME...............................................
COMPANY NAME: ...........................................
FULL ADDRESS: ...........................................
SEX: .................................
AGE...................................
OCCUPATION.............................
TEL.......................FAX................. (If any)
COUNTRY................................
E-MAIL..................................
HAVE YOU A PASSPORT OR LICENCE: ............. (Identification on delivery)

AMOUNT WON..........................

BRIEF DESCRIPTION OF COMPANY/ INDIVIDUAL:
.................................................................
.................................................................
................................................................

____________________________
Date.

Upon receipt of the duly requested data, I’ll send you the contact information of the payment office so you can proceed with effecting the release of your claim in anyway you deem fit.

Warm Regards,
Peter Hennessy.

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av glemmy
http://sv.wikipedia.org/wiki/Nigeriabrev

Det verkar som om han är ganska väl medveten om att det är bedrägeri. Det han undrar är vad bedragarna har för nytta av informationen de begär.

Troligtvis är det så att de vill dra in dig i någon sorts mailkorrespondens, och på så sätt lura av dig vital information.

Visa signatur

Min webbsida!
"Svenskarna är välväxta, kraftiga, smidiga, i stånd att uthärda det hårdaste arbete, svält och nöd.
De är födda krigare, fulla av stolthet..." - Voltarie

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TtompaA
Troligtvis är det så att de vill dra in dig i någon sorts mailkorrespondens, och på så sätt lura av dig vital information.

Tror jag också, annars kanske de bara vill samla information som de sedan säljer vidare med en massa andra. T.ex. skicka bedrägeribrev med den vanliga posten. Vilket jag vet flera som har fått på senare år.

Annars tycker jag internet på senare tid har blivit förjävligt med att alla tjänster skall kräva personuppgifter, flera trial/gratisprogram kräver fullständig adress med telefonnummer osv, likaså finns det gott om forum(t.ex familjeliv) som gör det samma. Även om man litar på de som man lämnar personuppgifterna åt, så vet man aldrig var de sedan kan ta vägen vid intrång etc. Och att t.ex. lämna felaktiga personuppgifter vid nerladdning av en trialversion, ja det är urkundsförfalskning.

Dessutom kan vissa bedragare tolka ens svar som att en beställer något fast det tydligt inte står att man göra det, och så får man ett jävla arbete med att bevisa att man inte har beställt något. Jag själv hade detta med en återförsäljare till en mjukvara som ville boka in möte och allt, fast jag flera gånger gång på gång förklarade att jag är en fattig student precis som jag skrev när jag laddade hem demot och inte har råd med mjukvara för +20 000kr. Men nä, ett möte och diskutera eventuellt köp skulle han ha. (svensk otroligt trögfattad återförsäljare)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Och att t.ex. lämna felaktiga personuppgifter vid nerladdning av en trialversion, ja det är urkundsförfalskning.

Nä. Det är inte fara i bevishänseende om inte du ålägger dig själv att göra någon prestation mot programvaruskaparen. Vidare tror jag inte det är fråga om en urkund, men det är ett luddigare område.

Permalänk
Medlem

OMG DU ÄR MILJONÄR!
*IRONI*

Visa signatur

Mess with the best and die like the rest.
MSI Mortar Max B450, AMD 3700x, PowerColor 5700 XT

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av djonn
Nä. Det är inte fara i bevishänseende om inte du ålägger dig själv att göra någon prestation mot programvaruskaparen. Vidare tror jag inte det är fråga om en urkund, men det är ett luddigare område.

Ok intressant.
Från företagen handlar det väl om bra service till deras blivande kunder, där det dock brister i att folk vill pröva anonymt och i fred. Och att det finns så många bedrägerier, så folk är väldigt skeptisk innan de skriver på något till en okänd i ett annat land.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

I just sådana här fall är väl praxis att det visar sig att det tillkommer "extra" kostnader helt enkelt. Allt detta informationsförfrågande är bara för att verka "seriösa". Precis som alla är inne på så är det ett nigeriabrev. Så egentligen använder de nog sig inte av informationen på nåt annat sätt.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"