bli brandman, behöver lite svar tack:)

Permalänk
Medlem

bli brandman, behöver lite svar tack:)

hej. det är så att jag tänker söka till Brandmansutbildning men har lite frågor angående intagningen. jag vet inte vad dom kräver för snitt i betyg att man sak komma in men jag har runt 13, sen har jag över 3 års arbetslivserfarenhet, 30 högskolepoäng där jag läste kurser och dessutom är jag i bra kondition och är starkare än normal. det jag undrar är om dom kommer endast sikta in sig på betygen eller också det resterande och mig som person. tack i förväg

Permalänk
Medlem

Urvalet grundas på betyg och högskoleprov. Vad jag förstår är det först när du söker jobb som brandman som du behöver göra styrketest och sånt.

På räddningsverkets hemsida finns behörighetskrav, antagningsstatistik osv: http://www.srv.se/templates/UtbKat_Page____16118.aspx

Betygssnittet ligger runt 16, så med gymnasiebetygen kommer du nog inte in. Däremot är snittet för högskoleprov beskedliga 1,2 så det kan vara värt ett försök. Har du läst kurser på högskolan borde du ha bra chans på högskoleprovet.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem

ja men lite sent för hlgskoleprovet just nu för alla papper sak vara hos dom senast 16 okt. har inte ens börjat o det e redan kört

edit: man ska göra styrketestet innan man börjar utbildningen, göra det då man e klar med utbildningen o inte klara det är att slänga 2 år av sitt liv ju

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aki04
ja men lite sent för hlgskoleprovet just nu för alla papper sak vara hos dom senast 16 okt. har inte ens börjat o det e redan kört

edit: man ska göra styrketestet innan man börjar utbildningen, göra det då man e klar med utbildningen o inte klara det är att slänga 2 år av sitt liv ju

Du menar konditionstestet? För om du inte har gjort det än så börjar du få bråttom.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

jag gör testet på måndag, har bokat tid. så skickar jag allt med detsamma

Permalänk
Medlem

För att komma in på utbildningen, smo tror jag den heter, skall du traska en stund på ett löpband och klara ta typ 35kg i bänk. När du skall bli anställd på en brandstation är det inte lika lätt. Nu snackar vi tresiffrig bänkpress, tvåsiffriga chins och dips osv. Ja utöver djupintervjuer med beteendevetare som skall rekommendera dig, att du har tagit c-körkort privat osv osv.
Det spottas ut bra mycket mer folk ur SMO än som ansälls som brandmän så här gäller det att sticka ut med meriter för att få anställning. Ca 60% av brandmanskåren har deltidsanställning så jag hoppas inte du har något problem med detta.

Permalänk
Medlem

jaha ingen kan ge positiva svar? hah ah ah ah ha

Permalänk

Konditionskraven är hårda och du testas regelbundet under din anställning. Har för mig att man åker ut ifall man torskar på ett test.

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk
Medlem

Eller så läser du till Brandingenjör, lite mer intellektuellare arbet, bättre lön
Dock så lär du spika minst 1.4 på HP för att komma in samt aha MaD + FyB ...

Visa signatur

Thinkpad
Elitebook

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3rnel
Eller så läser du till Brandingenjör, lite mer intellektuellare arbet, bättre lön
Dock så lär du spika minst 1.4 på HP för att komma in samt aha MaD + FyB ...

Bara för att det heter "brand" innan så innebär det faktiskt inte att en person som är intresserad av brandmansyrket att man vill jobba som brandingenjör, det är lite som att en väktare skulle vara sugen på polisman. Det är en enorm skillnad.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Som brandingenjör kan man arbeta som insatsledare på Brandkåren.
Leda och styra.

så visst intresse finns

Visa signatur

Thinkpad
Elitebook

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Bara för att det heter "brand" innan så innebär det faktiskt inte att en person som är intresserad av brandmansyrket att man vill jobba som brandingenjör, det är lite som att en väktare skulle vara sugen på polisman. Det är en enorm skillnad.

Alla väktare ville väl bli poliser?

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
Alla väktare ville väl bli poliser?

Haha, jomen visst så är det . Det är i alla fall en vanlig missuppfattning att det skulle vara så. Det handlar om helt olika saker och det inser man nog redan första arbetsdagen. Det är knappast nån majoritet av väktare som vill bli poliser. Däremot brukar många som inte har någon koll på yrkena tro det.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Haha, jomen visst så är det . Det är i alla fall en vanlig missuppfattning att det skulle vara så. Det handlar om helt olika saker och det inser man nog redan första arbetsdagen. Det är knappast nån majoritet av väktare som vill bli poliser. Däremot brukar många som inte har någon koll på yrkena tro det.

Men ärligt talat. Väktare är väl något man blir för att man inte har nått val, inte nått man vill vara?

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaN00bie
Men ärligt talat. Väktare är väl något man blir för att man inte har nått val, inte nått man vill vara?

Det finns givetvis folk som brinner för väktaryrket, precis som för alla andra yrkesgrupper. Det är ett bra och fritt jobb med relativt hög lön, personligen tycker jag det är ett utmärkt extrajobb.

Det är väldigt många jobb som kan tolkas så. Inte så värst mångas högsta dröm är att bli industriarbetare , eller sopgubbe eller överhuvudtaget något jobb som inte kräver någon utbildning. Så det är väl lite drastiskt att uttrycka sig i att ingen vill vara väktare. Folk har olika slags ambitioner i livet. Jag personligen jobbade ju länge med väktarjobbet och det är ju inte precis ungdomsarbete då kraven där jag jobbar är minst 23 år och att man jobbat 1 år som vanlig väktare innan.(+ alla utbildningskurser genomförda)

Man har alltid ett val. Du blir ju knappast polis för lönen eller arbetssituationen heller för den delen.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"