Permalänk
Medlem

HD på gamla filmer?

Hade en dispyt med några på jobbet om detta, då en som är kamera kunnig hävdade att dom hade mycket hög upplösning när dom spelade in filmer förut och han undrade varför gamla filmer på blueray fortfarande var fula.
vet inget om detta men om han har rätt kan det vara så att dom gamla orginal filmerna är kasserade och dom varit tvugna att rippa från gamla video band?

sen tycker jag det verkar underligt om dom hade så bra kameror på den tiden när man ändå inte kunde nyttja dom så mkt med tanke på att VHS dominerade, känns overkill att ha HD kapabla kameror och sedan trycka ihop det till VHS?

men men nu är det bara jag som spekulerar, hur ligger det verkligen till?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Detta har jag också undrat över så det ska bli intressant att läsa svaren här

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk

hmmm dom gamla svenska bergmanfilmerna mfl spelades in på 16mm rullar, och om dom finns sparade kan man klämma ur dom i stort sätt vilken upplösning man vill, bruset och halvkassa färger finns kvar men bra upplösning, svar ja.

Tänk på gammla vanliga kameror, du kunde gå till vilken frammkallare som helst och förstora vilken bild som helst, tex till ett studentplakat med oförändrad skärpa, prova det med en digitalkamera.

Permalänk

Kostnadfråga som sagt.. sen tror ajg inte alla vill göra en 'ny bättre version' sen vet de nog inte häller var de har rullarna.

hade gärna sett den del gamla godingar i lite bättre kvaliste.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Sen gjordes väl de flesta filmer för bio

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Finns många gamla som ser bra ut på bluray. Vilka filmer syftas det på ?
Visst, dom har kanske inte lika bra skärpa som filmer filmade med moderna digitala HD kameror men definitivt ett lyft från DVD i detaljrikedom.

*edit*

Dom gamla analoga kamerorna kunde teoretiskt sett fånga mer detaljer då dom inte var begränsade till ett visst antal pixlar men dom är knappast bättre än moderna (professionella) kameror. Digital teknik ger mycket renare bild tillsammans med den finare optik.

En bild från Thunderball (bluray) från 1965

http://www.imagebam.com/image/c3b51215708923

Permalänk

Analog film har väldigt hög upplösning. Man brukar väl säga att 35mm film som är det vanliga motsvarar ungefär 4000x3000 pixlar. Tyvärr blir ju kvaliteten sämre om dom lagrats felaktigt, är slitna, kopior osv.

Jag hoppas på att Lawrence of Arabia släpps på BD snart, spelades in på 70mm och har helt otrolig bildkvalitet. Jäkligt bra film också.

Som glemmy sa spelas film in för bio, hemmaformaten är bara en extrainkomst. VHS har ju bara varit aktuellt sen 70-talet, film har man spelat in sen väldigt mycket längre än så.

Permalänk
Korsordsguru

En enkel anledning är väl att originalkopian har förstörts med åren och ser pissig ut när den scannas in i hög upplösning helt enkelt. Eller så kanske inte originalet finns kvar ö.h.t. utan man får ta någon kopia som finns tillgänglig. Väldigt små produktioner kanske bara finns kvar som kopia på VHS-band och liknande, men sådana små produktioner lär man aldrig släppa på blu-ray ändå.

Jag läste för ett tag sedan att FOX t.ex. har utannonserat att TV-serien X-files ska komma på blu-ray. Serien har spelats in på 35mm analog film, men efter att man klippt och lagt på specialeffekter på avsnitten så printade man aldrig dem till 35mm igen utan sparade dem bara på NTSC-video, vilket var tillräckligt för TV-sändningar. Nu när man släpper serien på blu-ray så måste man scanna in alla analog film igen i hög upplösning för att lägga på specialeffekter m.m. ytterligare en gång. Kostsamt arbete såklart men resultatet kommer nog att se otroligt bra ut!

Men de flesta gamla filmer som släpps på blu-ray ser ju väldigt bra ut tack vare att man faktiskt har spelat in dem på analog film som idag kan scannas in digitalt i hög upplösning. Anledningen till att de spelades in med så pass "bra" kvalitét var som tidigare sagt för att man skulle kunna visa dem på bio, där man har en bildstorlek på många meter i båda riktningarna. Då gäller det ändå ha rätt hög upplösning på filmen. Fram tills dessa tider så har analogt vart så pass överlägset digital då digitala projektorer med tillräckligt hög upplösning ej har funnits och har kostat för mycket. Eftersom den höga kostnaden på projektorer gör att biograferna inte är så jättesugna på att uppgradera till digitalt så har många distributörer heller brytt sig om se till att det finns högupplösta digitala kopior till biograferna, vilket även det bidrar till att en digital övergång för biograferna känns ovärd. SF visar idag reklam digitalt på vanliga 1080p-projektorer.

Det är inte riktigt så lätt som att skicka över en blu-ray kopia till biograferna heller. En okomprimerad digital scanning av en film i upplösningen 2K (2000 vertikala linjer) väger in på ett antal terabyte. Upplösningen 2K är alltså bara marginellt större än 1920x1080 egentligen, men är en standard som används bland den digitala filmvärlden. Som ytterligare kuriosa kan det berättas att filmen för The Dark Knight scannades in i 8K inför bearbetning av specieleffekter och liknande. En enda filmruta i 8K tar upp 200MB. Vad jag vet så finns det dock ingeting som ens kan visa film i så hög upplösning som 8K utan de värsta projektorerna ligger på 4K.

Digitala övergången kommer i alla fall sakta men säkert. De flesta enklare TV-serier spelas in digital i HD i dagsläget då det finns mycket pengar att spara där och materialet kommer aldrig att visas på bio eller liknande ändå. Analog film kostar tydligen runt $1000 per minut, med framkallning, att spela in.

Jag vet inte varför jag skrev så mycket men jag tycker det är ett intressant ämne.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Det är inte riktigt så lätt som att skicka över en blu-ray kopia till biograferna heller. En okomprimerad digital scanning av en film i upplösningen 2K (2000 vertikala linjer) väger in på ett antal terabyte. Upplösningen 2K är alltså bara marginellt större än 1920x1080 egentligen, men är en standard som används bland den digitala filmvärlden.

Dock så brukar ju inte folk klaga på kvaliten på Blu-Ray jämfört med den "okomprimerade" bioversionen, så så mycket faktiskt skillnad är det väl inte? Rätt optimerat är ju JPEG-bilder väldigt bra kvalitet jämfört med den okomprimerade versionen, och storlek minskar ju drastiskt.

Visa signatur

DFI LanpartyUT nF4 Ultra-D (OCZ Tony's 704-2BTa BIOS) [color="blue"]|[/color] AMD Athlon64 San Diego 3700+ (KAB2E 0551) @ 285x10 (1.472V by CPU-Z) [color="blue"]|[/color] Kingston 2*512 PC3200 HyperX BH5 @ 2-2-2-10 1T (237.5MHz) [color="blue"]|[/color] POV nVidia GeForce 6800 GS (Core: 500 - Mem: 1230) [color="blue"]|[/color] Fortron/Source 550W (FSP550-60PLN) [color="blue"]|[/color] Antec Sonata Lifestyle Piano [color="blue"]|[/color] 3DMark2001 SE: 29481

Permalänk
Korsordsguru
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trance_Allstar
Dock så brukar ju inte folk klaga på kvaliten på Blu-Ray jämfört med den "okomprimerade" bioversionen, så så mycket faktiskt skillnad är det väl inte? Rätt optimerat är ju JPEG-bilder väldigt bra kvalitet jämfört med den okomprimerade versionen, och storlek minskar ju drastiskt.

Så länge man inte snackar granskning på nära håll på en fullstor bioduk så kan jag inte tänka mig att det är någon sebar skillnad.

Jag lyckades hitta några specar för digital bio och det verkar vara komprimering av bildrutorna med JPEG2000 som gäller.

Något jag inte har lyckats lista ut är vad det fysiska mediumet egentligen är. Med komprimering av JPEG2000 så hamnar man ändå på flera hundra gigabyte för en film, endast för bilden. Att skicka en vanlig hårddisk tycker jag låter lite väl riskfyllt i alla fall?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

så dom filmer som ser lite sämre ut är altså original kopian dålig eller att dom inte kostat på sig att restaurera dom PGA kostnad? har inte kollat så mkt på gamla blueray filmer men det jag ser är grynigheten, iallafall på nära håll, den existerar inte på nya filmer, kan bero på digitala formatet?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Måste bara säga att detta börjar bli väldigt intresangt läsning

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Japp, väldigt matnyttig tråd

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

Som sagt, 35mm film kan scannas in i otroligt hög kvallite. Vad jag förstått är det dock sällan man scannar högre än 4k, men det går givetvis.

DaLys, ja, det är hårddiskar man sparar det på. På skolan jag går filmar vi en del på 16mm. När vi skickar det till scanning får vi välja vad vi vill ha för upplösning och format. Vill man ha 1080p okomprimerat är det .mov-filer på en stor hårddisk som gäller.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hapone
Som sagt, 35mm film kan scannas in i otroligt hög kvallite. Vad jag förstått är det dock sällan man scannar högre än 4k, men det går givetvis.

DaLys, ja, det är hårddiskar man sparar det på. På skolan jag går filmar vi en del på 16mm. När vi skickar det till scanning får vi välja vad vi vill ha för upplösning och format. Vill man ha 1080p okomprimerat är det .mov-filer på en stor hårddisk som gäller.

.mov? Varför används inte .t2s?

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Testpilot

MOV är egentligen bara en container och säger inget om vilket format det är på filmen.
http://en.wikipedia.org/wiki/.mov#QuickTime_file_format

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk

Bara jag som blir ledsen över att vår filmhistoria går förlorad?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Tycker det är rätt imponerande hur pass bra vissa transfers är för gamla bluray filmer
2001: A space odyssey från 1968
http://www.index-dvd.com/covers/especiales/2001_hdfeed_01.png
http://www.dvdbeaver.com/film2/DVDReviews38/2001%20blu-ray/7....
http://www.dvdbeaver.com/film2/DVDReviews38/2001%20blu-ray/5....

Visa signatur

anderssonm.se
samstudios.se

- Låt pajkastningen börja!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
MOV är egentligen bara en container och säger inget om vilket format det är på filmen.
http://en.wikipedia.org/wiki/.mov#QuickTime_file_format

Ja, förbannat skitkasst alltså, använder man t2s vet man att det är en transportström ifrån en HD källa.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Relik 📜

Ett mycket bra exempel på vad man kan göra med gammal film är vad Disney gjort med en hög gamla klassiker, nu senast var det väl Törnrosa/Sleeping Beauty..

Det ser helt *beeep* otroligt bra ut, trots att allt material är "analogt" och handritat sedan slutet av 50-talet! Att de sedan smugit in ett (tydligen) hejdundrans bra DTS-ljudspår sänker ju knappast upplevelsen..

http://achumpatoxford.com/u/files/150/56bf9afa49744297735bdc0...
http://achumpatoxford.com/u/files/150/16b48a35d018c68182fa980...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lezziter
Ett mycket bra exempel på vad man kan göra med gammal film är vad Disney gjort med en hög gamla klassiker, nu senast var det väl Törnrosa/Sleeping Beauty..

Det ser helt *beeep* otroligt bra ut, trots att allt material är "analogt" och handritat sedan slutet av 50-talet! Att de sedan smugit in ett (tydligen) hejdundrans bra DTS-ljudspår sänker ju knappast upplevelsen..

http://achumpatoxford.com/u/files/150/56bf9afa49744297735bdc0...
http://achumpatoxford.com/u/files/150/16b48a35d018c68182fa980...

Får 403 på de länkarna (Ej behörig)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av matte54
Tycker det är rätt imponerande hur pass bra vissa transfers är för gamla bluray filmer
2001: A space odyssey från 1968
http://www.index-dvd.com/covers/especiales/2001_hdfeed_01.png
http://www.dvdbeaver.com/film2/DVDReviews38/2001%20blu-ray/7....
http://www.dvdbeaver.com/film2/DVDReviews38/2001%20blu-ray/5....

En av de bättre filmer jag vet om faktist!

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Ja, förbannat skitkasst alltså, använder man t2s vet man att det är en transportström ifrån en HD källa.

Ja, för en fjortonårig DVD-ripper kanske t2s är det coolaste som han stött på men för en klippare som exempelvis använder Final Cut är Quicktime ett alldeles utmärkt format att få material skickat till sig.

Och de gamla filmer som nu släpps i HD-upplösning har det garanterat lagts ner många hundra mantimmar på att få det att bara se bra ut.

Permalänk
Relik 📜
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Får 403 på de länkarna (Ej behörig)

Mystiskt, funkar på alla datorer jag testar på här hemma..

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Får 403 på de länkarna (Ej behörig)

Det gamla hederliga copy/paste-tricket funkar.

Permalänk
Medlem

Ja måste nästan säga att det är lite tragiskt när video-kamorna tog över.

Jag har sett många gammla legendariska rock-konserter inspelade på fotografisk film som sedan blivit släppt på DVD och haft en helt fantastisk bildkvalite och känsla. Kollar man sedan på material från 80-talet och frammåt, inspelat på videotape, och sedan nu konverterat till DVD för ny-release, förstår man hur bedrövligt och tragiskt det är.

Pink Floyd - Pulse är en av de mest otroliga konserter jag sett rent visuellt, tänk om det hade varit inspelat på 35mm 16:9 istället för interlaced analog piss-videotape.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Ja måste nästan säga att det är lite tragiskt när video-kamorna tog över.

Jag har sett många gammla legendariska rock-konserter inspelade på fotografisk film som sedan blivit släppt på DVD och haft en helt fantastisk bildkvalite och känsla. Kollar man sedan på material från 80-talet och frammåt, inspelat på videotape, och sedan nu konverterat till DVD för ny-release, förstår man hur bedrövligt och tragiskt det är.

Pink Floyd - Pulse är en av de mest otroliga konserter jag sett rent visuellt, tänk om det hade varit inspelat på 35mm 16:9 istället för interlaced analog piss-videotape.

Kassa konverteringar har väl nästan varit vardag sen DVDn kom?
Amerikansk version av DVDn gjordes oftast av orginalfilmen, den europeiska gjordes av hitskickad biofilm. Vilket tyvärr syns om man kollar på t.ex. starship troopers. Vet inte om den är bättre idag men när jag köpte mitt ex. Dual layer på båda sidorna av skivan. (man fick vända skivan efter halva filmen) så var den så jävla full med skit att man ville gråta. Damm ska inte vara med på en DVD...

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Ja måste nästan säga att det är lite tragiskt när video-kamorna tog över.

Jag har sett många gammla legendariska rock-konserter inspelade på fotografisk film som sedan blivit släppt på DVD och haft en helt fantastisk bildkvalite och känsla. Kollar man sedan på material från 80-talet och frammåt, inspelat på videotape, och sedan nu konverterat till DVD för ny-release, förstår man hur bedrövligt och tragiskt det är.

Pink Floyd - Pulse är en av de mest otroliga konserter jag sett rent visuellt, tänk om det hade varit inspelat på 35mm 16:9 istället för interlaced analog piss-videotape.

Håller med dig om Pulse
Fantastisk konsert dock
Tycker ändå att dom har lyckats få till kvaliten, jämfört mot vad min pappa bandade från tv4 94 i alla fall

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″