NAS-jämförelse hösten 2008

Permalänk
Melding Plague

NAS-jämförelse hösten 2008

Dagens test bjuder på tre stycken NAS-servrar i mellansegmentet som har en mängd funktioner och har plats för fyra eller fem hårddiskar. Vilken har bäst funktioner och samtidigt god prestanda? Läs vidare!

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ingen får någon rekommendation-stämpel eller bäst-i-test. Det brukar ni dela ut har jag för mig... konstigt.

Permalänk
Medlem

kanske för att ingen va bra nog för att dela ut sådana bemärkelser när det kanske finns bättre på marknaden förutom dom som dom testat denna gång?

Permalänk
Medlem

fattar inte varför de är så dyra..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SiN-ART
fattar inte varför de är så dyra..

Säkert massa kostnader för utveckling eftersom det fortfarande är ganska nytt, skulle gissa på att priserna kommer pressas så smånging om, sedan är ju även dollarn mycket dyrare än vanligt ^_^

Permalänk
Medlem

Herman, uppdatera firmwaren på ReadyNAS'et. Gör sedan en ny recension av den.
RAIDiator 3.01.c1-p6 är nämligen lite över 2år gammal vid det här laget (därav Infrant-logon mm).

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jadu, för mindre än halva kostnaden och med dubbelt så många diskplatser ink RAID 5, bygger man lätt en egen NAS och får en fullfjädrad dator på köpet.

NAS produkter tycks främst vända sig till folk som testar sk...ten och publicerar resultatet på sin websajt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Jadu, för mindre än halva kostnaden och med dubbelt så många diskplatser ink RAID 5, bygger man lätt en egen NAS och får en fullfjädrad dator på köpet.

NAS produkter tycks främst vända sig till folk som testar sk...ten och publicerar resultatet på sin websajt.

NAS-produkter vänder sig till folk som inte besitter tillräckliga kunskaper för att bygga eget, inte orkar, inte vill. Tror du NAS-produkter skulle finnas om det inte fanns nån efterfrågan? Nej, naturligtvis. Sweclockers representerar majoriteten av marknaden.

Samma gamla visa...

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk

Jag behöver koppla en disk till nätverket och sedan kunna ladda upp filer till den antingen via ftp eller också via http, det behövs varken mer eller mindre, någon vidare prestanda behövs inte heller. Är det någon som känner till BILLIG och STRÖMSNÅL sådan lösning?

Jag har tittat lite på Linksys NSLU2, men det känns inte riktigt värt det, den kostar trots allt 800-900:- exklusive disk...

Permalänk

Har länge funderat på att bygga en egen nas, finns det någon som har lite koll på vad för slags processor man skulle kunna bygga med om man inte vill att den ska flaskhalsa HDD:arna samt vara så strömsnål som möjligt?

Jag har funderat på:

"ABIT A-S78H, AMD 780G+SB700, HDMI, Socket-AM2+, m-ATX, PCI-Ex(2.0)x16" med en 4850e precessor

eller

"Gigabyte GA-GC230D, Intel® Atom™1.6GHz, Mini-ITX, I945GC, DDR2, LAN, PCI, SATA"

eller slutligen:

"Asus I220GC, Intel®Celeron 220, m-ATX, I945GC, DDR2, LAN, PCI-Ex1, SATA"

Nackdelen med dom två sistnämda är ju att dom bara har 100mb nätverkskort så man skulle behöva köpa till ett riktigt. samt att det bara är 2st SATA portar på det ena kortet.

Åsikter? skulle det gå att komma upp i samma prestanda som Qnap 509:an med någon av dom förslagen? samt att komma lägre i el-förbrukning?

Permalänk

Hmm haft fundegingar på NAS. blir kasnke en dator istället ' Server '

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

En kanske inte helt obetydlig fråga, vad sitter det för kontrollerkort till diskarna i respektive burk?

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk

Så NAS har blivit så populärt för att folk behöver spara sina semesterfilmer? Eller använder även Swec redaktionen semesterfilmer som kodnamn ;)?

Permalänk
Avstängd

En vanlig dual core med 4 vanliga SATA diskar ger 120MB/sek överföringshastighet, om man kör ZFS. 7 diskar ger 440MB/sek. 48 diskar ger 2GB/sek i skrivhastighet.

Det är enkelt att sätta upp en PC med ZFS. Ett kommando, så är ZFS raidet klart, och man kan börja tanka över saker direkt utan någon formatering.

Permalänk
Medlem
Citat:

En otroligt viktig sak för en NAS-server är hanteringen av hårddiskar...

Åh, fan!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Jadu, för mindre än halva kostnaden och med dubbelt så många diskplatser ink RAID 5, bygger man lätt en egen NAS och får en fullfjädrad dator på köpet.

NAS produkter tycks främst vända sig till folk som testar sk...ten och publicerar resultatet på sin websajt.

Har själv kikat på en NAS och kan vara värt dubbla kostnaden att slippa ha en fullfjädrad dator som tar plats, suger energi och brummar. Ska nog ställa en liten smidig NAS i mitt klädförråd vid switchboarden. Energisnålt och fyller de krav jag har och tjejjen får plats med sina kläder också.

Har iofs kikat på billigare varianter, typ Synology 207+ så jag tvivlar på att man kan bygga nåt vettigt med halva kostnaden.

Visa signatur

| Just det. |
|#8792xx | "Är man dum i huvet får hela kroppen lida" |

Permalänk

Överpris på de flesta färdiga NAS burkar tyvärr. Att bygga själv spar pengar och ger dig frihet att välja vilka funktioner du mer vill ha på NASen förutom filedata.

Några länktips för dig som vill bygga själv:
www.freenas.org
http://www.smallnetbuilder.com/content/blogcategory/51/77/

Permalänk

Jag skulle vilja se en järmförelse mellan traditionella NAS:ar och en baserad på Windows Home Server, t.ex. HP MediaSmart Server EX470

Rent prismässigt ligger de på samma nivå. Enligt prisjakt kostar en EX470 3800kr (inkl 500GB hårddisk).