Fyra gigabyte minne i nytt grafikkort från Nvidia

Permalänk

Ahh, nostalgi, hade ett FX5800 Ultra som jag sålde av för bara några år sedan... Sist jag kollade levde det kortet än!

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
GTX280 med lite mer extra och annan firmware samt mer minne. Nej tack!

Det här kortet är inte till för att game'a CS, det är till för folk som gör vettiga saker och faktiskt behöver ett GTX280 med "lite mer extra, annan firmware samt mer minne".

Permalänk
Inaktiv

ska önska mig ett sådant i julklapp.. blir nog bara en julklapp i år dock ^^

Permalänk

täcnk om man hade 3 st sånna till folding@home, så skulle man ju äga sönder alla!

Visa signatur

PC: i7 980X @ 4ghz | EVGA X58 Classified | 12 GB Corsair Dominator GT 2Ghz CL8 | GTX580 3-WAY SLI | 2,5tb Hdd | Corsair Obsidian 800D| Corsair AX 1200| Dell U3011 30" + 2st Dell 2007| Vantage P55000p+| VattenKylning | The Classified-X V2.5! |
Lek: 2600K ES (X54) och några olika 1155 brädor
Foto:Nikon D3s, 85/1.4, 50/1.4, 35/1.4, 24-70/2.8, SB-900

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FL3JM
Det här kortet är inte till för att game'a CS, det är till för folk som gör vettiga saker och faktiskt behöver ett GTX280 med "lite mer extra, annan firmware samt mer minne".

Men det är ändå bara ett GTX280 med 4 GB minne. Inget speciellt som skiljer mellan Quadro och Geforce mer än bioset på korten och det går lätt att flasha korten om man vill.

Tänk vad många GTX280 1GB som man skulle kunna få för 4GB-versionen, så det är nog bara de proffs som verkligen behöver 4GB som lär köpa det.

Arne-Mohammed, nej folding kommer att gå lika snabbt som med ett vanligt GTX280. Fast dåligt är det ju inte för det. Bara onödigt dyrt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arne-Mohammed
täcnk om man hade 3 st sånna till folding@home, så skulle man ju äga sönder alla!

lätt att jag ska införskaffa, bara 100 tusen för grafikkort för att folda

lika bra att skänka pengarna då.

Visa signatur

Antec P182,AMD 64 X2 4600+ @2,73 ghz, Noctua NH-U12F, 2GB DDR2 667@804 Mhz 4-4-4-4-12-2T, ATI HD4870 512 MB ,Gigabyte S4. Samsung Spinpoint 400GB , Samsung Spinpoint 1TB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperT
Hmm, klarar den Crysis..?

Om den har Stöd för Direct X 9/10 så visst..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

ser riktigt trevligt ut.
varför pratar folk om spel med detta kort??

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sxs_110
Hmmm... FX 5800 klingar inte så positivt. Prestanda är iaf inte det första man tänker på.

De som är ute efter såna här slags kort känner nog till detta kortet oavsett namn

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Caroso
Inom 3D och filmredigering kan det aldrig bli för mycket.
Den senaste sagan om ringen filmen renderades med hjälp av över 3000 processorer och det tog i genomsnitt 2 timmar att rendera bara 1 frame.

178 min= 10680 sek

25 frames per sek = 267000 frames för hela filmen

2 h för att rendera 1 frame = 2h* 267000 frames = 534000 timmars rendering

534000 timmar delat på 24 = 22250 dagar

Lotro tog c:a 61 år att rendera?

Är det jag som har räknat fel eller är det du som menade att det tog c:a 2 timmar per frame INNAN man satte jobbet i kluster?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
178 min= 10680 sek

25 frames per sek = 267000 frames för hela filmen

2 h för att rendera 1 frame = 2h* 267000 frames = 534000 timmars rendering

534000 timmar delat på 24 = 22250 dagar

Lotro tog c:a 61 år att rendera?

Är det jag som har räknat fel eller är det du som menade att det tog c:a 2 timmar per frame INNAN man satte jobbet i kluster?

hehe, om man hade renderat en frame i taget, men nu tror jag faktiskt att man rendera ett gäng i taget i alla fall

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vintervilan
hehe, om man hade renderat en frame i taget, men nu tror jag faktiskt att man rendera ett gäng i taget i alla fall

Jag har också hört att en och annan scen hade levande skådespelare.

Permalänk
Musikälskare

Grymt sexigt kort <3

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
178 min= 10680 sek

25 frames per sek = 267000 frames för hela filmen

2 h för att rendera 1 frame = 2h* 267000 frames = 534000 timmars rendering

534000 timmar delat på 24 = 22250 dagar

Lotro tog c:a 61 år att rendera?

Är det jag som har räknat fel eller är det du som menade att det tog c:a 2 timmar per frame INNAN man satte jobbet i kluster?

Borde du inte ta 22250 / 3000 (antalet processorer) uppfattade inlägget som att en processor renderade en frame på 2h i så fall tog det 7½dag att rendera filmen. Känns mer realistiskt än 61 år, har för mig de som spelade in filmen ser relativt unga ut fortfarande...eller så är det en konspiration av Hollywood, allt är inspelat i förväg. År 2034 toppfilm håller jut nu på att renderas

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ludenben
Borde du inte ta 22250 / 3000 (antalet processorer) uppfattade inlägget som att en processor renderade en frame på 2h i så fall tog det 7½dag att rendera filmen. Känns mer realistiskt än 61 år, har för mig de som spelade in filmen ser relativt unga ut fortfarande...eller så är det en konspiration av Hollywood, allt är inspelat i förväg. År 2034 toppfilm håller jut nu på att renderas

Haha, jag menade givetvis från början att det var renderat utifrån kluster, det framgick dock inte ifrån hans inlägg och jag försökte skoja med personen som postade

Permalänk
Hedersmedlem

Undra hur det fungerar med minnesmappningen (MMIO).
Hållar man MMIO-adresserna för kortet under 4 GiB-strecket så kommer det ju ta upp hela tillgängliga adressutrymmet (och man behöver lite mer för annan hårdvara). Lösningarna på detta som jag kan tänka mig att endera använda ett "fönster" som kanske är på 1 GiB som flyttas om till olika delar av grafikkortsminnet. Tror AGP aperture fungerade på så vis (inte säker).
Eller att man låter de mappade adresserna ligga ovanför 4 GiB-strecket vilket innebär mer än 32-bitarsadresser och det krävs ett 64-bitars OS.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
Men det är ändå bara ett GTX280 med 4 GB minne. Inget speciellt som skiljer mellan Quadro och Geforce mer än bioset på korten och det går lätt att flasha korten om man vill.

Det senaste kortet som verkligen gick att göra om till ett Quadro-kort var Geforce 6800-korten. Nu har Nvidia hårdvarulåst korten så det går inte med hjälp av Rivatuner lura datorn att tro att det är ett Quadro-kort som sitter i datorn.

Permalänk
Medlem

sånt här kort suger hästballe till spel, haft Quadro kort i min renderingsburk där jobbar den på bra, samt när man spela beta versoner av spel då det är är optimerat ännu för spelkort när det är "råstyrka" som gäller.

helt värdelöst av nvidia att släppa detta kort nu, utveklingen går ju så sjukt snabbt nu och dom två stora krigar ju för fullt nu.

detta kommer vara gammalt snart inom det område som det ska vara i...

Visa signatur

http://www.tomasnilsen.se
[Stationär] 4790K ,16Gb Corsair XMS3, Samsung 850 500GB, R4, ASUS 1080 STRIX, Samsung S27A850T, EVGA G2 |[Bärbar] HP Spectre 13 [Kamera] Fuji XT-1, XT-10, [objektiv] 35 1,4, 18-55 2,8-4, 55-200, 27 1,8 [Blixtar] Nissin 622, Dörr 160x3 Mobil Nexus 5, Lumia 920, OPO 3T, iPhone5s

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av paltkoma
sånt här kort suger hästballe till spel, haft Quadro kort i min renderingsburk där jobbar den på bra, samt när man spela beta versoner av spel då det är är optimerat ännu för spelkort när det är "råstyrka" som gäller.

helt värdelöst av nvidia att släppa detta kort nu, utveklingen går ju så sjukt snabbt nu och dom två stora krigar ju för fullt nu.

detta kommer vara gammalt snart inom det område som det ska vara i...

Om folket på nVidia tänkte som du så skulle de lika gärna kunna stänga ner all sin tillverkning helt.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lejo
Nvidia geforce FX5800

Själv har jag ett geforce FX 5200 i min gamla dell.

Nvidia Quadro FX 5800, det har ingenting med Geforce FX serien.

Permalänk

skulle vilja ha ett HD4980X3 med 4gb DDR6 minnen

ne quadro 5800 har kansne inte det men det har annars samma namn som det GF5800 somf anns inget annat vad jag vet

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte direkt det ar overpris, det ar proffs som behover dessa kort och de maximala upplosningarna de kan ge, 3840 * 2400 ar inte illa pinkat.

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
178 min= 10680 sek

25 frames per sek = 267000 frames för hela filmen

2 h för att rendera 1 frame = 2h* 267000 frames = 534000 timmars rendering

534000 timmar delat på 24 = 22250 dagar

Lotro tog c:a 61 år att rendera?

Är det jag som har räknat fel eller är det du som menade att det tog c:a 2 timmar per frame INNAN man satte jobbet i kluster?

Om alla proccessorer skulle rendera samma bild skulle det nog gå lite snabbare.

http://www.wired.com/wired/archive/11.12/play.html?pg=2

2 timmar för 1 bild är ändå jävligt lång tid. 2 dygn tog en frame som mest står det också.

Men det skulle nog ta över 61 år för en vanlig dator att rendera hela filmen. Dom har nog inte bara klippt ihop allt och vart nöjda. Så det skulle nog ta ett par hundra år till med alla testrenderingar scener som inte ens kom med i filmen.

Det lär i alla fall ta ett jävla tag innan man tycker att det är overkill.
För en vanlig användare är det overkill men grafikkortet är inte till för vanliga användare heller.

Visa signatur

Q9400@3.6ghz - 8gb Corsair dominator 1066mhz - EP45-DS3 - 4870x2- 2 x Patriot Warp V2 RAID 0 - Dell PERC 5/i

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Jag har också hört att en och annan scen hade levande skådespelare.

Haha jag har också lite svårt att tro att hela lotr filmen tog och skapades i datorn. Men den lilla detaljen verkar ha undgått en del personer i den här tråden

Visa signatur

Modifikationer blir alltid dyrare än man tänkt sig.

Permalänk
Avstängd

De som tycker kortet är dyrt bör tänka över talesättet " Time is Money/Tid är pengar". Ett vanligt grafikkort klarar inte av CAD så som dessa kort. Ett Quadro presterar vanligtvis upp emot 3 gånger bättre. Summan för grafikkortet lönar sig mycket väl, bättre arbetsmiljö då allt flyter på och kreativiten blir större.

Dock kommer AMD's kommande kort för arbetsstationer inte vara särskilt dåliga, de har länge varit nära. Företag tänker igenom saker mer privatpersoner därför har inte AMD kommit in på marknaden då företag inte har "fanboy"-tänkandet. Presterar kortet bättre köper man kortet.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk

Låter bra det dära

Ni som gnäller i tråden över Nvidia, dags att ge er eller ?

Nej förresten..ni kan ju själva bygga ett kort som är bättre :)..eller... så dum jag är ni har ju inte kompetensen att göra det.

(gnäll räknas inte som kompetens och är inte värt att ta upp i sitt CV för den delen heller)

Permalänk
Medlem

Jag undrar om den verkligen är 8,5 gånger dyrare att tillverka än GTX280 eller om det bara är för att konsumenterna för den här typen inte fungerar på samma sätt som Albin 8 år som vill ha crysisdator i julklapp?

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Medlem

Skulle inte bli förvånad om någon köpte detta kort och klagar sedan på att cs inte får mer än 99fps.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joeghurt
Jag undrar om den verkligen är 8,5 gånger dyrare att tillverka än GTX280 eller om det bara är för att konsumenterna för den här typen inte fungerar på samma sätt som Albin 8 år som vill ha crysisdator i julklapp?

Det handlar nog om en liten del annars är det väll drivvarna som måste klaffa, kul å skicka ut drivers å kort så får alla som hade tänkt göra en Hollywoodfilm får fatalerror etc :D, så drivvarna kollas nog efter buggar både 2 och 3 gånger.
Vi andra får sitta å vänta på uppdateringar när vi mailat sönder tillverkaren när senaste drivrutinerna inte ger mer än 4fps i nyare spel pga några missar.

Permalänk
Proffsmoddare
Citat:

Nvidia Quadro är serien för 3D-modellering, medicinska applikationer och forskningsprojekt, för att nämna några möjliga användningsområden.

Är det någon som läser nyheten nu för tiden? fattar inte varför folk argumenterar vilket kort som är bäst i spel osv. Detta är ett kort inriktat för just CAD och liknande när den här typen av kort är överlägsna.

Och anledningen att detta kortet är dyrt är utvecklingskostnader och framförallt kvantiteten som de säljer av dessa. Det är klart att de inte kan ha ett lågt pris när det bara är företag som köper dessa kort i princip. De säljer garanterat 1000 st 280GTX kort per sålt Quadro kort.

Vad tror ni att ett 280GTX skulle kosta om de bara gjorde ett fåtal?

Visa signatur

[Project]
WING X99