Permalänk
Medlem

Olika säljare...

Hejsan, jag har läst lite här på forumet och läst om folk som har haft dåliga möten med riktigt dåliga säljare. för mig är det ganska intressant då jag studerar till att bli en "bra" säljare, tydligen är det ont om bra säljare idag.

så om ni vill dela med er om era erfarenheter med dåliga samt riktigt bra säljare så är jag tacksam, jag vill gärna veta vad det var för butik och varför säljaren var bra eller dålig.

tack tack!

Visa signatur

Cherish your life...

Permalänk
Medlem

Finns 2 olike deffinitioner på "bra säljare"... den som säljer ricktigt mycket och alltså är en bra säljare ur företagets synvinkel och den som informerar kunderna ut i alla produktens detaljer och därför är en bra säljare ur kundens synvinke.

Ofta vill ju företagen gärna att båda kriterierna ska räknats in och ligga i topp men då de oftast motarbetar varandra så gäller det som bra säljare ur företagets synvinkel att man tullar tillräckligt mycket på verkligheten för att få sålt extra exemplar utan att tulla så mycket på den att kunderna för den delen känner sig så lurade att de börjar klaga.

Ur kunds synvinkel är en bra säljare en person som är lyhörd och kan tillgodose kundens behov även när kunden ibland inte är helt säker på vad de behöver genom att ställa följdfrågor. En person som kan se bort från att måste sälja och se om det utbudet de har faktiskt stämmer överens med kundens behov och som vågar säga, tyvärr men med denna varan så kan det bli problem av en eller annan art och beskriva detta utförligt ifall kunden inte förstår så att de inser att det de vill ha varan till inte kan uppfyllas med sagd vara. Eller inse att kunden kan spara många pengar på att köpa rätt produkt istället för den produkt de tror sig behöva.

Vet inte hur många som köpt sig en ny extreme quadcore med dubbla grafikkort för att kunna klara av sin bokföring, email och websurfande. Eller i andra ändan de som köper sig en billig statinära dator med inbyggd grafik, utan PCIx16 eller AGP port och som uttryckligen velat ha en bra speldator. Ofta är båda pga för stor vikt vid vad säljarens arbetsgivare vill ha snarare än vad kunden vill ha eller oförmåga att exakt beskriva sitt behov.

Som konsument vill jag självklart mena att en bra säljare är den som är lyhörd över för kunden och kan tillgodose kundens exakta behov eller våga avstå från sälj där deras varor inte uppfyller kundens behove eller är extremt överkappasitet till extremt överpris.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Medlem

Vet själv bara att säljare på elkedjorna ex. elgiganten Siba, osv inte kan ett skit om det mesta, speciellt när det kommer till mobiler.
Bara som ex. igår när jag var på dom ställena o kika för skojsskull och av händelse stod o lyssna på en säljare och nån knubba till kerring med rökröst som skulle ha ny telefon.

Absolut noll entusiasm från säljarens sida. Hon fick nästan själv kämpa och Drrraaa ur orden på säljaren.
-Den där telefonen, som var typ samsung Omnia
-Hur e den?
-ija ..alltså det är ju en bra telefon.. med nån fjantig röst och konstigt uttal

jaha,.. ?
fortsätt berätta om den idiotmänniska, tänkte jag
En sån säljare ska ha kunskap och ta övertag direkt och berätta om produkterna. men ikke.

Att man ska behöva kämpa för nånting man lika gärna kan beställa på internet och slippa nån korkad 6månaders provanställd är det sämsta man kan uppleva, ännu värre när dom står "upptagna" och ignoransen ligger på höjdarn.
En säljare ska ge bra bemötande, personlig kontakt, vilket det är fattig utav bland många..

Permalänk

Att kunna erkänna när man saknar kunskap är också en styrka som säljare. Hämta istället en kollega som har bättre koll eller säg att du faktiskt inte vet istället för att snacka strunt. I längden lönar det sig alla gånger då man hellre söker upp en säljare som är ärlig än en som alltid ska ha svar utan att ha kunskap. Att komma ihåg kunder är också ett stort plus. Typ om jag har varit och handlat en tv av dig för en månad sen och kommer tillbaka och ska köpa en stereo så uppskattar jag om du frågar "blev du nöjd med tv:n sen?".

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Hedersmedlem

Det beror helt på hur företaget arbetar. Om man bara är intresserad av ett mycket kort perspektiv så blir det problem eftersom man då inte bryr sig om en kund verkligen är nöjd när han/hon går ut ur butiken/kommer hem och visserligen har sålt en produkt men inte nödvändigtvis kommer få kunden som kund igen.

Om företaget är intresserat av att skapa en relation till kunden så att kunden kommer tillbaka om och om igen, då tillåts säljaren att verkligen försöka hitta kundens riktiga behov och sälja rätt produkt, även om den kanske är lite billigare. I längden är detta även bra för företaget eftersom man då får en lojal kundkrets.

Den bästa säljaren i mitt tycke är en som lyssnar på kunden och sedan försöker hitta den rätta produkten, även om kunden kanske tror sig vilja ha något annat. Det gäller att fråga följdfrågor. Ingen kan förvänta sig att en säljare ska kunna allt om allt men jag tycker det är viktigt att försöka hålla en lite högre allmänbildning om det området man säljer produkter i så att man iallalfall har ett hum om det man säljare. Däremot är det inte så att en säjare måste vara expert. Vi som håller till här på Sweclockers har ofta en tendens att förvänta sig att alla andra ska vara lika duktiga och intresserade. Sanningen är att en säjare knappast har möjlighet att bli expert på alla områden, ialalfall om han jobbar på en butik där det säljas många olika typer av produkter. Däremot som sagt bör man vara beredd att lägga ner till att ialalfall följa med inom områderna så att man har någorlunda hum om saker.

En bra säljare är inte rädd att erkänna om han/hon är osäker på en sak och klara av att fråga en kollega. Det är bättre att ge kunden ett rätt svar än att försöka släta över och inte vilja visa att man är osäker.

En bra säljare ser inte heller ner på kunder som kanske inte vet lika mycket som han/hon. Det gäller att vara pedagogisk och kunna förklara även lite krångligare saker på ett lätt sätt. Det finns ännu många som kallar sin datorlåda för "hårddisk" och det ska en bra säljare kunna hantera.

Jag tror definitivt att även om man försöker vara en bra säljare ur en kunds perspektiv så kan man sälja bra och bli värdefull för företaget. Om företaget förväntar sig att du ska ljuga/försöka få en kund att köpa något de egentligen inte behöver/vill ha, då skulle jag hellre sluta och hitta något annat än jobba där.

Jag har förresten mött bra säljare hos Elgiganten, SIBA, On Off, Mediamarkt etc. likaväl som dåliga säljare där. Så för mig personligen så är det svårt att peka ut "dåliga" företag. Dåliga sliskiga säljare finns tyvärr överallt.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com