Det beror helt på hur företaget arbetar. Om man bara är intresserad av ett mycket kort perspektiv så blir det problem eftersom man då inte bryr sig om en kund verkligen är nöjd när han/hon går ut ur butiken/kommer hem och visserligen har sålt en produkt men inte nödvändigtvis kommer få kunden som kund igen.
Om företaget är intresserat av att skapa en relation till kunden så att kunden kommer tillbaka om och om igen, då tillåts säljaren att verkligen försöka hitta kundens riktiga behov och sälja rätt produkt, även om den kanske är lite billigare. I längden är detta även bra för företaget eftersom man då får en lojal kundkrets.
Den bästa säljaren i mitt tycke är en som lyssnar på kunden och sedan försöker hitta den rätta produkten, även om kunden kanske tror sig vilja ha något annat. Det gäller att fråga följdfrågor. Ingen kan förvänta sig att en säljare ska kunna allt om allt men jag tycker det är viktigt att försöka hålla en lite högre allmänbildning om det området man säljer produkter i så att man iallalfall har ett hum om det man säljare. Däremot är det inte så att en säjare måste vara expert. Vi som håller till här på Sweclockers har ofta en tendens att förvänta sig att alla andra ska vara lika duktiga och intresserade. Sanningen är att en säjare knappast har möjlighet att bli expert på alla områden, ialalfall om han jobbar på en butik där det säljas många olika typer av produkter. Däremot som sagt bör man vara beredd att lägga ner till att ialalfall följa med inom områderna så att man har någorlunda hum om saker.
En bra säljare är inte rädd att erkänna om han/hon är osäker på en sak och klara av att fråga en kollega. Det är bättre att ge kunden ett rätt svar än att försöka släta över och inte vilja visa att man är osäker.
En bra säljare ser inte heller ner på kunder som kanske inte vet lika mycket som han/hon. Det gäller att vara pedagogisk och kunna förklara även lite krångligare saker på ett lätt sätt. Det finns ännu många som kallar sin datorlåda för "hårddisk" och det ska en bra säljare kunna hantera.
Jag tror definitivt att även om man försöker vara en bra säljare ur en kunds perspektiv så kan man sälja bra och bli värdefull för företaget. Om företaget förväntar sig att du ska ljuga/försöka få en kund att köpa något de egentligen inte behöver/vill ha, då skulle jag hellre sluta och hitta något annat än jobba där.
Jag har förresten mött bra säljare hos Elgiganten, SIBA, On Off, Mediamarkt etc. likaväl som dåliga säljare där. Så för mig personligen så är det svårt att peka ut "dåliga" företag. Dåliga sliskiga säljare finns tyvärr överallt.