Detta med bra eller dåliga spel? Desillusionerad...

Permalänk
Medlem

Detta med bra eller dåliga spel? Desillusionerad...

Läser allt som oftast om hur nöjda folk är när de spelat de senaste spelen de inköpt. Hur de höjer spelen till skyarna med div. superlativ m.m... Själv känner jag till kanske ett femtontal spel som möjligtvis varit hyfsat bra?!? Kanske kan jag peka ut 3-4 spel som jag älskat... Många tycks dock enbart använda grafik som måttstock på ett bra spel? Har man helt enkelt blivit för gammal tro?

Är idag 40 år och har under åren avverkat följande format:
Vectrex
Nintendo: 8bit/16bit/64bit
Sega: 8bit/16bit/32bit
AmigaCD32
Commodore 64
Amiga 500
Spectrum Sinclair
playstation 1
Xbox360
Playstation 3
Nintendo Wii
PC

Kan dock ha glömt något i ovanstående lista.

Numera spelar jag i princip endast på PCn, blir mest onlineshooters av ren gammal vana antar jag? Kanske också för att man inte tröttnar lika lätt (iaf inte jag).

Brukar även kunna slöspela lite Wii om jag är bakis ibland. PS3:an används enbart som BlueRay och DVDspelare samt att jag till slut gjorde mig av med 360 pga. ljudnivån. Trist nog känns det som om spelindustrin fastnat i gamla mönster och att det mesta enbart är ompaketerad skåpmat.

Testade exempelvis Fallout3 häromdagen, ett spel som på papperet lät fantastiskt och som enligt många skulle vara bra. Klarade av 4 timmar innan jag kom på mig själv med att sitta och gäspa och mest var irriterad. Hur känner ni?

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk

Det är väldigt sällan det kommer något riktigt bra spel nuförtiden. Det är på tok för få utvecklare som vågar göra något nytt eller lyssna på vad spelarna verkligen vill ha (Coop?), eller så koncentrerar dom sig på tok för mycket något annat, som tex grafik, så resten av spelet blir lidande (*Host* Far Cry 2 *Host*).

Jag är 24 år och introducerades till spel med Nintendo 8-bit, vilket sen följdes av Supernintendo och Sega. Först -98 anlände vår första riktiga PC, och sen dess har jag varit väldigt inbiten i PC-världen och har mer eller mindre vänt ryggen åt de "barnsligare" konsollerna Har ivrigt följt utvecklingen av FPS-genren sen dess, och har provat på de moderna konsollerna vilket har slutat med en såld 360 och en PS3 som nästan bara används för Bluray-filmer.

Egentligen spelar jag inte så mycket som många tror. Jag håller mig till de få titlar jag verkligen gillar och nöter vidare i dom lite till och från (Många återfall). Dessa spelen utgör inte en särskillt lång lista;

Red Alert
Quake 2
Quake 3
Half-Life
Battlefield 1942
Battlefield 2
Oblivion
Painkiller
Stalker
Stalker Clear Sky
GTA3
GTA: Vice City

Denna hösten har dock varit ganska sinnessjuk med alla nya spel. Jag har haft fullt upp att lira allt, men har så här långt inte direkt fastnat vid något förutom Clear Sky. Som vanligt så har man för höga förväntningar. Inväntar just nu ivrigt Left 4 Dead, Mirror's Edge, Saint's Row 2 och ArmA 2. Samtliga ser mycket lovande och "nyskapande" ut!

I konsol-världen tycker jag allt är fördummade PC-spel med hemsk fps och upplösning. Inget som intresserar mig alls. Det enda jag gillar och är villig att lägga ut pengar på är spel som bygger på den gamla goda tiden, då konsollerna verkligen var bra, beroende-framkallande och hade sin egen stil, och så klart kunna spelas ordentligt med en gamepad. BC: Rearmed, Megaman 9, Little Big Planet, och nu även "SEGA Mega Drive Ultimate Collection" är det som intresserar på den fronten.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Tyckte precis så här förut. Men denna månad har det inget annat än kommit ut bra spel.

Gears of War 2
Far Cry 2
Crysis Warhead
Dead Space
Spore
Fable II
Fallout 3
Mirrors Edge
Left 4 Dead (kommer straxt)
m.m
Jag tyckte inte om alla av dom som skrevs ovan men många andra gör.

Till JohnnyGreed. Bara för att du inte gillar många nya spel så betyder inte det att dom som gör det endast går efter grafik. Man kan lätt luras av nostalgikänslan.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Intressant! Mirrors Edge är något som jag tror och hoppas kan bli något, väntar dock tills PC-släppet. Samma sak med Left 4 Dead som verkar kunna bli ngt. Trist nog har det redan fått kritik för en tydligen alltför usel server-browser.

Vad det gäller FC2 så är jag fortfarande allmänt förvirrad över denna release?!? Ett tydligt exempel på att utvecklarna (enligt mig i alla fall) inte har en aning om vad de ville uppnå. Att det dessutom finns folk som uppskattar detta, framstår som ett mysterium?!?

Vad det gäller Xbox360 så förundras jag fortfarande hur enkelspåriga releaserna till maskin ter sig. Enbart en massa trista actiontitlar. Skall dock villigt erkänna att jag tyckte GOW var rätt kul emellanåt, lite kort bara...

Återgår helt enkelt till min kära BFserie på PC samt kör lite SMG på Wii...

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Tja, personligen tycker jag ju att folk som tycker till om spel nuförtiden ligger på ungefär samma nivå som en skata. D.v.s. lätta att imponera på bara det finns lite blinkande lampor och något som glimmar, sen är det skit samma om det finns något innehåll under fernissan. Att läsa "professionella" spelrecensioner är ju totalt bortkastat, jag skulle kunna svära på att dom är mutade hela högen. Vad i helvete krävs det egentligen för att spel ska få 1-7 av 10?

Far Cry 2 och Oblivion som kom på tal ovan är två exempel på att man tydligen kan komma undan med vad som helst. Jag förstår inte vad folk ser i sådana spel, det är ju bara lite fin grafik och massa dödande utan anledning (rinse and repeat).

Permalänk
Medlem

Det finns faktisk bara en spelserie jag gillar och nöter på i med glädje. Och det är hela GTA-serien, från GTA till GTA San Andreas. Och snart GTA IV. Det är något speciellt med Grand Theft Auto som gör att... jag vet inte men jag kan inte sluta spela för att jag har faktiskt roligt.

Permalänk
Avstängd

Mina favorit spel är
wc3
bf2
castlevania symphony of the night
l4d kommer nog bli ett favorit spel
elderscrolls morrowind.
cod 4
sen kommer jag nog inte på fler

Visa signatur

[antec nine hundred] [corsair 650w][asus p5q-e][q6600 oc 3ghz vcore 1.3] [4gb corsair dominator 8500 2x2gb] [powercolor 4870x2]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas H
Oblivion som kom på tal ovan är två exempel på att man tydligen kan komma undan med vad som helst. Jag förstår inte vad folk ser i sådana spel, det är ju bara lite fin grafik och massa dödande utan anledning (rinse and repeat).

Mod-communityn Den är ganska oslagbar, och är mycket aktiv även idag. Man kan enkelt ändra och forma Oblivion precis hur man vill, skapa i princip vad man vill, och allt detta i en gigantisk vacker spelvärld. Men ja, orginalet var väl inte direkt en 10-poängare, men det spelar ingen roll så länge man kan fixa det. Samma sak gäller ju Stalker, som inte heller riktigt hade varit vad det är idag utan sina moddar.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas H
Tja, personligen tycker jag ju att folk som tycker till om spel nuförtiden ligger på ungefär samma nivå som en skata. D.v.s. lätta att imponera på bara det finns lite blinkande lampor och något som glimmar, sen är det skit samma om det finns något innehåll under fernissan. Att läsa "professionella" spelrecensioner är ju totalt bortkastat, jag skulle kunna svära på att dom är mutade hela högen. Vad i helvete krävs det egentligen för att spel ska få 1-7 av 10?

Far Cry 2 och Oblivion som kom på tal ovan är två exempel på att man tydligen kan komma undan med vad som helst. Jag förstår inte vad folk ser i sådana spel, det är ju bara lite fin grafik och massa dödande utan anledning (rinse and repeat).

Att inte du gillar Oblivion (vilket är ganska uppenbart vid det här laget eftersom du spyr galla över det i alla var och vartannat inlägg du gör...) betyder inte att det är ett dåligt spel eller att folk som gillar det är på samma mentala nivå som skator.

JAG tycker det är ett av dom bästa spelen som någonsin gjort för den enorma friheten man har, friheten att kunna gå vart man vill, plocka upp vad man vill, använda vilken utrustning som man vill oavsett yrke, möjligheten att skaffa hus och inreda dom med fynd, gå på upptäcksfärd i en ruin/skog/piratskepp osv. Första persons vyn skänker dessutom Bethesdas lir en enorm inlevelse, det är inte någon 1A hjälte som glider runt och äventyrar, det är JAG som upplever och råkar ut för allt som sker runt omkring mig.

Detta hade varit lika roligt även om det hade varit sämre grafik Tycker t.ex att Morrowind är ett ännu bättre spel än Oblivion än idag trots den föråldrade grafiken.

Isometriska spel skyr jag däremot som pesten för jag får inte känslan av att det är JAG som går omkring och upptäcker världen, utan det känns mer som att jag är domptör på cirkus som säger åt ett gäng trådstyrda marionetter vad dom skall göra... Men det är helt enkelt MIN åsikt och jag säger inte att folk som gillar Badurs gate/planescape: Torment (Torment var dock ett riktigt bra spel) är pantade eller efterblivna. Det handlar om tycke och smak.

Jag har en känsla av att du t.ex kommer att uppskatta Dragon Age betydligt mer än vad jag kommer att gör, då den isometriska vyn avskräcker mig rejält.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem

Jag började i slutet av 80-t med en C64 sedan blev det Nintendo 8bit och en Amiga600 tror jag dom hette.
Detta var fram till ca.1994 eller nått sedan blev det lite dåligt med pengar i familjen och jag fick lira hos kompisar.
2002 köpte jag mig en Xbox som jag spelade som bara fan.
Sedan 2005 köpte jag min första PC och har varit fast sedan dess.

Spel som jag verkligen gillat:
Fallout 2
Call Of Juarez
Prey
Bf2
Cod4
Far Cry 2

Spelar som bäst Fallout 3 men kan inte göra något uttalande ännu.

Jag tycker att det kommer ut en massa bra spel hela tiden, speciellt denna höst.
Men det är få spel som riktigt får igång mig och dessutom så går det i vågor.
Hela förra vintern var jag totalt såld och inne på MP spel.
Cod4 ägde hela världen men nu är jag inne i en fas av att jag älskar SP spel som nu senast Far Cry 2.
Känslan att sitta och utföra uppdrag samtidigt som det inte känns som en tävling är total samtidigt som man kan ta sig en öl eller två eller 1000.

Vart jag vill komma vet jag inte men det finns många bra spel.
Nyskapandet kanske har avstannat lite men då och då kommer det ljuglimtar som nano dräkten i Crysis (gillade dock aldrig Crysis) och mirrors edge verkar ju faktiskt vara riktigt nyskapande.

Garfiken i spel tycker jag att är rätt så viktig för att få en bra spel känsla och atmosfär men det går ju inte att säga att ett spel är bra bara för att grafiken är bra...typ Crysis. (sorry alla som gillar Crysis.)

Jag gillar när det finns en bra story i spel, när man upptäcker hur saker och ting hör ihop, när man kan välja olika alternativ o.s.v.

nåjaa nog om det här, köper Dead Space som nästa spel

(Detta blev en sån tråd som "berätta om ditt sorgliga liv som ensam gamer" Hehe)

EDIT:
Har givetvis spelat en massa bra spel på Xbox och PS oxå:
Silent Hill 1
Resident Evil 1, 2
GTA San Andreas
Escape from castle wolfenstein
Metal Gear Solid (4:an var det väll)
Och många fler!

Visa signatur

Fujitsu Esprimo Q510

Permalänk
Medlem

Fable 2 verkar bara komma till xbox det är synd, jag älskade ettan.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk

Re: Detta med bra eller dåliga spel? Desillusionerad...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av JohnnyGreed
Många tycks dock enbart använda grafik som måttstock på ett bra spel? Har man helt enkelt blivit för gammal tro?

Den största myten någonsin. Du som är 40 borde väl vara smart nog att förstå att folk inte påstår sig ha roligt med saker som de egentligen har tråkigt med, bara för att grafiken är fin? Grafiken är en STOR DEL av ett spel eftersom att atmosfären bygger till 90% på ljud och grafik. Att ni kan leva er in i ett spel som ser ut som en spya på ett A4 är bra för er, men vi andra hittar inte riktigt rätt känsla om spelet ser ut som stryk. Det kan vara hur bra som helst ändå, men att med en dåres envishet påstå att grafiken inte betyder ett skit får en bara att framstå som pretentiös och inte alls mogen och häftig vilket tanken är.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Detta med bra eller dåliga spel? Desillusionerad...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av NatoGandalf
Den största myten någonsin. Du som är 40 borde väl vara smart nog att förstå att folk inte påstår sig ha roligt med saker som de egentligen har tråkigt med, bara för att grafiken är fin? Grafiken är en STOR DEL av ett spel eftersom att atmosfären bygger till 90% på ljud och grafik. Att ni kan leva er in i ett spel som ser ut som en spya på ett A4 är bra för er, men vi andra hittar inte riktigt rätt känsla om spelet ser ut som stryk. Det kan vara hur bra som helst ändå, men att med en dåres envishet påstå att grafiken inte betyder ett skit får en bara att framstå som pretentiös och inte alls mogen och häftig vilket tanken är.

Har man lite fantasi så kan man leva sig in i ett spel oavsett hur det ser ut. Faktum är att det är lättare för mig att leva mig in i ett spel som inte har speciellt avancerad grafik, då jag själv kan få en bild i skallen om hur saker och ting ser ut istället för att bli påtvingad en bild av utvecklarna. Jag antar att folk som kräver avancerad grafik ogillar att läsa böcker?

Håller med om att ljudet är viktigt.

Det handlar inte om att jag försöker framstå som mogen och häftig, utan det handlar om fakta.

Och ja, de flesta spelen är tråkiga repititioner på uttjatade koncept (och så har det varit läänge). Det dyker dock upp guldkorn då och då såsom S.T.A.L.K.E.R.

Permalänk
Medlem

efter att ha varvat demot på Left 4 dead säkert 30ggr på några dagar så måste jag säga att det är nyskapande, väldigt roligt.. och de har mer satsat på rörelser än grafik.. vilket är ett stort plus hos mig..

Crysis, endast grafikinriktat (inge kul alls)
RA3 stor flopp mot föregångarna.
FC2 (behöver jag ens skriva nått?)
Cod5 precis som 4an fast ww2 igen, tyckte mer om nutid i 4an än det ut tjatade ww2.
-missade säkert några floppar.

Spel som redan nämnts som ser / är lovande
Left 4 Dead
Mirror's edge
Dead Space (ganska unikt spel, folk klagar dog på styrning samt att karaktären tar upp stor plats på skärmen)

så slutsatsen är att det kommer även bra spel med nya idéer i dagens läge..

Visa signatur

| Win7 x64 | Intel i2500k | P67A-C45 | 2x4GB DDR3 | Asus Geforce GTX570 DCII | 650W |
www.twitch.tv/leeftv

Permalänk
Inaktiv

Re: Detta med bra eller dåliga spel? Desillusionerad...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av JohnnyGreed
Läser allt som oftast om hur nöjda folk är när de spelat de senaste spelen de inköpt. Hur de höjer spelen till skyarna med div. superlativ m.m... Själv känner jag till kanske ett femtontal spel som möjligtvis varit hyfsat bra?!? Kanske kan jag peka ut 3-4 spel som jag älskat... Många tycks dock enbart använda grafik som måttstock på ett bra spel? Har man helt enkelt blivit för gammal tro?

Är idag 40 år och har under åren avverkat följande format:

Hur känner ni?

Oj det finns fler än mig....

Är även jag 40 + (med råge) och har lite "det var bättre förr" känsla.

Om man har spelat Infocoms Planetfall med behållning så inser man ju att grafiken inte betyder allt

Jag tenderar att vända tillbaks till klassiker när jag är uttråkad. Nåt som alltid fungerar för mig är CIV 4 , där blir man ALDRIG tillräckligt bra.

Senaste shooter jag spelade till slut var HL2 , det var rätt kul.

Mitt senaste projekt är wow, startade på nytt igår, var aktiv för ca 2 år sen men tröttnade på alla otrevliga individer då. Jag skall dock ge det en ärlig chans nu.

Mina 0.02 SEK

Permalänk
Medlem

Glass är fortfarande gott, men inte hoppar man upp och ner av upphetsning längre som man gjorde när jag var liten, eller hur? Man blir äldre och svårare att imponera på helt enkelt. Samma grej med spel.

Tror inte det har med spelen att göra egentligen, utan hur man utvecklas som person. Tycker det är förvånansvärt få som har denna självinsikt, och att allt inte MÅSTE bero på att "det var bättre förr".

Man har sett så himla mycket spel redan, samtidigt som man blir latare. Man nöter inte jobbiga spel längre "bara för att". När man var yngre/liten kunde man ju göra det till ett livsmål att klara vissa spel, trots att de kanske inte var så superroliga egentligen.

Civilization-serien är en av de bästa som gjorts tycker jag. Men hade jag spelat det för första gången idag när jag är 27, så hade jag nog aldrig orkat sätta mig in i det.

Permalänk
Medlem

håller med dig där Frux.
och tror även, som jag skrev i en annan tråd, att man minns det som var bra och glömmer det som var dåligt i väldigt många sammanhang.
Ta lumpen t.ex.. (för de som gjorde det).. man tänker tillbaka på hur jävla roligt det var att ligga i skogen med ak5an och sköt lösplugg.. men när man väl gjorde lumpen så var det fan inte så kul

Visa signatur

| Win7 x64 | Intel i2500k | P67A-C45 | 2x4GB DDR3 | Asus Geforce GTX570 DCII | 650W |
www.twitch.tv/leeftv

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frux
Glass är fortfarande gott, men inte hoppar man upp och ner av upphetsning längre som man gjorde när jag var liten, eller hur? Man blir äldre och svårare att imponera på helt enkelt. Samma grej med spel.

Man har sett så himla mycket spel redan, samtidigt som man blir latare. Man nöter inte jobbiga spel längre "bara för att". När man var yngre/liten kunde man ju göra det till ett livsmål att klara vissa spel, trots att de kanske inte var så superroliga egentligen.

Tror inte det har med spelen att göra egentligen, utan hur man utvecklas som person. Tycker det är förvånansvärt få som har denna självinsikt, och att allt inte MÅSTE bero på att "det var bättre förr".

Civilization-serien är en av de bästa som gjorts tycker jag. Men hade jag spelat det för första gången idag när jag är 27, så hade jag nog aldrig orkat sätta mig in i det.

'

Mitt "det var bättre förr" var avsett som ironi..... men sånt är ju som bekant svårt i skrift !

Vad jag tror både JohnnyGreed och jag försöker uttrycka är att vi saknar och längtar efter känslan att bli helt uppslukad av ett spel.

Permalänk

Re: Re: Re: Detta med bra eller dåliga spel? Desillusionerad...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChristofferC
Har man lite fantasi så kan man leva sig in i ett spel oavsett hur det ser ut. Faktum är att det är lättare för mig att leva mig in i ett spel som inte har speciellt avancerad grafik, då jag själv kan få en bild i skallen om hur saker och ting ser ut istället för att bli påtvingad en bild av utvecklarna. Jag antar att folk som kräver avancerad grafik ogillar att läsa böcker?

Håller med om att ljudet är viktigt.

Det handlar inte om att jag försöker framstå som mogen och häftig, utan det handlar om fakta.

Och ja, de flesta spelen är tråkiga repititioner på uttjatade koncept (och så har det varit läänge). Det dyker dock upp guldkorn då och då såsom S.T.A.L.K.E.R.

Men ditt resonemang bygger ju lite på att grafiken är nästan obefintlig eftersom dålig grafik fortfarande försöker förmedla ett landskap men misslyckas. Jag kan då inte "tänka mig" hur det ser ut när jag kollar på någon som försökt men misslyckats göra en snygg miljö.

Dessutom älskar jag att läsa böcker, men det är som sagt en helt annan grej eftersom dom bygger till 100% att man kan föreställa sig hur det ser ut.

Permalänk

Re: Re: Re: Re: Detta med bra eller dåliga spel? Desillusionerad...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av NatoGandalf
Men ditt resonemang bygger ju lite på att grafiken är nästan obefintlig eftersom dålig grafik fortfarande försöker förmedla ett landskap men misslyckas. Jag kan då inte "tänka mig" hur det ser ut när jag kollar på någon som försökt men misslyckats göra en snygg miljö.

Dessutom älskar jag att läsa böcker, men det är som sagt en helt annan grej eftersom dom bygger till 100% att man kan föreställa sig hur det ser ut.

Men vissa som jag t.ex. tycker spel förlorar sin charm när grafiken är för bra. Du försöker resonera så att alla "borde" tycka om bra grafik, för det är den enda riktningen ett bra spel kan ta är bättre grafik.
Jag ser sämre grafik som en slags konstform. Ungefär som cellshaded grafik blir väldigt vackert tycker jag äldre grafik är vackert. Sen känner jag att när ett spel når den gränsen att det blir för verkligt grafik-mässigt, tappar jag intresset och blir lätt uttråkad när jag spelar det.

SID 6.7, det som är tråkigt med sandbox spel är just friheten i mitt tycke. När det blir för mycket av friheten känns det som man lika gärna kan leka med friheten man har i verkligheten. Jag vill att ett spel följer ett visst mönster, att spelytan inte blir för stor, att spelet har ett slut.
Sen kan jag tycka spel som GTA och Elder Scrolls kan vara kul att spela ett tag, men det blir lätt för mycket.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Detta med bra eller dåliga spel? Desillusionerad...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalhedaren
Men vissa som jag t.ex. tycker spel förlorar sin charm när grafiken är för bra. Du försöker resonera så att alla "borde" tycka om bra grafik, för det är den enda riktningen ett bra spel kan ta är bättre grafik.
Jag ser sämre grafik som en slags konstform. Ungefär som cellshaded grafik blir väldigt vackert tycker jag äldre grafik är vackert. Sen känner jag att när ett spel når den gränsen att det blir för verkligt grafik-mässigt, tappar jag intresset och blir lätt uttråkad när jag spelar det.

SID 6.7, det som är tråkigt med sandbox spel är just friheten i mitt tycke. När det blir för mycket av friheten känns det som man lika gärna kan leka med friheten man har i verkligheten. Jag vill att ett spel följer ett visst mönster, att spelytan inte blir för stor, att spelet har ett slut.
Sen kan jag tycka spel som GTA och Elder Scrolls kan vara kul att spela ett tag, men det blir lätt för mycket.

Wow, du skulle bli en mönsterfånge eftersom du inte gillar vare sig vackra saker eller frihet

Skämt å sido, jag beklagar... Verkligen.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk

själv är jag en dem som älskar snygg grafik=), men jag menar inte att jag inte tycker story är viktigt, däremot tycker jag att ju snyggare grafik desto Mer inlevelse får man^^, går inte riktigt att säga om final fantasy vii eller viii där jag personligen tycker att det inte finns nå andra spel som klår dem i handling, väntar med höga förväntningar på ffxiii för att se om dem lyckas kombinera snygg grafik och story^^

Visa signatur

SKÄRM: DELL: U2311H MUS: Logitech G500 TANGENTBORD: Microsoft SideWinder X6 Datorlös för tillfället.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frux
Glass är fortfarande gott, men inte hoppar man upp och ner av upphetsning längre som man gjorde när jag var liten, eller hur? Man blir äldre och svårare att imponera på helt enkelt. Samma grej med spel.

Tror inte det har med spelen att göra egentligen, utan hur man utvecklas som person. Tycker det är förvånansvärt få som har denna självinsikt, och att allt inte MÅSTE bero på att "det var bättre förr".

Man har sett så himla mycket spel redan, samtidigt som man blir latare. Man nöter inte jobbiga spel längre "bara för att". När man var yngre/liten kunde man ju göra det till ett livsmål att klara vissa spel, trots att de kanske inte var så superroliga egentligen.

Civilization-serien är en av de bästa som gjorts tycker jag. Men hade jag spelat det för första gången idag när jag är 27, så hade jag nog aldrig orkat sätta mig in i det.

Ord! Precis som du tror jag att det beror på att man förlorar förmågan att bli helt uppslukad av saker när man blir äldre. Kidsen idag kan ju sitta som klistrade vid datorn av spel som jag tröttnar på efter en kvart.

Så för att avsluta resonemanget;

Allt var inte bättre förut, du var bättre på att leva dig in saker

Sucks to be old eh? Man slipper i alla fall vara tvungen att gå ut på rasten och äta fiskbullar varannan vecka..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av crow2
efter att ha varvat demot på Left 4 dead säkert 30ggr på några dagar så måste jag säga att det är nyskapande, väldigt roligt.. och de har mer satsat på rörelser än grafik.. vilket är ett stort plus hos mig..

Crysis, endast grafikinriktat (inge kul alls)
RA3 stor flopp mot föregångarna.
FC2 (behöver jag ens skriva nått?)
Cod5 precis som 4an fast ww2 igen, tyckte mer om nutid i 4an än det ut tjatade ww2.
-missade säkert några floppar.

Ehm...vet du ens vad det innebär att ett spel floppar?

En flopp är inte "Ett spel som jag personligen anser inte levde upp till förväntningarna av X anledning".

Inte ett enda av de spel du har nämnt floppade, speciellt inte CoD5 som inte ens har kommit ut i Europa än!

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lcars
Ehm...vet du ens vad det innebär att ett spel floppar?

En flopp är inte "Ett spel som jag personligen anser inte levde upp till förväntningarna av X anledning".

Inte ett enda av de spel du har nämnt floppade, speciellt inte CoD5 som inte ens har kommit ut i Europa än!

En flopp startar alltid med en persons åsikt vet du väl ;). Personligen hatar jag FC2, inte en linjär shooter, en linjär sandlåda... Crysis är en linjär shooter med bra grafik, och inget Command And Counquer spel har varit bra sedan RA2. Och COD5 är uttjatat, dock så skulle jag gärna se någon liknande fungerande bra Warfarespel, hoppas COD5 duger när det är "klart"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
En flopp startar alltid med en persons åsikt vet du väl

Ehm...nej?
Tyvärr är jag allergisk mot meningslösa floskler.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lcars
Ehm...nej?
Tyvärr är jag allergisk mot meningslösa floskler.

jo det är faktiskt sant, någon måste vara först med att tycka att det är ett dåligt fel/en flopp, och när tillräckligt många håller med är det plötsligt en flopp ;). Som 1000:- datorn till exempel?

Permalänk

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Detta med bra eller dåliga spel? Desillusionerad...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SID 6.7
Wow, du skulle bli en mönsterfånge eftersom du inte gillar vare sig vackra saker eller frihet

Skämt å sido, jag beklagar... Verkligen.

Hehe. Det är ju en smakfråga det där. Jag gillar känslan av att spela igenom ett spel, lägga det på hyllan och tänka "det spelet har jag spelat". Låter kanske helt mongo, men att sitta och spela samma spel om och om igen bara för att det inte finns någon ände tycker jag är trisst.
Den senaste grafiken behöver inte vara den snyggaste grafiken. Jag tycker själv att grafiken som den var på playstation var riktigt snygg. Eller SNES-grafiken
Jag tycker inte illa om top notch grafik. Jag bryr mig helt enkelt så mycket om den.

Jag vet inte om det är så, men det verkar som många föredrar sandbox-spel framför linjära spel. Vad är det för fel på spel som följer en linje?

Permalänk
Hedersmedlem

Om man skall gå efter spel som man spelat oändligt mycket så blir det inte så många från det man började spela datorspel. De första datorerna som Vic20 och ZX Spectrum hade aldrig riktigt bra spel utan det var först med C64:an som dom dök upp. Elit och Red storm Rising var spelet som gällde för mig på den tiden. Amiga och ST520 var en besvikelse och det var först med PC:n som spelen blev bättre. Master of Orion, Civilization (inte uppföljarna), Transport Tycoon, UFO Enemy Unknown, Fallout 1 och 2, Jagged Alliance 2, Harts of Iron 1 och 2 mm.

Personligen började jag gäspa redan med HalfLife som i mina ögon bara var scriptat skräp som man kallade avancerad AI...och man har inte kommit någonstans sedan dess tyvärr.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM