Betyg för kursprov = betyg för kursen

Permalänk
Medlem

Betyg för kursprov = betyg för kursen

Hej hej
Jag går på gymnasiet och just nu duggar proven tätt och det går inte sådär jättebra för mig. Av egna erfarenehter vet jag dock att kursproven/slutproven brukar vara lite lättare än de andra proven.

Jag har dock hört ett rykte om att hur dåligt du än har presterat på alla proven, så kan du tvinga till dig ett tillex VG om du fått det på kursprovet. Eller ett MVG om det var ett sånt du fick.

Nu undrar jag om det stämmer. Ngn som har läst på läroplanen eller har egna erfarenheter?

Permalänk
Inaktiv

Nej, det är inte sant.

Permalänk
Medlem

Stämmer absolut inte. Kursprov är ju inte ens krav i några kurser utöver matematik väl?

Men i matten så kan du alltid tenta om kursen = göra om kursprovet, och då får du det betyget som du får på det provet, så där stämmer det, men det är en kurs av hundratals

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Det är din lärare som sätter ditt betyg, vill du "tvinga" dig till ett VG så får du väl ta och övertyga henne/honom

Permalänk

Inget är skrivet i sten i gymnasiet, lärare kan sätta både högre och lägre betyg än vad du förtjänar av en massa helt bisarra anledningar, bryr du dig dock är det oftast inga större problem att tjata sig till högre betyg.

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaN00bie
Inget är skrivet i sten i gymnasiet, lärare kan sätta både högre och lägre betyg än vad du förtjänar av en massa helt bisarra anledningar, bryr du dig dock är det oftast inga större problem att tjata sig till högre betyg.

Problemet är väl att det besvärligt att avgöra vad någon "förtjänar"; kanske tycker läraren, som har ansvaret att bestämma detta, att det senaste provets resultat var missvisande?

Permalänk
Avstängd

Fjäska och skriva bra på alla prov man gör är det som avgör betyget du får.

Permalänk
Medlem

Det ska ju gå efter kurskriterierna. Om du uppfyller alla för G och VG på ett prov så är det det betyget du borde ha.

Om man exempelvis har jättesvårt för svenskan men försöker och klarar knappt G, men så lossnar det till slutet av terminen och man förstår allt och pratar med läraren så kan ju inte det man gjort tidigare under tiden man lärt sig spela någon roll?

Men som tidigare sagt, nej, det stämmer inte!

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Problemet är väl att det besvärligt att avgöra vad någon "förtjänar"; kanske tycker läraren, som har ansvaret att bestämma detta, att det senaste provets resultat var missvisande?

Exakt. Det kan väldigt ofta bli fel eftersom man i alla ämnen måste väga in vad läraren tycker att du förtjänar och inte får svart på vitt i provresultat. Detta är ju även till din fördel, sålänge läraren tror att du förtjänar ett MVG så får du det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pscs3
Det ska ju gå efter kurskriterierna. Om du uppfyller alla för G och VG på ett prov så är det det betyget du borde ha.

Om man exempelvis har jättesvårt för svenskan men försöker och klarar knappt G, men så lossnar det till slutet av terminen och man förstår allt och pratar med läraren så kan ju inte det man gjort tidigare under tiden man lärt sig spela någon roll?

Men som tidigare sagt, nej, det stämmer inte!

Mycket som ska hända, men inte händer. Jag fick MVG i spanska steg ett trots att jag aldrig hade mer än G/VG på proven. Svenska betygssytemet är ett skämt. Det enda jag tycker är någorlunda fungerande är matte A-E där det bara är proven som väger in. Att nationella väger otroligt tungt är också bra.

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Hedersmedlem

Borde finnas fler nationella prov. Då kan man ju ganska lätt avgöra huruvida någon lärares betygsbedömning skiljer sig från normen.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk

Jag fick G och G+ på mina delprov i matte C (hade en dålig period ) men på nationella pluggade jag ordentligt och fick MVG på provet och senare också i betyg :D.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_AnAnAs
Jag fick G och G+ på mina delprov i matte C (hade en dålig period ) men på nationella pluggade jag ordentligt och fick MVG på provet och senare också i betyg :D.

exakt samma sak hände med min polare i matte b förra året, jag krigade dock endast till mig ett vg i slutet

Visa signatur

Antec Designer 500| Antec Earth 500W | Asus M3A Socket Am2+ | AMD Phenom 9500 | Kingston 2x1024mb| Sapphire Radeon HD3850| Western Digital Caviar WD2500KS 250GB 7200rpm 16MB SATA2

Permalänk
Medlem

Jag fick MVG på alla nationella prov i Engelska A och B. Några prov spikade jag. Men fick ändå G i kursen pga dålig närvaro på lektionerna.

Orkade inte bråka om det så nu har jag G i båda kurserna

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |