ASUS EAH4850 värme problem

Permalänk
Medlem

ASUS EAH4850 värme problem

Hej allihop!

När jag spelar spel eller kör igång ati tools "show 3d view" går min MEMIO(GPUZ) temperatur upp till 103C och sedan förlorar skärmen kontakten till kortet. Då är det bara att trycka på reset knappen. Det är altså 4850 med Glaciator fläkten.

Ni som har likadant kort, har ni upplevt samma sak? Har sett folk med samma problem med likadant kort på två andra forum och jag undrar hur det ser ut här på swec. Ska försöka reklamera kortet igen, försökte göra det förr men de hittade inget problem.

Lådan som kortet sitter i är ett Sonata 3 med en 120mm fläkt som blåser ut luft samt en till 120mm som i princip nästan blåser på kortet i fronten.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

ATT fungerar väl bara i XP? har annars samma graffikkort och chassi dock vista..

Visa signatur

Asus UX32VD-R4002V

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lithen
ATT fungerar väl bara i XP? har annars samma graffikkort och chassi dock vista..

http://www.techpowerup.com/wizzard/ATITool_0.27b3.exe

Ny som fungerar med både vista samt vista x64. Kan ha problem att visa temperaturer men använd gpu-z till det!

Jag har testat detta båda under xp64 som jag sitter på nu samt vista x64! Samma problem!

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk

MEMIO är själva grafik chippet som din VGA-fläkt ska komma i kontakt med, det kan vara en kontakt issue. Hade samma problem, jag monterade av fläkten och såg till att det blev bättre kontakt när jag monterade på igen.

Fick sisådär 20graders improvement, men då hade jag bara 80grader som max innan.

Visa signatur

Överklocknings processen har börjat.

Permalänk
Medlem

hehe, jobbig kub jävel för grafikkortet detdär..

med en aktiv 120mm (noctua @ 5v) fläkt i chassit (plus psu fläkt såklart), oklockat grafikkort steg memion över 100 grader, dock ingen omstart, gränsen är väl 110 grader?

men då igen är 4850 ett varmt kort. men bara man skulle få acceleron beställd nångång så blir det bättre!!

-------------------------------------------------------

edit: körde nu "find max core" och var upp i över 108 grader så slutade med det..

accelero är beställt nu

Visa signatur

Asus UX32VD-R4002V

Permalänk
Medlem

edit: körde nu "find max core" och var upp i över 108 grader så slutade med det..

accelero är beställt nu [/B][/QUOTE]

Den kom upp i 108C men den stängdes inte av tolkar jag det som?

Vad tänkte ASUS med när de designade dessa kort??? Ska kolla om jag kan byta ut detta kort mot ett annat imorn annars tar jag också och beställer en accelero. Ska man då ta vanliga eller twin turbo verisionen?

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

nej den stängdes altså inte av. tror nog alla 4850 är varma. någon som sitter på ett annat 4850 och stock kylare kan skriva in temp på MEMIO.

jag beställde en S1 och kommer att hänga åtminståne en 120mm fläkt på den till en början. postar update när den är installerad.

Visa signatur

Asus UX32VD-R4002V

Permalänk
Medlem

Köpte en accelero igår och instalerade den. Köpte även till deras turbo småfläktar. Ligger på ca 34C idle och ca 48C load. Jag är helt klart nöjd men instuktionerna man fick till verkade vara gammla eftersom vissa saker inte stämde, som t.ex utseendet på de små svarta grejerna man lägger på toppen av kortet etc.

Jag tror jag fick en accelero som var gjord innan maj 2008 eftersom jag inte heller fick med tillräckligt många kylflänsar för volt regulatorerna.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

så har nu också min accelero installerad, hängde på 120mm antec 3-way fläkt. bra temps, memio går nu upp till 70, istället för 110

Visa signatur

Asus UX32VD-R4002V

Permalänk
Medlem

Vilka temperaturer ligger du på idle? Med öppet chassi låg min på 34C men med stängt innuti mitt bord idlar den runt 40C med turbo fläktarna.
Högsta jag sett på load är 58C och då ligger memio på ca 63C.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

idle ligger på 42, stängt och alla fläktar @ 5V

62 grader var jag uppe i med ATT, stängt och alla fläktar @ 5V, dock var det inställt på 700 och 1100 Mhz

nästa inköp blir nog ett 182b så man får lite bättre ventilation nytt psu skulle inte heller vara fel. julklappar?

EDIT: vilken design har du på kortet, referens eller med glaciator kylare?

layouten på komponenterna gjorde att de avlånga flänsarna som kom med inte gick jämnt ut, skulle behöva en par till.

Visa signatur

Asus UX32VD-R4002V

Permalänk
Medlem

Jag har den med glaciator kylaren.
Samma sak för mig med flänsarna för voltregulatorerna. Jag sket helt enkelt att lägga på de stora då detta kort iaf inte har något på dem stock.
Tycker också det skulle vara soft med mera ventilation runt PCI området, samt en riktig fläkt som suger in kall luft.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

då har vi samma, jag satte så att det var 2 flänsar över 3 grejjer, både för de större gråa och de tre små grupperna. bild skulle vara så mycket bättre?

anående bättre ventilation kring pci, man fick ju med dendär "krom" luckan med 3 hål som kommer dit bak, vilken pang grej!!!

Visa signatur

Asus UX32VD-R4002V

Permalänk
Medlem

Skulle du kunna kolla upp en sak åt mig?
Vilka clocks kör ditt kort i idle? Mitt kör 500/993 men jag har för mig att 4850 ska idla på 500/750 stock.

Nä nu ska ja till uni!

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

både CCC och GPUz säger 350/600

Visa signatur

Asus UX32VD-R4002V

Permalänk
Medlem

Bumpar denna tråden liten. försöker hjälpa en släkting med sin dator som stänger av sig stup i kvarten, det visade sig att det är något fel på graikkortet och att tempen är uppe i 90c i idle utan att man gör något vid datorn. Satte gpu fläkten på max men tempen sjönk till 81c fortfarande för höggt.

Då jag inte är så insatt amt/ati så undrar jag hur man kan underklocka/undervolta den eftersom de sällan spelar så tunga spela så tror jag att 200mhz gpu från 500mhz borde va ok.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Rekordmedlem

Rengör kylaren och kolla så den är korrekt monterad, ev montera om den, ändra klocka kan du göra direkt i ccc.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Rengör kylaren och kolla så den är korrekt monterad, ev montera om den, ändra klocka kan du göra direkt i ccc.i
http://forumbilder.se/images/7026201163521e404.jpg

jag vet att man kan överklocka i ccc men inte underklocka samt undervolta vilket är det jag är ute efter

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan begränsa maxfarten där, kortet klockar ju neråt automatiskt när det inte behöver mera fart, spänningsreglering finns kanske på vissa kort.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du kan begränsa maxfarten där, kortet klockar ju neråt automatiskt när det inte behöver mera fart, spänningsreglering finns kanske på vissa kort.

Vad menar du med begränsa?, det enda man kan göra i CCC är att överklocka kortet samt öka fläktvarvet till 100% inget mer

aktiverar jag overdrive funktionen sedan tar jag reglaget till det lägsta vilket är stock inställningarna för kortet så det hjälper mig inte mycket tyvärr

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Rekordmedlem

Är det inte 625/667 Mhz som är default? jag kan gå ner till ett max på 500/500 med mina kort iallafall, jag har 3 kort och de går att dra ner, däremot går det inte styra fläkten på 1 av dem, så det kanske skiljer på andra sätt också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.