Sanktionsdirektivet kritiseras

Permalänk
Melding Plague

Sanktionsdirektivet kritiseras

Nästa år kan upphovsmän få rätt att kunna begära ut personuppgifter om fildelare, utan att behöva gå via polisen. Nu kritiseras lagen eftersom den kan försvåra utredningar av grövre brott.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trevligt att civilpersoner får leka polis. Vad kommer härnäst?

Visa signatur

"Allt du säger skall vara sant, men du behöver inte säga allt som är sant" - Göran Persson

Permalänk
Medlem

Vilken extasi, stasi, Stasi, Stasi ... =/

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk

suck kul, men för att friska upp mitt minne.
Om tex. jag har spelet men skivan är för repig etc. (går inte att spela) och om dem tar mig för att jag fildelat deras spel men sedan ser att jag var tvungen att ladda ner spelet slipper jag böter då?

Visa signatur

3600X@4.2GHz, RTX 3070 Ti, 16GB DDR4@3.6GHz, NH-D15, Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av plexorg
suck kul, men för att friska upp mitt minne.
Om tex. jag har spelet men skivan är för repig etc. (går inte att spela) och om dem tar mig för att jag fildelat deras spel men sedan ser att jag var tvungen att ladda ner spelet slipper jag böter då?

Nope, det gör du inte då du har gjort en kopiering ev deras upphovsrättsskyddade material som de inte har godkänt.

Visa signatur

En anonym kommentar hos Kent Persson (M):

"Nu skall han [Christian Engström] tydligen gå och göra precis det han sade innan valet, förstår att det känns främmande för en moderat."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av plexorg
suck kul, men för att friska upp mitt minne.
Om tex. jag har spelet men skivan är för repig etc. (går inte att spela) och om dem tar mig för att jag fildelat deras spel men sedan ser att jag var tvungen att ladda ner spelet slipper jag böter då?

Om du fortsätter dela det som du laddat ner så är det ju ett lagbrott...

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk
Medlem

hm... måste man vara ägare för copyright objektet man vill anmäla eller kan vilken privatperson begära ut uppgifterna :O?

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av plexorg
suck kul, men för att friska upp mitt minne.
Om tex. jag har spelet men skivan är för repig etc. (går inte att spela) och om dem tar mig för att jag fildelat deras spel men sedan ser att jag var tvungen att ladda ner spelet slipper jag böter då?

Tyvärr verkar det så att du i dagsläget INTE slipper böter på grund av att du endast äger skivan och inte innehållet så att säga.

Sedan för att göra en normal backup måste du ju kringgå ett kopieringsskydd och det i sig är inte heller ok (enl. lag pratar jag om alltså).

Har du en repig skiva och kvitto brukar det gå bra (mot en kostnad så klart) att få en ny skiva hemskickad.

Så nej, jag tror inte det är ok.

Det som är intressant är dock hur man skall bevisa VEM som sitter bakom varje dator och tangentbord. Det verkar himla svårt att bevisa.

Nu, när denna lag träder i kraft, borde man inte begära att vissa saker som tex. tomma dvd-skivor etc borde väl sänkas pris på?

Jag vet att den så kallade "kassettersättningen" pratar om lovlig kopiering av saker man har, men det är ju bara en ursäkt.

Min poäng, får bolag jaga privatfolket, borde vi titta på sänkningar av avgifter lagda på oss pga. så kallad "piratkopiering".

Vem kommer hålla reda på hur många miljarder som företagen får igen (men efter alla dessa lagar etc. kommer de fan inte märka mycket mer försäljning i alla fall.)

Permalänk
Medlem

Går denna lag igenom ska jag ju absolut inte köpa en endaste skiva/film eller spel till iaf.

Permalänk
Avstängd

Hehe, väldigt smart... försvåra utredning av värre brott

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk

Skulle inte frågan behandlas av riksdagen efter årsskiftet?
Enligt vad ni skrivit i nyheten så låter det som att det är bestämt.

Visa signatur

Main Fractal Design Define R2. Gigabyte GA-P67A-UD3. Intel Core i5 2500K. Asus GTX760-DC2OC. Samsung 840 PRO 128GB. 2x SpinPoint F4 320GB. Samsung SpinPoint 500GB. WD Green 1TB. Corsair CMPSU-620HX 620W.
HTPC Lian Li PC-V351B. MSI K9AGM2-FIH. AMD Athlon 64 X2 5600+. XFX HD4850 1GB. Samsung SpinPoint 250GB. WD Green 1TB. Corsair CMPSU-520HX 520W.

Permalänk

Lol? Har de ingen kändis de kan ha häxjakt på istället.

Man kan inte stoppa ett helt folk!

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Musikälskare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viceroy
Stoppa IPRED nu! http://www.stoppaipred.nu

Tror du de spelar nån roll? Lite facebook grupper här å där?

Jag vet inte, men tycker det verkar ganska menlöst... Men nått måste man ju göra...

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

La ner handlandet för länge sen. Och eftersom fler och fler spel kör Securom är lusten att varken tanka eller handla spel dessutom låg. Och per gessle den gnällspikens musik skulle jag betala för att slippa se på nätet.

Citat:

Risken är därför stor att oskyldiga pekas ut som piratkopierare

Från klarhet till självklarhet.

Permalänk
Avstängd

va på en rättegång i borås där åklagaren hade väldigt svårt att bevisa vem som satt vid spakarna vid den sk stölden av upphovs....... materialet.
Ska våra tungt belastade åklagare o domstolar vara tvungna dra alla fildelare inför rätta på företagens bägeran. När jag säger fildelare så menar jag ip adresser då många delar ip adress hur många oskyldiga kommer att åtalas?? Hur många mördare pedofiler och annat drägg går redan på våra gator pga en ansträngd rätts apparat idag???? Ring och fråga eran lokala tingsrätt om den klarar 30 rättegångar till i månaden (bara en per dag)

Visa signatur

P182. i5 750@4,01. 5770. 4GB corsair 1600mhz. win7 ultimate 64.X-25 g2 160GB. noctua nh-u12p.
Foto: D5100. 18-55mm.50mm1,8. sb800.

http://corruptio.blog.com/

Permalänk

Men dom kan väl inte mena ALLVAR att dom vill ha betalt för den dåliga ljudkvaliteten som är på dagens skivor!?

Ex. Metallicas senaste! Skandal

Köpte den tyvärr! Skulle vilja lämna tillbaka den och få igen pengarna!

Tyvärr är det inte bara metallicas skiva som har dåligt ljud! Dom senaste 5 skivorna jag köpt hade kasst ljud! Helt olika genrer.

Har bestämt mig för att SLUTA köpa skivor just på grund av detta!

Har varit storkonsument av skivor fram till nu!

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem

Bra att några poliser mfl ser nackdelen med IPRED. Tyvärr kommer TOR och stora anonyma nätverk växa fram ganska raskt om/när lagen träder i kraft.

Permalänk
Medlem

Gillar iden med anonyma IP-adresser, för det kommer nog många börja med om lagen går igenom (den har väl inte det än?). Jag gillar inte utvecklingen, att bolagen inte lär sig av sina misstag. Det går inte att stoppa fildelning, folk kommer ju bara sluta köpa grejer av dom med dom här maffiametoderna.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

Lärde sig riksdagen ingenting av FRAdebatten?

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Avstängd

Jag ritar en söt bild av ett hjärta och en kanin, någon lägger upp den på sin myspace.
Jag ringer och kräver att få personuppgifter pga av upphovsrättsintrång!

Det här verkar inte helt genomtänkt nej.
Synd att lagen tycks vara skriven för att skydda lobbyisters intressen istället för folkets.

Permalänk
Medlem

Skandal är vad det är! ;O

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meganeoman
Men dom kan väl inte mena ALLVAR att dom vill ha betalt för den dåliga ljudkvaliteten som är på dagens skivor!?
...
Har varit storkonsument av skivor fram till nu!

Tragiskt men sant. Chansen är naturligtvis större inom vissa genrer att inspelningarna är kvalitativa, men överlag är det ofta ett skämt. Problemet tycks redan finnas i valet av producenter. R&B är uppenbarligen invaderat av tondöva getto-rappare, i alla fall att döma av hur inspelningarna låter. Ljudmattor i form av hemska diskant spikmattor och basljud som komna ur en subwoofer inlåst i en container. Och som härsken grädde på moset kommer pressningen... suck!

Jag är helt emot piratkopiering av musik men jag tror inte musikindustrin i sig är rätt representant för hög moral. För någon vecka sedan uppmärksammades Jimmy Cobb som den sist levande medlemmen av Miles Davis grupp vid inspelningen av "Kind of Blue". "Kind of Blue" säljer fortfarande och kommer ut i allehanda nyutgåvor. Hur många ören får Jimmy Cobb för det? Inte ett ruttet öre! Det tycker jag är skandal. Det är samvetslöst att tjäna pengar på en äldre människas bekostnad. I ett sådant här fall borde det vara lagligt att distribuera någon av dessa skivutgåvor s k illegalt och att för varje kopia sända typ 5 kr till skivbolaget och 100 kr till Jimmy Cobb. Användare gör rätt för sig och skapar samtidigt lite rättvisa.

Tyvärr är det här ett riktigt trist ämne. En stor aldrig avtagande besvikelse.

Permalänk
Medlem

IPREN, frågan är vems huvudvärk som dom försöker lindra. Finns risk för ett bakslag som är värre än några lobbyister.

Nu råkar lagen visserligen inte heta exakt så, men bra nära.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen
Tror du de spelar nån roll? Lite facebook grupper här å där?

Jag vet inte, men tycker det verkar ganska menlöst... Men nått måste man ju göra...

Så kan man resonera om allt möjligt. Självklart ska man engagera sig i saker som berör en och som man tycker är viktiga. Proteststormen mot FRA fick ju i alla fall politikerna att ändra sig delvis.

Permalänk
Medlem

http://www.stoppaipred.nu/index.php/Huvudsida

http://copyriot.se/2008/01/14/vad-som-gloms-bort-nar-alla-bar...

http://rickfalkvinge.se/2008/10/23/antipiratlagen-ipred1-forv...

tråkigt att man ska behöva köra med anonyma nätverk/proxytjänster i framtiden för att behålla någon form av integritet och skydd från ett privatägt rättssystem.

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk

kan den svenska regeringen bara införa såna här saker hursomhelst?

om det skulle vara en landsomröstning där folket blev väl informerat, skulle jag tro att de allra flesta skulle vara mot detta! samma med fra-lagen!

så igen, hur kan dom bara sitta där och göra sånahär beslut för hela sveriges befolkning?

sänka skatter eller ändra budget är en sak, det var dom "upfront" med när dom valdes, med detta är ju en helt annan grej!
betyder detta att dom kan leka diktator och göra vaf*n som helst tills mandatperioden är över??

Visa signatur

shintel + novideo stationär, shintel + novideo bärbar, Ayymd bärbar 4 teh memez
One of my absolute top games: Natural Selection 1, a Half-Life 1 mod
1. Install HL1 2. Follow instructions: https://www.ensl.org/articles/1086 skim: https://www.ensl.org/articles/464 Warning: Bring thick skin for salty vets! ^^
Också: PlanetSide 2 https://en.wikipedia.org/wiki/PlanetSide_2

Permalänk
Avstängd

Blir tyvärr inga landomröstningar i (blivande) kommunist-stater.
Yttrandefrihet och privatliv är endå överskattat, menmen vi har ju mellanmjölk och systembolaget, så vi klarar oss!

Permalänk

Hm, tycker synd om folket som spanar i fototråden här på Sweclockers om förslaget går igenom Oskar000 eller vem som kan nita varenda jäkel!

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

pardon my french men jävla moderater. kan inte nån snabbspola bandet så vi får tillbaka sossarna, säga vad man vill om dom men dom jobbar ju för folket inte för pamparna.