Dags att lägga ner skandalmyndigheten SIDA?

Permalänk
Glömsk

Dags att lägga ner skandalmyndigheten SIDA?

Ungefär en gång i kvartal - en gång per halvår dyker det upp rubriker i tidningarna om att biståndsmyndigheten SIDA misskött enorma mängder skattepengar.

Här är ett exempel från början av året: http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=1101957&lid...

Citat:

Biståndsorganet Sida får återigen kritik för bristande kontroll av biståndsmedel. Det framgår av en rapport från Riksrevisionen som Aktuellt har tagit del av.

Sida har t.ex. betalat för utrustning som redan bekostats av andra och betalat löner för obesatta tjänster. Kritiken gäller också att Sida reagerar för långsamt vid misstankar om fel.

Ett ryskt projekt fick fortsatt stöd trots att kvitton och underlag saknades.

...

Riksrevisionen noterade samtidigt:

Citat:

Ett urval av de brister som revisorerna har rapporterat till Sida avseende
verksamheten i Sri Lanka, Bangladesh och enheten som hanterar stöd till
Ryssland är att:
• mottagaren har bristande intern styrning och kontroll
• projektets redovisning och dokumentation har inte kunnat granskas
då det saknas tillfredställande dokumentation hos stödmottagarna för
att verifiera kostnader och utlägg
• moms, skatter och sociala avgifter har inte betalats i rätt tid
• redovisning av nedlagd tid och förbrukning av medel bygger på
uppskattningar, dvs. det saknas underlag som verifierar tidsåtgång
eller kostnader
• utbetalningar utan kvitton samt oattesterade utbetalningar
• lönekostnader för tjänster som inte är besatta har ersatts av Sida
• Sida har ersatt inköp av materiel utöver överenskommen budget samt
ersatt sådant som redan var ersatt av andra donatorer
• stödmottagaren har använt en felaktig växelkurs och därmed kunnat
få verksamheten finansierad till 100 % i stället för 70 % enligt
överenskommelsen

Nu för några dagar sedan kom det återigen fram att SIDA är korrupta. De har gett flera miljoner till organisationen "Kvinnoforum", som...

Citat:

SvD GRANSKAR. Socialt utsatta tjejer i Stockholm, ryska offer för trafficking och aidsdrabbade i Zambia. Det senaste decenniet har stiftelsen Kvinnoforum fått över 150 miljoner kronor för behjärtansvärda ändamål. Men samtidigt som pengarna inte räckte till så anlitade vd:n Bam Björling sitt eget företag för skattefinansierade uppdrag.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2012747.svd

Vilka är då SIDA? Det är en statlig myndighet som handhar över en stor majoritet av det svenska internationella biståndet. Sveriges bistånd ligger ungefär på 30 miljarder kronor per år, varav SIDA:s byråkrater handhar över ungefär hälften.

30 miljarder är väldigt mycket pengar. Utgiften för hela sveriges rättsväsende är 34 miljarder kronor.

I min mening har SIDA misskött sig så mycket, och under så lång tid, att hela organisationen borde läggas ner. Det är fruktansvärt oetiskt att säga att man jobbar med att bekämpa fattigdom i afrika, men egentligen sysslar med bedrägerier, förskingrar pengar, betalar dessa pengar till vänner och bekantas företag osv.

Situationen blir ju väldigt mycket värre, när man ser vad pengarna som inte förskingras används till. Alltså de pengarna som går till länderna de var tänkta för, istället för byråkraternas fickor: Här http://svensktidskrift.se/?p=43 är exempelvis en artikel av en kille från Libanon, som noterat att biståndspengarna som skickas dit används av den styrande eliten för att behålla sin makt.

Citat:

Men vad gör Sverige? Jo, Sverige gör om samma misstag som man upprepat gjort varje gång man försökt hjälpa ett land. Genom att okontrollerat skicka pengar som går till fel händer bidrar Sverige till att förstöra för vanligt folk. De facto hjälper man eliten som styr, ofta med skrämseltaktik och förtryck via diktatoriska mönster allt för att tillskansa sig mer makt.

Världsbanken säger samma sak.

Citat:

Our findings support the second view. Foreign aid damages the political institutions of the country
by reducing democratic rules. The magnitudes are striking. If the average share of foreign aid over
GDP in a country were 1.9% over the period 1960-1999, then the recipient country would have
gone from the average level of democracy in recipient countries in the initial year to a total absence
of democratic institutions.

Nån som håller med om att korruptionen måste upphöra?

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Nu kanske jag inte svarar direkt i sakfrågan men ja, precis som med diverse statliga kulturinstitutioner, regionalstöd and whatnot så är SIDA en massa slöseri av skattepengar.

Hatar sånt svineri. Att det jämt ska vara så lätt att leka god och fördela andras pengar.

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pellias
Nu kanske jag inte svarar direkt i sakfrågan men ja, precis som med diverse statliga kulturinstitutioner, regionalstöd and whatnot så är SIDA en massa slöseri av skattepengar.

Hatar sånt svineri. Att det jämt ska vara så lätt att leka god och fördela andras pengar.

Jo, det stör mig väldigt mycket. Kritiserar man SIDA behöver de dock bara säga "men vill du inte hjälpa fattiga i afrika" så kommer alla personer som tänker med knäna att ställa sig på deras sida. SIDA hjälper knappast fattiga i afrika. Världen är inte så enkel att "gratis pengar" alltid är något positivt. I detta fall stjälper det mycket mer. Om endast en krona av biståndspengarna hamnar fel och går till förtryckarregimer som köper vapen för pengarna, eller exempelvsi använder matförsändelser för att behålla sin egen makt, har nackdelarna övervägt alla teoretiska fördelar.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Kritiserar man SIDA behöver de dock bara säga "men vill du inte hjälpa fattiga i afrika" så kommer alla personer som tänker med knäna att ställa sig på deras sida.

Ja, ett klassiskt motargument som genast sätter motparten i en sits där h*n framställs som ond och elak västerlänning som inte bryr sig om det fattiga Afrika. Men vi har rätt att protestera då det är våra pengar de handhar.
Men räkna med att byråkraterna på SIDA, liksom deras kollegor på de andra ziljoner statliga myndigheter vi har, kommer att slåss med näbbar och klor för sina jobb! De har ju vant sig att jobba i en organisation där bara "pengarna ramlar in" på något fantastiskt sätt
Biståndsdebatten i Sverige är patetisk på den punkten, men politiskt är det en känslig fråga. Ingen vågar ju såga i biståndet utan risken att bli kölhalad från (främst) vänster och från höger...

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Ja, SIDA är förstås en mycket problematisk myndighet. Frågan är om det överhuvudtaget är möjligt att driva biståndsorganisationer utan korruption och bedrägeri.

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av celerity
Ja, SIDA är förstås en mycket problematisk myndighet. Frågan är om det överhuvudtaget är möjligt att driva biståndsorganisationer utan korruption och bedrägeri.

Ptja... en början är väl att åtminstone följa upp exakt vart pengarna tar vägen? SIDA verkar vara bra på att sprida ut pengarna och sedan i god tro uppfatta det som att de regimer som fått dem delar ut den till den befolkning i landet som behöver det... Blåögdheten verkar inte ha några gränser i den organisationen.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Givetvis borde SIDA läggas ner eller förändras från grunden för att åter kunna få mitt förtroende. Men jag tycker att allmänheten glömmer sånt här för lätt och låter det fortsätta.

Permalänk
Avstängd

Fy fan! Det var ju inte lite pengar som går åt. Hur mycket är det egentligen som gör någon nytta (dvs hamnar på matbordet i afrika eller liknande) av alla dom där pengarna?

Visst ska vi ge bistånd, men det här är ju bara löjligt. :/

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Jag håller i stort sett med, men jag ser ett stort undantag och det är katastrofhjälp.

Om det är svält i ett land ska vi ställa upp och hjälpa till även om 90% av pengarna försvinner på vägen. Handlar det om att rädda människoliv är allt annat underordnat.

Celerity har annars den mest intressanta frågeställningen. Går det att bedriva biståndsarbete utan korruption? Jag tror det. Röda Korset verkar ju t ex klara sig klart bättre än SIDA.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem

Jag tycker SIDA ska läggas ner helt och hållet. Sänk bidragsdelen till en bråkdel och lägg resten på polis/sjukvård m.m. här i Sverige istället.

Jag läste förut om att SIDA bland annat skjuter in pengar direkt i länders budgetar. Hur svårt är det inte att fiffla bort dessa i ett korrupterat land?

Om vi ska spinna vidare på bidragsverksamheten så har vi EU som en stor bromskloss ivägen för utvecklingsländer. Afrika mfl kan inte konkurrera med EU på priset då EU har skyhöga tullar på import av varor som produceras inom EU.

Skänk pengar till stackarna men låt de för guds skull inte dra igång någon verksamhet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Najk
Ptja... en början är väl att åtminstone följa upp exakt vart pengarna tar vägen?

Hur?

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk

Välgörenhet borde inte ens vara statlig. Skattepengar ska cirkulera inom landet. Sen är det upp till var och en vad dem vill bidra med. Att tvinga Sveriges skattebetalare att vara välgörare är frihetsberövande i sig. Kanske inte i ondska, men på ett sätt som inte rätt. Vi ska kunna ta våra pengar, tänka efter -vill vi vara goda medmänniskor?- och sedan själva lägga pengarna därefter. Antingen på välgörenhet eller på sig själv och sin familj.
Det är för mycket nu för tiden som från början var goda tankar, men som utvecklats till "politisk korrekthet" eller korruption. Jantelagen är något som gott för långt i Sverige!
Bevisligen fungerar inte SIDA ändå. Så det är definitivt en myndighet som borde avvecklas.

Jag är öppen för diskussion/debatt. För jag är medveten att det jag just sagt är av rätt extrema åsikter.

Permalänk

För att gå lite offtopic undrar jag hur jag lättast får tag på lättöverskådlig information om statens inkomster och utgifter. Har försökt med skatteverket men inte lyckats nå vidare.

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaN00bie
För att gå lite offtopic undrar jag hur jag lättast får tag på lättöverskådlig information om statens inkomster och utgifter. Har försökt med skatteverket men inte lyckats nå vidare.

Utgifter Tusental kronor Utgiftsområde 1 Rikets styrelse 12 372 919 Utgiftsområde 2 Samhällsekonomi och finansförvaltning 11 899 978 Utgiftsområde 3 Skatt, tull och exekution 9 459 505 Utgiftsområde 4 Rättsväsendet 32 624 297 Utgiftsområde 5 Internationell samverkan 1 643 286 Utgiftsområde 6 Försvar och samhällets krisberedskap 44 707 384 Utgiftsområde 7 Internationellt bistånd 30 109 379 Utgiftsområde 8 Migration 5 899 313 Utgiftsområde 9 Hälsovård, sjukvård och social omsorg 54 807 253 Utgiftsområde 10 Ekonomisk trygghet vid sjukdom och handikapp 113 927 470 Utgiftsområde 11 Ekonomisk trygghet vid ålderdom 42 456 000 Utgiftsområde 12 Ekonomisk trygghet för familjer och barn 68 465 863 Utgiftsområde 13 Integration och jämställdhet 5 473 139 Utgiftsområde 14 Arbetsmarknad och arbetsliv 55 945 649 Utgiftsområde 15 Studiestöd 21 451 959 Utgiftsområde 16 Utbildning och universitetsforskning 50 188 757 Utgiftsområde 17 Kultur, medier, trossamfund och fritid 10 287 317 Utgiftsområde 18 Samhällsplanering, bostadsförsörjning, byggande samt konsumentpolitik 1 677 490 Utgiftsområde 19 Regional tillväxt 3 501 601 Utgiftsområde 20 Allmän miljö- och naturvård 5 337 628 Utgiftsområde 21 Energi 2 811 333 Utgiftsområde 22 Kommunikationer 40 223 104 Utgiftsområde 23 Jord- och skogsbruk, fiske med anslutande näringar 17 573 442 Utgiftsområde 24 Näringsliv 5 186 480 Utgiftsområde 25 Allmänna bidrag till kommuner 67 039 055 Utgiftsområde 26 Statsskuldsräntor m.m. 33 871 000 Utgiftsområde 27 Avgiften till Europeiska gemenskapen 19 878 094 Summa utgiftsområden 768 818 695 Minskning av anslagsbehållningar -2 370 977 Summa utgifter 766 447 718 Myndigheters m.fl. in- och utlåning i Riksgäldskontoret, netto 11 036 000 Kassamässig korrigering 1 392 000 Summa 778 875 718 Inkomster Tusental kronor Inkomsttyp 1000 Statens skatteinkomster 786 232 860 Inkomsttyp 2000 Inkomster av statens verksamhet 47 100 900 Inkomsttyp 3000 Inkomster av försåld egendom 50 000 000 Inkomsttyp 4000 Återbetalning av lån 1 775 128 Inkomsttyp 5000 Kalkylmässiga inkomster 8 608 400 Inkomsttyp 6000 Bidrag m.m. från EU 11 127 800 Inkomsttyp 7000 Avräkningar m.m. i anslutning till skattesystemet -67 932 746 Inkomsttyp 8000 Utgifter som redovisas som krediteringar på skattekonto -100 000 Summa inkomster 836 812 343 Beräknat lånebehov -57 936 625 Summa 778 875 718

Allt taget från budgetpropositionen för 2009.

Edit: Det där är alltså förslaget för 2009. Om du in och kollar lite noggrannare finner du även siffror för föregående år.

Permalänk
Medlem

Okej finns sakert massa dumma kostander inbakade i de flesta utgifts posterna. Men har ar 3 jag reagerade pa.

Utgiftsområde 7 Internationellt bistånd 30 109 379

Som namnt i den har traden. Visst bistand kan ges men tycker att det ska vara mycket decentraliserat och valdigt riktade till sepcifika uppgifter.
T.ex skulle man kanske kunna ge pengar till direkt till forsvaret, polisen eller rattsvasendet for att kunna bista ett land med expertis inom dessa omraden. Men va aven for utdelning av mat och krismateriel. Detta skulle nog aven bidra med okad kunskap inom svenska myndigheter. Skulle aven kunna tanka mi att man ger universitet uppdrag.

typ lite allmanna riktlinjer
1. Ska meningsfullt.
2. Bade Sverige och mottagaren ska ha nytta av bistandet.
3. Harda krav pa overvakning av bistandsmedel sa att malen uppnas.

Utgiftsområde 13 Integration och jämställdhet 5 473 139

Skulle verkligen vilja se hur pengarna spenderas har..kanns som lojligt mycket pengar.

Utgiftsområde 17 Kultur, medier, trossamfund och fritid 10 287 317

om jag kom till makten skulle trossamfudnen inte fa ett ore. Man ska fa pengar for att veta, inte tro eller tycka Sen kultur, det enda jag skulle kunna tanka mig stoda att historiska museer. Medier... nah dom ska inte fa ett ore. Fritid kan jag stodja dock, helst ska det ges till andamal som okar kunskapen i samhallet, typ smygskolor dar ungarna lar utan att de fattar att det ar malet allt fran hantverk till naturkunskap. Kanske aven sport.

Okej detta va bara lite snabba tankar om amnet, inte fullt igenomtankt men

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av djonn
[code]

FIN TABELL

Allt taget från budgetpropositionen för 2009.

Edit: Det där är alltså förslaget för 2009. Om du in och kollar lite noggrannare finner du även siffror för föregående år.

Stort tack för den, finns mycket spännande att se där.

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maekh
Okej finns sakert massa dumma kostander inbakade i de flesta utgifts posterna. Men har ar 3 jag reagerade pa.

Utgiftsområde 7 Internationellt bistånd 30 109 379

Som namnt i den har traden. Visst bistand kan ges men tycker att det ska vara mycket decentraliserat och valdigt riktade till sepcifika uppgifter.
T.ex skulle man kanske kunna ge pengar till direkt till forsvaret, polisen eller rattsvasendet for att kunna bista ett land med expertis inom dessa omraden. Men va aven for utdelning av mat och krismateriel. Detta skulle nog aven bidra med okad kunskap inom svenska myndigheter. Skulle aven kunna tanka mi att man ger universitet uppdrag.

typ lite allmanna riktlinjer
1. Ska meningsfullt.
2. Bade Sverige och mottagaren ska ha nytta av bistandet.
3. Harda krav pa overvakning av bistandsmedel sa att malen uppnas.

Håller med.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maekh

Utgiftsområde 13 Integration och jämställdhet 5 473 139

Skulle verkligen vilja se hur pengarna spenderas har..kanns som lojligt mycket pengar.

Det skulle jag också vilja ha mer koll på. Läste i tidningen att arbetes-jämställdheten sjunkit i Sverige och vi är därmed inte bäst i världen på jämställdhet inom arbete. Nu är vi tredje bästa land och Norge, Finland toppar listan som etta respektive tvåa.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maekh

Utgiftsområde 17 Kultur, medier, trossamfund och fritid 10 287 317

om jag kom till makten skulle trossamfudnen inte fa ett ore. Man ska fa pengar for att veta, inte tro eller tycka Sen kultur, det enda jag skulle kunna tanka mig stoda att historiska museer. Medier... nah dom ska inte fa ett ore. Fritid kan jag stodja dock, helst ska det ges till andamal som okar kunskapen i samhallet, typ smygskolor dar ungarna lar utan att de fattar att det ar malet allt fran hantverk till naturkunskap. Kanske aven sport.

Okej detta va bara lite snabba tankar om amnet, inte fullt igenomtankt men

Jag håller inte med. Visst! trossamfunden får gärna ta och finansiera sig själva, men kultur och media är breda begräpp och är nog mer än museer eller kvällstidningar. En måtlig sänkning av denna skatten skulle jag kunna tänka mig dock.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maekh
om jag kom till makten skulle trossamfudnen inte fa ett ore.

Du vill alltså att alla gamla kyrkor i Sverige bara ska förfalla?

Jaja, lite annorlunda åsikt...

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maekh
Okej finns sakert massa dumma kostander inbakade i de flesta utgifts posterna. Men har ar 3 jag reagerade pa.

Utgiftsområde 7 Internationellt bistånd 30 109 379

Som namnt i den har traden. Visst bistand kan ges men tycker att det ska vara mycket decentraliserat och valdigt riktade till sepcifika uppgifter.
T.ex skulle man kanske kunna ge pengar till direkt till forsvaret, polisen eller rattsvasendet for att kunna bista ett land med expertis inom dessa omraden. Men va aven for utdelning av mat och krismateriel. Detta skulle nog aven bidra med okad kunskap inom svenska myndigheter. Skulle aven kunna tanka mi att man ger universitet uppdrag.

typ lite allmanna riktlinjer
1. Ska meningsfullt.
2. Bade Sverige och mottagaren ska ha nytta av bistandet.
3. Harda krav pa overvakning av bistandsmedel sa att malen uppnas.

Utgiftsområde 13 Integration och jämställdhet 5 473 139

Skulle verkligen vilja se hur pengarna spenderas har..kanns som lojligt mycket pengar.

Utgiftsområde 17 Kultur, medier, trossamfund och fritid 10 287 317

om jag kom till makten skulle trossamfudnen inte fa ett ore. Man ska fa pengar for att veta, inte tro eller tycka Sen kultur, det enda jag skulle kunna tanka mig stoda att historiska museer. Medier... nah dom ska inte fa ett ore. Fritid kan jag stodja dock, helst ska det ges till andamal som okar kunskapen i samhallet, typ smygskolor dar ungarna lar utan att de fattar att det ar malet allt fran hantverk till naturkunskap. Kanske aven sport.

Okej detta va bara lite snabba tankar om amnet, inte fullt igenomtankt men

Historiska museer är ju förlegat. Ta och kolla runt i england och frankrike t.ex om utvecklingen mot Eko-museer. Det är där som en står del av framtiden finns. Museer är för övrigt så mycket mycket mer än bara samlingar. Att kunna ha ett bestående kulturarv kräver en del pengar. Museum jobbar i princip allra minst med vården av samlingar. Det är det som härstammar från gamla tiders kuriosakabinett. Nuförtiden handlar det om kulturperspektivet. Industriarvet, miljöarvet och världsarven. Upplevelseindustrin inom museer är något alldeles nytt med mindre än 10 år på nacken och kommer växa ännu mer och som dessutom sysselsätter massor med människor.

Skulle du bara satsa på bevarandet av föremål och samlingar skulle de slutligen tappa allt egenvärde. För att få helhetsbilden krävs att du även bevarar kulturyttringarna så att man får ett kontext. Annars glöms historian bort och blir meningslös. Dessutom så minskar besöken mer och mer för den vanliga typen av museum och pedagogik och andra aspekter blir mer viktiga för att det är det som lockar folk. Men museum jobbar med så mycket mer än det som man ser på museum och det finns enorma samlingar och mänger med byggnader och annat som håller på att förfalla och falla i glömska trots att det är en viktig del av vårat samhälle. Museum är en av de största förmedlarna av kunskap i samhället och "tidsresor" och hantverkskonst och liknande hör till museums uppgifter.

Förr hade man ju bara historiska museer där folk kunde gå runt och kolla på stenåldersyxor i tjugotal och hängande från taken och liknande. Men det fanns ingen förklaring till vad yxorna var till för och vem som använt dem osv. De var bara fornlämingar. Man hade inte någon slags bakgrund och försökte heller inte få något. Det var inget viktigt, man hade ju de gamla yxorna i alla fall. Tillslut insåg man att man måste få helhetsbilden. Och det kräver resurser. osv osv.

Folk i allmänhet kräver att museum ska finnas där och att de ska förvalta och visa arvet men det får inte kosta nåt. Det är intressant.

Notera gärna att i krig så är kulturarvsbyggnader och platser viktiga mål för t.ex. bombningar. Såväl som i Sarajevo som Berlin och London under andra världskriget. De är så pass viktiga för att krossa folkviljan.

Att mäta jämställdhet skulle vara intressant att höra mer om. Det är nog i hallra högsta grad påverkat av politiska motiv på hur man har mätt det. Det är som att möta lycka eller andra lika abstrakta fenomen.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Du vill alltså att alla gamla kyrkor i Sverige bara ska förfalla?

Jaja, lite annorlunda åsikt...

Huh? Du vet att svenska kyrkan är extremt rik, iom. att de har flera miljoner människor som årligen betalar in över en procent av deras inkomst direkt till kyrkan?

Det är på intet sätt ett problem för svenska kyrkan att restaurera sina kyrkor. Dessutom finns det ett antal olika anledningar till varför en stad skulle vilja ha kvar sina kyrkor i bra skick, varvid man knappast behöver statliga pengar till det.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Huh? Du vet att svenska kyrkan är extremt rik, iom. att de har flera miljoner människor som årligen betalar in över en procent av deras inkomst direkt till kyrkan?

Det är på intet sätt ett problem för svenska kyrkan att restaurera sina kyrkor. Dessutom finns det ett antal olika anledningar till varför en stad skulle vilja ha kvar sina kyrkor i bra skick, varvid man knappast behöver statliga pengar till det.

Sen är det inte svenska kyrkor som finansierar restaureringar av gamla kyrkor så länge man alltså inte pratar om befintliga kyrkor som används i gudstjänst t.ex. Det är ju snarare hembygdsföreningar och länsmuseer som traditionellt haft den rollen att bevara och rusta upp kyrkor. Så kyrkorna söker sådana pengar från andra håll.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Självklart borde SIDA läggas ner, men av någon konstig anledning är/blir det aldrig någon debatt eller stor fråga av detta konstanta slöseri. Biståndet borde istället rikta in sig på att med militär makt störta diktatoriska regimer och hindra dem från att ha ihjäl sin befolkning.

Visa signatur

“All that talk about ‘liberation’ twenty, thirty years ago, all the plotting, all the bodies, produced this, this impoverished broken-down country led by a gang of cruel and paternalistic half-educated theorists.” - Pham Xuan An, former vietcong general, 1999.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dave R
Självklart borde SIDA läggas ner, men av någon konstig anledning är/blir det aldrig någon debatt eller stor fråga av detta konstanta slöseri. Biståndet borde istället rikta in sig på att med militär makt störta diktatoriska regimer och hindra dem från att ha ihjäl sin befolkning.

Du får det verkligen att låta extremt. Vet du vilket inflytande militär makt hade på fascismen? Inte för att det har med det här att göra.
Tillbaka till ämnet. Om pengarna ska användas till militären för utlands-tjänster, så ska det vara jävligt bra utbildning på dom trupper vi sänder. Så pass bra att dödsskjutande kan undvikas till största möjliga grad.
Dessutom tror inte jag på att skapa fred genom krig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalhedaren
Du får det verkligen att låta extremt. Vet du vilket inflytande militär makt hade på fascismen? Inte för att det har med det här att göra.
Tillbaka till ämnet. Om pengarna ska användas till militären för utlands-tjänster, så ska det vara jävligt bra utbildning på dom trupper vi sänder. Så pass bra att dödsskjutande kan undvikas till största möjliga grad.
Dessutom tror inte jag på att skapa fred genom krig

Så du trodde inte på störtandet av Hitler eller att t.ex. Finland borde ha kapitulerat direkt när sovjet invaderade?

Högtravande ord men det är ju knappst verklighetsförankrat att tro att inte fred kan skapas med vapenmakt. Då är man ute på riktigt djupt vatten om man inte inser att vapenmakt är ett alternativ om diplomati och förhandlingar inte fungerar eller om en demokrati blir hotad. Kan du ge ett exempel på en diktatur som inte störtats med hjälp av krig?

Fascismen i europa störtades inte med 68-rörelsens hålla händerna Kumbaya i en pedagogisk cirkel utan av folk som för sina barn och barnbarns och för frihetens skull offrade sig och gav sitt yttersta för att med våld störta de som tagit makten för att sådana som du och jag kan leva i frihet och demokrati.

"Tell them of us and say,
For their tomorrow,
We gave our today."

-- The Kohima Epitaph

Och nej, krig är inte den enda lösningen. Krig och vapen är den lösning som måste användas när man försökt allt annat och innan det leder till onödigt mänskligt lidande och död. Du med meningen: "Dessutom tror inte jag på att skapa fred genom krig" utesluter det helt och hållet. Det är oerhört dumt och visar på en okunskap av din egen och världens historia. Alternativt försöker du vinna pris i Politisk Korrekthet eller ordbajseri, vilket jag hoppas då det är en bättre anledning än att inte alls förstå hur viktigt krig har varit för demokratin och för friheten över hela världen. Det betyder inte att krig är något man ska sträva efter eller att krig skulle vara bra i sig.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Så du trodde inte på störtandet av Hitler eller att t.ex. Finland borde ha kapitulerat direkt när sovjet invaderade?

Högtravande ord men det är ju knappst verklighetsförankrat att tro att inte fred kan skapas med vapenmakt. Då är man ute på riktigt djupt vatten om man inte inser att vapenmakt är ett alternativ om diplomati och förhandlingar inte fungerar eller om en demokrati blir hotad. Kan du ge ett exempel på en diktatur som inte störtats med hjälp av krig?

Fascismen i europa störtades inte med 68-rörelsens hålla händerna Kumbaya i en pedagogisk cirkel utan av folk som för sina barn och barnbarns och för frihetens skull offrade sig och gav sitt yttersta för att med våld störta de som tagit makten för att sådana som du och jag kan leva i frihet och demokrati.

"Tell them of us and say,
For their tomorrow,
We gave our today."

-- The Kohima Epitaph

Och nej, krig är inte den enda lösningen. Krig och vapen är den lösning som måste användas när man försökt allt annat och innan det leder till onödigt mänskligt lidande och död. Du med meningen: "Dessutom tror inte jag på att skapa fred genom krig" utesluter det helt och hållet. Det är oerhört dumt och visar på en okunskap av din egen och världens historia. Alternativt försöker du vinna pris i Politisk Korrekthet eller ordbajseri, vilket jag hoppas då det är en bättre anledning än att inte alls förstå hur viktigt krig har varit för demokratin och för friheten över hela världen. Det betyder inte att krig är något man ska sträva efter eller att krig skulle vara bra i sig.

Det är väl en värld av skillnad på att skapa krig och invadera ett land i preventivt syfte och att försvara sig?

Permalänk
Medlem

De flesta militär och högerdiktaturer i sydeuropa och sydamerika föll efter tryck både utifrån och inifrån inte efter krig med något annat land. Samma sak med Sovjetunionen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyml
Det är väl en värld av skillnad på att skapa krig och invadera ett land i preventivt syfte och att försvara sig?

För det första så var hans tes: "Dessutom tror inte jag på att skapa fred genom krig" där inkluderas även att försvara sig.

Och för det andra, Hitler skulle aldrig fallit utan krig. Och då var man även tvungen att invadera länder för att slå ut honom. Även detta utesluts i hans tes. Det enda tesen gör är att låta så otroligt politisk korrekt som det bara går eller så är man helt oförstående över att det finns giltiga och bra skäl till krig.

Utan våldsanvändningshotet skulle diplomati inte fungera i många fall. Det måste finnas där i bakgrunden när man förhandlar med diktaturer för att de ska inse att om de inte bättrar sig så kommer det ske likadant som för Hitler, Saddam och alla andra diktaturer. Det främjar diplomatiska åtgärder.

Bom: Hur många dog för att Sovjet skulle bli någorlunda demokratisk i form av Ryssland? Det var knappast oblodigt. Det är inte bara nationer som för krig.

Samma sak med Sydamerika, det var inga oblodiga maktskiftningar. Vid sådana fall så drabbas folken i de länderna hårt. De skapas förmodligen även ytterligare skador i form av att folken måste genomlida inbördeskrig.

Vilka oblodiga maktövertaganden från högerregimer i sydamerika pratar du om som är fina demokratier nu?

Och som jag upprepat. Krig är inte alltid lösningen, krig är inte alltid det optimala. Men krig fungerar som skapare av fred och demokrati och krig kan vara ett sätt för ett förtryckt eller ockuperat folk att bli fri från en diktator. Men det är det slutgiltiga vapnet när diplomatin inte fungerar längre. Men att inte förstå att krig ibland är nödvändigt, ja då kan man inte sin historia.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
För det första så var hans tes: "Dessutom tror inte jag på att skapa fred genom krig" där inkluderas även att försvara sig.

Och för det andra, Hitler skulle aldrig fallit utan krig. Och då var man även tvungen att invadera länder för att slå ut honom. Även detta utesluts i hans tes. Det enda tesen gör är att låta så otroligt politisk korrekt som det bara går eller så är man helt oförstående över att det finns giltiga och bra skäl till krig.

Utan våldsanvändningshotet skulle diplomati inte fungera i många fall. Det måste finnas där i bakgrunden när man förhandlar med diktaturer för att de ska inse att om de inte bättrar sig så kommer det ske likadant som för Hitler, Saddam och alla andra diktaturer. Det främjar diplomatiska åtgärder.

Bom: Hur många dog för att Sovjet skulle bli någorlunda demokratisk i form av Ryssland? Det var knappast oblodigt. Det är inte bara nationer som för krig.

Samma sak med Sydamerika, det var inga oblodiga maktskiftningar. Vid sådana fall så drabbas folken i de länderna hårt. De skapas förmodligen även ytterligare skador i form av att folken måste genomlida inbördeskrig.

Vilka oblodiga maktövertaganden från högerregimer i sydamerika pratar du om som är fina demokratier nu?

Och som jag upprepat. Krig är inte alltid lösningen, krig är inte alltid det optimala. Men krig fungerar som skapare av fred och demokrati och krig kan vara ett sätt för ett förtryckt eller ockuperat folk att bli fri från en diktator. Men det är det slutgiltiga vapnet när diplomatin inte fungerar längre. Men att inte förstå att krig ibland är nödvändigt, ja då kan man inte sin historia.

Lol. Jag påstår inte att det varit oblodigt. Tvärtom. Och framförallt inte när diktaturerna tagit makten som t.ex. i Chile.

Hur många har inte fått släppa livet till i fängelsehålor efter tortyr och mord i Grekland och Spanien t.ex. Samma sak i sydamerika och östeuropa. Många av de som förlöljdes fick en fristad i Sverige även om en del på högerkanten i det här landet rynkade på näsan.

Men det är få som har fallit p.g.a. krig mot någon annan nation. Hitler är snarast ett undantag.

Höger och militärdiktaturerna föll i sydeuropa och sydamerika p.g.a att vanligt folk gjorde motstånd, oftast tyst motstånd eftersom de förföljdes och riskerade att dödas om de blev upptäckta. Samma sak i östeuropa egentligen.

Stöd utifrån för att få bort diktaturerna hadde också betydelse även om den inte var militär. Allt stöd för att få bort diktaturerna hadde betydelse även demonstrationer och bojkotter av olika slag för att isolera diktaturerna.

Det tog tid och var inget som skedde över en natt. Tillslut föll de sönder innifrån. Det är inte så länge sedan vi hadde fullt av diktaturer i sydamerika och europa. Brasilien och Argentina t.ex. var diktaturer en bra bit in på 80-talet och Chile fram till 90-talet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bom
Lol. Jag påstår inte att det varit oblodigt. Tvärtom. Och framförallt inte när diktaturerna tagit makten som t.ex. i Chile.

Hur många har inte fått släppa livet till i fängelsehålor efter tortyr och mord i Grekland och Spanien t.ex. Samma sak i sydamerika och östeuropa. Många av de som förlöljdes fick en fristad i Sverige även om en del på högerkanten i det här landet rynkade på näsan.

Men det är få som har fallit p.g.a. krig mot någon annan nation. Hitler är snarast ett undantag.

Höger och militärdiktaturerna föll i sydeuropa och sydamerika p.g.a att vanligt folk gjorde motstånd, oftast tyst motstånd eftersom de förföljdes och riskerade att dödas om de blev upptäckta. Samma sak i östeuropa egentligen.

Stöd utifrån för att få bort diktaturerna hadde också betydelse även om den inte var militär. Allt stöd för att få bort diktaturerna hadde betydelse även demonstrationer och bojkotter av olika slag för att isolera diktaturerna.

Det tog tid och var inget som skedde över en natt. Tillslut föll de sönder innifrån. Det är inte så länge sedan vi hadde fullt av diktaturer i sydamerika och europa. Brasilien och Argentina t.ex. var diktaturer en bra bit in på 80-talet och Chile fram till 90-talet.

Motstånd i landet har alltid fått stöd utifrån. Det är mycket mycket mer blodigt och söndertrasande för landet än om de hade fått hjälp att störta diktatorn av andra länder. Störtandet av Hitler är en viktig hörnsten som visar på vad fria demokratier kan åstakomma mot förtryckare av olika länder. Tänk hur många länder som befriades från Hitlers förtryck.

Det tysta motståndet och motståndet i allmänhet bland folket är mycket mycker mer blodigt än om folket skulle få hjälp att störta diktaturer.

Fred som är en relativt ny uppfinning (ca 300 år)(Henry Maine samt Michael Howards teser bland annat) har ju uppkommit just för att tyranner och diktaturer ska ha en möjlighet att hävda sitt territorium och sin rätt avgöra vad de vill inom denna. Tänk Westfaliska freden där den enväldiga furstens makt skulle vara fri från yttre kontroll.

Därifrån har krigstanken och fredstanken utvecklats avsevärt. Men med tanke på hur gamla krig är jämfört med fredstanken så inser man nog att det finns bakomliggande orsaker till att människor i alla tider utfört krig. Och kommer så att göra. Demokratiska stater behöver ha ett medel att bekämpa andra totalitära stater. Det är en skyldighet för demokratiska stater att hjälpa folk i andra stater att få samma möjlighet att utvecklas till demokratier.

Börjar man svamla utanför detta, att på nåt sätt den eviga fredens tid kommit eller att vapenvåld inte är en möjlighet för att skapa hållbara och fungerande demokratier så är man ute på hal is. Börjar man vidare svamla om att det enbart är folket i länderna som ska utföra denna kamp så är man inte bara ute på hal is utan man förespråkar även ännu mer lidande och död. Ett förtryckt folk i en nation behöver defintivit hjälp att kunna resa sig mot dess förtryckare. Ju mer hjälp de kan få destro färre döda. Om de gång på gång blir krossade medans omvärlden ser på eller om de dör i tusental under vårat överseende så är vi inte ett dugg bättre än diktatorn i det landet. Vi väljer att titta bort.

Krig är något som till största del ska undvikas. En samling demokratier kan med hot om vapenvåld kväsa diktaturer att börja samarbeta och eventuellt börja en demokratiseringsprocess. Men då måste diktaturerna även vara medvetena om att hotet om våld kan bli verklighet. Annars blir det ett tandlöst vapen.

Jag pratar inte ett dugg om att inte använda sig av diplomati. Jag talar emot att helt utesluta vapenanvändandet. Och då särskilt att anta att andra länder inte får hjälpa länder i nöd som lider under en diktatur. Att fullkomligt utesluta den möjligheten är idiotiskt och inskränkt.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk

såg nått reportage för ett tag sen, ett projekt från sida skulle jag tro, i varge fall så skulle det byggas ett pappers bruk i nått afrikanskt land och ja det blev byggt. Men det va igång nått år, sen gick det åt skogen då det blev blligare att importera papper från indien, jag vet inte hur mycket det kostar att bygga ett pappersbruk men nån miljard kanske? Sedan så såldes pappersbruket för en krona till nån, och nu står det bara där helt jävla knäppt att inte göra litte reaserch före ett sådant jätteprojekt, men det är väl nån politiker som drömt sig bort och tyckt att det var en jättebra ide.

Visa signatur

assrock!! hehe