Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Simon_m
Det är väl så att såfort man börjar störa sig på en sak, t.ex överskärpta bilder. Så lägger man märke till det mycket snabbare. Sådana saker som andra inte lagt märke till kanske.
Jag födedrar också Smart Sharpen, alternativt high pass -> soft light.

Mjo, men det är ju samtidigt inget som bidrar med något positivt i en bild.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk

Får slänga upp några gamla foton kanske...

Ni måste ha lite överseende dock då dom är fotade med en helt vanlig kompakt kamera. En AGFA 4Ti, 4MP.

Visa signatur

Thermaltake Core P5 | 5960X @ 4,3Ghz | H2O | ASUS Rampage V Extreme | Corsair Dominator Platinum 64GB | Zotac 3080 | Samsung 950 Pro 512GB M.2

Permalänk
Medlem
Citat:

Freakat träd, snyggt fångat

Permalänk
Medlem

Mig själv, dock med mobilkamera -__-

Är väll ganska intresserad av att börja fota, så vad kan ni rekommendera för nybörjarkamera? Självklart inom en rimlig prisklass

Visa signatur

P6T SE - i7 930 @ 4GHz - 12GB XMS3 1600 MHz - Unlocked HD6950 CF @ 900/1325 - X25-V 40GB x2 RAID 0 - 2 TB Samsung F3 - Tesla 1000w - Define r2

450D | 50/1.8 II | 20/1.8 | 18-55 3.5/5.6 IS
Carlssonmedia.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Penguin_SWE
Fina bilder, måste bara fråga om den andra bilden, är den tagen i Änggårdsbergen?

Nej den är tagen i Västerlanda (ungefär 6 mil från göteborg)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av panik
Freakat träd, snyggt fångat

Tack så mycket

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mYrAns
http://img293.imageshack.us/img293/6443/bollignatortn0.jpg
Mig själv, dock med mobilkamera -__-

Är väll ganska intresserad av att börja fota, så vad kan ni rekommendera för nybörjarkamera? Självklart inom en rimlig prisklass

Beror ju på vilken typ av kamera du vill ha och vad du menar med rimlig prisklass, men jag skulle rent spontant säga denna:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=140373

Finns massor av trådar om kameror, så vi behöver ju inte ta någon närmare diskussion här.

Permalänk
Medlem

I brist på annat skit.

Permalänk
Medlem

Snart kommer ficklampa och påpekar att bilden är överskärpt och hänvisar till de vita strecken runt kornas ben

Visa signatur

D80 | 18-50/2.8 | 30/1.4 | flickr

Permalänk
Medlem

Oh noes! =[

Permalänk
Medlem

Har du gjort "dimman" med dodge? Ser lite ut så..

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk

Det enda jag fotat, inte särskilt kul men det enda, så det får bli vad jag lägger upp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elite
Har du gjort "dimman" med dodge? Ser lite ut så..

Jadå, det är ditlagt lite slarvigt, kundes gjort väldigt mycket smidigare, jag använder dock inte Photoshop alls någonting, utan ett annat program. Jag kan visa originalbilden: http://data.fuskbugg.se/skalman01/huheuhe.jpg personligen är jag inte nöjd alls med vare sig originalbilden eller den redigerade, därav "brist på annat".

Permalänk
Medlem

Var länge sen nu, och har inte varit på särskilt gott fotohumör på senaste tiden.
Jag delar med mig av en gammal kall bild istället

Visa signatur

PC: Gammal skit :)
Foto: Canon 350D ||Canon 28-105/3.5-4.5 || Canon 18-55/3.5-5.6 || Canon 50/1.8

Permalänk

Snygga bilder Spiralkinder!

Och till ficklampa: efter att ha läst igenom fototrådarna sedan ett tag tillbaka så kan jag inte mer än att hålla med om att Du har ett skarpt öga för överskärpta bilder. Och visst, det kan vara en bra egenskap i sig, men om du exempelvis levererar bilder till en dags- /kvällstidning så kan du gott nöja dig med en upplösning om ca 120 dpi (plus att pappret suger åt sig detaljer). De överskärpta kanterna kommer inte att synas.

Vad jag vill ha sagt är att alla bilder ska inte publiceras i 300 dpi och på glättat papper...

Likadant med affischer/posters. Sveriges största producent av utomhusreklam trycker sina alster i ca 24 dpi.

Visa signatur

Ryzen 7 3700X | Gigabyte Auros Elite B450 | Fractal Design Define S | 16 GB DDR4 3600 MHz | Gigabyte 2060 Super | 500 GB Samsung 970 EVO Plus | Corsair RM750X | be quiet! Dark Rock Pro 4

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lithium42mg
Snygga bilder Spiralkinder!

Tackar och bockar! Blev ganska nöjd själv faktiskt med tanke på att jag knäppte med en vanlig kompakt-kamera. Har funderat länge på system så man får väl ta tummen ur kanske...

Visa signatur

Thermaltake Core P5 | 5960X @ 4,3Ghz | H2O | ASUS Rampage V Extreme | Corsair Dominator Platinum 64GB | Zotac 3080 | Samsung 950 Pro 512GB M.2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av steelth
Snart kommer ficklampa och påpekar att bilden är överskärpt och hänvisar till de vita strecken runt kornas ben

Du hann ju före!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lithium42mg
Snygga bilder Spiralkinder!

Och till ficklampa: efter att ha läst igenom fototrådarna sedan ett tag tillbaka så kan jag inte mer än att hålla med om att Du har ett skarpt öga för överskärpta bilder. Och visst, det kan vara en bra egenskap i sig, men om du exempelvis levererar bilder till en dags- /kvällstidning så kan du gott nöja dig med en upplösning om ca 120 dpi (plus att pappret suger åt sig detaljer). De överskärpta kanterna kommer inte att synas.

Vad jag vill ha sagt är att alla bilder ska inte publiceras i 300 dpi och på glättat papper...

Likadant med affischer/posters. Sveriges största producent av utomhusreklam trycker sina alster i ca 24 dpi.

Ser kasst ut hur som helst, och just nu så är det ingen här som levererar bilder för press, så... Sen beror det på vad det är för tidningar också, 'proffsfoto' (en tidning) använder rätt bra kvalitet på pappret osv.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk

Tar och slänger upp två bilder jag har tagit nu i november månad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ficklampa

Ser kasst ut hur som helst, och just nu så är det ingen här som levererar bilder för press, så...

Visa signatur

EOS 5Dmk2, 24/1.8, 50/1.8 II, 70-200/4L, Sigma 530 Super
Flickr

Permalänk
Medlem

En bra bild under en mulen höstkväll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ficklampa
Du hann ju före!

Ser kasst ut hur som helst, och just nu så är det ingen här som levererar bilder för press, så...

Presslevererad och publicerad!

Visa signatur

5D MkII

Permalänk
Medlem

Tyckte att det var en ganska bra pressbild, men det var ingen som ville köpa den.

Visa signatur

EOS 5D • EOS-1D Mark IV • 16-35/2.8L • 70-200/2.8L IS II • 35/1.4L • 200/2L IS • 400/2.8L IS

Permalänk
Hedersmedlem

Jag fick min första systemkamera i fredags och har fotat lite i helgen.

Så nu ber jag er att mata mig full med fina tips så jag kan utvecklas. Vad gjorde jag rätt och vad gjorde jag fel? Vad skulle jag ha gjort istället?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toxic Crow
Vad gjorde jag rätt och vad gjorde jag fel? Vad skulle jag ha gjort istället?

http://pici.se/pictures/eSkrBmqjN.jpg

Det borde kanske vara lämpligt att flytta detta inlägg till bildkritiktråden?

För att svara på din fråga så tycker jag att användning av den inbyggda blixten är en nödlösning när inget annat ljus finns att tillgå. Fula skuggor. Sätt modellen brevid ett fönster under dagstid. Oftast är det inte så snyggt att modellen täcker munnen med sin hand.

Visa signatur

EOS 5D • EOS-1D Mark IV • 16-35/2.8L • 70-200/2.8L IS II • 35/1.4L • 200/2L IS • 400/2.8L IS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lithium42mg
Snygga bilder Spiralkinder!

Och till ficklampa: efter att ha läst igenom fototrådarna sedan ett tag tillbaka så kan jag inte mer än att hålla med om att Du har ett skarpt öga för överskärpta bilder. Och visst, det kan vara en bra egenskap i sig, men om du exempelvis levererar bilder till en dags- /kvällstidning så kan du gott nöja dig med en upplösning om ca 120 dpi (plus att pappret suger åt sig detaljer). De överskärpta kanterna kommer inte att synas.

Vad jag vill ha sagt är att alla bilder ska inte publiceras i 300 dpi och på glättat papper...

Likadant med affischer/posters. Sveriges största producent av utomhusreklam trycker sina alster i ca 24 dpi.

Det har väl fasiken ingenting med saken och göra eller inte, om det ska tryckas och tidningen använder skit där det inte syns att det är överskärpt eller om man så trycker i 24dpi för att man råkar få tryckas av sveriges största producent av utomhusreklam. Gör en webbversion av bilden också är väl inte så jäkla svårt tar ju inte mer än 20sekunder i photoshop/alternativt programvara.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av granden
Det har väl fasiken ingenting med saken och göra eller inte, om det ska tryckas och tidningen använder skit där det inte syns att det är överskärpt eller om man så trycker i 24dpi för att man råkar få tryckas av sveriges största producent av utomhusreklam. Gör en webbversion av bilden också är väl inte så jäkla svårt tar ju inte mer än 20sekunder i photoshop/alternativt programvara.

En vän till mig lade upp några bilder för visning där han anpassat efterbehandlingen till utskrift på fotopapper. Jag påpekade hans misstag men han orkade inte göra en ny version. Han orkar sitta på en stubbe hela dagen och vänta på att djuren ska visa sig, men han orkar inte ta en halv minut för att finjustera bilden för visning på dator. Ren och skär lathet. Anpassa bilden till mediet.

Visa signatur

EOS 5D • EOS-1D Mark IV • 16-35/2.8L • 70-200/2.8L IS II • 35/1.4L • 200/2L IS • 400/2.8L IS

Permalänk
Medlem

Nu menade jag inte dagspressen, utan månadstidningar. Var lite otydlig av mig.

Och ni har dessutom bara fåt en bild var publiverade, inte så att ni ligger med varje dag...

Citat:
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vectrex
Presslevererad och publicerad!
http://farm3.static.flickr.com/2014/1635644013_91e771aed0_b.j...

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Permalänk

Vinterns första snö i Stockholm.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ficklampa
Nu menade jag inte dagspressen, utan månadstidningar. Var lite otydlig av mig.

Och ni har dessutom bara fåt en bild var publiverade, inte så att ni ligger med varje dag...

Låter som om någon är avundsjuk eller väldigt negativ. Måste man vara med i dagspressen varje dag för att posta bilder i detta forum?

Visa signatur

foto{5d/400d | canon 24-70 2.8L | canon 18-55 3.5-5.6 |sigma 70-300 4.0-5.6 | canon 50 1.4 | speedlite 430ex}
dator{Dell Optiplex 780 SFF}

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vanos
Låter som om någon är avundsjuk eller väldigt negativ. Måste man vara med i dagspressen varje dag för att posta bilder i detta forum?

Du kanske bör läsa igenom vad vi diskuterar innan du lägger dig i en diskussion?

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller