Knep vid montering, (ist för antistat-band)

Permalänk

Knep vid montering, (ist för antistat-band)

Vad har folket för knep?

att springa mellan kranen, elementet hela tiden eller?!

nått annat?

Visa signatur

Dator #1: ASUS P5Q-E - DDR2 4g A-data G-experience 800, Intel E7200 2,53 @ 4,51ghz, ATI HD4850 700mhz = 14400 3dMark 06.
Dator #2: Asus mATX, E5200, Corsair 2gb, Geforce 7600gs = 3200 3dMark 06.

Permalänk
Medlem

Jag är faktiskt väldigt slarvig med statisk elektricitet.

Jag har ett ESD-armband jag använder någon gång ibland, men annars tar jag i elementet en gång sen kör jag.

Permalänk
Medlem

skala en kabel och snurra fast = hemmagjort ESD-armband

34kr är annars en billig försäkring http://www.dustinhome.se/pd_5007610029.aspx

men som sagt, vilken ledare som helst funkar,

Permalänk

Gör inte så.... Du måste ha ett motstånd på 10 eller 100Mohm i serie med antistatarmbandet...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av plope
skala en kabel och snurra fast = hemmagjort ESD-armband

34kr är annars en billig försäkring http://www.dustinhome.se/pd_5007610029.aspx

men som sagt, vilken ledare som helst funkar,

nope de tar 59 lille pöjk
32kr på inet

har dock inte tid att vänta så...

men jag är en jävel på att bara hålla på kanterna av kretskorten, där det kanske inte skadas om man pillar?

asså om man varken håller uppifrån eller nedifrån, man tar liksom bara på sidan av korten kan det skadas även då eller är det bara om man tar mitt på dom?

Visa signatur

Dator #1: ASUS P5Q-E - DDR2 4g A-data G-experience 800, Intel E7200 2,53 @ 4,51ghz, ATI HD4850 700mhz = 14400 3dMark 06.
Dator #2: Asus mATX, E5200, Corsair 2gb, Geforce 7600gs = 3200 3dMark 06.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LillFredde
annars tar jag i elementet en gång sen kör jag.

en gång? du vet väll att du bygger upp flera tusen volt på några få sekunder igen?

Permalänk
Medlem

Anledningen till att man använder ESD-skydd är för att potentialutjämna en själv mot komponenten. Ett ESD-armband sätter man fast i objektet man jobbar med, t.ex. ett datorchassi, i och med att du har gjort det så är potentialskillnaden mellan dej och objektet 0V. Helst då man jobbar med ESD-känsliga komponenter så ska man ha en ESD-matta för då kan du lägga upp de komponenter som du ska använda. Det här med att ta i ett element är en halvsanning, den laddning som du har byggt upp försvinner men din potentialskillnad gentemot det objekt du ska jobba med är inte 0V utan den kan vara uppemot 100kV om du inte har kopplat in objektet mot jord i ett vägguttag eller element.

Visa signatur

PC1: Prime Z390-P I5 9400F 32GB RTX2060 MP510 W10Pro
PC2: P7H55E I5 760 Radeon 6870 1GB XMS3 16GB W10Pro

Permalänk
Medlem

i en lokal datoraffär så sa dom när jag var där att jag skulle fästa klämman på jorden i ett vägguttag, men är det alltså fel att göra?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oskarh
i en lokal datoraffär så sa dom när jag var där att jag skulle fästa klämman på jorden i ett vägguttag, men är det alltså fel att göra?

Nej

Visa signatur

Intel E4500 2.2GHz @ 2675Mhz | MSI P36 neo | Crucial DDR2 PC5300 2Gig | Ati Radeon HD5670 | Seagate Barracuda 250 Gig + Samsung ?? 1tb

Ja, jag är virrig som fan.

Permalänk

jo jag vet alla det ni säger.. skillnaden ska vara densamma mellan personen och objektet så den inte tar skada.

men jag frågade innan om det fanns vissa ställen på kretskorten där man kunde hålla i så att det inte kan ta skada?

t.ex i mitt fall på sidorna av kretskorten.

Visa signatur

Dator #1: ASUS P5Q-E - DDR2 4g A-data G-experience 800, Intel E7200 2,53 @ 4,51ghz, ATI HD4850 700mhz = 14400 3dMark 06.
Dator #2: Asus mATX, E5200, Corsair 2gb, Geforce 7600gs = 3200 3dMark 06.

Permalänk
Medlem

jag håller mig i chassiet som är jordat genom nätagget. med strömbrytaren av på agget då.

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av plope
skala en kabel och snurra fast = hemmagjort ESD-armband

34kr är annars en billig försäkring http://www.dustinhome.se/pd_5007610029.aspx

men som sagt, vilken ledare som helst funkar,

Nackskott på dig! det är lika med döden att göra så. måste finnas ett motstånd i serie!

Som sagt så ska man bara ha samma potential emot sina grejor. är man uppladdad till tex 7 000 volt så måste grejorna laddas upp till det med eller du laddas ner. att tex sitta på en vanlig stol med sittdyna kan ge dig lätt över 10 000volt närmare 15 000 utan prob skulle jag tippa på. dock är strömmen så otroligt liten att den inte skadar dig men den kan skada elektroniken!

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Sötast

Skiter totalt i ESD och allt med det att göra.
Har gjort så sedan första gången jag någonsin pillade med hårdvara.
Det var en P2-350 och än idag har jag inte haft någon fallerande hårdvara.

Tar komponenten där jag känner för och sätter den på plats/rengör eller vad jag nu gör, å sedan sätter jag tillbaka den.

Sen händer det även att jag glömmer tvätta händerna efter jag varit på toaletten och sedär! Jag har inte dött av det än heller

Permalänk
Medlem

första gången jag använde mig av något skydd för jag var rädd att pajja första datorn jag byggde så stoppade jag in stor tån i en stickpropp på gjord bläcken som sitter där , sen har jag aldrig esd skyddat mig . alldrig blivit något fel endå , men vill man vara säker så

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Skiter totalt i ESD och allt med det att göra.
Har gjort så sedan första gången jag någonsin pillade med hårdvara.
Det var en P2-350 och än idag har jag inte haft någon fallerande hårdvara.

Tar komponenten där jag känner för och sätter den på plats/rengör eller vad jag nu gör, å sedan sätter jag tillbaka den.

Sen händer det även att jag glömmer tvätta händerna efter jag varit på toaletten och sedär! Jag har inte dött av det än heller

åh fan såpass..

nice asså jag har heller inte haft några problem med något såhär efter 2år.. jag tror fan jag skiter i det risken finns, men är man ömtålig som jag o försöker leda av mig så gott jag kan när jag trycker det på plats så ska de nog gå

tack för svaren

Visa signatur

Dator #1: ASUS P5Q-E - DDR2 4g A-data G-experience 800, Intel E7200 2,53 @ 4,51ghz, ATI HD4850 700mhz = 14400 3dMark 06.
Dator #2: Asus mATX, E5200, Corsair 2gb, Geforce 7600gs = 3200 3dMark 06.

Permalänk

Jag struntade också i allt som hade med ESD att göra tills olyckan väl var framme, 1000kr grafikkort åt skogen. Efter det var ett armband det första jag köpte och har använt det flitigt sen dess.

Det är som sagt en billig försäkring.

Mvh

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UltraLord
Jag struntade också i allt som hade med ESD att göra tills olyckan väl var framme, 1000kr grafikkort åt skogen. Efter det var ett armband det första jag köpte och har använt det flitigt sen dess.

Det är som sagt en billig försäkring.

Mvh

Hur vet du att ESD var anledningen till "olyckan" ?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Hur vet du att ESD var anledningen till "olyckan" ?

det är jävligt svårt att veta tror jag.. kan ju nästan va vad fan som helst nee jag tror på mitt sätt kommer säkert funka

Visa signatur

Dator #1: ASUS P5Q-E - DDR2 4g A-data G-experience 800, Intel E7200 2,53 @ 4,51ghz, ATI HD4850 700mhz = 14400 3dMark 06.
Dator #2: Asus mATX, E5200, Corsair 2gb, Geforce 7600gs = 3200 3dMark 06.

Permalänk

att hålla på med hårdvara utan ESD armband är som å köra bil utan olja.

hö hö hö

Permalänk
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jycken
"Av jord är du kommen"

Irl skratt!

Att Strunta i ESD skydd är bara idiotiskt!
Vi har haft dessa diskusioner flera gånger och alltid är det någon som föreslår en kopparkabel runt ahnden och någon som säger att jag ahr då alldrig pajat några datore roch ajg har byggt si o så många.
Sen kommer det folk som jobbar med felsökning av elektronik och de vet mycket väl att just ESD är väldigt stora problem!

Företag satsar miljoners miljaders på just att skydda sig ifrån ESD.

Speicella golv, skor, kläder osv osv.
Det är inget man ska 'skita i'
Era datorer kanske fungerar 1-2 år utan nämnvärt problem fast Esd kan faktist ligga vilande i många år innan det bara bryter ut och pajar något!

Skämms på er att ni gå på gång ska dra dessa eviga j**lar dumma svar!

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Hur vet du att ESD var anledningen till "olyckan" ?

En kompis driver ett IT-företag och har mätutrustning, så han kollade vad som var fel.

Mvh

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oskarh
i en lokal datoraffär så sa dom när jag var där att jag skulle fästa klämman på jorden i ett vägguttag, men är det alltså fel att göra?

Det är helt ok att koppla ESD-skyddet till ett vägguttag OM man även har jordat chassit

Citat:

Ursprungligen inskrivet av UltraLord
En kompis driver ett IT-företag och har mätutrustning, så han kollade vad som var fel.

Mvh

Ok... grejen med s.k. latenta fel, vilket är precis vad man uppnår genom ESD-skador är i princip omöjliga att mäta.

Jag har verkligen svårt att fatta att folk inte förstår varför man ska utjämna potentialer. Potentialskillnader är just orsaken till att det går en ström. Sen har jag också läst om idioter som satt med diskhandskar och arbetade, vilket bara leder till enorma statiska spänningar. Hela grejen med ESD-armband är att potentialskillnaden ska utjämnas via händerna, inte blockeras eftersom det bara leder till att strömmen går genom komponenten i stället. Och att arbeta utan en resistor i serie med ledaren (vilket finns i alla ESD-armband) är rent livsfarligt. Om man skulle råka ta i någonting som har jordfel kommer då strömmen utan hinder gå genom kroppen. Sen kan det också skada komponenten genom att potentialutjämningen blir för snabb.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Skiter totalt i ESD och allt med det att göra.
Har gjort så sedan första gången jag någonsin pillade med hårdvara.
Det var en P2-350 och än idag har jag inte haft någon fallerande hårdvara.

Tar komponenten där jag känner för och sätter den på plats/rengör eller vad jag nu gör, å sedan sätter jag tillbaka den.

Sen händer det även att jag glömmer tvätta händerna efter jag varit på toaletten och sedär! Jag har inte dött av det än heller

Har heller aldrig använt mej av ESD-armband, eller ta i element eller liknande! aldrig haft problem me nånting

Visa signatur

Phenom X4 9950BE | GA-M790X-UD4 | Corsair XMS2 DHX 2x2GB | HD3870 512MB GDDR4 | 80GB System 320GB+1TB Lagring | Corsair HX520w | Antec P180

A64 3800+ @ 3.26 | DFI LP SLI-DR | 4x512MB Twinmos SP BH-5 | X800GT 256MB| WD 250GB | Tagan Easycon 430w | utan chassi för tillfället

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OhhYiiikes
Har heller aldrig använt mej av ESD-armband, eller ta i element eller liknande! aldrig haft problem me nånting

talla på några kretsar så ser du att det kommer komma fel tids nog.

Permalänk
Medlem

Det är inte så att det slår en jättelik ljusbåge från din hand till kretskortet och lämnar ett brännmärke som du kan se.
http://www.oru.se/templates/oruExtNormal____20940.aspx
Fösta träffen med google(bilder).

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

lägga armarna på chassit samtidigt som man plockar i delarna.. har alltid gjort och aldrig hänt något.. så varför bryta en trend som funkar?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pugg
lägga armarna på chassit samtidigt som man plockar i delarna.. har alltid gjort och aldrig hänt något.. så varför bryta en trend som funkar?

nätagget måste vara monterat och kopplat till eluttaget för de å funka.

Permalänk
Medlem

nätagget e det sista jag skruvar i lådorna..

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MattiasHoken
nätagget måste vara monterat och kopplat till eluttaget för de å funka.

Kan du vidareutveckla den tankegången lite?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24