Permalänk
Medlem

Fysik A - Laborationer

Tjena, har hittat lite Fysiklaborationer åt brodern, men tyvärr saknar jag lösningar/"hur jag skall gå till väga"/formler för att ge vidare dessa laborationer.

Så jag tänkte ta hjälp av er, det är nio styckna laborationer och hoppas på att jag kan få lite hjälp på vissa, några kanske inte kommer att lösas (t.ex. den med tempografen) men lösning skulle fortfarande vara kul att få.

Obs, man får endast ta hjälp av dessa material som jag skriver upp.

Laboration 1

Bestämma vätsketrycket längst ned i vätskan när du fyllt mätflaset till 80ml(cm^3)

Material: våg, mätglas, linjal och en okänd vätska.

Laboration 2

bestämma en stens densitet

Material: en cylindrisk ograderad glasbägare, vatten, en linjal, ett skjutmått och en våg.

Laboration 3

Bestämma en stens densitet

(Annorlunda material) : dynamometer, ett snöre, en ograderad bägare, vatten och en sten.

Laboration 4

bestämma massan för en meterstav.

Material: en känd vikt (1kg)

Laboration 5

Bestämma hur stor del av klossens lägesenergi som övergår till rörelseenergi under dess färd nedför planet. (svara i procent)

Material: ett lutande plan, en kloss, en linjal, en våg och ett stoppur.
(obs) klossen skall, då den startar, ha sin bakkant vid planets bakkant. slutet räknas då klossens framkant är vid planets framkant.

Laboration 6

Bestämma tyngdaccelerationen (g)

Material: tempograf med tillbehör och en linjal.

Laboration 7
Bestämma brytningsindex för en platta av glas eller plast.

Material: en halvcirkelformad platta, en ljusstråle, en gradskiva, en linjal och ett vittpapper.

Laboration 8

Bestämma den positiva linsens brännvidd

Material: stearinljus, en tändsticksask, en graderad optisk bänk, en lins, stativmateriel och en skärm.

Laboration 9

bestämma specifika smältentalpin för is

Material: kranvatten, termos, nollgradig is, en termometer och en våg.
(vattnets specifika värmekapacitet är 4,19 kJ/kg * grad.

//Gneken.

Permalänk
Hedersmedlem

Tror nog jag kan hjälpa med tvåan.

Du fyller bägaren med en viss mängd vatten. Sedan tar du reda på volymen av vattnet du just hällde i. Jag antar att man ska räkna ut vattnet som volymen på en vanlig cylinder. Du väger stenen för att ta reda på massan. Stoppa stenen i vattnet och titta hur mycket vattennivån ökar. Det lilla extra som nivån höjdes räknar du nu ut som en ny cylinder och där har du volymen på stenen. Nu har du både massa och volym på stenen och kan därmed räkna ut densiteten.

Låter som en lösning för mig men någon kan väl rätta mig om jag har fel.

Permalänk
Avstängd

Labbrapporter i Fysik A? Sånt roligt fick aldrig vi hålla på med.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shimonu
Tror nog jag kan hjälpa med tvåan.

Du fyller bägaren med en viss mängd vatten. Sedan tar du reda på volymen av vattnet du just hällde i. Jag antar att man ska räkna ut vattnet som volymen på en vanlig cylinder. Du väger stenen för att ta reda på massan. Stoppa stenen i vattnet och titta hur mycket vattennivån ökar. Det lilla extra som nivån höjdes räknar du nu ut som en ny cylinder och där har du volymen på stenen. Nu har du både massa och volym på stenen och kan därmed räkna ut densiteten.

Låter som en lösning för mig men någon kan väl rätta mig om jag har fel.

Ingen aning, ska testa.

Permalänk
Medlem

Re: Fysik A - Laborationer

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keng
Tjena, har hittat lite Fysiklaborationer åt brodern, men tyvärr saknar jag lösningar/"hur jag skall gå till väga"/formler för att ge vidare dessa laborationer.

Så jag tänkte ta hjälp av er, det är nio styckna laborationer och hoppas på att jag kan få lite hjälp på vissa, några kanske inte kommer att lösas (t.ex. den med tempografen) men lösning skulle fortfarande vara kul att få.

Obs, man får endast ta hjälp av dessa material som jag skriver upp.

Laboration 1

Bestämma vätsketrycket längst ned i vätskan när du fyllt mätflaset till 80ml(cm^3)

Material: våg, mätglas, linjal och en okänd vätska.

Väg mätglaset. Notera vikten.
Väg mätglas med vätska. Notera vikten och räkna ut vätskans vikt och därmed dess densitet. Du vet ju att du har 80 ml.
Mät vätskans höjd i glaset och räkna ut trycket i botten.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keng
Laboration 2

bestämma en stens densitet

Material: en cylindrisk ograderad glasbägare, vatten, en linjal, ett skjutmått och en våg.

Som Shimonu säger.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keng
Laboration 3

Bestämma en stens densitet

(Annorlunda material) : dynamometer, ett snöre, en ograderad bägare, vatten och en sten.

Väg stenen med dynamometern.
Låt stenen hänga i ett snöre i dynamometern och sänk ner den i vattenbägaren till den är helt täckt. Den minskning av utslag på dynamometern som blir representerar det vatten som stenen trycker undan. Du vet vattens densitet och därmed volymen av vattnet som skjuts undan, och iom. det stenens volym.
Räkna ut stenens densitet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keng
Laboration 4

bestämma massan för en meterstav.

Material: en känd vikt (1kg)

Nån slags hävstång?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keng
Laboration 5

Bestämma hur stor del av klossens lägesenergi som övergår till rörelseenergi under dess färd nedför planet. (svara i procent)

Material: ett lutande plan, en kloss, en linjal, en våg och ett stoppur.
(obs) klossen skall, då den startar, ha sin bakkant vid planets bakkant. slutet räknas då klossens framkant är vid planets framkant.

Mät hastigheten vid slutet av banan genom att ta tid på en känd sträcka och räkna ut hastigheten. Har du hastigheten har du rörelseenergin och kan jämföra denna med lägesenergin.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keng
Laboration 6

Bestämma tyngdaccelerationen (g)

Material: tempograf med tillbehör och en linjal.

Om jag fattat det rätt så sätter en tempograf prickar på en pappersremsa vid jämna tidsintervall. Fäst nått i ena änden på remsan och släpp det mot marken och kolla ökningen av avståndet mellan prickarna så får du ut accelerationen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keng
Laboration 9

bestämma specifika smältentalpin för is

Material: kranvatten, termos, nollgradig is, en termometer och en våg.
(vattnets specifika värmekapacitet är 4,19 kJ/kg * grad.

//Gneken.

Häll upp lite kranvatten (eller ganska mycket).
Mät temperaturen.
Lägg i isen och låt den smälta helt.
Mät temperaturen och räkna ut hur mycket värmeenergi som har gått åt för att smälta isen och värma isvattnet till den temperatur som blivit. Eftersom du vet vattens värmekapacitet vet du hur mycket av energin som gick åt till att värma vattnet och hur mycket som gick åt till att smälta isen.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Tack så mycket, ska nog kunna lista mig ut resten.

På 4.an ska det väl vara något med momentarm om jag inte minns fel?

M= F * l problemet är att jag inte vet hur man skall räkna ut den

På 6.an så tror jag att jag kan fixa en tempograf som sätter 1 prick på en hundradels sekund. ska jag alltså typ bara släppa det och sen bara mäta? kommer accelerationen att vara konstant? ska man ta något medelvärde då det ibland kommer att bildas mer prickar.?

//Gneken

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keng
Tack så mycket, ska nog kunna lista mig ut resten.

På 4.an ska det väl vara något med momentarm om jag inte minns fel?

M= F * l problemet är att jag inte vet hur man skall räkna ut den

På 6.an så tror jag att jag kan fixa en tempograf som sätter 1 prick på en hundradels sekund. ska jag alltså typ bara släppa det och sen bara mäta? kommer accelerationen att vara konstant? ska man ta något medelvärde då det ibland kommer att bildas mer prickar.?

//Gneken

Jordens tyngdacceleration (gravitation) är konstant, så ökningen i avstånd mellan prickarna kommer vara konstant sålänge pappersremsan hålls någolunda sträckt hela tiden. Men sträck den inte för mycket, för då kommer du bromsa det som faller. Bäst är att ta nått tungt och släppa, för då är det inte lika känsligt att du sträcker pappersremsan försiktigt.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Någon ide om optikuppgifterna? 7 och 8.