Gosse kollapsar av datorspel. Vilket spel?

Permalänk
Medlem

Gosse kollapsar av datorspel. Vilket spel?

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=852665&rss=140...

En 15-årig pojke har kollapsat av för mycket datorspelande. Mitt tips är att det är World of Warcraft som är "boven" i dramat. Är det någon som vet mer och kan antingen bekräfta eller dementera mitt påstående?

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

"Enligt tidningen samlades pojken och hans kompisar i lördags för att spela"

Dom hade antagligen LAN hemma (utan föräldrar) och spelade för mycket Wrath of the Lich King är min gissning.

Visa signatur

NR200P | 2xNF-A12x15 | SF1000L | STRIX B450-I GAMING | 5800X3D | NH-U12S | 32GB LPX 3600 MHz | RX7800XT PULSE

Permalänk

Det kan ha varit vilket spel som helst och även andra hobbys som programmering och mattematik kan resultera i det samma. -Det krävs rätt person för att bli matteberoende, men programmering är däremot extremt lätt för många att bli sittande vid en hel helg.
Annars hur fick TT reda på detta? Har sjukhuset en anmälningsplikt att ange orsak när en ambulansutryckning sker?

*edit* Jag vet inte riktigt syftet på tråden, men nej jag tror inte på att begränsa folks rättigheter bara för att några få inte kan ta vara på sin kropp. För min del borde sötsaker förbjudas (eller införa restriktioner om vem som får köpa och hur mycket), men jag tror inte på ett sådant samhälle.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

"Kompisgänget träffades i lördags hemma hos 15-åringen och började spela den nysläppta World of Warcraft-versionen Wrath of the Lich King, skriver Kvällsposten. Timme efter timme satt de vid datorn och slutade inte ens när det blev natt.

Men efter nästan ett dygns oavbrutet spelande kollapsade den 15-årige pojken. Enligt pappan började han krampa som i ett epileptiskt anfall och skräckslagna ringde föräldrarna till SOS Alarm."

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2051923.svd

Ingen högoddsare direkt.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halogen
"Timme efter timme satt de vid datorn och slutade inte ens när det blev natt."

Som om det där är nått direkt ovanligt. Själv förknippar jag LAN med dyngslångt spelande. Det är ju halva charmen! Men tidningar ska ju alltid lägga en dramatisk vinkling på det, hehe.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Kollaps efter datorspelande är ju en ständigt återkommande artikel precis som "meteor på väg mot jorden", "här bor de rikaste i din kommun", "så får du strandformen på 3 veckor" och "här är de dyraste villorna i din kommun" osv.

Dålig självdisciplin och oförstånd för de kroppsliga signalerna kombinerat med att man antagligen har epileptisk sjukdomsbild i större eller mindre skala är anledningarna till detta fenomen i alla fall. Dock ingen ny folksjukdom precis.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Windows XP Pro SP2 x32 | Ubuntu x64 | Firefox | Adobe Photoshop CS2 | Eclipse | Starcraft Broodwar
(X)HTML | CSS | XML | PHP | Java | C++ | vim script |
Daniel Örn, Eagleorn | Google is my friend, and he will be Yours to if You ask him »

Permalänk
Medlem

"– Två timmar spelande om dygnet räcker, då hinner man komma in i spelet."

Visar hur lite förståelse han har för ett MMORPG-spel.

Visa signatur

"Bästa sättet att få ett arbete att verka svårt, är att skjuta upp det" - Winston Churchill

Permalänk
Medlem

det är ju därför man inte har vågat testa wow....

Visa signatur

Deck me out

Permalänk
Medlem

Jag fastnade totalt för Oblivion när det kom, satt dygnet runt i en vecka, det var det första jag tänkte på när jag vaknade och det sista jag tänkte på innan jag gick och la mig Farligt! Som tur var vaknade jag upp och insåg det sjuka i det. Lösningen på det blev att börja fuska, jag gav mig själv alla vapen som fanns och då blev spelet tråkigt på två timmar och så kunde avinstallera det utan problem

Visa signatur

www.filipsprogram.tk - lite freeware
"Delight, herregud. Talang är bara förnamnet."

Permalänk
Medlem

Ar val ratt manga som sitter och toklevlar veckan efter release. Den har ungen var nog knappast mest extrem, bara i samre form eller klenare i allmanhet

Synd att folk glommer att en timmes powernap under burken tillhor LAN upplevelsen

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delight
Lösningen på det blev att börja fuska, jag gav mig själv alla vapen som fanns och då blev spelet tråkigt på två timmar och så kunde avinstallera det utan problem

Det var faktiskt ett ganska bra tips. Synd att det inte funkar på wow bara (om man inte kan göra en privatserver och fuska på det viset).

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Föräldravandringar i WOW-världen kanske? En grupp som går runt och frågar hur länge de har sovit osv

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Men snälla, 24 h. Den personen måste ha levt på extremt näringsfattig mat, för om man får krampanfall efter 24 h så måste så kan det väl knappast bara bero på att han inte ha ätit på dom 24 timmarna. Hoppas för hans skull att han lär sig av sitt misstag och att han inte är dum nog att göra om det.

EDIT : Man skulle nästan kunna kalla det "naturligt urval"

Visa signatur

Corsair 450 W, Gigabyte GA-P35-DS3, Intel E2160 @ 3 GHz, HD3870, 250GB S-ATA, Corsair DDR2 2046Mb Twin2X 6400
"Redan de gamla grekerna trodde sig leva i nutiden."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dahren
Men snälla, 24 h. Den personen måste ha levt på extremt näringsfattig mat, för om man får krampanfall efter 24 h så måste så kan det väl knappast bara bero på att han inte ha ätit på dom 24 timmarna. Hoppas för hans skull att han lär sig av sitt misstag och att han inte är dum nog att göra om det.

EDIT : Man skulle nästan kunna kalla det "naturligt urval"

Håller med, efter 24h brukar inget speciellt hända (när man är på LAN). Bara man äter och dricker och sånt. Sen kanske någon liten paus när man äter passar bra.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk

Ett till faktum kan ju vara att ungen inte är ett piss van vid koffein, och jag vågar nästan lova att ungen hinkade i sig 2 liter av någon lågpris energidryck utan att äta någonting.

Iofs har inte jag spelat wow sen betan så jag vet väl inte vad blizzard har smygit in för massförstörelsevapen i spelet. Nästa patch kommer döda alla wow spelare, dom testar bara funktionen just nu och den fungerar inte perfekt.

Permalänk
Inaktiv

Det är väl inte så otänkbart att killen kanske inte är ett under av fysisk hälsa?

Jag tror säkert de flesta personer skulle klara 24h spelande utan problem (inte utan att vara trött dock ) men en del personer kanske inte riktigt tål den nivån av kroppsuttnyttjande?

Permalänk
Medlem

Läs kommentarerna till aftonbladsartikeln...massa 40+ som uttalar sig utan att ha fakta, Blizzard har föräldraspelschema som kan fixa så dom inte spelar för mkt så det är brist på kunnande hos föräldrarna samt ren idioti hos ungen...är själv gammal gamer men fan inte satt man i 20h utan mat, dryck och mindre pauser.

Wow är en bov men liksom mindre smarta personer som sitter å spelar eller föräldrarna.

Det här blir nog nästa ämne i Debatt/Ekwall.

Permalänk
Medlem

Tycker föräldrarna borde bli bättre på att sätta upp det där föräldraspelschemat. Igår när jag kom hem från jobbet var det 1300 pers i kö på min server, fet chans att jag wastar 90 minuter på det liksom.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Försöker tänka tillbaka hur jag hade det när jag var mindre och bodde hemma..
Det fungerade väldigt bra faktiskt.. För det första så fick jag inte sitta uppe hur länge somhelst, utan farsan kom ner och kollade lite då och då om jag sov. Sedan så fick jag ju sitta vid datorn, men det gällde ju att jag skötte skolan och att jag inte satt vid datorn 24/7.
Kom ihåg att vi bråkade rätt mycket om det där, men han fick alltid sista ordet då han helt enkelt tog datorn ifrån mig några dagar om det blev för mycket (något jag idag är tacksam för).
Tror inte det är så jävla svårt faktiskt att hålla koll på sina barn, problemet ligger väl snarare att allting ska överanalyseras och sedan i slutänden så skiter föräldrarna i sina barn (något som f.ö. är ett rätt stort problem idag).

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Alltid fått sitta hur mycket jag ville vid datorn, aldrig varit något problem. Bara idioter sitter uppe tills man kollapsar.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil-Bosse
Ett till faktum kan ju vara att ungen inte är ett piss van vid koffein, och jag vågar nästan lova att ungen hinkade i sig 2 liter av någon lågpris energidryck utan att äta någonting.

Det där lät verkligen inte alls osannolikt på något sätt, har själv kännt mig kass i magen och lite skakig när jag druckit för mycket sån skit. Det står ju även på "power king" burkar, att man inte ska dricka mer än 5 st 0.25cl'are _max_ per dag.

Visa signatur

Corsair 450 W, Gigabyte GA-P35-DS3, Intel E2160 @ 3 GHz, HD3870, 250GB S-ATA, Corsair DDR2 2046Mb Twin2X 6400
"Redan de gamla grekerna trodde sig leva i nutiden."

Permalänk
Medlem

Ni får det att låta som något dåligt. Man är inte hardc0re förens man kollapsat!

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pscs3
Ni får det att låta som något dåligt. Man är inte hardc0re förens man kollapsat!

Hur gammal är du?

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pscs3
Ni får det att låta som något dåligt. Man är inte hardc0re förens man kollapsat!

Möjligtvis i din värld. I min värld är han ännu ett exempel på hur dåligt fysik svenska ungdomar börjar få. Klarar man inte sitta uppe en natt och spela lite dator (som inte är alltför fysiskt krävande) utan att falla ihop så ska man nog börja tänka på hur bra man mår egentligen. Grabben har antagligen aldrig sätt en fotbollsplan eller en skivstång i hela sitt liv.*

* Berodde det något medicinsk sjukdom, tex epilepsi, så är det helt klart en annan femma. WoW-beroende klassas inte som en sjukdom.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Jag har hört att han fick ett epilepsi anfall. Kanske bara strunt eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kharz
Jag har hört att han fick ett epilepsi anfall. Kanske bara strunt eller?

nä... Läs runt lite på nätet så ser du att det var typ ett epiletiskt anfall.

Vaktmästarna i skolan har satt upp utskrifter med detta i korridorerna^^ Som om det skulle få eleverna att sluta spela...

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halogen
Hur gammal är du?

18.
Hur avgör man vad som är ironi och inte i text?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Möjligtvis i din värld. I min värld är han ännu ett exempel på hur dåligt fysik svenska ungdomar börjar få. Klarar man inte sitta uppe en natt och spela lite dator (som inte är alltför fysiskt krävande) utan att falla ihop så ska man nog börja tänka på hur bra man mår egentligen. Grabben har antagligen aldrig sätt en fotbollsplan eller en skivstång i hela sitt liv.*

Jag har svårt att tro att det var på grund av en så pass dålig form att kroppen inte klarar av att vara vaken i 24 timmar, utan snarare kosthållningen.
Jag tycker dock inte bara det verkar vara Sveriges unga som det går utåt för. Känns lite som att hela Sverige åker pulka ner i toaletten.

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Medlem

Personligen har jag slutat försöka hålla mig vaken många timmar i streck på tillställningar så som lan. Bestämde mig för detta efter att ha hållt mig vaken ca 72h i sträck. Det är inget jag vill återuppleva.

Att äta vettigt och iaf få 2-3 timmars sömn när man känner sig trött ökar spelglädjen rejält och man mår mycket bättre den kommande veckan som man annars brukar må riktigt apa av.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Småglin!
Hur ska han klara av ett arbetspass på 20 timmar?

Folk födda på 90-talet. Pfft.

Visa signatur

REFUSED