Permalänk

Vilket av dessa mATX kort?

Jag hade tänkt att satsa på mATX istället för de gamla hederliga ATX faktorn. Det är dock endast 2 mATX moderkort som intresserar mig. Det ena är DFI LanParty JR 790GX-M2RS (1478kr) och det andra är XFX MI-A78S-8209 (897kr).

Jag har tidigare ägt ett DFI LanParty NF4 Ultra-D vilket är det bästa och stabilaste kortet jag någonsin haft att göra med. XFX har jag ingen erfarenhet av och har knappt hört något om XFX.

Jag hade tänkt mig att använda något av dessa moderkort tillsammans med NZXT Rogue (1384kr). Har hört och läst att detta mATX chassi ska vara ett av dom bättre när det gäller kylning. Speciellt bra är detta chassit tillsammans med Thermalright HR-03 GT (416kr) eller T-Rad2 (590kr) då fläktarna i chassit kommer att kyla grafikkortet helt perfekt.

Tillbaka till moderkortsfrågan. Det står att DFI kortet stöder Hybrid Crossfire och har inbyggd grafik från ATI medans XFX kortet stöder SLI och har inbyggd grafik från Nvidia. Är dom låsta till respektive ATI/Nvidia eller kan jag använda mitt nuvarande 8600GTS till DFI kortet utan att stöta på problem? Eller tvärt om, använda XFX kortet och uppgradera till exempelvis ATI HD4850 (vilket jag funderar starkt på att göra).

Det jag har i min nuvarande dator som är värt att nämna och kanske spara är processorn (AMD Athlon64 x2 6000+) och grafikkortet (Nvidia 8600GTS).

Vilket av dessa moderkort kommer att passa mig bäst tror ni?

Edit:
Är osäker på vilken kategori denna tråd tillhör. Rätta mig gärna.

Permalänk
Hedersmedlem

Så länge du inte skall köra SLI på DFI-mobot, så går det utmärkt med det nVidia-kort du har idag, och för att vara helt ärlig så skulle jag ha tagit DFI-kortet före XFX, eftersom jag inte har hört mycket bra om nVidias nyare chipset, men bägge korten är säkerligen körbara

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)