Ang att köpa ut en macbook med studentrabatt

Permalänk
Medlem

Ang att köpa ut en macbook med studentrabatt

Jag tänkte köpa en macbook, eller rättaresagt låta en kompis köpa ut den åt mig då jag har studieuppehåll. När jag råkade nämna det här för en försäljare på applestore (hade lite andra frågor) så sa han att jag inte skulle få någon garanti på den om den inte var köpt i mitt namn.

så min fråga är: stämmer detta? jag tänkter på alla som säljer sina gamla datorer på blocket med kvitto, borde inte garantin gälla då? eller måste man deklarera ett sånt köp på något sätt?

inga moralinlägg tack!

Visa signatur

Deck me out

Permalänk
Medlem

Har svårt att tro att det skulle vara så. Vi har vad jag vet inget register över vem som äger vilken dator. Ok om det skulle handla om någon form av kreditköp, då äger ju kreditgivaren datorn tills betalningen är slutförd. Men nu köper man väl bara med rabatt, och betalar hela datorn direkt?

I värsta fall får du väl låta han som köpt ut den lämna in den om den behöver service.

Visa signatur

Stationär: AMD Athlon 64 X2 3600+, 2 GB DDR2, Sapphire Radeon X1550 512MB, Samsung SpinPoint T166 250GB SATA2 + 2 st PATA, Win XP Home SP3. Bärbar: HP Pavilion dv6540eo, AMD Turion 64 X2 mobile TL-56, 15,4" WXGA, 160 GB 5400 rpm HD, 3 GB DDR2, nVidia GeForce 8400M GS 128 MB DDR dedikerat, Ubuntu 8.10 Gnome.

Permalänk

När någon säljer en begagnad dator i andra hand eller tredje hand och där datorn fortfarande omfattas av garantin så går garantin i arv till den nya ägaren om man säger så. Det är ju likadant med bilar eller vilka andra prylar som helst i stort sett.

Det är viktigt att klargöra här vem som garanterar vad och varför.

Vem ger grantin? Jo, det är tillverkaren av produkten!

Vad garanterar tillverkaren? Tillverkaren garanterar att produkten är felfri och kommer att vara det även framöver, oftast under en begränsad tid men det finns också s.k. "livstidsgaranti" ibland på vissa produkter.

Vem är garantin riktad mot? Jo, det är användaren av produkten. Det vill säga inte nödvändigtvis köparen, eftersom även någon annan än köparen kan vara användaren.

Det skulle vara konstigt annars! Vadå, om jag köper en dator som en present till någon annan så får den personen inte garantin alltså bara för att han eller hon inte betalade för datorn? None sense!

Jag menar, oavsett om man köper en dator med eller utan någon rabatt - det är ju bara att gå in i butiken och köpa den! Det är ju inte så att man blir legitimerad och visiterad vid kassan. Ingen frågar heller om pengarnas ursprung och ber om att få se inkomstdeklaration och grejer. Det hade ju varit värre än att fastna på tullen.

(Om man betalar med kort kan man dock få visa legitimation om man ska vara ärlig. Det är i fall butiken inte har kortautomater med knappsats, och då får man också verifiera köpet genom att skriva på kvittot istället.)

Däremot! Det bör påpekas att vissa butiker ibland "erbjuder" en att teckna "förläng garanti" eller vad de kallar det för. Det rör sig kanske snarare om någon form av försäkring, och då måste man skriva på sitt namn och så. Men ändå! Produkten är ju ändå "försäkrad" mot haveri genom att man har garanti på den!

Jag vet att Elgiganten brukar göra så. De brukar fråga en om det när man står i kassan och ska betala. Det är ett taktiskt valt läge att fråga om det, för det blir lätt ett impulsivt beslut på det sättet om man står i kassan redan än att fråga om det innan man kommer till kassan. Det är precis som med godis, tobak och tidningar i matbutiker. De har en tendens att alltid, i regel alltid, stå vid kassan. Många har därför fått för sig att det är butiken som ger garantin på produkten, och fattar inte att det är tillverkaren, så folk köper det här tricket och skriver på alla möjliga slags avtal och oftast utan att ens läsa första paragrafen i avtalsvillkoren (det är ju olämligt när man står i kassan och andra kunder börjar bli otåliga). Det är fan i mig rent svindleri!

Vad spelar det för roll om man köper "1 års extra garanti" om produktens förväntade livslängd enligt tillverkaren inte är längre än 3 år (garantitiden)?! Det enda som kan eventuellt vara bra med en sån extra grej är kanske självrisken om det nu ingår någon där, för tillverkarens garanti gäller inte om det är en självorsakad skada.

Men det är det enda som jag kan komma på där man kan tänkas behöva skriva på sitt namn och på det sättet dedicera produkten till en viss person. Annars bör ju garantin vara riktad mot användaren, vem det nu än må vara. Det är ju inte så att man ger "personlig garanti", dvs. 5 års garanti för Hasse men 1 års garanti för Nisse för att han är så klantig och hans bärbara förväntas inte överleva dagen.

Nu kom jag på också att vissa tillverkare erbjuder sina användare att registrera sitt ägande av produkten. Förr i tiden kunde det ske via föraddresserade postkort som oftast redan fanns i produktförpackningen. De fyllde man i och skickade in portofritt med Posten. Såna har jag t.ex. skickat in till Steinberg när jag köpte Cubase första gången (ett inspelningsprogram). Det var en förutsättning att man på det sättet registrerade sitt ägande för att kunna få teknisk support av Steinberg (via svenska MI7) och så är det fortfarande.

Men idag sker sån här registrering nästan uteslutande via Webben. Några andra exempel på tillverkare är Nokia (säkert Sony Ericsson också), Sony, Canon... säkert många fler som jag inte kommer på nu. På deras webbsidor kan man registrera alla sina produkter. Men då handlar det oftast om att få nyhetsbrev, erbjudanden och liknande på det sättet. Det är oftast inte en förutsättning för att man ska ha rätten till produktgarantin.

Jag tror att du får garanti även om din kompis är den som köper datorn. Det jag skulle göra är att ringa Apples kundtjänst och fråga om det, hellre än att fråga en Apple försäljare.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Butiken har ingen skyldighet att stå för någon garantiservice till annan än deras kund. Tillverkares garanti gäller dock alltid men då får man själv stå för frakt och dylikt till tillverkaren.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zoloth
Butiken har ingen skyldighet att stå för någon garantiservice till annan än deras kund. Tillverkares garanti gäller dock alltid men då får man själv stå för frakt och dylikt till tillverkaren.

Menar du att man inte får lämna eller inte bör lämna in produkten för garantiservice till inköpsstället om man inte har betalat deras "extra garanti"?

Man behöver inte bekosta sig frakten till tillverkaren. Tillverkarna har sina auktoriserade serviceställen oftast lokalt i stan. Om Elgiganten t.ex. är ett auktoriserat serviceställe för Nokia så innebär det att man får lämna sin Nokia telefon för service hos Elgiganten även om man inte har köpt den hos Elgiganten. Om Elgiganten i sin tur inte kan laga felet utan måste skicka telefonen till en högre instans, till annat servicestället eller till tillverkaren så betalar de för frakt och andra eventuella kostnader men de får ersättning för dessa kostnader från tillverkaren om produkten har garanti. Om garanti saknas så står kunden för alla dessa kostnader, inklusive reparationskostnaden.

Jag köpte t.ex. inte min Nokia telefon hos Mobilakuten men jag lämnade in den för service två gånger hos Mobilakuten, senast förra året. Det eftersom Mobilakuten finns här lokalt i stan, så att jag slapp själv skicka den till Anovo Telecom (osäker på stavningen) eller Engström Telecom som har det övergripande serviceansvaret för Nokia produkter i Sverige. Mobilakuten kunde inte laga felet så att även de själva behövde skicka den vidare till Anovo Telecom, så att det tog ett bra tag innan jag fick tillbaka den. Men jag behövde alltså inte betala någon frakt eller reparationskostnad eftersom jag fortfarande hade garanti på telefonen.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Ang att köpa ut en macbook med studentrabatt

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zany
Jag tänkte köpa en macbook, eller rättaresagt låta en kompis köpa ut den åt mig då jag har studieuppehåll. När jag råkade nämna det här för en försäljare på applestore (hade lite andra frågor) så sa han att jag inte skulle få någon garanti på den om den inte var köpt i mitt namn.

så min fråga är: stämmer detta? jag tänkter på alla som säljer sina gamla datorer på blocket med kvitto, borde inte garantin gälla då? eller måste man deklarera ett sånt köp på något sätt?

Så kan det vara ja, har inte sett villkoren från Applestore.

Butiksgaranti gäller oftast bara för köparen.
Tillverkaren brukar dock väldigt ofta ge en produktgaranti.

Det är tyvärr en långlivat myt/förväxling mellan butiksgaranti, tillverkargaranti och reklamation.

Garanti är ett frivilligt åtagande som butik och/eller tillverkaren kan ge till kunden eller produkten. Dess villkor och omfattning kan formuleras precis hursomhelst.

Reklamation finns skriven i konsumentköplagen, där har kunden 3 års reklamationsrätt på produkter, mm.

Tillverkarn Apples tillverkargaranti verkar gälla produkten, vad jag kan läsa.
http://images.apple.com/legal/warranty/docs/cpuwarranty.pdf

Finns skrivet i FAQn, under "Garantier vid begagnatköp:"
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=6096...

Även på konsumentverkets hemsida
http://www.fragorsvar.konsumentverket.se/publik/showQ.asp?id=...

Permalänk
Medlem

okej, tack för alla svar. nu kommer "jag" ju att köpa den från applestore och ingen fysisk butik.

kom även på att han kan köpa den som en present till mig(för det kan man välja på applestore va). då borde väl jag hamna som ägare?

Visa signatur

Deck me out

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElectroGeeza
När någon säljer en begagnad dator i andra hand eller tredje hand och där datorn fortfarande omfattas av garantin så går garantin i arv till den nya ägaren om man säger så.

NEJ, det gör den inte. Många återförsäljare åtar sig ändå ärendet utan att trilskas, men det är inget de är skyldiga att göra. Med tanke på hur Apples supportapparat fungerar kan du garanterat räkna med strul.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Bilar är för övrigt en dålig jämförelse i det här fallet eftersom specialregler gäller då (så att garantin går över till nya ägaren)

Det sagt, det är ju inte svårare än att din vän lämnar in datorn när den går sönder i det här fallet?

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Avstängd

Försök att skicka en defekt grafikkort till butiken förra ägaren köpt den ifrån

Sen att man får med sig kvitto på beg datorer man köpt från blocket är gammalt skit eller ett sätt att lura att varan är värt mer med "garanti", nu till det gamla = halvdan bevis på att det inte är stulet.

Blir du misstänkt för stöld så kommer farbror blå att ta allt som du inte har kvitto på, sen är det upp till dig att bevisa att du äger det.

Bara något jag fick höra av polarn för 15-16år sen då hans brorsa åkte fast för hälleri och blev av med det mesta i hemmet som han köpt lagligt, dock saknade kvitto.

När jag handlar av privat personer så undviker jag dom som nämner "garanti", för dessa "höjer" oftast priset, en vara utan äkta garanti är värt mindre än en med garanti.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Intressant fråga. dock tror jag jag löste problemet genom att ringa applestore och snacka till mig studentrabatten. får se om det blir några problem. jag har iaf betalt för varan nu...

Visa signatur

Deck me out

Permalänk
Medlem

När jag beställde min Macbook för typ 2-3 veckor sen lånade jag bara inlogget av en polare till mecenat.se (eller vad nu sidan är) och sen gjorde jag köpet med mitt egna apple-konto. Så köpet står på mig men jag fick rabatten av kompisen.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |