När någon säljer en begagnad dator i andra hand eller tredje hand och där datorn fortfarande omfattas av garantin så går garantin i arv till den nya ägaren om man säger så. Det är ju likadant med bilar eller vilka andra prylar som helst i stort sett.
Det är viktigt att klargöra här vem som garanterar vad och varför.
Vem ger grantin? Jo, det är tillverkaren av produkten!
Vad garanterar tillverkaren? Tillverkaren garanterar att produkten är felfri och kommer att vara det även framöver, oftast under en begränsad tid men det finns också s.k. "livstidsgaranti" ibland på vissa produkter.
Vem är garantin riktad mot? Jo, det är användaren av produkten. Det vill säga inte nödvändigtvis köparen, eftersom även någon annan än köparen kan vara användaren.
Det skulle vara konstigt annars! Vadå, om jag köper en dator som en present till någon annan så får den personen inte garantin alltså bara för att han eller hon inte betalade för datorn? None sense!
Jag menar, oavsett om man köper en dator med eller utan någon rabatt - det är ju bara att gå in i butiken och köpa den! Det är ju inte så att man blir legitimerad och visiterad vid kassan. Ingen frågar heller om pengarnas ursprung och ber om att få se inkomstdeklaration och grejer. Det hade ju varit värre än att fastna på tullen.
(Om man betalar med kort kan man dock få visa legitimation om man ska vara ärlig. Det är i fall butiken inte har kortautomater med knappsats, och då får man också verifiera köpet genom att skriva på kvittot istället.)
Däremot! Det bör påpekas att vissa butiker ibland "erbjuder" en att teckna "förläng garanti" eller vad de kallar det för. Det rör sig kanske snarare om någon form av försäkring, och då måste man skriva på sitt namn och så. Men ändå! Produkten är ju ändå "försäkrad" mot haveri genom att man har garanti på den!
Jag vet att Elgiganten brukar göra så. De brukar fråga en om det när man står i kassan och ska betala. Det är ett taktiskt valt läge att fråga om det, för det blir lätt ett impulsivt beslut på det sättet om man står i kassan redan än att fråga om det innan man kommer till kassan. Det är precis som med godis, tobak och tidningar i matbutiker. De har en tendens att alltid, i regel alltid, stå vid kassan. Många har därför fått för sig att det är butiken som ger garantin på produkten, och fattar inte att det är tillverkaren, så folk köper det här tricket och skriver på alla möjliga slags avtal och oftast utan att ens läsa första paragrafen i avtalsvillkoren (det är ju olämligt när man står i kassan och andra kunder börjar bli otåliga). Det är fan i mig rent svindleri!
Vad spelar det för roll om man köper "1 års extra garanti" om produktens förväntade livslängd enligt tillverkaren inte är längre än 3 år (garantitiden)?! Det enda som kan eventuellt vara bra med en sån extra grej är kanske självrisken om det nu ingår någon där, för tillverkarens garanti gäller inte om det är en självorsakad skada.
Men det är det enda som jag kan komma på där man kan tänkas behöva skriva på sitt namn och på det sättet dedicera produkten till en viss person. Annars bör ju garantin vara riktad mot användaren, vem det nu än må vara. Det är ju inte så att man ger "personlig garanti", dvs. 5 års garanti för Hasse men 1 års garanti för Nisse för att han är så klantig och hans bärbara förväntas inte överleva dagen.
Nu kom jag på också att vissa tillverkare erbjuder sina användare att registrera sitt ägande av produkten. Förr i tiden kunde det ske via föraddresserade postkort som oftast redan fanns i produktförpackningen. De fyllde man i och skickade in portofritt med Posten. Såna har jag t.ex. skickat in till Steinberg när jag köpte Cubase första gången (ett inspelningsprogram). Det var en förutsättning att man på det sättet registrerade sitt ägande för att kunna få teknisk support av Steinberg (via svenska MI7) och så är det fortfarande.
Men idag sker sån här registrering nästan uteslutande via Webben. Några andra exempel på tillverkare är Nokia (säkert Sony Ericsson också), Sony, Canon... säkert många fler som jag inte kommer på nu. På deras webbsidor kan man registrera alla sina produkter. Men då handlar det oftast om att få nyhetsbrev, erbjudanden och liknande på det sättet. Det är oftast inte en förutsättning för att man ska ha rätten till produktgarantin.
Jag tror att du får garanti även om din kompis är den som köper datorn. Det jag skulle göra är att ringa Apples kundtjänst och fråga om det, hellre än att fråga en Apple försäljare.