Undersökning: Gillar du FRA lagen?

Permalänk
Medlem

Undersökning: Gillar du FRA lagen?

Gillar du FRA-Lagen?

JA, varför?

NEJ, varför?

bakrund: Jag har ett skolarbete som är i form av en undersökning, jag sökte mig till olika forum för största bredd över landet och för att nå en åldersgrupp som sträcker sig mellan ungefär 15-25.

Svarsformalia:

Ja.

"varför...xxx xxxxx xxxx xxx xx xxx"

Tack på förhand//nae0

Permalänk
Medlem

Nej

Gillar inte att skivbolagen ska få agera polis det har vi ju poliser till redan. Sen får man tycka vad man vill om fildelning men det hör inte riktigt hit.

Om lagen går igenom tror jag inte fler kommer bli fällda utan skivbolagen kommer bara köra med utpressning för att få folk att betala.

Permalänk
Medlem

Nej jag gillar det inte. Gillar inte att bli övervakad. Ser inte det som en lösning till problemet, inte alls. Jag vill kunna ringa, skriva sms och på forum fritt utan att det sparas i någon jävla bas som ett gäng snubbar som jobbar med staten har hand om.

Nu är jag inte riktigt så insatt som andra, så det kommer en fråga: Är det någon som kollar vad dessa snubbar (för det är väl mest män antar jag?) gör, så att de inte missköter sig?

Allt känns mer och mer som ett fängelse, och så vill regeringen skaffa mer poliser också! Totalitärt blir det alltså... Det kommer bli som i staterna tillslut. Det känns knappast som ett steg till frihet och lycka, snarare som ett steg tillbaka.

Visa signatur

Bwoyar Quashi

Permalänk
Medlem

Nej!
Signalspaning må vara viktigt men i en demokrati finns det ingen giltig anledning att spionera på sitt eget folk och en hel drös anledningar till att INTE göra det. När man då dessutom inte på något sätt kan garantera att ändamålsglidning inte sker och att man inte använder det mot den egna befolkningen så är det bara ytterligare anledningar till att det inte bör ske.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Tack för era svar, hoppas det kommer fler.

Jag kommer att posta undersökningen när jag är klar med den.

Ska bli väldigt intressant att se hur svarsration är i denna åldersgrupp.

Permalänk
Medlem

JA

Signalspaning både mot det egna folket och utomstående nationers intresse är livsviktigt för att kunna ha en fungerande underrätelsetjänst som kan agera i sveriges intressen. Det har alltid och kommer alltid att finnas.

FRA-lagen behövs egentligen inte då den begränsar egentligen signalspaningen om man bara måste förehålla sig till de reglerna. Signalspaningen måste ju vara mer omfattande om underättelsetjänsten ska fungera effektivt.

Från ett privat perspektivt så är det ju inte mysigt att verkligen inse hur underättelsetjänst utförs och givetvis har jag avsevärt mycket att dölja från både staten och polismakten men det är knappast så att jag är intressant ur ett underättelseperspektiv så på det sättet är jag inte ett dugg kränkt. Det handlar ju faktiskt om hot mot nationen sverige och vårat samhälle. Något sådant hot är jag inte.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Nej

I dess nuvarande form är den personliga integriteten åsidosatt till en grad som inte hör hemma i ett fritt demokratiskt samhälle. Risken för ändamålsglidning är också den överhängande om man ser till hur lagen är formulerad. Signalspaning kan förvisso behövas, även om jag anser att riskbilden för Sverige är väldigt liten. Det hela har istället, känns det som, blivit en politisk cirkus som ursäkt att låta FRA få högre budget.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

Hur spionerar man på folk utan att åsidosätta den personliga integriteten, eller är det allmänt vedertaget att en demokrati inte ska spionera överhuvudtaget på någon alls? Spionage utförst ju INNAN något har skett som en åtgärd för att säkerställa att nationen är medveten om hoten INNAN de händer. Ska sverige inte ha någon underättelseverksamhet överhuvudtaget alltså? Underättelseverksamhet kränker den personliga integriteten. Det är inte brottsförebyggande eller brottsbekämpning.

En annan viktig del av underättelseverksamheten är just att det knappast skrivs i tidningarna om när underättelsetjänsten lyckas med sina åtgärder. De ska verka i det tysta och får aldrig en klapp på axeln när de väl lyckas.

Jag hoppas alla är medvetna om att ALLA länder har underättelseverksamhet och att det är en livsviktig del av internationellt arbete. Hur ska sveriges spioner kunna arbeta om de inte får spionera?

Känns det bättre om man inte ens försöker definera några förhållningsregler överhuvudtaget och låtsas som att spioneri inte händer varken i Sverige eller utomlands?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Det är en skillnad på att bedriva spaning på en utvald delmängd av befolkningen och *hela* befolkningen.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

Var vänlig och håll diskussion utanför denna tråd, jag vill endast se svar på frågan som är ställd.

Permalänk

JA, fast jag har en massa snusk på datorn så får de kolla på det om jag skickar det över internet, och fast jag ringer till en hooker i utlandet så får dom avlyssna mig bäst de vill.

då skulle du gjort en poll.

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem

För det första blir enklare för mig att läsa varför ni säger som ni säger.

För det andra vet jag inte hur jag gör en poll i forumet.

För det tredje så tycker jag att du är lite väl dryg, vill se seriösa svar inget p12 snack.

Tackar för svaren hittls, ser gärna fler svar.

MVH nae0

Permalänk

Jag tror inte du förstod ironin i mitt inlägg, så länge jag inte har något att dölja så får de avlyssna mig bäst de vill, det är ju ändå inte medel Svensson de kommer att avlyssna.

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem

Ok, I see.

Förstår vad du menar, tack för ditt svar.

Permalänk

Nej!
Kränker den personliga integriteten medan underrättelsetjänsten letar efter spöken som inte finns. Jag oroar mig mer över hur lätt det blir att korrumpera Sverige med FRA-lagen än att terrorister skulle utgöra ett hot mot oss.

Permalänk

JA

Jag ogillar den och tycker att den är ideologiskt sett helt fel. Tycker dock att den är nödvänlig och tror att det skulle ske även om inte lagen fanns. Då skulle man ju bara hyra ut tjänsten till ett annat land: "spionera på vårt folk, vi betalar bra".

Jämför det med en gränsvakt som står vid en gräns, det kostar mer att hyra en gränsvakt på andra sidan gränsen att göra jobbet.

Visa signatur

Muf:are

Permalänk
Medlem

NEJ

Jag tvivlar på att systemet kommer att begränsas till att handskas med information som handlar om landets säkerhet Jag tror istället att det tidvis kommer att utökas till att användas som ett sätt att begränsa friheten som fortfarande finns på internet.

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chibariku
Nej

Gillar inte att skivbolagen ska få agera polis det har vi ju poliser till redan. Sen får man tycka vad man vill om fildelning men det hör inte riktigt hit.

Om lagen går igenom tror jag inte fler kommer bli fällda utan skivbolagen kommer bara köra med utpressning för att få folk att betala.

Nej de gör jag inte, av samma skäl som han skriver

Permalänk

Blir så less på detta det är ingen som gnäller på tullen men FRA ja då blir man kränkt hej dit hej hit, det är gosse tullen som ska ner. tycker trådskaparen ska göra ett skolarbete om att vi ska lägga ner tullen istället vet ni hur rädd jag är varje gång jag åker till finland för att tanka den röda dieseln? jag känner mig kränkt varje gång jag tankar skattefritt.

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem

Ställer mig väldigt neutral till lagen då jag hatar båda "Ja" och "Nej" -sidan, men om jag måste välja så är jag för lagen av ren princip mot skrikiga människor som älskar att starta facebook-grupper och demonstrera för en fråga som dom vet ungefär noll om.

OBS! Vill dock inte påstå att Nej-sidan inte har människor med vettiga argument, för det har dom. Det är den stora massan jag stör mig på.

Permalänk

Nej, FRA-lagen är ett hot mot demokratin, friheten och mänsklighetens välbefinnande.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MIFFo_BEast
Blir så less på detta det är ingen som gnäller på tullen men FRA ja då blir man kränkt hej dit hej hit, det är gosse tullen som ska ner. tycker trådskaparen ska göra ett skolarbete om att vi ska lägga ner tullen istället vet ni hur rädd jag är varje gång jag åker till finland för att tanka den röda dieseln? jag känner mig kränkt varje gång jag tankar skattefritt.

Ursäkta mig om jag går lite ifrån ämnet.
Jag är emot tullen. Den ska bort! Vi ska ha fri handel och fri import!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chibariku
Nej

Gillar inte att skivbolagen ska få agera polis det har vi ju poliser till redan. Sen får man tycka vad man vill om fildelning men det hör inte riktigt hit.

Om lagen går igenom tror jag inte fler kommer bli fällda utan skivbolagen kommer bara köra med utpressning för att få folk att betala.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
Nej de gör jag inte, av samma skäl som han skriver

Ni blandar ihop FRA-lagen med IPRED.

Ont. Nej, det gör jag inte. Varför? För att en idiot fattar ju att det kommer att missbrukas.

Btw, håller med ovanstående. Fri handel världen över!

Visa signatur

patrikphoto.se
pojkar spelar fotboll, män åker skateboard.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

hm indirekt ja faktiskt..de har iaf en sak gemensamt, skit är va de är

Jadå båda kommer missbrukas ganska duktigt

Permalänk
Medlem

Nej, att jaga internetspöken på bekostnad av befolkningens integritet utan belägg eller påvisad hotbild ger jag inte mycket för.
Risken för missbruk finns.
Ett steg i den här riktningen leder säkerligen till flera, det är en farlig väg för demokratin.

"The man who trades freedom for security does not deserve nor will he ever receive either." - Benjamin Franklin

Permalänk

JA

Det skulle ju kännas lite märkligt om FRA inte fick bedriva signalspaning även på nätet men mot övriga kända kommunikationsmetoder . Finns givetvis argument emot men den massa som säger NEJ har oftast noll koll och orbajsar ur sig fantasier om diverse dystopier , oftast samma personer kommer att skrika högst OM den nu skulle "hända något".

Visa signatur

[X570 Aorus Elite][5800X3d][32gb ram][RTX3080][500gb 970 Evo plus M.2+ 2Tb 980pro M.2 ][Corsair AX850][Obsidian 800D][LG 27GL83A ][W10]

Permalänk
Avstängd

Sentenced: Du missar att upp till 90% av all underrättelseverksamhet, inklusive signalspaning, handlar om att bedöma helt öppna källor, helt lagligt. Det FRA-lagen gör är att göra något som principiellt ska vara olagligt till laglig verksamhet. Detta är problemet. Vi vet också att ändamålsglidning både är faktisk och potentiell.

Att signalspana på den egna befolkningen måste göras. Det är liksom inte problemet, vilket du totalt missat i de gamla trådarna. Det finns en fördel med att låta detta förbli olagligt. Att tro att underrättelsetjänster aldrig gör något olagligt är att drömma. Men på rent principiell nivå är det galet att utöka lagen i sig. Precis samma andel av underrättelseverksamheten kommer nämligen förbli olaglig eller i juridisk limbo ändå. Potentiellt "kriminell" underrättelseverksamhet har mycket få förutsättningar att ändamålsglida. Nu är det bara en fråga om lagtolkning. Denna lagstiftning ger alltså minskat rättskydd, minskad integritet och med stor sannolikhet minskad effektivitet i signalspaningen.

Vi vet också, svart på vitt, att terrorister, spioner och liknande i allmänhet fångas av helt ordinärt, kompetent, polis- och underrättelsearbete. Det finns heller ingen vetenskaplig grund att vila på när det gäller antagandet att "wholesale surveillance" mer effektivt stoppar hot på detta sätt.

FRA-lagen är dålig. Detta säger jag i egenskap av vän av FRA och underrättelsearbete - inte i egenskap av någon jäkla vänsterstolle.

Att göra sådant som ska vara olagligt lagligt är helt bakvänt. I extrema fall måste underrättelsetjänster helt sonika låta människor "försvinna" (för att hittas i bakluckan på en utbränd Mercedes med tonade rutor tjugo år senare i ett grustag). Skulle man då tvingas göra dylik verksamhet laglig? Detta extremscenario pekar effektivt på vad som är fel med att göra det olagliga lagligt.

Lagstiftning skapar inga skydd utan öppnar bara nya hål och skapar godtycke.
Exemplen kan man givetvis gödsla med, men jag hinner inte nu. Här är ett fåtal exempel dock:
http://www.schneier.com/blog/archives/2008/11/anti-terror_law...
http://scotlandonsunday.scotsman.com/scotland/Town-halls-reso...
http://www.schneier.com/blog/archives/2005/10/uk_terrorism_la...
http://www.schneier.com/blog/archives/2008/07/the_continued_c...

Edit: Lagstiftningen är i sig dessutom helt tandlös men utgör ett intressant förspel. Ty vad ska man signalspana för om man ändå inte kan läsa informationen (bortsett från trafikanalys)? Ett gott 256-bitars blockkrypto som använder annat än pappskallenycklar kan ändå inte läsas. När kommer lagen som i vissa situationer förbjuder krypton? T.ex. krypterade filöverföringsprotokoll, krypterad korrespondens? "FRA-lagen" är i bästa fall totalt meningslös, i värsta fall ett sluttande plan mot mer av det som stora delar av världen redan har gravt för mycket av: statlig intervention i medborgares liv och rörelse. Och, själva trafikanalysen, behöver ingen lag alls. Denna är dessutom utomordentligt viktig för underrättelseanalys, även av "wholesale"-typ. Så vad, kan man fråga säg, är egentligen bevekelsegrunden för en dylik lag?

Nu får man givetvis inte gå och bli en femtekolonnad knäppgök och med konspirationstänkande tro att det finns någon dold, elak, agenda. Någon sådan finns naturligtvis inte. Det som styr är ren och skär dumhet, inkompetens och felaktigt angreppssätt på vad som upplevs som problem. Saken är den att detta är precis lika effektivt för att orsaka skada som en "hemlig agenda". Nästa skopa med bottendumma politiker som gillar förment populistiska "krafttag" kan styra lagen mot än mer godtycke, än mer integritetskränkning med ungefär 0% hit-rate när det gäller att avvärja verkliga hot. För sådana finns. Det är därför vi har en underrättelsetjänst. Det är aldrig en bra deal för någon att byta ut lite frihet mot lite säkerhet. I synnerhet som säkerheten bara är en upplevd sådan och inte verklig.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk

Ja.

FRA-lagen syftar inte till att spionera på svenska folket. Har man inget att dölja förstår jag inte varför man har så värst mycket emot vare sig FRA, fler poliser eller vad det än må vara.

Visa signatur

My ego is my god. Given authority by the enlightenment of science, the enlightenment of the age of freedom. Freedom - the name in which we legalize all. The name in which we tolerate all.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Billy Bob
Ja.

FRA-lagen syftar inte till att spionera på svenska folket. Har man inget att dölja förstår jag inte varför man har så värst mycket emot vare sig FRA, fler poliser eller vad det än må vara.

Detta argument är det sämsta någonsin. Argumentet om rent mjöl i påsen är fundamentalt felaktigt och sedan länge sågat bortom igenkännlighet. Vad menas egentligen med argumentet ö.h.t.? Varför i helskotta skulle vi acceptera integritetskränkning även om det vore så att vi inte hade ett smack att dölja?

Detta så kallade argument är mer en ryggmärgsreflex än resultatet av kognitiv förmåga.

Edit. Ät:
http://www.scribd.com/doc/187225/Ive-Got-Nothing-To-Hide-And-...

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk

Nej. FRP blev uppdraget till andra höjder än vad det är. Men så länge de inte går igenom alla ens mail/surfvanor så är det väl okey? det skyddar ju bara det svenska folket och sen ska vi ju inte glömma att det finns liknande saker i andra länder tex storbritanien.
Råkar man skriva något om finns med i deras sök register så kan man väl förstå att de tar en extra titt. Sen då det inte bara är svensk trafiksom avlyssnas så är det ju rätt liten sanorlikhet att det man skrev just ska läsas av FRA eller av någon annan som inlägget inte var riktat till.

Visa signatur

I am Extrazz.