betala tv-avgiften?

Permalänk
Medlem

betala tv-avgiften?

Hej, det är så att man har det inte så bra ställt ekonomiskt när man sa upp sig för att fortsätta plugga ifen, så jag tänkte säga upp min tv licens, hitta på nåt typ, men jag undrar en sak kan dom se ändå ifall jag använder min tv eller inte och kan dom bara komma in utan min tillåtelse i mitt hem för att se ifall jag har eller inte, eller krävs det min tillåtelse. mvh Aki04

Permalänk
Medlem
Visa signatur

3700+ San Diego@2.7 | BFG 8800 512MB GTS OC| Corsair 2x1024 | Asus A8N-Sli SE | P180 | Antec Neo HE 500W

Permalänk
Avstängd

Ja dom ju kika in gennom fönstrena

Nej dom har ingen som helst tillåtelse att komma in i folks hem även om dom gärna påstår det, däremot kan dom hota med att komma tillbaka med en polis (och då måste du släppa in polisen) men känns inte så troligt att polisen har resuser till det...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aki04
Hej, det är så att man har det inte så bra ställt ekonomiskt när man sa upp sig för att fortsätta plugga ifen, så jag tänkte säga upp min tv licens, hitta på nåt typ, men jag undrar en sak kan dom se ändå ifall jag använder min tv eller inte och kan dom bara komma in utan min tillåtelse i mitt hem för att se ifall jag har eller inte, eller krävs det min tillåtelse. mvh Aki04

dom kan inte komma in i din lägenhet då du inte här hemma o dom kan inte bara gå in i din lägenhet utan din tilåtelse.

Visa signatur

Jag kommer inte att vara trevlig mot er som försöker vara stavnings poliser. Det är inte eran sak att komma o kommendera hur jag ska skriva min svenska.

Permalänk
Medlem

Det är ju inte mycket mer än att du säger till dem att du inte längre har en tv. Det är väl bara att säga att du slängde den eftersom den gick sönder eller att du gav bort den till en flyktigt bekant eftersom du ändå aldrig tittade på den (och du vet inte var personen bor eller något)

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trollhattan
Ja dom ju kika in gennom fönstrena

Nej dom har ingen som helst tillåtelse att komma in i folks hem även om dom gärna påstår det, däremot kan dom hota med att komma tillbaka med en polis (och då måste du släppa in polisen) men känns inte så troligt att polisen har resuser till det...

vad menar du komma in med polisen, som om jag va nån jävla kriminell eller? borde inte polsien spendera sina resursen iue i samhället istället för att hålla på leka tillsammans med radiotjänsetn? och dessutom bor jag på 5:e våningen så vill dom kika in får dom gärna göra det, fast dom får akta sig det är halkigt så här års

ps: räcker inte alla dom sakttepengar dom redan snor från oss att betala allt i det här jävla samhället, men ändå betalar vi för allt, inklusive sjukvården som borde fan vara gratis. fuck skatt asså

Permalänk
Medlem

Om du inte ser på TV så skit och betala för det tycker jag. Du behöver inte släppa in nån heller och du kan säga att du inte äger nån TV.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trollhattan
(och då måste du släppa in polisen)

Polisen får inte klampa in i folks bostäder hur som helst bara för att några pajsare vill det, radiotjänst har inte större befogenheter än vad dina grannar har.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
Polisen får inte klampa in i folks bostäder hur som helst bara för att några pajsare vill det, radiotjänst har inte större befogenheter än vad dina grannar har.

PS: där har du stor slöseri med statens pengar, dvs polisen har aldrig hjälpt mig med nåt så dom ska fan inte in hemma hos mig dom svinen. haft inbrott i 2 av mina bilar på 2 dagar( båsa skrot men ändå mina) och det va 3 år sen, inget har hänt. förra året brändes min bild inget har hänt. varför finns dom äns, går runt med vapen dom inte ens kan använda om deras liv stod på spel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aki04
PS: där har du stor slöseri med statens pengar, dvs polisen har aldrig hjälpt mig med nåt så dom ska fan inte in hemma hos mig dom svinen. haft inbrott i 2 av mina bilar på 2 dagar( båsa skrot men ändå mina) och det va 3 år sen, inget har hänt. förra året brändes min bild inget har hänt. varför finns dom äns, går runt med vapen dom inte ens kan använda om deras liv stod på spel

Jag kan försäkra dig att de kan använda tjänstevapnet om det gäller.

När det gäller TV-avgiften så hoppas jag att det någon gång kommer
att bakas in i skatten. Det blir mer rättvist då ytterst få aldrig tittar
på SVT, och sen kommer det bli billigare då det fördelas på alla.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
När det gäller TV-avgiften så hoppas jag att det någon gång kommer
att bakas in i skatten. Det blir mer rättvist då ytterst få aldrig tittar
på SVT, och sen kommer det bli billigare då det fördelas på alla.

Jag tittar aldrig på SVT. Gör om det till betalkanal[er] så kan de som vill titta betala, varför i h-e ska jag vara med att betala för ruttna Svenska program när jag aldrig ser dem? Hela licens-systemet är föråldrat och behöver ses över frågar du mig.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk

avskaffa tv-licensen och sälj svt och sr omedelbart! public service-program görs redan idag bättre av andra aktörer.

Visa signatur

Core i7 920, Asus Rampage II Extreme, 3x2GB Corsair Dominator DDR3, Sapphire Radeon HD4870x2, Corsair HX1000W, WD VelociRaptor 300GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aki04
ps: räcker inte alla dom sakttepengar dom redan snor från oss att betala allt i det här jävla samhället, men ändå betalar vi för allt, inklusive sjukvården som borde fan vara gratis. fuck skatt asså

hehe, anledningen till att man betalar tv avgiften är för att Svenskt Televisonen inte ska kunna påverkas utav staten =D men jag håller med, vi betalar liksom 50% av våran totala inkomst i någon form av skatt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
Jag tittar aldrig på SVT. Gör om det till betalkanal[er] så kan de som vill titta betala, varför i h-e ska jag vara med att betala för ruttna Svenska program när jag aldrig ser dem? Hela licens-systemet är föråldrat och behöver ses över frågar du mig.

Jo, det är många som säger det.
Ändå har de sett Svensson, Svensson, Plus, whatever.

Frågan är om vi skall ha public service eller inte.
Reklamfinansierade kanaler suger dase, de gör inte
annat än bryter för reklam. 7 minuter in i filmen kommer första
avbrottet.

Nu är det inte så att Sverige är de enda som har sånt här
"föråldrat" system, utan det är en hel del länder som har liknande.

http://sv.wikipedia.org/wiki/TV-licens

Därmed inte sagt att det är "rätt" utan mer om vi skall ha
PS är det mer rättvist att skattefinansiera den.

@Snowy86
Glid nu inte in på skattetrycket, då kommer vi glida in i djupa
diskussioner. Exempelvis kan vi köra den amerikanska modellen
där vi skippar skattefinansierad sjukvård och skola så var och en
betalar för sig. Då blir skatten lägre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Jag kan försäkra dig att de kan använda tjänstevapnet om det gäller.

När det gäller TV-avgiften så hoppas jag att det någon gång kommer
att bakas in i skatten. Det blir mer rättvist då ytterst få aldrig tittar
på SVT, och sen kommer det bli billigare då det fördelas på alla.

en idiot till polare, som är just en gris, eller menar en snut, säger att i hans avdelning så vad det 67 procent av alla poliser som inte fick fullt godkänt på skjutbanan. så ska man vara kriminell någonstans i världen så e det sverige bara springa ifrån dom

Permalänk
Avstängd

Införskaffade mig nyligen en TV från Swedx, eller, en LCDskärm, 40", har ingen TVtuner eller tvmottagre, var mycket underhållande att driva med farbror-pejlare när han klart och tydligt såg "tv"n.

Iallafall, nej, dom har inga extra rättigheter överhuvud taget, du kan smälla igen dörren såfort dom säger att dom är från radiotjänst.
Har du gjort dig av med din TV och ska säga upp din licens, ringer du in och säger "Jag har ingen TV längre" undrar dom varför så säger man "Det har ni inte med att göra".

Så enkelt är det

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Jo, det är många som säger det.
Ändå har de sett Svensson, Svensson, Plus, whatever.

Frågan är om vi skall ha public service eller inte.
Reklamfinansierade kanaler suger dase, de gör inte
annat än bryter för reklam. 7 minuter in i filmen kommer första
avbrottet.

Nu är det inte så att Sverige är de enda som har sånt här
"föråldrat" system, utan det är en hel del länder som har liknande.

http://sv.wikipedia.org/wiki/TV-licens

Därmed inte sagt att det är "rätt" utan mer om vi skall ha
PS är det mer rättvist att skattefinansiera den.

Det är jag fullt medveten om, i mitt fall så stämmer det dock - sedan jag [av någon idiotisk anledning] flyttade tillbaka till Sverige (tre år sedan) har jag inte sett ett enda SVT program (eller för den delen något program på svensk TV) eftersom jag inte har någon antenn i kåken.

Däremot har jag ett DirecTV abbonement som spelar in det jag evnt är interesserad av som jag sedan kan se när jag vill - går inte många Svenska program där precis.

Visst finns det många länder som har samma gamla system som de har i Sverige (och mestadelen av Europa) men jag är mycket mer för betal-TV eller "contribution based" kanaler än att vi ska tvingas betala för det genom skatt eller "licenser".

Se bara på PBS, visst får de till viss del pengar från den Amerikanska staten (ungefär 15%) men mestadelen kommer från andra sponsorer och "pledge drives" (där jag själv, gladligen, har givit pengar).

Hade SVT haft bra program vore jag nog inte så emot licensen, men sist jag kollade var det endast en massa skräp (det börjar bli endel år sedan, men ändå). Ta Plus till exempel, jämfört med BBC's Watchdog är Plus ett skämt.

De program SVT producerar som faller inom "ramen" för "public" broadcasts - altså inte Sitcoms eller drama series, men rena faktuella program är oftast one-man-bands där man verkligen ser att budgetten har hållits under full kontrol.

Tyvärr är jag likförbannat tvungen att betala en licensavgift eftersom jag tekniskt sett äger en TV mottagare - licensreglerna säger att det inte spelar någon roll om den faktiskt kan ta emot signaler/program.

Well, that's my $0.01

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Avstängd

Hehe, det är roligt när dom hotar med polisen

Jag erbjöd "pejlaren" att låna min telefon så han kunde ringa snuten... vart tyst en stund men börja tjafsa ändå.. bye bye.

Tanten öppna en gång och "pejlarn" fråga om TV, "Vänta så ska jag stänga av TV".. tillbaka till dörren, "Vad var det du frågade om", "Har du TV?" "Nej" och slog igen dörren.. Jag satt vid datorn och hörde allt, tog en stund för mig att fatta vad som hände och började skratta

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Ringde en och frågade mig om jag hade TV efter att jag flyttade in i min lägenhet. Hon frågade om jag hade TV men jag sa att jag inte har någon för tillfället.

-För tillfället? frågade hon då.
-Ja jag kanske köper nån någon gång men jag har ingen nu.
-Du har inget anat med mottagare som en video eler liknande frågade hon då.
-Nepp inget sånt.

Skulle jag haft en gammal trasig video så skulle jag ha varit skyldig att betala licensen ändå^^

Kul o ha en gammal skrotig bildrörstv som fungerar och sen betala en TVavgift fr långt mycket mer än vad TV'n är värd.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Borde inte kravet vara en DVB-T mottagare? en gammal video eller tv kan ju inte ta emot de digitala signalerna?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zoloth
Borde inte kravet vara en DVB-T mottagare? en gammal video eller tv kan ju inte ta emot de digitala signalerna?

Det borde ju stämma kan man tycka. Förmodligen inte
Men det är något som borde kollas upp och kanske ifrågasättas...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Det här med tv-licensen kan man ha delade åsikter om.

Men det här med att man har snackat om ( eller om det redan att klubbat och bestämt ) att man även ska betala tv-licens om man kan få in SVT i mobilen. Det är ju rena skämtet.

Lika som det här att man ska bli tvungen att betala tv-licens om man kan ta imot, eller se SVT med tv-kort i datorn.

Dags att skrota tv-licensen.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd låst*

Detta har inte med konsumeträtt att göra och är ej heller dator-relaterat.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||