Min arbetsgivare vill att jag jobbar på nyårsafton! Hjälp!

Permalänk
Medlem

Min arbetsgivare vill att jag jobbar på nyårsafton! Hjälp!

Skulle behöva lite hjälp av expertena här på swec!
Det är så att min arbetsgivare vill att jag och många fler på jobbet att vi ska arbeta på nyårsafton.
Citat från personalchefen

Citat:

Jag får frågor ang. nyårsafton. Nyårsafton 31/12 är en vanlig arbetsdag. I personalavtalet 2008 är ledighet fördelat på andra dagar under året.

Det går naturligt vis bra att vara ledig på nyårsafton genom att ta ut flex, komp eller semesterdag.

Är inte så insatt i fackliga lagar och regler osv men inte fan är nyårsafton en vanlig arbetsdag??? Det är inte så att vårat fack har förhandlat bort nyårsafton på något sätt. Sen går väl kollektivavtalet före ett personalavtal. Är med i Unionen om nu det kan vara till någon hjälp. Eller finns det någon lag som säger att vissa dagar ska vara arbetsfria?
Lite input skulle vara tacksamt!

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Hedersmedlem

Nej nyårsafton har aldrig varit en röd dag, nyårsdagen är det dock. Varför ringer du inte bara facket och frågar?

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Förstår inte vad det är som du behöver hjälp med, kan du inte lyfta kalendern själv och kolla? Alternativt, som jonasy föreslår, ringa till facket.

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Permalänk
Medlem

Har gjort det nu. Blev liv i luckan kan man säga.
Aja julafton är inte heller en röd dag om man ska se det så.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

Tyvär är det som sagt ingen röd dag. Så om du vill vara ledig har du nog inte så mycket att göra utom ta komp/semester.

Får man fråga vad du jobbar med?

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.

Permalänk
Medlem

Jobbar du natt? Annars så är det väll inget problem.

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem

Sitter på kontor, inget jour/vård/handelsrelaterat.
Saken är den att vi har alltid vart lediga förut. Men jag kanske bara är bortskämd av att jag fått vara ledig på nyårsafton förut.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk

Låter som ett väldigt smidigt sätt för företaget att få sura anställda. Det vanliga är väl att man är ledig midsommar-, jul- och nyårsafton trots att det inte är röda dagar.

Permalänk
Glömsk

Vad kom ni överrens om vid anställning? 31 december är ju trots allt en vanlig onsdag, och inte heller någon helgdag.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Och hur länge jobbarni på nyårsafton? Jag menar jobbar ni till klockan 16-17 som på nåt vanligt jobb så är det väl inte hela världen?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk

Det behövs ju fortfarande människor som jobbar på nyårsafton, vill ingen det så måste man såklart "tvinga" folk (på ett eller annat sätt).

Du får ju tänka på att du (antagligen, sålänge ni inte har väldigt dåliga villkor) får betydligt högre lön. Om du _verkligen_ vill vara ledig på nyårsafton så får du väl försöka byta med någon annan (dvs. muta någon annan att göra det).

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Det där kan variera ganska mycket mellan olika företag har jag märkt. Vissa företag gör så att de jobbar drygt 40 timmar i veckan, där allt över 40 timmar är undantaget för just dessa "halvröda" dagar. I andra företag så får man jobba in eller ta semesterdag etc för att vara ledig på t.ex. nyårsafton.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk

I MBL, som nu reglerar detta så är det arbetsgivaren som bestämmer. Visst kan du gå till facket, men det är fortfarande arbetsgivaren som bestämmer. Så länge han inte gör någon radikalt ändrar dina arbetsförhållande.
Har de inte riktigt i huvudet hur de formuleras i förarbetena.
Prata är alltid vettigt, chefer är också människor även fast vissa inte tror de. erbjud dig att jobba en lördag eller liknande ist.
//b

Visa signatur

Nu vill jag understryka att alla homosexuella är inte pedofiler, och alla homosexuella är inte perversa - Pastor Åke Gren

Permalänk
Medlem

Som björntass säger så är det nog vägen att gå i ditt fall. Är företaget inte beroende av att man arbetar på just nyårsafton så bör de ju kunna vara flexibla nog att låta dig arbeta in den tiden som du annars hade arbetat den dagen. Men det beror ju samtidigt lite på företagets verksamhet, men generellt skulle jag väll tro att de flesta tjänster och/eller verksamheter kör på lägre kapacitet än vanligt under dessa dagar.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk

I dagläget skulle jag gladeligen jobbat 'halvröda dagar' skulle gärna jobbat helger o natt. utan problem. tycker det är skönare att jobba när det passar en själv. ibland är det ju till och med lugnare och man träffar inte så drygt folk..
det är väl inget att hänga läpp över+ tänk polis/brandkår/sjukhus/El/värme anläggnignar som måste jobbar alla åretsdagar oavsett väder/traditioner.

Just nu skulle jag gjort en heldel för att få ett jobb jag skulle trivas med

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

maniac bara så du vet kommer jag att vara ledig då och vara jättefull till 99% men jag ska ägna dig en tanke

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MIFFo_BEast
maniac bara så du vet kommer jag att vara ledig då och vara jättefull till 99% men jag ska ägna dig en tanke

Även om han jobbar 08-16? För det har väl inte framkommit att han jobbar natt?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Precis, ända anledningen till att inte jobba på denna dagen är ju ifall man ska åka bort.

Då är det bara att söka ledigt eller byta med någon kollega. På mitt förra jobb var det öppet 365 dagar om året. Bara att gilla läget ifall man blev schemalagd på julafton / juldagen / nyårsafton osv.

Gå och sök ledigt eller jobba dina timmar och gå sen hem till en färdiglagad middag och festsugna kompisar!

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Väldans vilken fart det blev här då
Jag jobbar som sagt på kontor, dvs kontorstid. Inget shemalagt eller så. Är dessutom uthyrd till ett större bolag som är helt lediga den dagen.
Nå, jag egentligen inget problem med att jobba nyårsafton men då ska det vara betalt därefter också. Inte som vilken vardag som hällst. Detta är det något min AG hittat på just i år. Nåja det verkar vara väldigt olika hur det är på olika företag. Är det fler som jobbar nyårsafton tro?
Jag är int bitter

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maniac
Väldans vilken fart det blev här då
Jag jobbar som sagt på kontor, dvs kontorstid. Inget shemalagt eller så. Är dessutom uthyrd till ett större bolag som är helt lediga den dagen.
Nå, jag egentligen inget problem med att jobba nyårsafton men då ska det vara betalt därefter också. Inte som vilken vardag som hällst. Detta är det något min AG hittat på just i år. Nåja det verkar vara väldigt olika hur det är på olika företag. Är det fler som jobbar nyårsafton tro?
Jag är int bitter

De vill jag skall jobba då, dock skall jag förmodligen åka bort så jag kan inte. Dock är jag mer extraanställd utöver studier.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Avstängd

Jag har jobbat de senaste fyra nyårsaftnar, ska vara ledig i år. Det är en vanlig dag så förvänta dig inget extra. Ta ledigt om du vill vara ledig. Det är därför du har röda dagar och semester.

Permalänk

Nyår och midsomamr är ju bara ytterligare en anledning för folket att supa ^^

Eller mja man träffar väl lite folk men iaf (för de som ahr vänner )

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Även om han jobbar 08-16? För det har väl inte framkommit att han jobbar natt?

Du är en sån glädjedödare
Alla vet ju att skadeglädjen är den enda sanna glädjen

Om jag ska vara helt seriös så är det ju inte så himla farligt att jobba den dagen, kan ju vara om man har middag eller så hemma, eller spela xbox med polarna

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem

Vi har alltid öppet på nyårsafton, det är den dag på året som folk köper absolut mest cement, virke och lecablock. Brukar vara ungefär 3 personer inne på hela dagen = menlöst. Men förklara det för dom som bestämmer.

Fast i år är jag ledig, om inte nån vill byta.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av killawife
Vi har alltid öppet på nyårsafton, det är den dag på året som folk köper absolut mest cement, virke och lecablock. Brukar vara ungefär 3 personer inne på hela dagen = menlöst. Men förklara det för dom som bestämmer.

Fast i år är jag ledig, om inte nån vill byta.

Men det är ju sånna dagar man annordnar skattjakt på företaget. gäller att så fort som möjligt att hitta så mycket borttappade saker under minsta möjliga tid. Den som fått tag i mest/värdefullast vinner och det delas sedan ut som gåvor till medarbetarna

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Välkommen till verkligheten!
Vissa får jobba andra får vara lediga.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

Jag har jobbat de 2 senaste nyårsDAGARNA! Och här klagar du på nyårsafton

Sånt är livet, vissa har arbeten där man måste jobba alla dagar oavsett om det är jesus födelsedag, dödsdag eller inte.

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Nyår och midsomamr är ju bara ytterligare en anledning för folket att supa ^^

Eller mja man träffar väl lite folk men iaf (för de som ahr vänner )

jag finns iaf alltid här;) alldeles för mkt faktiskt:P

Jag är ledig hela jullovet, men är ju telefonförsäljare som tur e för er;)

Visa signatur

Burk Nr.1 : Asus P8Z68 V-Pro | i7 2600k @ 4,4 | EVGA GTX780 Classified | Corsair Vengeance 8GB DDR3 1600Mhz | Corsair Obsidian 650D | Corsair TX650M | Corsair H100

Burk Nr.2 : MSI P35 Neo2 | Core 2 Duo E6850 @ 3,2Ghz | Powercolor Radeon HD5850 1GB | Corsiar Twin2X 6400 2x2GB | Corsair 550W

Permalänk

Jag jobbar också nyår, men som sagt, natten är ju ledig och det är ju då man vill vara ledig..

Visa signatur

Gigabyte EX38 DS4 :: Intel Core 2 Duo E8400 3GHz :: Reaper PC8500 2x2GB :: Gigabyte Crossfire ATI Radeon HD4850 :: 1,35TB HDD :: Soundblaster Audigy 2 ZS

Permalänk

Men om det nu inte är röd dag på nyår, då är det alltså ingen OB heller?
Det skulle inte förvåna mig, men tycker ändå att nyår kan räknas in som OB då det inte direkt är attraktivt att jobba den dagen