Reklamera, hur går det till?

Permalänk
Avstängd

Reklamera, hur går det till?

Grejen är den att mitt headset (HS-900) troligtvis har gått sönder. Man hör bara från ena luren/ingen. Det har ej gått 6 månader sedan jag köpte de så det är väll affären som måste bevisa att det är mitt fel?
Jag har vårdat de väldigt bra, ser helt nya ut. Inte tappat eller något sådant. Hur ska jag nu göra? Ska jag bara gå till affären i fråga(teknikmagasinet) och säga att de är sönder och inte funkar som de ska? Vad kommer de säga? Hur gör jag?

Förlåt detta kanske låter väldigt konstigt men jag har aldrig aldrig haft problem med en vara förut :o.

Visa signatur

Halleluja

Permalänk

Börja med att vända dig till där du köpte den och säga som det är.
Enkelt va?

Visa signatur

- Who are you? -

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kosh of Vorlon
Börja med att vända dig till där du köpte den och säga som det är.
Enkelt va?

Nja egentligen inte.
Blev så med min kompis headset också. De påstod att det var hans fel och när de väll tog in de på lagning så efter ett tag så sade de att det var hans fel och att han var tvungen att betala. Hur mot argumenterar man det liksom?

Har sköt mina lurar som de vore ett spädbarn.

Visa signatur

Halleluja

Permalänk

Ett förslag är att påpeka att lurarna omfattas av garanti och att det alltså är affären som har bevisbördan för att det är du som orsakat felet. Kan de då inte ge något svar/bevis på hur du skulle orsakat felet så är de skyldiga att fixa det åt dig utan ersättning. Sen kan de alltid hjälpa att slänga sig med rätt paragrafer i Konsumentköplagen om de trilskas.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarkoV
Grejen är den att mitt headset (HS-900) troligtvis har gått sönder. Man hör bara från ena luren/ingen. Det har ej gått 6 månader sedan jag köpte de så det är väll affären som måste bevisa att det är mitt fel?
Jag har vårdat de väldigt bra, ser helt nya ut. Inte tappat eller något sådant. Hur ska jag nu göra? Ska jag bara gå till affären i fråga(teknikmagasinet) och säga att de är sönder och inte funkar som de ska? Vad kommer de säga? Hur gör jag?

Förlåt detta kanske låter väldigt konstigt men jag har aldrig aldrig haft problem med en vara förut :o.

Du går in till teknikgamasinet o säger:
-Hej, jag skulle vilja reklamera detta headset, <infoga felet (Man hör bara från ena luren/ingen)>, <visar upp kvitto>

Du går helt enkelt in o säger som det är, svårare än så är det inte. Precis som Kosh of Vorlon sa.

Maiawraith syftar antagligen på:

§20 i konsumentköplagen:

"20 a § Ett fel som visar sig inom sex månader efter det att
varan avlämnades skall anses ha funnits vid avlämnandet, om
inte annat visas eller detta är oförenligt med varans eller
felets art."

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maiawraith
Ett förslag är att påpeka att lurarna omfattas av garanti och att det alltså är affären som har bevisbördan för att det är du som orsakat felet.

Garanti är inte samma sak som reklamation.
Garanti är frivlligt åtagande från butik/tillverkare och villkoren utformas enligt deras tycke.
Reklamationsrätt finns däremot inskriven i konsumentköplagen.

Mycket viktigt att hålla isär, då dessa ofta förväxlas på forumet och bland allmänheten.
Vilket i slutändan skapar kaos.

Permalänk
Avstängd

Tack airwolf.
Vad är det som händer?
Tar de in den och skickar till reparation? Om de nu kommer fram till att det är mitt fel kommer de reparera och sedan så får jag betala eller frågor de först om jag ska göra det. Sedan får jag väll också betala frakten?

Finns det en chans att de direkt i butiken byter ut det?

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

tja mina koss lurar har de bytt mot nya ett x antal gånger bara jag förklarat vad som hänt och visat kvitto.. fan va ja älskar webhallen

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Airwolf
Du går in till teknikgamasinet o säger:
-Hej, jag skulle vilja reklamera detta headset, <infoga felet (Man hör bara från ena luren/ingen)>, <visar upp kvitto>

Du går helt enkelt in o säger som det är, svårare än så är det inte. Precis som Kosh of Vorlon sa.

Tänkte just skriva det med, jag hade problem med ett par hörlurar eller om det var en mus.. kommer inte ihåg riktigt.
Men jag klev in till Teknikmagasinet och sa i princip samma sak, bytte ut utan problem.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Tänkte just skriva det med, jag hade problem med ett par hörlurar eller om det var en mus.. kommer inte ihåg riktigt.
Men jag klev in till Teknikmagasinet och sa i princip samma sak, bytte ut utan problem.

'

Men frågan är, hur gammalt var det då?
Mitt är ju ca 5.5månader gammalt. Vad tror ni de kommer att göra? Tänk så de hänvisar mig till creative?

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Medlem

De lämnar 1år garanti på lurarna så det är bara att gå dit med dem.
Ta med dig brorsan om du är så orolig som det verkar.