Permalänk
Medlem

Dolt IP-nr - IPRED-fiasko?

Tja!

Tänkte bara kolla med er som "kan" detta o se om jag uppfattat det hela rätt angående IPRED-lagen. För om jag förstått det hela rätt bygger IPRED-lagen på att en dators IP-nr i princip jämnställs med en persons personnummer. O det skulle vara IP-numret som leder till åtal av privata polisjägare. Med enkel logik drar man då slutsatsen att man döljer IP-nr eller alternativt skaffar dynamiskt IP-nr som ändras o så är IPRED-lagen ytterligare ett tandlöst fiasko utformat av några gamla senila stackare som lever kvar på 60-talet utan någon som helst koll på dagens teknik.

Problemet som jag ser det är ju att såhär enkelt kan det inte vara. Jag måste väl ha missat något? Inte kan väl våra lagmän/kvinnor vara såhär långt efter teknikmässigt sett? Minsta dataintresserade tioåring vet ju hur man kan komma förbi detta med IP-nr för tusan. Hoppas någon här kan förklara hur det ligger till.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunt3r
Tja!

Tänkte bara kolla med er som "kan" detta o se om jag uppfattat det hela rätt angående IPRED-lagen. För om jag förstått det hela rätt bygger IPRED-lagen på att en dators IP-nr i princip jämnställs med en persons personnummer. O det skulle vara IP-numret som leder till åtal av privata polisjägare. Med enkel logik drar man då slutsatsen att man döljer IP-nr eller alternativt skaffar dynamiskt IP-nr som ändras o så är IPRED-lagen ytterligare ett tandlöst fiasko utformat av några gamla senila stackare som lever kvar på 60-talet utan någon som helst koll på dagens teknik.

Problemet som jag ser det är ju att såhär enkelt kan det inte vara. Jag måste väl ha missat något? Inte kan väl våra lagmän/kvinnor vara såhär långt efter teknikmässigt sett? Minsta dataintresserade tioåring vet ju hur man kan komma förbi detta med IP-nr för tusan. Hoppas någon här kan förklara hur det ligger till.

Dynamisk ip spelar ingen roll, internetleverantörerna vet exakt vem som hade en viss ip-adress vid ett visstidpunkt.

Att dölja sin ip låter lätt,men är i praktiken omöjligt eftersom då skulle inte internet trafiken kunna derigeras till din datorn. Man kan försvåra ip spårning på flera olika sett, men så vitt jag vet aldrig vara helt anonym.

Innan du nu ställer frågan "hur gör man då" läs på om tcp/ip för det finns inget lätt svar.

Permalänk

Det är väldigt enkelt att gömma sig, finns massor av företag som erbjuder sånna tjänster och högvis med proxys man kan använda.

Permalänk

Men de måste väl fortfarande bevisa att du har materialet? Så kryptering som döljer detta kan väl användas som skydd?

Visa signatur

Skaparna av Crysis är tre turkiska bröder.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silverwulf
Men de måste väl fortfarande bevisa att du har materialet?

Nej, med IPRED behöver de inte bevisa någonting. Eller snarare, du får ett brev hemskickat (eller någon får det, kan ju vara helt fel person som vi sett i t.ex. USA) där det står ett belopp du har x dagar på dig att betala, eller gå till domstol. Då det dessutom antagligen kommer att stå att beloppet troligen kommer höjas i domstol + att du får betala rättegångskostnaderna kommer de flesta att välja att betala.

Frågan är om det går att slippa ta det till civilrättslig domstol. Någon med juridisk kompetens som vet om det går att bestrida ett sådan faktura utan att det hamnar i cilvilrättsligt mål? (antar att beloppen kommer vara > än ett halvt basbelopp = förlorande part betalar rättegångskostnadnera).

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silverwulf
Men de måste väl fortfarande bevisa att du har materialet? Så kryptering som döljer detta kan väl användas som skydd?

För dem räcker det väl med en skärmdump

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Hedersmedlem

Som sagt lär ingen bevisning öht presenteras i de flesta fall. Undrar om skivbolagen kommer få samma fördelar som p-bolagen i dessa mål, dvs, att deras ord väger tyngst trots att de är en part i målet? Hejja rättsäkerheten!

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk

Tycker bara dessa häxjakter är meningslösa.. finns väl värre problem att fixa i landet? tex jobb åt alla. mat. hindra pedofiler. skjuta bankrånare och ge mat till 3devärden (vi borde ge de ett fiskespö istället så de lär sig skaffa egen mat)

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Är det inte bättre att helt enkelt sluta begå brott om du är rädd för att bli tagen?
Är man med i leken får man leken tåla.

Föresten, sen när fick man använda sweclockers forum till att diskutera hur man smiter undan från brott?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mistar intarnet
Är det inte bättre att helt enkelt sluta begå brott om du är rädd för att bli tagen?
Är man med i leken får man leken tåla.

Föresten, sen när fick man använda sweclockers forum till att diskutera hur man smiter undan från brott?

Allra enklast är ju att avkriminalisera det. När över en fjärdedel av befolkningen pysslar med något är det ju ganska uppenbart att lagen ska förändras.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Allra enklast är ju att avkriminalisera det. När över en fjärdedel av befolkningen pysslar med något är det ju ganska uppenbart att lagen ska förändras.

Det är inte ok att begå brott bara för andra gör det.

Permalänk
Hedersmedlem

Tyvärr så har det ju visat sig att det inte räcker med att _inte_ begå brott för att få brev hem. Dessutom är det ju rättsvidrigt per definition då man straffar innehavaren av abbonemanget och inte den som faktiskt begår brottet (jämför hastighetsöverträdelser med fartkamerorna, där måste det bevisas vem föraren är!).

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Tyvärr så har det ju visat sig att det inte räcker med att _inte_ begå brott för att få brev hem.

Om folk redan fått brev så måste någon skoja med dom, då lagen inte trätt i kraft än.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mistar intarnet
Om folk redan fått brev så måste någon skoja med dom, då lagen inte trätt i kraft än.

Nu menade jag självklart erfarenheter från andra länder eftersom lagen inte ens är genomklubbad i riskdagen här.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mistar intarnet
Det är inte ok att begå brott bara för andra gör det.

Lagen är till för att skapa det samhälle VI vill ha, om lagen inte stämmer överens ska man givetvis bryta mot den. Hur hade det sett ut om folket bara accepterade alla knasigheter politiker och lobbyorganistationer får för sig. Homosexualitet och abort är ju bra exempel på sånt man försökte lagstifta bort men som nu är lagligt.

Permalänk

IPRED handlar väl bara om att dom ska få tillgång till sambandet mellan ett observerat ip-nummer och vilket hushåll som använder det? Dom har fortfarande ingen person dom kan bevisa har gjort det. Vad jag har förstått så har det enda fallet i sverige som gått till domstol lagts ner pga att dom bara hade en ip-adress och inte kunde bevisa att det var personen i fråga som låg bakom.

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mistar intarnet
Om folk redan fått brev så måste någon skoja med dom, då lagen inte trätt i kraft än.

Sverige är inte det enda landet i hela världen. Andra länder har redan liknande lagar.

Sedan är det också en fråga om proportioner. Tiotusentals kronor i skadestånd för några låtar är fullkomligt orimligt.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lefanz
Dynamisk ip spelar ingen roll, internetleverantörerna vet ungefär vem som hade en viss ip-adress vid ett visstidpunkt.

Rättade lite direkt i citatet. Det är nämligen en vanlig invändning från ISPer när sådana här rättsvidriga lagar kommer på tal, att man inte alltid med 100% säkerhet kan säga vilket hushåll som haft ett visst ip vid ett visst tillfälle. Att avgöra vilken person i hushållet är naturligtvis helt omöjligt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mistar intarnet
Är det inte bättre att helt enkelt sluta begå brott om du är rädd för att bli tagen?

Nej för det räcker inte, du kan fortfarande bli anklagad, trakasserad och dömd om du inte kan bevisa att du är oskyldig (hur fan gör man det?). Allt som behövs är rättighetsinnehavarens åsikt om att du är skyldig dem pengar, det är därför den här typen av lagar är så trasiga.

http://yro.slashdot.org/article.pl?sid=06/02/03/0313250
http://yro.slashdot.org/article.pl?sid=06/07/21/1259234

http://en.wikipedia.org/wiki/Presumption_of_innocence

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
Rättade lite direkt i citatet. Det är nämligen en vanlig invändning från ISPer när sådana här rättsvidriga lagar kommer på tal, att man inte alltid med 100% säkerhet kan säga vilken person som haft ett visst ip vid ett visst tillfälle.Nej för det räcker inte, du kan fortfarande bli anklagad och dömd om du inte kan bevisa att du är oskyldig (hur fan gör man det?). Allt som behövs är rättighetsinnehavarens åsikt om att du är skyldig dem pengar, det är därför den här typen av lagar är så trasiga.

http://yro.slashdot.org/article.pl?sid=06/02/03/0313250
http://yro.slashdot.org/article.pl?sid=06/07/21/1259234

http://en.wikipedia.org/wiki/Presumption_of_innocence

Så de kan kräva mig på pengar (t.ex) även fast de inte har riktiga bevis,
alltså att de har satt sig vid min dator och sett att jag har olagligt nerladdat material ??

Permalänk

Hur vågar en stat ens ta upp en sådann ide!?

Visa signatur

Skaparna av Crysis är tre turkiska bröder.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
Så de kan kräva mig på pengar (t.ex) även fast de inte har riktiga bevis,
alltså att de har satt sig vid min dator och sett att jag har olagligt nerladdat material ??

Ja, och betalar du inte så tar de upp fallet till domstol.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
Ja, och betalar du inte så tar de upp fallet till domstol.

Hos domstolen måste de väl iallafall framföra bevis?

Visa signatur

Skaparna av Crysis är tre turkiska bröder.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silverwulf
Hur vågar en stat ens ta upp en sådann ide!?

ja vet inte..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
Ja, och betalar du inte så tar de upp fallet till domstol.

blir till å ge dem nackskott, varenda en!..

nej jag tänker inte pröjsa de idioterna.. de jävlas ju bara med oss iaf, de kan ju lätt ordna detta på annat vis

Permalänk
Medlem

Om lagen klubbas igen tror jag många "IT-kunniga" personer kommer ge många stora myndigheter ett helvete ifall jag skall vara ärlig...

Sen tror jag inte den kommer gå igenom, är lite av politiskt självmord...

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Om lagen klubbas igen tror jag många "IT-kunniga" personer kommer ge många stora myndigheter ett helvete ifall jag skall vara ärlig...

Sen tror jag inte den kommer gå igenom, är lite av politiskt självmord...

Terrorism fungerar inte, hur legitimerad man än tror att den är. Tvärtom skulle det bara leda till ännu värre lagar.

Det enda som kan stoppa bildandet av totalitära polisstater är människor som bryr sig. Det är DU som har ansvaret för att hålla demokratin och rättssäkerheten vid liv, ingen annan. Det är DU som måste rösta på parti som inte stödjer saker såsom detta (för närvarande är det väl bara piratpartier och det ännu mindre KLP som är emot IPRED/"FRA-lagen" fullt ut, regeringspartierna ger fullt stöd, sossarna var de som påbörjade den här utvecklingen, V och MP bryr sig inte nämnvärt när de har makten).

Anledningen till att det här inte är politiskt självmord är för att människor helt enkelt inte förstår vad det här innebär. FRA-lagen var ju ett fint exempel - det var inte ens tio personer som förstod att det är ett enormt hot mot vår demokrati. Tio personer, av 349, som är menade att representera 9 miljoner invånare (som i sin tur är en del av de hundratals miljoner som lever i demokratier idag).

Det spelar ingen roll om 10% aktivt vill ha kvar demokrati, när majoriteten faktiskt inte bryr sig tillräckligt mycket om det. Demokrati är inget man står upp för, utan något man slentrianmässigt tycker är bra, utan att ens försöka motivera det eller bry sig om att upprätthålla den.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silverwulf
Hos domstolen måste de väl iallafall framföra bevis?

Jo så är det. Frågan är hur många privatpersoner som orkar driva frågan mot skivbolagen i domstol. Ta ledigt från jobbet, fixa advokat m.m. Det är inte direkt billigt för Svensson, och IFPI mfl har inte direkt ont om pengar för detta.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
Jo så är det. Frågan är hur många privatpersoner som orkar driva frågan mot skivbolagen i domstol. Ta ledigt från jobbet, fixa advokat m.m. Det är inte direkt billigt för Svensson, och IFPI mfl har inte direkt ont om pengar för detta.

TrueCrypt ftw!
För de måste väl hos domstolen iallafall ha mera revelant bevis än en skärmdump med ens ip-adress?

Visa signatur

Skaparna av Crysis är tre turkiska bröder.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Att ladda ner är inte olagligt utan bara civil olydnad "lol"

Silverwulf:
Ja nog fan måste de ha mer och bättre bevis än en jävla ip adress och nån skärmdump??..

Får se till att ladda ner till externa diskar hela tiden och flytta på dem sen om nån okänd skulle knacka på dörren.. Så jävla vidrigt så det finns int

Permalänk
Medlem

Ja, finns många sätt att dölja sitt IP-nummer, men inte alla är säkra och de flesta påverkar hastigheten, det går segt att surfa helt enkelt - eller att ladda ner.

TOR-nätverket är väl bland det säkraste, men hopplöst långsamt för det mesta.

Idag skulle jag själv välja ett kontantkort för mobilt bredband om jag ville fildela anonymt. Åtminstone i storstadsområdena kommer man upp i en hyfsad hastighet och bättre blir det framöver.

Eventuellt får man se till att surfa trådlöst från en anonym dator eller 3G-telefon också (ifall mobiloperatören tvingas lämna ut MAC-adress/IMEI-nr tillsammans med IP-numret, alternativt köra med fejkade MAC/IMEI koder).

Problemet med dessa kontantkort är påfyllningen. Det gäller att kunna fylla på utan att lämna ut personuppgifter (via kredit/debit kort). Vet inte om det är tillåtet.

Men finns ju andra sätt också ...
Sitter just nu i en bar i Bangkok och surfar trådlöst. Öppet, oskyddat, ca 2MB, startade just en torrent från PirateBay.

Jag önskar alla upphovsrättsmän lycka till med att försöka få fram min identitet (kopplad till just de MP3-låtar som jag just nu håller på att ladda ner ...)!

Permalänk
Medlem

Om man får hot från skivbolagen är det nog bara att dra upp det i domstol direkt, inte att dem drar mig till domstol, nej, jag ska dra dem till domstol. Jag vet nog hur man kan prata sig till att får samtliga parter förvirrade och få media att se hur fel sveriges rikes lag egentligen är.

När Rättssystemet har Fel är det dags för uppror och revolution.