Permalänk
Medlem

Ta bort Ubuntu/ordna om grub

Ubuntu ligger först i grub nu och eftersom jag använder win XP till största delen(för inte vissa saker att fungera i ubuntu och jag är lat) och undrar nu om det på något enkelt och lätt sätt går att bli av med ubuntu,alternativt ornda om i grub så att XP ligger först i ordningen...

Visa signatur

för övrigt anser jag att alla gallerier med datorer byggda i papplådor bör förstöras!

Permalänk
Medlem

Det är lätt ordnat.

Öppna /boot/grub/menu.lst och flytta alternativet som startar Windows till ovanför raden "Debian automagic". Ubuntu-alternativen är automatiskt genererade.

Om du vill ta bort grub, boota från din Windows-skiva, gå in i Repair console (tror jag det heter?) och kör "fixboot" och "fixmbr". Starta om och vips så är grub borta. Sedan kan du ta bort Linux-partitionerna från Windows.

Permalänk
Medlem

fick inte något av tipsen att fungera, hade inte rättigheter att ändra på menu.lst i ubuntu och med xpskivan bara försöker ladda in allt som finns på den utan att det verkar hända något...

Visa signatur

för övrigt anser jag att alla gallerier med datorer byggda i papplådor bör förstöras!

Permalänk
Vila i frid

När XP-CD'n visar upp "Windows loading" hackar du på tangenten R eller F10 så får du möjligheten att starta Recovery-konsolen.

För att editera /boot/grub/menu.lst skriver du i terminalen:
gksudo gedit /boot/grub/menu.lst

Permalänk
Medlem

Finns även något inställning i menu.lst som gör att det senast valda alternativet är det som startas...

Visa signatur

| Tablet: | Samsung Galaxy Tab 2 7.0 | CyanogenMod 10 |
| Laptop: | HP Mini 2140 | Atom N270 1.6 GHz | 2 GB PC5300 | GMA 950 | 64 GB SSD | Xubuntu |
| HTPC: | P4 3.0 GHz | Zotac GF9300-I-E | 3 GB PC6400 | 320 GB HDD | Xubuntu |
| Server: | C2D E6750 2.66 GHz | 4 GB PC5300 | 160 GB + 160 GB + 1 TB HDD| Xubuntu

Permalänk
Medlem

ska testa när jag kommer hem från jobb...

Visa signatur

för övrigt anser jag att alla gallerier med datorer byggda i papplådor bör förstöras!