Polisbeskydd vid kändisbesök i Göteborg

Permalänk
Medlem

Polisbeskydd vid kändisbesök i Göteborg

Som många av er vet så ägde ett kändisbröllop rum i Göteborg och säkerheten av enorm. Svenska polisen var bland annat involverad för att skydda miljardären tillsammans med annan inhyrd personal. Jag undrar om det är vi skattebetalare som får stå för notan då polisen också var delaktig. Om så är fallet, vilket jag inte hoppas så är det beklämmande för Sveriges befolkning. Jag hoppas att Charles betalade denna nota.

Permalänk
Medlem

Re: Polisbeskydd vid kändisbesök i Göteborg

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xarxos
Som många av er vet så ägde ett kändisbröllop rum i Göteborg och säkerheten av enorm. Svenska polisen var bland annat involverad för att skydda miljardären tillsammans med annan inhyrd personal. Jag undrar om det är vi skattebetalare som får stå för notan då polisen också var delaktig. Om så är fallet, vilket jag inte hoppas så är det beklämmande för Sveriges befolkning. Jag hoppas att Charles betalade denna nota.

Det är svenska polisens uppgift att skydda landets invånare. Vissa kräver mer skydd, vissa mindre. Att de skulle bortse från detta p.g.a. en persons ekonomi tror jag inte. Dessutom tror jag att det säkert var över hundra berusade människor så det är väl inte helt orimligt att polisen är där.

Vare sig miljärdären är svensk eller inte vet jag inte men då vi ändå samarbetar med resten av världen erbjuder vi polisens tjänster till dem med visum.

Visa signatur

Into the Web Browser for iPhone, http://www.intothewebbrowser.com/

Permalänk
Medlem

Så är man känd och rik så är man per automatik berättigad statligt polisskydd? Så andra brott som sker och och inte är avklarade ska få hamna åt sidan? Så länge han inte är skatteskriven här så tycker i alla fall jag att han ska få betala för sig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xarxos
Så är man känd och rik så är man per automatik berättigad statligt polisskydd? Så andra brott som sker och och inte är avklarade ska få hamna åt sidan? Så länge han inte är skatteskriven här så tycker i alla fall jag att han ska få betala för sig.

Hotbilden mot honom lär vara högre än mot andra, därav ökat skydd. På samma vis för vittnen mer skydd jämfört med andra människor. Hotbild bestämmer det mesta.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Så låt oss anta att hotbilden mot mig var stor vart än i världen jag reser så skulle jag få samma beskydd under förutsättning att vårt land har avtal med de länder jag reser till?

Jag kanske överreagerade en smula, men jag tycker inte att polisen alltid gjort vad de bör göra och som löken på laxen så ska vi medborgare betala en icke-skatteskriven miljardärs besök medan andra utsatta grupper får ge vika.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xarxos
Så låt oss anta att hotbilden mot mig var stor vart än i världen jag reser så skulle jag få samma beskydd under förutsättning att vårt land har avtal med de länder jag reser till?

Jag kanske överreagerade en smula, men jag tycker inte att polisen alltid gjort vad de bör göra och som löken på laxen så ska vi medborgare betala en icke-skatteskriven miljardärs besök medan andra utsatta grupper får ge vika.

Våra svenska "kändisar" med mera får ju även de extrema pådrag utomlands. Om t.ex. kungen åker utomlands blir det ju massa pådrag. Likaså tror jag att många av våra internationellt kända artister får större polispådrag utomlands än många invånare i de länderna de besöker.

Det är dålig PR för alla länder om någon känd artist eller dylikt råkar illa ut i andra länder, därav får de med högre hotbild större beskydd. Åker du t.ex. till Kina lär din hotbild inte vara stor, när kungen åker dit är hotbilden avsevärt större.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

En kändisfest är ju ändå ett droppe i havet mot alla fotbollsmatcher som ska polisövervakas pga huliganer. Det borde ligga på klubbarnas ansvar att hyra in vakter om de nu ska tjäna pengar på liknande högriskarrangemang.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk

Bla Bill Gate var ju där så..

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Ehm, glöm nu inte att rika personer (om personerna i fråga här bodde i Sverige) faktiskt betalar mer i skatt (räknat i kronor) än icke-rika.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Glöm inte att bröllopet också genererade inkomster för staten, hotell, restaurang och all inhyrd personal. Troligen täcker redan momsen för bröllopsarrangemangen kostnaderna för polisskyddet. Svenska staten går säkert på plus.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

Glöm inte heller all PR som den tjejen genererar för Sverige utomlands.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xarxos
Så är man känd och rik så är man per automatik berättigad statligt polisskydd? Så andra brott som sker och och inte är avklarade ska få hamna åt sidan? Så länge han inte är skatteskriven här så tycker i alla fall jag att han ska få betala för sig.

Ska man då även betala om man blir utsatt för ett brott i ett annat land där man inte betalar skatt då?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fastforward
En kändisfest är ju ändå ett droppe i havet mot alla fotbollsmatcher som ska polisövervakas pga huliganer. Det borde ligga på klubbarnas ansvar att hyra in vakter om de nu ska tjäna pengar på liknande högriskarrangemang.

Helt rätt!

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chibariku
Ska man då även betala om man blir utsatt för ett brott i ett annat land där man inte betalar skatt då?

Klart man inte ska, men det är graden av hur starkt polisskydd man anser sig ha rätt att ha.

Nu med eftertanke så har jag dock ändrat min uppfattning något. Förhoppningsvis har detta bröllop genererat stora momsintäkter som mycket väl kan täcka en stor del av den svenska polisbevakningen.

Samma tanke kan överföras till turister som besöker turistorter och i sin tur bidrar till landets välfärd. Då förväntar sig turisterna i sin tur att få bra service av polisen om de blir utsatta för nåt otrevligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fastforward
En kändisfest är ju ändå ett droppe i havet mot alla fotbollsmatcher som ska polisövervakas pga huliganer. Det borde ligga på klubbarnas ansvar att hyra in vakter om de nu ska tjäna pengar på liknande högriskarrangemang.

Klubbarna lägger ju massor med pengar på polis och vakter...inte så att dom är där på 100% av skattebetalarnas cash.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xarxos
Klart man inte ska, men det är graden av hur starkt polisskydd man anser sig ha rätt att ha.

Nu med eftertanke så har jag dock ändrat min uppfattning något. Förhoppningsvis har detta bröllop genererat stora momsintäkter som mycket väl kan täcka en stor del av den svenska polisbevakningen.

Samma tanke kan överföras till turister som besöker turistorter och i sin tur bidrar till landets välfärd. Då förväntar sig turisterna i sin tur att få bra service av polisen om de blir utsatta för nåt otrevligt.

ja men det får man ju inte i alla fallen då länderna ofta redan är fattiga med kass polis.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
ja men det får man ju inte i alla fallen då länderna ofta redan är fattiga med kass polis.

Beror helt klart på vilka länder vi snackar om. Åker man till Mexico eller Dominikanska Republiken kan man i värsta fall räkna med att bli rånad av polisen istället.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesen
Klubbarna lägger ju massor med pengar på polis och vakter...inte så att dom är där på 100% av skattebetalarnas cash.

Du råkar inte ha någon källa på det - jag har för mig att det var en ganska liten del som klubbarna stod för.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xarxos
Beror helt klart på vilka länder vi snackar om. Åker man till Mexico eller Dominikanska Republiken kan man i värsta fall räkna med att bli rånad av polisen istället.

ja jag uttryckte mig väl lite dåligt. Men menade såklart att man inte fick så bra hjälp varje gång.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b