Främlisfientligheten variera geografiskt

Permalänk
Medlem

Främlisfientligheten variera geografiskt

En något luddig rubrik jag vet.

Jag levde mina första 21 år i Tullinge i Botkyrka, en ganska invandrartät stockholmsförort.

Flyttade sedan till Blekinge för att studera, har bott här i 3 år nu och jag upplever att främlingsfientligheten här är påtagande. Var och varannan går och lovordar SD och hur de är mirakellösningen på allas problem...jag upplever att det inte finns några invandrarrelaterade problem i Blekinge i motsats till vad de infödda har för uppfattning.

Så fort en polskregistrerad bil (syns väldigt sällan) så är det nästan per automatik så att han ska iväg och såga loss en båtmotor om man frågar valfri person på stan.

Läste någonstans (ingen källa just nu) att blekingebor (ronnebybor?) är de sämst utbildade i hela landet. Här kan man se att man ligger under snittet iaf. Är det denna obildning som ligger till grund för dessa åsikter?
Är det rädsla för förändring?
Är det nedläggningarna av industrier som gör folk arbetslösa som ligger till grund?
Om man tittar snett nedåt vänster så har vi Skåne som också är ett landskap med dessa sympatier, vad finns det för likhet med Blekinge?

Jag upplever inte främslingsfientligheten lika påtaglig i Exv. Dalarna där jag tillbringat en del tid, kan det stämma och vad beror det på?

För att ni ska förstå jargongen bland ronnebyborna så kan jag berätta att man kallade företaget UIQ, som nu läggs ner, för ett vuxendagis. Detta visar också enligt min mening hur inskränkt och hur avskärmat folket i Blekinge är ifrån omvärlden.
Läs gärna läsarkommentarer på blt.se där man gör parodi på sig själva.

En sista fråga: Vem är personen Tobias Lindgren? Vad har han för koppling till SD?

Visa signatur

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen

Permalänk
Medlem

Vad jag sett för samband med främlingsfientlighet i allmänhet är väl när man är i direkt anslutning till "de främmande", dvs dalarna och norrland osv har ju knappt någon flyktingmottagning därav är de mer positivt inställda medans man i skåne, stockholm osv har ett stort flyktingmottagande och orter så som Rosengård och Rinkeby.

Kanske kommer man i framtiden att se en gentrificering av sagda områden men för närvarande ger de ju ingen positiv bild till samhället. Därmed inte sagt att det är flyktingarnas fel att bilden är som det är, det har jag ingen aning om då jag bor i norr :).

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Eller är det dom som är smarta och alla andra som är för dumma att inse det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinin
Eller är det dom som är smarta och alla andra som är för dumma att inse det?

Nu är väl inte uppvisandet av främlingsfientlighet något som man antar att en smart människa skulle göra?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinin
Eller är det dom som är smarta och alla andra som är för dumma att inse det?

Frågan är hur dom har fått denna insyn i hur det ska vara enligt dig.

Utveckla gärna hur du tänker.

Visa signatur

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen

Permalänk

Självklart är främlingsfientligheten geografisk olik? Det trodde jag alla visste... Det finns en ganska tydlig korrelation mellan mängden invandrare och mängden främlingsfientlighet (även om den såklart bryts ibland).

Anledningen till att det är så är ganska självklar - det man inte vet någonting om bryr man sig inte om. Invandringsfientligheten finns säkert i nästan lika stor utsträckning i kommuner som inte tar emot så många invandrare, men eftersom det inte finns några invandrare så finns det ingen anledning att uttala den, varvid främlingsfientligheten inte alls är lika öppen. Dessutom ökas antagligen främlingsfientligheten allt eftersom fler blir främlingsfientliga, det är antagligen därför det finns så oerhört många fler främlingsfientliga i vissa kommuner.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Självklart är främlingsfientligheten geografisk olik? Det trodde jag alla visste... Det finns en ganska tydlig korrelation mellan mängden invandrare och mängden främlingsfientlighet (även om den såklart bryts ibland).

Anledningen till att det är så är ganska självklar - det man inte vet någonting om bryr man sig inte om. Invandringsfientligheten finns säkert i nästan lika stor utsträckning i kommuner som inte tar emot så många invandrare, men eftersom det inte finns några invandrare så finns det ingen anledning att uttala den, varvid främlingsfientligheten inte alls är lika öppen. Dessutom ökas antagligen främlingsfientligheten allt eftersom fler blir främlingsfientliga, det är antagligen därför det finns så oerhört många fler främlingsfientliga i vissa kommuner.

Det lustiga är ju att man i Ronneby inte har några invandrarrelaterade problem att tala om, det är skrattretande vad dom ojjar sig över. Vad man har problem med är arbetslösa outbildade ungdomar och liknande.

Visa signatur

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen

Permalänk
Medlem

Det är ju alltid så att för att en grupp människor som har låg status i samhället klankar ner på en annan grupp som har lägre status. Det är därför (medvetet eller omedvetet) det är störst främlingsfientlighet bland lågutbildade människor!

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triss
Det lustiga är ju att man i Ronneby inte har några invandrarrelaterade problem att tala om, det är skrattretande vad dom ojjar sig över. Vad man har problem med är arbetslösa outbildade ungdomar och liknande.

"Ronneby kommun har sedan början av nittiotalet tagit emot flyktingar. Kommunen har avtal med Integrationsverket om att ta emot 30 st flyktingar per år. Under år 2003 och 2004 har ca 45 flyktingar per år tagits emot. I kommunen finns också sedan flera år en flyktingförläggning med asylsökande flyktingar utan uppehållstillstånd. Förläggningen drivs av Migrationsverket."

Menar du att flyktingar inte skapat problem i Ronneby? Man behöver inte vara främlingsfientlig för att inse att folk från krigsdrabbade zoner antagligen skapar ett eller annat problem. Mindre brottslighet i form av snatteri och stölder ökar och kan skapa friktioner med samhället. Är man i direkt kontakt med flyktingar t.ex. så är det klart att det kan dyka upp främlingsfientliga tankar än om man inte upplever någon flyktingar överhuvudtaget.

Jag förstår t.ex. att flyktingar snattar och stjäl saker oftare än folk som har det bra och är trygga. En flyktingförläggning skapar givetvis element av främlingsfientlighet.

*** EDIT ***

7-8% av ronneby kommuns invånare är utrikes födda t.ex.
det behöver inte handla om att det skulle skapa problem, det handlar om att för att det överhuvudtaget ska finnas främlingsfientlighet så måste det ju finnas nåt påtagligt för dem att vara fientliga mot. Hatet mot zebror i Umeå är t.ex. relativt lågt. Främst för att det inte finns så många zebror här.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
"Ronneby kommun har sedan början av nittiotalet tagit emot flyktingar. Kommunen har avtal med Integrationsverket om att ta emot 30 st flyktingar per år. Under år 2003 och 2004 har ca 45 flyktingar per år tagits emot. I kommunen finns också sedan flera år en flyktingförläggning med asylsökande flyktingar utan uppehållstillstånd. Förläggningen drivs av Migrationsverket."

Menar du att flyktingar inte skapat problem i Ronneby? Man behöver inte vara främlingsfientlig för att inse att folk från krigsdrabbade zoner antagligen skapar ett eller annat problem. Mindre brottslighet i form av snatteri och stölder ökar och kan skapa friktioner med samhället. Är man i direkt kontakt med flyktingar t.ex. så är det klart att det kan dyka upp främlingsfientliga tankar än om man inte upplever någon flyktingar överhuvudtaget.

Jag förstår t.ex. att flyktingar snattar och stjäl saker oftare än folk som har det bra och är trygga. En flyktingförläggning skapar givetvis element av främlingsfientlighet.

*** EDIT ***

7-8% av ronneby kommuns invånare är utrikes födda t.ex.
det behöver inte handla om att det skulle skapa problem, det handlar om att för att det överhuvudtaget ska finnas främlingsfientlighet så måste det ju finnas nåt påtagligt för dem att vara fientliga mot. Hatet mot zebror i Umeå är t.ex. relativt lågt. Främst för att det inte finns så många zebror här.

Jag köper dina/era argument. Vad jag menar är att invandrare inte skapar problem för mig, men här verkar det lite som om alla andra har invandrarrelaterade problem.

Visa signatur

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen

Permalänk
Sötast

Beror väl mycket på var och hur man bor också?

Om jag går hemifrån en kväll så går jag aldrig direkt åt höger då det är en gata med 99% invandrare, och ofta mycket bråk/skrik och skit. Då går jag hellre ett kvarter längre ner.

Även om dessa personer nu mot mig är totalt harmlösa så har man ändå redan fått effekten av otrygghet. Ska man behöva känna sig mer otrygg i vissa områden än andra?

Permalänk
Entusiast

Om jag känner mig trygg eller inte beror inte på mängden invandrare utan av typen folk. En del områden är bråkiga och en del är lugna oavsätt nationalitet. De krogbråk och liknande jag har sett har varit helt fria från invandrare men jag måste väl sett fel för inte skulle väl en renrasig* Svensk vara så ociviliserad?

*För övrigt ett väldigt intressant uttryck då vi Svenskar är ett extremt utblandat folkslag tack vare vikingarnas slavhandel.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Jag skulle kunna tänka mig att en anledning till att rika högutbildade inte är lika främlingsfientliga skulle kunna vara att de inte bor i de områden som de "främlingarna" bor i.

Själv var jag och tittade på en lägenhet som jag var intresserad av i ett område som höll på att fixas till och även göras om från hyresrätt till bostadsrätter. Var där och kollade. På vägen dit inom området så var det nån minnesplats där någon blivit mördad/påkörd/whatever. Gav ju inga bra vibbar direkt. Sen inom området så är det paraboler på 80% av balkongerna. Nej det blev inget köp. Ihopklumpade invandrare funkar inget vidare enligt mig själv.

Sen ser jag inte SD som ett hot. De kommer aldrig hamna i någon bestämmande position i svenska samhället. Skillnaden de skulle kunna göra är att övriga politiker på grund av rädsla för SD's makt kanske rentav läser på lite och försöker lösa de problemen som har blivit på grund av deras idiotiska "klumpa ihop alla invandrare på samma plats"-politik.

Men varför det i Ronneby är fler proSD än i övriga landet är ju klart lite konstigt. Kanske har de varit runt i landet och sett hur det ser ut och inte vill att det ska bli likadant i deras lilla "idyll"? Vem vet.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
*För övrigt ett väldigt intressant uttryck då vi Svenskar är ett extremt utblandat folkslag tack vare vikingarnas slavhandel.

Är det verkligen intressant? Det är ungefär som när någon lite besserwisseraktigt hävdar att i Sverige finns minsann bara invandrare, ty alla kommer ursprungligen från afrika eller liknande. Detta må vara fullständigt korrekt, men då jag har svårt att tänka mig att någon som verkligen kämpar mot "invandrare" använder samma definition av begreppet försvinner poängen. Om det nu inte är gemensamma, eller snävare, definitioner man är ute efter.

Permalänk

ordet främlings fientighet är jävligt bra i detta fall, förmodligen så har dessa mäniskor alldrig känt,träffat eller bott granne med invandare eller flyktingar, DOM är dvs främlingar med en främande religon! det man inte förstår eller är nytt och främande blir man fienlig mot, så fungerar alla mänsikor i hela världen.

Det kan ju också vara så att stockholmare är mesar och inte vågar säga vad dom tycker.

Visa signatur

assrock!! hehe

Permalänk

Jag tycker det är intressant att folk generellt beroende på var de bor i landet, har olika fördomar mot andra folk beroende på vad de bor/kommer ifrån. För man ett sådant resonemang, ja då är man inte ett dugg bättre själv med generalisera och ha fördomar.
Antagligen kan/får man generalisera om folkgrupper eller inte. Att tala om blekingebor som några lågutbildade och förklara deras åsikt/beteende med det, ja vad tycker ni då om folk som gör likadant mot invandrare etc?

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Jag tycker det är intressant att folk generellt beroende på var de bor i landet, har olika fördomar mot andra folk beroende på vad de bor/kommer ifrån. För man ett sådant resonemang, ja då är man inte ett dugg bättre själv med generalisera och ha fördomar.
Antagligen kan/får man generalisera om folkgrupper eller inte. Att tala om blekingebor som några lågutbildade och förklara deras åsikt/beteende med det, ja vad tycker ni då om folk som gör likadant mot invandrare etc?

Kan inte hålla med om att jag uttalar mig om blekingebor så som vissa av dem talar om invandrare.

Jag ställde frågan om utbildningsnivån kan vara en bidragande orsak till främlingsfientligheten här nere, att utbildningsnivån ligger under rikssnittet ser ni på scb's sida som jag länkade till. I kommunalvalet i Ronneby fick SD 2006 7% av rösterna, 2,93 % i riksdagsvalet i hela landet. Den uttalade främlingsfientligheten i Blekinge är starkare än i andra delar av landet.

Varför?

Visa signatur

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen

Permalänk
Medlem

Detta är bara en idé jag tagit ur luften men tittar man på Sverige geografiskt så ser man ofta att folk har fördomar om båda dom som bor ovan och nedan sig.

Många gånger hör man folk här i Norrland klanka ner på Lapparna därför att dom vill ha företräde över allt (jag säger inte att detta är sant) eller så kallar man Stockholmare för 99:or för dom inte är riktigt hundra (påstår heller inte att detta är sant).

Men i tex Blekinge saknar man Svenskar att klaga på nedför sig, så tar sig istället det som finns utanför Sverige starkare uttryck ?

Men i allmänhet känns det som främlings fientligheten har ökat mer och mer i Sverige då media blåser upp terrorist dåd och det är hela tiden rapporter om hur folk dör som flugor i bilbomber bland muslimerna.

Visa signatur

🖥️ | Ryzen 3800X | Radeon 580X | 32 GB | +3 TB SSD

“Think of how stupid the average person is, and realize half of them are stupider than that.” - George Carlin

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Är det verkligen intressant? Det är ungefär som när någon lite besserwisseraktigt hävdar att i Sverige finns minsann bara invandrare, ty alla kommer ursprungligen från afrika eller liknande. Detta må vara fullständigt korrekt, men då jag har svårt att tänka mig att någon som verkligen kämpar mot "invandrare" använder samma definition av begreppet försvinner poängen. Om det nu inte är gemensamma, eller snävare, definitioner man är ute efter.

Fast de som är emot invandrare brukar ofta ha vikingar som något slags ideal. Om de inte är mer åt det nazistiska hållet och har fallit för Hitlers helt felaktiga version av arier som aldrig existerat.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Förlåt om jag frågar, men är det någon som tagit sig tid att läsa igenom Sverigedemokraternas partiprogram? Jag har gjort det och fann vissa punkter jag inte tyckte om och vissa som lät bra. Så som det ser ut med alla andra partier vi har i Sverige.
Verkar som alla utgår ifrån att SD är främlingsfientliga. Kan det inte vara så att dom är trötta på att invandrarpolitiken sköts dåligt?

Jag är inte på något vis för SD, men jag tror många målar djävulen på vägen när dom hör om det partiet. Jag skulle säga att Vänstern är minst lika dåligt för Sverige som SD är. Varför röstar då folk på det partiet?

Vet ni föresten att ledaren för SD varit både vänsterpartist och socialdemokrat, precis som många andra inom det partiet. Kanske är dags att tänka efter innan man röstar för ett parti pågrund av storlek och påståd "vi-är-för-folket" propaganda.

Dagspolitiska frågor för SD

* Kraftigt begränsad invandring, verka för återvandring och assimilering
* Kraftigt höjt återvandringsbidrag
* Nej till EMU samt nej till, eller folkomröstning om, den nya EU-konstitutionen
* Nedmontering av överstatligheten inom EU alternativt utträde ur EU
* Nej till turkiskt medlemskap i EU
* Höjda pensioner för pensionärer med dålig inkomst
* Krafttag mot brottsligheten
* Höjt vårdnadsbidrag
* Stärkande av den svenska kulturen
* Betygsskala med tio steg
* Förbjuda abort efter tolfte veckan
* Nej till homoadoptioner
* Återupprustning av Försvarsmakten
* Sänkt bensinskatt och dieselskatt

Jag finner här att dom negativa aspekterna är 'Nej till homoadoptioner', 'Kraftigt begränsad invandring, verka för återvandring och assimilering' och 'Kraftigt höjt återvandringsbidrag'.

  • Nej till EU och EMU verkar det ju finnas gott om Svenska medborgare som tycker, så där har ju SD en fördel.

  • Krafttag mot brottsligheten låter ju inte fy skam.

  • Återupprustning av Försvarsmakten är ju inget dåligt, men kanske inte heller en viktig fråga i dagens Sverige.

  • Nej till turkiskt medlemskap i EU är inte främlingsfientligt, utan en ståndpunkt mot ett land som saknar mänskliga rättigheter.

  • Stärkande av den svenska kulturen kan betyda många olika saker. Idag har vi ingen kultur att kalla egen. Det behöver vi inte heller ha. Däremot ska vi inte anpassa oss så förbannat mycket efter andra kulturer.
    Kulturer ska kunna leva i symbios eller förändras, då syftar jag på andra kulturer som har fått fäste i Sverige. Ibland får man ta kulturen dit man kommer. Alltså anpassa sig lite.

Även fast SD inte är ett parti jag skulle stödja, så ser jag det inte som ett 'så' farligt parti som många andra gör. Jag tror det handlar mer om Jantelagen och rädsla att bli klassad som rasist/nazist som gör att många dömer ut SD.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Fast de som är emot invandrare brukar ofta ha vikingar som något slags ideal. Om de inte är mer åt det nazistiska hållet och har fallit för Hitlers helt felaktiga version av arier som aldrig existerat.

Men man skulle väl kunna ha åsikten att vikingarna är idealet, att normalsvensken ligger i mitten och <godycklig invandrare> är längst ned på skalan?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalhedaren
Jag är inte på något vis för SD, men jag tror många målar djävulen på vägen när dom hör om det partiet.

Det är också intressant att så många, inklusive mera etablerade partier, får göra så mycket för att tysta ned och försvåra för dem utan att någon tycker att det är konstigt.

Permalänk
Entusiast

Det vore bättre om de bjöd in SS, jag menar SD till debatt så skulle man se att de inte har så mycket vettigt att säga. De få debatter jag har sett har inte direkt varit till deras fördel. Jag tror att SD tjänar mer på att bli utstötta för då kan det passar deras retorik mer.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Det vore bättre om de bjöd in SS, jag menar SD till debatt så skulle man se att de inte har så mycket vettigt att säga. De få debatter jag har sett har inte direkt varit till deras fördel. Jag tror att SD tjänar mer på att bli utstötta för då kan det passar deras retorik mer.

Att jämföra SD med SS är ju bara att dumförklara sig själv. Återigen, har du läst på vad deras politik står för? Inte är det att gasa ihjäl judar i alla fall
Ska vi ha yttrandefrihet och tryckfrihet, då ska vi inte tänja på dessa grundlagar bara för att vissa har extrema ideologier eller åsikter.
Då kan vi ju ta och slänga ut Vänstern från riksdagen också....

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalhedaren
Att jämföra SD med SS är ju bara att dumförklara sig själv. Återigen, har du läst på vad deras politik står för? Inte är det att gasa ihjäl judar i alla fall
Ska vi ha yttrandefrihet och tryckfrihet, då ska vi inte tänja på dessa grundlagar bara för att vissa har extrema ideologier eller åsikter.
Då kan vi ju ta och slänga ut Vänstern från riksdagen också....

Det var ett dåligt skämt (som tydligen gick över huvudet på folk) som bottnar i att en del av medlemmarna tidigare har visat sig ha en del nazistkopplingar. Sen om du läser mitt inlägg så står det tydligt att man borde bjuda in till debatt istället för att stänga dem ute. Frågan är om de ställer upp då de som sagt bygger mycket av sin retorik på att de är outsiders som kommer med en obekväm sanning som resten av Sverige inte vill kännas vid.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Det var ett dåligt skämt (som tydligen gick över huvudet på folk) som bottnar i att en del av medlemmarna tidigare har visat sig ha en del nazistkopplingar. Sen om du läser mitt inlägg så står det tydligt att man borde bjuda in till debatt istället för att stänga dem ute. Frågan är om de ställer upp då de som sagt bygger mycket av sin retorik på att de är outsiders som kommer med en obekväm sanning som resten av Sverige inte vill kännas vid.

Jo, precis. SD må vara extrema, dom må vara outsiders. Det som är frågan är ju som du säger om dom har vad som krävs för att debattera
Jag tror att ifall SD faktiskt får vara med i debatt kommer partiet självdö när protest-röstarna inser vad det är för parti

Permalänk
Medlem

Med tanke på att SD fick 22% i Landskrona och ND har en plats i kommunen i Södertälje tror jag inte det beror så mycket på utbildning. Dessa två städer har ju som man kan läsa om stora problem med kosovoalbaner respektive syrianer och det är antagligen därför folk röstar på invandringskritiska partier.

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk

Hur som helst så har SD lika rätt som vilket annat parti att finnas. Om vi inte gillar SD röstar vi inte på SD, så enkelt är det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalhedaren
Förlåt om jag frågar, men är det någon som tagit sig tid att läsa igenom Sverigedemokraternas partiprogram? Jag har gjort det och fann vissa punkter jag inte tyckte om och vissa som lät bra. Så som det ser ut med alla andra partier vi har i Sverige.
Verkar som alla utgår ifrån att SD är främlingsfientliga. Kan det inte vara så att dom är trötta på att invandrarpolitiken sköts dåligt?

Jag är inte på något vis för SD, men jag tror många målar djävulen på vägen när dom hör om det partiet. Jag skulle säga att Vänstern är minst lika dåligt för Sverige som SD är. Varför röstar då folk på det partiet?

Vet ni föresten att ledaren för SD varit både vänsterpartist och socialdemokrat, precis som många andra inom det partiet. Kanske är dags att tänka efter innan man röstar för ett parti pågrund av storlek och påståd "vi-är-för-folket" propaganda.

Dagspolitiska frågor för SD

* Kraftigt begränsad invandring, verka för återvandring och assimilering
* Kraftigt höjt återvandringsbidrag
* Nej till EMU samt nej till, eller folkomröstning om, den nya EU-konstitutionen
* Nedmontering av överstatligheten inom EU alternativt utträde ur EU
* Nej till turkiskt medlemskap i EU
* Höjda pensioner för pensionärer med dålig inkomst
* Krafttag mot brottsligheten
* Höjt vårdnadsbidrag
* Stärkande av den svenska kulturen
* Betygsskala med tio steg
* Förbjuda abort efter tolfte veckan
* Nej till homoadoptioner
* Återupprustning av Försvarsmakten
* Sänkt bensinskatt och dieselskatt

Jag finner här att dom negativa aspekterna är 'Nej till homoadoptioner', 'Kraftigt begränsad invandring, verka för återvandring och assimilering' och 'Kraftigt höjt återvandringsbidrag'.

  • Nej till EU och EMU verkar det ju finnas gott om Svenska medborgare som tycker, så där har ju SD en fördel.

  • Krafttag mot brottsligheten låter ju inte fy skam.

  • Återupprustning av Försvarsmakten är ju inget dåligt, men kanske inte heller en viktig fråga i dagens Sverige.

  • Nej till turkiskt medlemskap i EU är inte främlingsfientligt, utan en ståndpunkt mot ett land som saknar mänskliga rättigheter.

  • Stärkande av den svenska kulturen kan betyda många olika saker. Idag har vi ingen kultur att kalla egen. Det behöver vi inte heller ha. Däremot ska vi inte anpassa oss så förbannat mycket efter andra kulturer.
    Kulturer ska kunna leva i symbios eller förändras, då syftar jag på andra kulturer som har fått fäste i Sverige. Ibland får man ta kulturen dit man kommer. Alltså anpassa sig lite.

Även fast SD inte är ett parti jag skulle stödja, så ser jag det inte som ett 'så' farligt parti som många andra gör. Jag tror det handlar mer om Jantelagen och rädsla att bli klassad som rasist/nazist som gör att många dömer ut SD.

SD är ett extremt populistiskt parti, det må finnas några självklara punkter i partiprogrammet som av självklara skäl anses acceptabla som " krafttag mot brottsligheten " eller " sänkt bensin/dieselskatt ". Men, när man följer deras argumentation aktivt, uppenbaras extrema åsikter som bottnar i s k " rasmedvetenhet ".
Jag har själv tagit kontakt med flertal aktiva medlemmar och diskuterat flera punkter med en lokal landstingspolitiker. Från mina iaktagelser är den enda fasta grunden detta parti står på är tyvär hat mot allt som är annorlunda, brist på viljan att öppensinnlig iakta samhällsproblematik är nästintill lag.
I vissa föreningar som jag fört ideelt arbete, har jag haft tidigare s k vänner som blivit " nyfrälsta " och den omvandligen av beteendet kan jag bara kalla nästintill psykotisk. Verklighetsförankring är lika med mytologi, oavsett vad de mer rumsrena represetanter ger gestalt av.
När ett s k politiskt partis största vapen för att uppnå makt är att föda på en del människors fördomar och okunskap, så leder det till ett oerhört bakslag mot demokrati, frihet och utveckling. Enda positiva med SD i dagens läge är att, även detta fula ansikte har rätt till att synas och yttra sig.

Som persiksvensk, uppvuxen under personeran känner jag att en sund alternativ som saknas i svensk politik är egentligen ett tvättäkta orange parti ( med lite blåare nyans ) iaf i min mening. Vem vet, kanske folkpartiet s k " liberalerna " lever upp till sanna roll någon gång i framtiden när politiker som Fredrik Malm och Frida Metso blir valda som partiledare.

Citat:

Då kan vi ju ta och slänga ut Vänstern från riksdagen också....

Oh happy day.....

Permalänk
Medlem

"Stärkande av den svenska kulturen"?!

Ska man skratta eller gråta? Vad i hela friden är det som ska stärkas? Skall vi tvinga varenda kid i skolan att lära sig von Heidenstams alster utantill? Eller skall man bli tvingad till att "älska" vår horribla matkultur?

VEM FAN BRYR SIG OM DEN SVENSKA KULTUREN ÅR 2008?!?!??!?!

Jag lackar på SD...

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalhedaren
Jo, precis. SD må vara extrema, dom må vara outsiders. Det som är frågan är ju som du säger om dom har vad som krävs för att debattera
Jag tror att ifall SD faktiskt får vara med i debatt kommer partiet självdö när protest-röstarna inser vad det är för parti

Faktum är att SD gör, vad jag sett, riktigt bra ifrån sig i debatter då motståndarna i många fall endast sätter döv-örat till och skriker rasist - vilket förstås får dem att framstå som ett pack idioter.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalhedaren
Hur som helst så har SD lika rätt som vilket annat parti att finnas. Om vi inte gillar SD röstar vi inte på SD, så enkelt är det.

Exakt - demokrati kallas det om någon undrar?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av oggan
"Stärkande av den svenska kulturen"?!

Ska man skratta eller gråta? Vad i hela friden är det som ska stärkas? Skall vi tvinga varenda kid i skolan att lära sig von Heidenstams alster utantill? Eller skall man bli tvingad till att "älska" vår horribla matkultur?

VEM FAN BRYR SIG OM DEN SVENSKA KULTUREN ÅR 2008?!?!??!?!

Jag lackar på SD...

Du har förstått det rätt - vi kommer tvingas äta falukorv 3 gånger per dag och läsa von Heidenstams dikter som bordsbön ifall SD kommer in i riksdagen 2010... Det där är dina ord - inte Sverigedemokraternas.

____________________

Vi tvingas lära oss andras kulturer, med förklaringen att det kommer hjälpa oss att förstå dem, men vi etniska svenskar borde inte lära oss våran egna?

Visa signatur

[Q6600 @ 3 ghz] [HD4870 X2 2GB] [Asus P45 P5Q SE] [4096MB DDR2 Corsair XMS2-6400] [Corsair HX 620W] [Antec P182] [Thermalright Ultra-120 eXtreme] [Windows Vista 64bit] [LG L245WP-BN] [WD 150GB VelociRaptor 10,000 rpm]