Jan Guillou chattar om IPRED på Aftonbladet

Permalänk
Proffsmoddare

Jan Guillou chattar om IPRED på Aftonbladet

Såg denna ytterst underhållande chattlogg på Aftonbladet, där Jan Guillou frågas ut om IPRED av läsarna.

Även om jag verkligen inte delar hans åsikter i ämnet så trodde jag att han var en bättre debattör än såhär.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3854350.ab

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem

Re: Jan Guillou chattar om IPRED på Aftonbladet

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SleepstreameR
Såg denna ytterst underhållande chattlogg på Aftonbladet, där Jan Guillou frågas ut om IPRED av läsarna.

Även om jag verkligen inte delar hans åsikter i ämnet så trodde jag att han var en bättre debattör än såhär.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3854350.ab

Jan Guillou är ju trots allt inte en av de smartaste i landet...

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Re: Re: Jan Guillou chattar om IPRED på Aftonbladet

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Jan Guillou är ju trots allt inte en av de smartaste i landet...

Jag tror snarare han är väldigt smart. Men man får skilja på att ha ett stort ego och hybris som inte är av denna världen. Hehe men i just den här argumentationen har han fel i alla fall för han har missat poängen. Dock förstår jag vad han är ute efter och jag tycker inte heller argument som "90% fildelar då måste det vara lagligt" eller "priserna är för höga så jag måste begå upphovsrättsbrott" är riktigt bra argument.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Jan Guillou chattar om IPRED på Aftonbladet

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Jag tror snarare han är väldigt smart. Men man får skilja på att ha ett stort ego och hybris som inte är av denna världen. Hehe men i just den här argumentationen har han fel i alla fall för han har missat poängen. Dock förstår jag vad han är ute efter och jag tycker inte heller argument som "90% fildelar då måste det vara lagligt" eller "priserna är för höga så jag måste begå upphovsrättsbrott" är riktigt bra argument.

Ne, helt klart. Jag har helt gått över till lagliga tjänster såsom spotify till min dator faktiskt, och lyssnar mest på internetradio på iPhonen. Tänk om alla skivbolag satsade mer på att få sin musik i tjänster som spotify, samt pushade på för utvecklandet av sådana klienter till mobiltelefonerna osv. Jag skulle gärna betala någon hundring i månaden för en sådan tjänst. Problemet tycker jag är skivbolagens ovilja till förändring.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

pffft, svarade i fel tråd :S

Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
"Jakob: Tror du inte att nerladdningen har hjälpt många artister bli kända/kändare?

Jan Guillou: Den frågan är irrelevant. "

Hahahhaha, Jan Guillou är verkligen helt irrelevant i hela Pirat/AntiPirat fighten, han har inte en aning om vad han pratar ens. Det är nog därför varannnat svar han svarar inte ens är ett svar på frågan eller har något med saken att göra överhuvudtaget.

Jan Guillou är en idiot och Aftonbladet sprider skit, perfekt blandning!

Sen så förespråkar han "delning" av hans bok, om det hade vart en E-Bok hade det varit en fil, han förespråkar alltså fildelning av sitt eget verk. Idiot är bara förnamnet, han borde läsa på lite innan han säger något överhuvudtaget, visserligen kanske han är påläst men han har då läst fel.

Permalänk
Hedersmedlem

Haha, han är ju fullständigt löjlig i hans svar.

"tidningsankan: i japan har internet blivit mer och mer anonymt pga av de de hårda fildelningslagarna. Detta gör det omöjligt att kontrollera även grov brottsligthet som ex barnporrbrott. Hur ställer du dig till det?

Jan Guillou: Jag är emot barnporr. "

Flera av hans svar är med denna stil. Han låter ju hjärntvättad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shimonu
Haha, han är ju fullständigt löjlig i hans svar.

"tidningsankan: i japan har internet blivit mer och mer anonymt pga av de de hårda fildelningslagarna. Detta gör det omöjligt att kontrollera även grov brottsligthet som ex barnporrbrott. Hur ställer du dig till det?

Jan Guillou: Jag är emot barnporr. "

Flera av hans svar är med denna stil. Han låter ju hjärntvättad.

Vad tycker du han ska svara då? Det där är ytterligare ett ickeargument. barnporr-utbyte sker nog redan nu relativt krypterat och i hemlighet.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Sentenced, ja som du svarade just nu hade varit bättre.
Tänker man stå och gapa truismer så kan man lika gärna hålla käften. Vilket Jan uppenbarligen tänker göra på samtliga frågor.

Han för ju inga som helst argument. Hans värld är helt svart och vit.

Självklart borde man få skjuta ihjäl folk som snattar. För att stjäla är fel!
Nä.. just det, så tycker ingen.
Så vart skall man dra gränsen? Folk försöker motivera de negativa effekterna med lagen, men får bara höra truismer tillbaka. Tråkigt naivt av Jan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micket
Sentenced, ja som du svarade just nu hade varit bättre.
Tänker man stå och gapa truismer så kan man lika gärna hålla käften. Vilket Jan uppenbarligen tänker göra på samtliga frågor.

Han för ju inga som helst argument. Hans värld är helt svart och vit.

Självklart borde man få skjuta ihjäl folk som snattar. För att stjäla är fel!
Nä.. just det, så tycker ingen.
Så vart skall man dra gränsen? Folk försöker motivera de negativa effekterna med lagen, men får bara höra truismer tillbaka. Tråkigt naivt av Jan.

Hehe det är ju charmen med gubben. Han är egoistisk och sinnebilden av hybris. Det är hans grej. Så här är han jämt. Kommer det som en chock?

Hans värld har aldrig varit svart och vit. Den har varit Jan och vit. His way or the highway osv. Kolla bara på hans pompösa epos om Arn som han försöker smyga in som en skildring av verkligheten osv. Och det på ett helt annat sätt än mysfarbror Herman Lindkvist.

Jag slutade lyssna på Jan G för länge sedan. Hans motiv till allt är inte så svårt att räkna ut.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Han kändes ju inte direkt villig att diskutera med de som ställde frågor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Vad tycker du han ska svara då? Det där är ytterligare ett ickeargument. barnporr-utbyte sker nog redan nu relativt krypterat och i hemlighet.

På vilket sätt är det ett ickeargument? Det är väl högst relevant om det blir mycket enklare att få tag på program som döljer ens internettrafik ur denna synpunkt.

Det är knappast något taget ur luften:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=855193

Istället för att snacka massa skit borde han ju bemöda sig att svara på frågan annars kan han ju lika gärna sluta ödsla sin och andras tid på att vara med i en chat där han bara snackar massa skit.

Permalänk
Medlem

Det verkar som om Herr Guillou kanske kommit på att han valt fel sida men är för stolt för att acceptera detta. Därför behandlar han alla som förklarar det dåliga med IPRED-lagen som idioter, för att han vill vara en av dom.

Jag tycker att Jan guillou har bra åsikter om många saker, men här är han helt fel ute. Det verkar inte som att han fattar att det här egentligen inte handlar om upphovsrätt överhuvudtaget utan bara om pengar.
De rika vill bli rikare och när de märker att det ständiga inflödet av pengar minskar så försöker de hitta andra vägar att komma åt dessa pengar. Deras val är ett av de sämsta man kan göra.
De verkar missa att de personer som man nu försöker klämma åt faktiskt är samma personer som är deras främsta kunder.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av killawife
Det verkar som om Herr Guillou kanske kommit på att han valt fel sida men är för stolt för att acceptera detta. Därför behandlar han alla som förklarar det dåliga med IPRED-lagen som idioter, för att han vill vara en av dom.

Jag tycker att Jan guillou har bra åsikter om många saker, men här är han helt fel ute. Det verkar inte som att han fattar att det här egentligen inte handlar om upphovsrätt överhuvudtaget utan bara om pengar.
De rika vill bli rikare och när de märker att det ständiga inflödet av pengar minskar så försöker de hitta andra vägar att komma åt dessa pengar. Deras val är ett av de sämsta man kan göra.
De verkar missa att de personer som man nu försöker klämma åt faktiskt är samma personer som är deras främsta kunder.

Menar du att Guillou nångång har debatterat utan att idiotförklara de som inte håller med honom?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Inte helt on topic, men jag har länge haft en teori om att Jan Guillou är en enorm mytoman.

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem

Vissa av hans kommentarer var ju nästan komiska, det känns som om skivbolagen skjuter sig själva i foten genom att ha en inkompetent klåpare argumentera åt dem.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem

Att vara bitter, trångsynt och lida av hybris är inte charmigt. Men han har ju gjort sitt namn.

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Avstängd

Jag råkade läsa en debattartikeln av honom i den vidriga tidningen aftonbladet. Han hade verkligen inte förstått ett jota om sakfrågan, om kopiering, rättigheter o.dyl. Han polemiserade mot piratpartiet i dum tro att dessa plastskallar och vänstertokar på något sätt är gräddan av folk som vill ha "fri fildelning". Vidare försökte han lamt vrida sin okunnighet om teknik till en "fördel" genom att påpeka att frågan är enkel och i sak oberoende av teknik. Kort sagt argumenterade han mot en 'straw man' eller snarare möjligen en 'weak man' eftersom det faktiskt finns idioter som för de argument han faktiskt lyckas påvisa inte håller.

Jag blev faktiskt lite förvånad eftersom Guillou vid enstaka tillfällen faktiskt kan vara väldigt vettig (om än en obotlig vänsterstolle). Nu var han helt aningslös. Säga vad man vill om honom, men han brukar veta lite om det han talar om - även om han inte nödvändigtvis vet tillräckligt eller drar riktiga slutsatser.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Hedersmedlem

Jan Guillou svarar faktisk inte på frågorna utan valde att hålla en moralisk ståndpunkt utan att vilja diskuterar det faktiska problemet.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Suck vilken idiot rent ut sagt denne pompösa pösmunk JG verkar vara citat "Pirat: Hur vore det om priset på böcker, film och musik sänktes? Kanske skulle ni "kändisar" klara er på en miljon istället för hundra? Då skulle alla köpa istället för att ladda ner....

Jan Guillou: Det är svårt att avgöra vem som kommer med det dummaste påståendet i en sådan här chatt men du leder. "

Han kör det klassiska att inte svara på frågan och gå till anfall mot frågeställaren istället vilket är ett uselt sätt att sköta en debatt på men jag har inga förhoppningar om att denne JG ska förstå dagens fildelning och dom möjligheter det ger artisterna särskilt inom musiken att slippa giriga skivbolag mm.

Nä han verkar trött och belåten med hur han har det och varför inte för han har säkert en hel del pengar undanstoppat här och där i div skatteparadis den gamle vänstermannen men när fan blir gammal blir han religös eller snarare från sin vänsterinriktade ungdom till näst intill högerextrem på gamla dar.

Permalänk
Medlem

Jag måste nog faktiskt börja med att säga att de få debatter som jag har sett JG delta i så har jag tyckt om hans sätt att argumentera och det har "alltid" varit bra understött.

Men det här var faktiskt lite sorgligt, Förstod inte riktigt poängen med hans medverkan när han konsekvent bara slår ner allt istället för att bemöta det. Hade han bråttom någon annanstans eller?

Lite trist faktiskt, för det är viktigt att argumentera för det man tror på, jag vill t.o.m hävda att det är viktigare att argumentera för det än vad det är att tro på rätt sak. Så länge folk argumenterar så finns det en god chans att alla inblandade kommer ut från debatten med bättre information och en iaf överlag rimligare syn på frågan.

Sen förstår jag några av hans "korta" svar, då vissa frågor egentligen är irrelevanta för IPRED diskussionen och även fildelningsdiskussionen. T.ex.

"Jakob: Tror du inte att nerladdningen har hjälpt många artister bli kända/kändare?"

Det är ju _fullständigt_ irrelevant för sakfrågan (IPRED) men även irrelevant för fildelningsdebatten (om vi med fildelningsdebatten menar piratkopieringen). Det måste ju ändå vara skaparen av musiken/filmen/etc som ska avgöra om han vill exponera sina verk på ett sådant sätt.

Vissa andra svar från JG visar att han kanske inte är inne på sitt kunskapsområde. Som svaret på kopplingen mellan IP-adress och Juridisk Person.

"Jan Guillou: Juridiskt är det inte mer komplicerat än att det är bilen som lappas och inte felparkeraren."

I fallet med bilen som lappas så handlar det på sin höjd om några tusen kronor och i nästan alla fall så vet bilägaren vem det är som har dragit på sig boten.

I det här fallet så räcker det med att 80 åriga Agnhild får sitt trådlösa nätverk installerat av hennes 14 åriga barnbarn. När nån av grannarna sedan medvetet eller omedvetet använder hennes internetuppkoppling via det trådlösa nätverket så kan det sluta med att Agnhild får se både sin och kanske även hennes barns ekonomi förstörd. Det är ju orimligt!

Jag är för fildelning men mot piratkopiering, och jag håller med JG om att det är främst en moralfråga. Men för att kunna driva den moralfrågan så måste vi ju ta hänsyn till vilka tekniska hinder vi har. Det är ju blint, bortom gränsen till dumt, att föra det resonemang som JG för i "debatten" på aftonbladet.

Sorgligt är nog enda sammanfattningen som kan göras.

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Permalänk
Medlem

Jan Guillou bör ta på sig dumstruten och ställa sig i skamvrån. Totalt intelligensbefriad chatt.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Jan Guillou bör ta på sig dumstruten och ställa sig i skamvrån. Totalt intelligensbefriad chatt.

+1!

Visa signatur

“Since the dawn of time, human beings have felt the need to share - from food to art. Sharing is part of the human condition. A person who does not share is not only selfish, but bitter and alone"
Paulo Coelho

Permalänk
Medlem

Var det den chatten som JG egentligen inte var närvarande vid? Det har raljerats en del om det på radion idag....

Edit: Det var det ja: Här i resumé

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem

Han är ungefär lika bra på att debatera som han är på att köra bil, det vill säga helt värdelös och galen.

Visa signatur

En fisk...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dava
Var det den chatten som JG egentligen inte var närvarande vid? Det har raljerats en del om det på radion idag....

Edit: Det var det ja: Här i resumé

ja men då var det fortfarande hans svar, men visst är det missvisande.

Permalänk
Avstängd

jag tror inte de som ställde frågor var intresserade av att debattera heller. skrattade en hel del åt hans svar, tror han mest drev med de andra där, kan ju vara svårt och ge bra svar med om man har ont om tid och skriver

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem

Jan Guillou visar sig vara rätt osmart och okunnig. Stöld är ett tillgreppsbrott, att ta något utan tillåtelse. Olaglig fildelning är ett upphovsrättsbrott, att göra intrång på någon annans upphovsrätt utan tillåtelse.
Sålänge folk blandar ihop och tramsar i såna här frågor är de inte värda att tas på allvar.

De andra frågorna på chatten styrker dessutom att han inte vet vad han pratar om utan bara vill ha uppmärksamhet.

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk

Fyfan vilket arrogant svin Jan Guillou är, ska aldrig läsa hans böcker. Ska bojkotta allt han gör. Tur att jag aldrig började med Arn-böckerna. Ett sådant egotrippad svin förtjänar inte att tjäna pengar på sina verk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalhedaren
Fyfan vilket arrogant svin Jan Guillou är, ska aldrig läsa hans böcker. Ska bojkotta allt han gör. Tur att jag aldrig började med Arn-böckerna. Ett sådant egotrippad svin förtjänar inte att tjäna pengar på sina verk.

Precis som med detta så har Jan G även en agenda med Arn-böckerna. Det är hans inlägg i debatten mellan Svear och västgöterna om var sveriges vagga låg. Väldigt löjlig debatt från början till slut från båda sidor.

Hur som helst så vill Jan G få det till (förenklat) att det var en mängd bönder (arbetare) som enades under månkulturistiska former och spöade svear för att de var inskränkta och bakåtsträvande.

Böckerna är i sig faktiskt intressant skrivna men man märker där precis som med hans inlägg om IPRED att han vägrar konsekvent vara ärlig med sina motiv utan har alltid en agenda som han försöker göra en absolut sanning av.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Precis som med detta så har Jan G även en agenda med Arn-böckerna. Det är hans inlägg i debatten mellan Svear och västgöterna om var sveriges vagga låg. Väldigt löjlig debatt från början till slut från båda sidor.

Hur som helst så vill Jan G få det till (förenklat) att det var en mängd bönder (arbetare) som enades under månkulturistiska former och spöade svear för att de var inskränkta och bakåtsträvande.

Böckerna är i sig faktiskt intressant skrivna men man märker där precis som med hans inlägg om IPRED att han vägrar konsekvent vara ärlig med sina motiv utan har alltid en agenda som han försöker göra en absolut sanning av.

Är det inte så att han beskriver danskarna som onda människor medan svenskar och norrmän var goda? Han må vara klok, men han är fortfarande dum i huvudet.