Permalänk
Medlem

Äntligen mp3 utan DRM

Såg att amazon.com, ännu bara amerikanska, har börjat sälja mp3or utan DRM skydd.

Äntligen säger jag bara. Nu finns det ett bra alternativ om man inte vill köpa massa CD-skivor eller använda piratebay.

Bara det kommer till europa snart.

Permalänk
Medlem

Fortfarande är prissättningen helt bisarr, men definitivt ett steg i rätt riktning.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk

Apple har sålt DRM-fri musik i iTunes Store i över ett år, även i Sverige.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Apple har sålt DRM-fri musik i iTunes Store i över ett år, även i Sverige.

Det visste jag inte. Fan vad bra! Då är det bara att börja handla där nu då.

Permalänk
Medlem

CDON gick väl nyligen ut med att de skulle dumpa all DRM också?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kollade inte iTunes store nu. Sortimentet utan DRM kallas för plus. Dock var det ju itne direkt mycket att plussa för. För det fanns ju typ fem låtar eller nåt och Per Gessles nya skiva. Jippie, not!!!

Jag vill kunna köpa Maiden, The Darkness o annan rock utan DRM. Fjanteri att inte släppa allt lite snabbare. Tror på den här Amazongrejjen.

Permalänk

Tycker iaf hälften man kollar på är DRM-fritt, plus att det är i högre kvalitet. Problemet är ju att vissa skivbolag vägrar att inse att kunderna inte vill ha DRM-tjafs.

Edit: Gjorde en snabb sökning på Iron Maiden och hittar över 150 låtar som är DRM-fria. Och går man inte på Iron Maidens sida i butiken finns över 20 album som är DRM-fria, ingen aning om hur mycket dom spelat in men 20 album borde ju vara större delen av deras verk iaf.

Permalänk
Medlem

Sony Ericsson har ju lanserat DRM-fri musik nu via sin tjänst. Det är najs.

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Permalänk

FLAC på det och ett sortiment som tilltalar mig så vore jag en glad man. Men minst sagt en bra utveckling. Samma system för film vore ju inte fel heller. 1080p för $10 skulle jag kunna tänka mig. Nu drömmer jag bara.

Visa signatur

Procrastinators; rulers of tomorrow.
Klicketh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ace_of_spades
FLAC på det och ett sortiment som tilltalar mig så vore jag en glad man. Men minst sagt en bra utveckling. Samma system för film vore ju inte fel heller. 1080p för $10 skulle jag kunna tänka mig. Nu drömmer jag bara.

Jag tycker det låter rimligt. Så fort det är en download så försvinner så många led i framställning av skivor, lager osv. Vi ska inte betala för skivpressar när vi vill köpa downloads.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ace_of_spades
FLAC på det och ett sortiment som tilltalar mig så vore jag en glad man. Men minst sagt en bra utveckling. Samma system för film vore ju inte fel heller. 1080p för $10 skulle jag kunna tänka mig. Nu drömmer jag bara.

Ja där får du nog fortsätta drömma när det gäller 1080p tycker jag. Du får ju sätta det i samband med vad det finns för andra format. OM 1080p ska kosta $10, eller 80 kronor om man snabbt översätter till svensk valuta, vad ska då 720p kosta? Eller DVD kvalitet t.ex? Ska de kostar 20-30 kronor då? Ja, nog bör det vara billigare än att köpa en hel skiva i butik, det håller jag med om, men 80 spänn för 1080p som kommer från filmbolaget själva kan man nog ge lite mer för. 130-150 kronor tycker jag skulle vara rimligt.

Det är sant att en del led försvinner i att skapa skivor osv. Jag kan dock inte se att man skrivit nånstans om de servrar, nätverk samt internet-anslutningar som behövs för att underhålla en sån tjänst. Den är inte direkt gratis.