Grafräknare, någon nyare än TI-8*?

Permalänk
Medlem

Grafräknare, någon nyare än TI-8*?

Tjo!
Pluggar civilingenjör, första året, och ska snart ha första fysikduggan, måste ha en miniräknare tills dess !
Hade en TI-82 på gymnasiet tills den blev stulen mot slutet av matte d, klarade mig bra med den fram tills dess men känner att det kan behövas någonting bättre nu.
Känns lite surt att köpa en ~10 år gammal miniräknare för 2000:-, tänker på ti-89 som min fysiklärare rekommenderade, det är dessutom den enda miniräknaren TI själva rekommenderar för calculus och fysikkurserna jag ska läsa.
Är den värt pengarna ? Ett plus med den är att jag kan TI-designen !

Vad kör ni alla med för räknare ?
Alla prisjakts grafräknare -> http://prisjakt.nu/kategori.php?k=1265#rparams=k=s31611455

Mvh

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tänk på att köp en som är godkänd för att användas på tentor och duggor.

Permalänk
Glömsk

En billig och populär "typgodkänd" räknare är Sharp EL-531VH. Du kanske dock får ha programmerbara grafräknare, det vet jag inget om. Isåfall gillar jag HP:s RPN-varianter.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Hedersmedlem

I dagens NyTeknik lovordade de den nya Ti-Nspire, men man kan nog inte räkna med att den blir godkänd alla gånger.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av estoves
Tänk på att köp en som är godkänd för att användas på tentor och duggor.

Fanns inga bestämmelser ang miniräknarna, bara att det inte var rena datorer.
Frågade idag så jag vet att TI-89 och liknande är ok. Känns bara dyrt för 10 år gammal teknik.

Psionicist: Den verkade t.o.m enklare än en ti-82, köper heldre en sån igen för dubbla priset.. eller tänkte du den där till mattetentor då man bara får ha enklare räknare ?

Elgot: Jag förstod inte riktigt grejen med den, verkade mer vara för utbildningssyfte än avancerad räkning, får se om jag hittar dagens ny teknik imorn !

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vad går du för skola där man får ha vilken räknare som helst på icke mattetentor och en enklare räknare på mattetentor?

TI-30XIIB har jag till skolan, duger fint.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tangentbord
Jag förstod inte riktigt grejen med den, verkade mer vara för utbildningssyfte än avancerad räkning, får se om jag hittar dagens ny teknik imorn !

Vid närmare studier verkar så vara fallet, den skall tydligen vara ungefär som en Ti-84, men med utökad algebrafunktionalitet. Om man vill komma billigt undan kan det för övrigt vara värt att titta på blocket, tradera och likande; inte sällan ser man folk sälja (stulna?) räknare i obrutna förpackningar billigt.

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tangentbord

Psionicist: Den verkade t.o.m enklare än en ti-82, köper heldre en sån igen för dubbla priset.. eller tänkte du den där till mattetentor då man bara får ha enklare räknare ?

Ber om ursäkt, jag som inte läste ditt inlägg så noga. Sharpräknaren är tillräckligt primitiv att den (säkerligen) är godkänd på den typen av mattetentor där du får ha räknare.

Om du får ha grafräknare, så är Sharpen i det svagaste laget.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av estoves
Vad går du för skola där man får ha vilken räknare som helst på icke mattetentor och en enklare räknare på mattetentor?

TI-30XIIB har jag till skolan, duger fint.

Uhm, en vettig skola?
En grafritare avslöjar för mycket på rena mattetentor, där är ju typgodkänd ett självklart krav.

På en fysikkurs, ja där är matten bara ett hjälpmedel för att lösa andra uppgifter, ser inget problem med att tillåra grafritande räknare där (men ser inte heller varför det skall behöva vara nödvändigt)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micket
Uhm, en vettig skola?
En grafritare avslöjar för mycket på rena mattetentor, där är ju typgodkänd ett självklart krav.

Det vanliga är väl dock att man inte får ha miniräknare alls på matematiktentor?

Permalänk
Medlem

Beror väl lite på vilka mattetentor det är..

Visa signatur

Real Programmers always confuse Christmas and Halloween because OCT 31 == DEC 25 !

Permalänk
Medlem

Mattetentor = ingen räknare (än så länge)
Fysik, där slog Micket huvudet på spiken, visst en ti-89 kan vara overkill, men om det slutar med att jag behöver en sån så köper jag gärna en på en gång för att undvika dubbla utgifter.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av estoves
Vad går du för skola där man får ha vilken räknare som helst på icke mattetentor och en enklare räknare på mattetentor?

TI-30XIIB har jag till skolan, duger fint.

Får inte ha räknare på mattetentor, vet inte hur det blir senare.
Fysik är miniräknare ett hjälpmedel, det handlar om att kunna använda alla hjälpmedel som miniräknare och formelsamling för att lösa problemen.
Går på LTU
Miniräknaren du har verkar klara "allt" förutom grafer, vilket jag får använda då jag får ha miniräknare, standardvärden på sin / cos osv ska vi lära oss utantill..

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

TI-89 är ingen dålig miniräknare, men frågan är som sagt om den verkligen är godkänd? Vill du ha en funktionsräknare, alltså ej en grafräknare, som ju är mycket smidigare så kika på HP 35s, sannolikt en av de bästa "vanliga" räknare som finns idag. Den kan både RPN och leksaksinmatning (algebraisk).

Åldern på en miniräknare spelar inte så stor roll, tio år "gammal" teknik är ingenting. Väldigt lite har hänt på miniräknarfronten. Många gånger är gammalt att föredra då de brukar vara både ergonomiska och små. Många moderna grafritare är löjligt stora. Dessutom är det väldigt få räknare idag som faktiskt är programmerbara vilket är jäkligt märkligt med tanke på utvecklingen. Det är i princip bara grafritare som går att programmera, förutom HPs RPN-funktionsräknare.

TI-89 är annars ett bra val, men den är uppbyggd på annat sätt än TI-80/81/82/83/84/85 så det blir ändå en inlärningskurva. Denna kurva kan man nyttja bättre, genom att välja en riktig RPN-räknare!

Räcker det med en programmerbar räknare så är HP 35s ett bra val, eller någon second-hand-SHARP "pocket computer" som är småååå och kan programmeras i BASIC(!). Jag har alltid med mig en SHARP PC-1248 med 8 kB minne. Den är mindre än många vanliga +-*/-räknare och har en kompetent BASIC-tolk. Min är överklockad från 1,024 till 1,264 MHz och har även en dockningsstation med kassettbandspelare och termoprinter!

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tangentbord
Mattetentor = ingen räknare (än så länge)

Vid närmare eftertanke fick man nog ha miniräknare i mera tillämpade kurser som statistik och sannolikhetslära (och möjligen numerisk analys).

Permalänk
Medlem

Ti-89 är nice men det är väldigt lätt att bli beroende av den, eftersom det har en numerisk lösare m.m (den kan lösa det mesta)

Det finns typ godkända att köpa för ~150 kr.

Sen är det bara Fysik tenta som jag hittills har fått använda TI-89.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Jag kör stenhårt på det min fysiklärare sa, han doktorerade förra året och använde sin ti-89 hela tiden, men får kolla upp så att det är 100% ok med en sådan..
Angående RPN, om http://sv.wikipedia.org/wiki/RPN stämmer så tycker jag det är förvirrat, men jag lär mig säkert efter ett tag!

MBY: Än en gång gör du dig förtjänt av din titel "allmänbildad", jag tackar dig kunskapens mästare ! Intressant med programerbar icke-grafräknare, måste bara lära mig programera så är alla problem lösta
I värsta fall får jag använda två räknare, en med och en utan grafer.. kostar att ligga på topp..

Mvh

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar Casio FX-9860G, en mycket prisvärd och kompetent miniräknare.

Med symbolix är den även symbolhanterande.

Symbolixdemo på youtube

Edit: En reklamfilm

Måste tillägga att jag under hela min gymnasietid hade en Ti-83 och tycker nu efter lite användande att Casion är betydligt smidigare, detta är ju dock en smaksak!

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem

Hittar nya saker hela tiden på min Ti-83. Har den mest till + och -, men väljer den framför andra räknare pga av bra display och att det är smidigt att spara formler i minnet. Annars skulle jag kunna köra med en 100:- modell till det mesta på min civ. ing. -utbildning.

På tentorna får vi i princip aldrig ha miniräknare, möjligen på någon hålf.-kurs

Visa signatur

Om ni skriver till mig, var god citera

Permalänk
Medlem

En räknare som jag fastnade flr var Casio Classpad 300, har nog kommit nya modeller nu dock. Om jag säger såhär, displaymässgt totalkrossar den allt motstånd, stor TouchDisplay plus många andra funktioner, jag la in Tetris och Pacman och spelade när jag hade tråkigt, och det går att räkna på massor av sätt med den också :).

Men det jag gillade mest var att man kunde ställa upp uträkningar som man skrev dem, det fanns helvetes massa användbara tecken plus QWERTY på skärmen om man ville det (tar upp halva), enkel grafisk meny. Och det finns en texteditor så det är bara att börja skriva fusklapparna!.

jag köpte min för 1599:- på Bokia hösten 2007

En stor nackdel var dock att Displayen kunde tappa info om tryckfunktionen, dvs att där man klickade med pennan kanske klicket hamnade en centimerter upp. eller hur man nu än ska förklara det.
Och det finns inget ljus i displayen.

http://world.casio.com/edu/classpad/spec.html
Prestandamässigt utklassade den allt motstånd också med sina 512KB ram och sin CPU.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tangentbord
Jag kör stenhårt på det min fysiklärare sa, han doktorerade förra året och använde sin ti-89 hela tiden, men får kolla upp så att det är 100% ok med en sådan..
Angående RPN, om http://sv.wikipedia.org/wiki/RPN stämmer så tycker jag det är förvirrat, men jag lär mig säkert efter ett tag!

MBY: Än en gång gör du dig förtjänt av din titel "allmänbildad", jag tackar dig kunskapens mästare ! Intressant med programerbar icke-grafräknare, måste bara lära mig programera så är alla problem lösta
I värsta fall får jag använda två räknare, en med och en utan grafer.. kostar att ligga på topp..

Mvh

Tack!

Om man tänker efter märker man att RPN är mer sunt och "matematiskt enhetligt och riktigt" jämfört med det inkonsekventa "algebraiska" inmatningssättet. Inkonsekvent är det bland annat därför att funktions- och grafritare fungerar på olika sätt och vissa operationer är ändå smyg-RPN. De senaste åren har man krånglat till även funktionsräknare av rena "prestigeskäl" så att de använder full algebraisk inmatning vilket inte betyder något annat än att man måste använda fler knapptryckningar och ta till parenteser mer ofta än sällan.

RPN är helt parentesfritt, kräver mindre hård- och mjukvaruresurser (mindre risk för buggar), går snabbare att skriva in och snabbare att exekvera eftersom det är mer "datorvänligt". Det är också mer användbart.

Observera att man kan skilja på "lätt att lära" och "lätt att använda". Algebraisk inmatning är lätt att lära men svårt att använda (vilket kanske inte märks eftersom man har lärt sig det). RPN är lite, men bara väldigt lite, svårare att lära sig, men _mycket_ lättare att använda. Du behöver inte vara osäker på om operatorerna kommit i rätt ordning, det är underförstått, du upptäcker inmatningsfel mycket snabbare och behöver inte läsa igenom hela uttrycket, det går snabbare att knappa in, översättningen från en formel i matteboken till RPN är intuitiv och du får på det hela taget en bättre feedback på vad du sysslar med.

Har man väl lärt sig RPN vill man aldrig veta av algebraisk inmatning igen. Det som krävs är blott 5 minuters intensiv träning!

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

TI-89 är ju oumbärlig, iaf i vår FEM-kurs var den det. Annars är den bara jäkligt smidig när man ska derivera, integrera, lösa ekvationssystem etc.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
En räknare som jag fastnade flr var Casio Classpad 300...
...Och det finns inget ljus i displayen.

http://world.casio.com/edu/classpad/spec.html
Prestandamässigt utklassade den allt motstånd också med sina 512KB ram och sin CPU.

Bara en snabb fråga, hur många av Texas Instruments räknare har bakgrundsbelyst skärm?

TI-83 och TI-82 saknar det.. Casio har det i FX-9860 Slim, men inte i den vanliga eller SD-modellen

SD-modellen
Slim

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dava
Bara en snabb fråga, hur många av Texas Instruments räknare har bakgrundsbelyst skärm?

TI-83 och TI-82 saknar det.. Casio har det i FX-9860 Slim, men inte i den vanliga eller SD-modellen

SD-modellen
Slim

jo, men det var bara en detalj som skulle underlättat, hur många miniräknare har touchscreen?

Svar på din fråga, vet ej.

Permalänk
Medlem

hp50g om du vill ha rpn, annars verkade väl den nya TInspire vara fräck iaf om man tror på det som stod i ny teknik.

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog köpa en TI-89, den har det mesta och funkar bra!

Men den är fånigt dyr!

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem

Den här tråden fick mig att minnas en av mitt livs bästa affärer. På Åhléns av alla ställen så sålde de ut en hel pall med TI-85or för 140 pix styck! Batterierna i min TI-80 hade just tagit slut, och eftersom batterierna går på 80 pix så kändes det rättfärdigat att pynta de extra 60 spännen och få en sprillans T-85:a

Vill du ha en räknare som är mer anvancerad än Ti-89 så finns Ti-92:serien.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2pac
Vill du ha en räknare som är mer anvancerad än Ti-89 så finns Ti-92:serien.

Brukar det inte vara mest utformningen som skiljer dem?

Permalänk
Medlem

Gick och pluggade till ingenjör i umeå för en herrans massa år sedan (99/03) och fick ha min gammla ti-82 till alla tentor, matte, fysik, kemi etc.