Nära en gigabyte per sekund med SSD från Micron

Permalänk
Melding Plague

Nära en gigabyte per sekund med SSD från Micron

Minnestillverkaren Micron visar upp en solid state-enhet som mycket väl kan vara världens snabbaste. Två stycken enheter klarar av att prestera över 800 megabyte per sekund.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Drygare kille att lyssna till får man leta efter, men han verkade ganska nöjd.

Det är synd att de satt 2 st minifläktar på den istället för en stor.

Undrar när Dustin börjar sälja dessa..

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

Underbart, det är sånt här man vill se. Nu när de krossar allt vad mekaniska diskar heter kanske de skulle satsa aningen mer på tillverkningseffektivisering så att priserna går ner...?

Vad ligger dagens snabbaste mekaniska diskar på egentligen?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Håller med föregående talare angående killen man får lyssna på.. men men.

Härligt att det kommer många high performance SSD's nu. Kanske vi dödliga kan få tag på en hyfsat presterande SSD till humana priser

EDIT*

IO Fusion drive är ju ändå bättre?

Read data at 800 megabytes per second and write at 600 MB/sec.

The ioDrive clocked in at 100,000 operations per second

Och det är bara ett kort, det här var ju faktiskt två.

http://www.tgdaily.com/index.php?option=com_content&task=view...

Permalänk
Medlem

Han verkade ju helt påtänd, vad är det för fel på amerikaner?

Visa signatur

Minns ljudet av 3.5"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arzei
Vad ligger dagens snabbaste mekaniska diskar på egentligen?

Här är resultatsidan från swecs SSD vs Velociraptor-test:
http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6082&page=5
Avg read: 100-105 MB/s, access: 7,1 ms.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Hedersmedlem

Det var i alla fall uppåttjak. Jag trodde nästan han skulle dra igång pacman när han började fumla med musen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av white_rabbit_
Håller med föregående talare angående killen man får lyssna på.. men men.

Härligt att det kommer många high performance SSD's nu. Kanske vi dödliga kan få tag på en hyfsat presterande SSD till humana priser

EDIT*

IO Fusion drive är ju ändå bättre?

Read data at 800 megabytes per second and write at 600 MB/sec.

The ioDrive clocked in at 100,000 operations per second

Och det är bara ett kort, det här var ju faktiskt två.

http://www.tgdaily.com/index.php?option=com_content&task=view...

Kortet han höll i handen motsvarade de två korten som satt i maskinen, men det funkade förmodligen inte så bra eftersom han höll det i handen utan antistatvantar.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

Hahaha, Joe va ju lätt skön.

Det va ganska stora brädor där, men de blir säkert mindre Hoppas det blir i annat format också, så de kan sitta i HDD-racket.

Satt man inte CPUn förut på ett kort som sen pluggades in på något sätt?

Permalänk
Citat:

Minnestillverkaren meddelar att två enheter inte har några problem att prestera 800 megabyte per sekund vid läsningar...

Det var per kort säger han i filmen.
http://www.youtube.com/watch?v=m1GBPreUPXk#t=3m39s

Permalänk
Avstängd

Vet inte om det är rätt väg att gå med just PCI Express, men helt klart är inte SATA lämpligt för SSD. Att detta SSD är så snabbt beror ju mer på gränssnittet än tekniken i sig. Jag har bara väntat på detta, samma gränssnitt för SSD och HDD verkar inte vettigt när gränssnittet i sig utvecklats utefter hårddiskens behov, inte båda. Det pragmatiska vore kanske att utveckla ett helt nytt generellt HDD/SSD-gränssnitt helt och hållet, där man har SSD i tankarna. Det smarta med detta är att ett gränssnitt inte är "för snabbt"; det spelar ingen roll om gränssnittet är overkill för HDD, det är bara att sända mindre data per tidsenhet.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shooblan
Hahaha, Joe va ju lätt skön.

Det va ganska stora brädor där, men de blir säkert mindre Hoppas det blir i annat format också, så de kan sitta i HDD-racket.

Satt man inte CPUn förut på ett kort som sen pluggades in på något sätt?

pentium 2 och 3 såg väldigt speciella ut. dom satt på högkant, så det stämmer. men det var inte pci-e

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shooblan
Hahaha, Joe va ju lätt skön.

Det va ganska stora brädor där, men de blir säkert mindre Hoppas det blir i annat format också, så de kan sitta i HDD-racket.

Satt man inte CPUn förut på ett kort som sen pluggades in på något sätt?

Haha, ja, kan tänka mig att man ser ut så när man byggt världens snabbaste SSD. Drogad av hårdvara?

Men det blir ju svårt att få ut de där 800 MB/s om de skulle sitta i ett hårddiskrack då SATA blir en stor flaskhals. Hellre ett instickskort i så fall. Spelar ingen roll för mig bara det är snabbt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Detta blir riktigt spännande. Undra vad man kan få för boot-tid med den där som OS-disk

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Vet inte om det är rätt väg att gå med just PCI Express, men helt klart är inte SATA lämpligt för SSD.

Jag skulle vilja påstå att dessa är utvecklade för servrar, som de sitter i filmen för i en servar har man ju inte direkt några spelgrafikkort

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZecretW
Kortet han höll i handen motsvarade de två korten som satt i maskinen, men det funkade förmodligen inte så bra eftersom han höll det i handen utan antistatvantar.

För alla vet ju att hårdvaran automatiskt går sönder om man tar i den.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Vet inte om det är rätt väg att gå med just PCI Express, men helt klart är inte SATA lämpligt för SSD. Att detta SSD är så snabbt beror ju mer på gränssnittet än tekniken i sig. Jag har bara väntat på detta, samma gränssnitt för SSD och HDD verkar inte vettigt när gränssnittet i sig utvecklats utefter hårddiskens behov, inte båda. Det pragmatiska vore kanske att utveckla ett helt nytt generellt HDD/SSD-gränssnitt helt och hållet, där man har SSD i tankarna. Det smarta med detta är att ett gränssnitt inte är "för snabbt"; det spelar ingen roll om gränssnittet är overkill för HDD, det är bara att sända mindre data per tidsenhet.

Kollade lite om det skulle finnas nåt tillräckligt snabbt gränssnitt via kabel och såg det här:

http://en.wikipedia.org/wiki/Cabled_PCI_Express

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Herrejösses, ge mig en som maxar sata300 till rimligt pris så är jag nöjd

Visa signatur
Permalänk

Haha. Joe kan ju vara den skönaste filuren på länge. Håller med m3tr0. Hade jag suttit på två hårddiskar som klarade 200k I/O och 800Mb/s hade jag också sett hyffsat nöjd ut. Man skulle nog kunna ta på min aura ;). Sen håller jag med Tangentbord också. De här enheterna kommer kosta skjortan förmodligen och endast komma till användning i stora och svindyra datorsystem. Ge oss en ssd som maxar sata300 till ett pris för en dödlig och man kan var mer än nöjd.

Visa signatur

// (+_+)@=(^@)

Permalänk

Han lät ju lite borta. Undra hur bra detta presterar egentligen

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Jag vill ha en SSD-disk

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk

Antingen var han full, påtänd eller fått sig en stroke eller så var allt bara påhitt! Men grym speed är det=)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Simpledream
Jag skulle vilja påstå att dessa är utvecklade för servrar, som de sitter i filmen för i en servar har man ju inte direkt några spelgrafikkort

Att använda instickskort för en diskkontroller känns rätt 80-tal, om vi ser till desktop, inte servrar. Vad jag menade var förstås att vi behöver en moderkortslösning för hemmabruk. Möjligt att Cabled PCI Express är rätt väg. Då kan man passa på att rätta till de elektriska och mekaniska feltänken kring SATA (separat ström- och signalkabel, kontaktering, etc).

Klart som tusan att en server normalt inte har ett "spelgrafikkort". Något dylikt har jag inte i någon dator. Så visst är det okej med instickskort på en server. Jag menade bara att tänka lite framåt; förr eller senare behöver vi moderkort med dylika kontakter vad det än må vara för gränssnitt.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av banck
Antingen var han full, påtänd eller fått sig en stroke eller så var allt bara påhitt! Men grym speed är det=)

Jag tror bara han var sjukt nöjd med vad dom lyckats åstakomma!

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Joe var ju helt lysande. Nästan att man köper en SSD pågrund av hans flin.

Permalänk
Medlem

Påmindes rätt mycket om
Christopher walken i brainstorm. (data sci-fi)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arzei
Underbart, det är sånt här man vill se. Nu när de krossar allt vad mekaniska diskar heter kanske de skulle satsa aningen mer på tillverkningseffektivisering så att priserna går ner...?

Vad ligger dagens snabbaste mekaniska diskar på egentligen?

Nu när CPU-register krossar allt vad SSD heter kanske de skulle satsa aningen mer på tillverkningseffektivisering så att priserna går ner...?

Du menar att eftersom SSD krossar, måste man utveckla produkten så den krossar? Antingen "krossar" den - och då finns inga andra alternativ - eller så gör den det inte.

Fundera också varför man har lagring och vilken som är den viktigaste parametern när det gäller lagring... Det är uppenbart vem som krossar vem...

När ska det gå upp för folk att SSD redan har så goda egenskaper att falska argument inte behövs för att främja dessa? När ska folk begripa att SSD och HDD i sak inte spelar i samma match? När ska det gå upp för folk att vi har två kvalitéer som båda är användbara och eftertraktade? När ska det gå upp för folk att det inte är något ödesbeslut, att det inte behöver handla om antingen eller? HDD förhåller sig till SSD ungefär som RAM till cache. Att byta ut all RAM till cache, eller rent av till CPU-register vore underbart, men är inte pragmatiskt. Den ideala datorn har bara en minnesnivå. Den reella datorn har nio eller fler nivåer i minneshierarkierna. Det har aldrig någonsin hänt i datorhistorien att hierarkin minskat. Det finns goda skäl till detta. Vidare gör ny teknik att dessa kompromisser fungerar bättre och bättre, så en minskning av hierarkin är ytterst osannolik.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Nu börjar det hända saker, bara vänta på att ssd ska bli billigare (och inte använda pci-e)

Visa signatur

Dator1: Chassi Silverstone Fortress II : Cpu AMD Ryzen 7 1700 @ 3.85 GHz : GPU Sapphire R9 390 Nitro (backplate) : MB ASUS Crosshair VI Hero : Ram G.Skill 3200CL14 2x16 @ 1.35V 2933 MHz CL14 : SSD totalt ~2.5 TB : HDD totalt 6 TB
http://hwbot.org/user/oggy_dz2/

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oggyoc
Nu börjar det hända saker, bara vänta på att ssd ska bli billigare (och inte använda pci-e)

Hihi, undrar hur många gånger per dag folk säger så på Sweclockers?

SSD är givetvis värt pengarna redan idag - annars skulle det nämligen inte existera alls. Minnet, som är snabbare och mindre än HDD håller också ett högre pris per bit. Allt är fullkomligt logiskt. Den som väntar och drömmer sig bort till den dag är bitpriset är lägre hos SSD än HDD lär få vänta ett tag till...

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd

Jag väntar tills livslängden känns bra nog.