Ska staten gå in och köpa Volvo PV och Saab?

Permalänk
Medlem

Ska staten gå in och köpa Volvo PV och Saab?

Om vi förutsätter att Ford och GM vill sälja Volvo & Saab men hittar ingen köpare (nedläggning). Ska då staten gå in och köpa de båda bolagen för en "rimlig" summa?

Jag vill inte blanda in någon värdering av respektive bolag här så vi kan väl utgå från köpa båda eller inte köpa alls.

Permalänk
Medlem

jag röstade ja därför att: det blir BILLIGARE för staten att ta över i det LÅNGA LOPPET, varför det? jo för tänk hur många anställa de är på volvo, saab & underleverantörer, läggs dessa ner vad händer då, jo a-kassa och socialbidrag, att hitta så många nya jobb inom en överskådligframtid, det kan man inte, så genom en stor insats NU, kan man spara mycket i framtiden.

ge gärna era åsikter om detta, intressant att läsa:)

har förövrigt jobbat på SAAB i nästan 1,5 år, får gå nu i december...

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem

Det tycker jag. Gillar inte att de två företagen ägs av amerikanska företag. Gillar egentligen inte att alla länders ekonomi är beroende av USD heller för den delen. Lite sådär anti-amerikansk kanske. Landet alla älskar att hata.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Glömsk

Absolut inte!

Skattepengar ska aldrig någonsin användas för att rädda företag som är för dåliga att klara sig själva. Det är det som ett övertag handlar om - skulle Volvo gå bra skulle det ju inte vara något tal om ett övertag.

Nuvarande Volvo kan klara sig genom att dra ner kostnaderna, exempelvis genom varslena vi sett nu. Ett statligt ägt Volvo har populistiska motiv att inte avskeda folk, och får då täcka förluster genom att skjuta till pengar. Varför ska skattebetalarna proppa upp dåliga företag?

Det är överlag oetisk att hålla företag i liv som går dåligt - det är resursslöseri. Arbetskraft etc skulle bättre användas av ett företag som inte går i förlust.

Låt bilindustrin gå i konkurs. Då kan nya ägare ta över.

Känner ni för att äga lite av Volvo, köp aktier. De är låga nu.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk

Absolut inte. Det Psionicist säger är alldeles rätt - köp aktier i volvo om ni vill stödja. Tvinga inte alla att betala en bilindustri som inte klarar av att konkurrera.

I det långa loppet så är det betydligt bättre att det företag som kan konkurrera bäst (alltså, gör de bästa bilarna sett till priset) får tillverka bilar, än att vi försöker lösa det hela genom att köpa upp företag som går sämre.

Det är betydligt bättre för alla (som i hela mänskligheten) om dåliga företag går i konkurs så att de kan ersättas av företag som klarar sig bättre ekonomiskt.

Förövrigt så skulle nog inte ens sossarna vara intresserade av ett helstatligt Volvo och Saab.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist

Låt bilindustrin gå i konkurs. Då kan nya ägare ta över.

tyvärr så skulle en konkurs av de båda drabba ekonomin hårt, Trollhättan är i princip beroende av SAAB och Göteborg har ett stort beroende av Volvo.

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk

*edit* Rötsade Tar ej ställning/blank. Då jag är osäker, dessutom anser mig vara för oinsatt och vill höra mer insattas åsikter innan jag bildar min uppfattning.

Detta är en oerhört komplicerad fråga, där jag tycker många bara vräker ut sig i media tidningar/tv att staten skall ta över utan det minsta förstå sig på problemen. Som att staten skulle sköta företagen bättre och att staten skall föra in pengar varje år.

Problemet om Saab och/eller volvo skulle försvinna handlar inte bara om ett par tusen jobb på dessa företag, utan mängder av arbeten på underleverantörer runt omkring. Förutom detta så är flera skolor beroende av företagen då de gör forskning ihop etc. Och allt detta drabbar främst ett län som mer eller mindre skulle bli utslaget.
Visst det skulle då bli förbaskat gott om arbetare i Västra Götaland som skulle göra orten attraktiv för arbetsgivare, men dagens arbetsmarknad fungerar så att arbetarnas löner inte riktigt sätts efter tillgång/efterfrågan.
-Tänk att få en civilare med 10års arbetserfarenhet för runt 15papp i månaden. Då skulle det allt snart bildas nya företag här igen eller existerande göra storfynd.. Nä vid en konkurs kommer de arbetarna säga på arbetsintervjun att får jag ej över 30papp i månaden, så fortsätter jag att leva på bidrag. (kanske inte ordagrant, men i lönekrav och enligt kollektivavtal)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Avstängd

Absolut inte under några som helst omständigheter! Ingen socialist-"hjälp" till företag som inte klarar konkurrens. Det är ett djävligt farligt sluttande plan, en ond cirkel; företag, specifikt banker, tror än mer att de kan missköta sig för att stater griper in med nödhjälp, vilket leder till mer nödhjälp, vilket kan sluta riktigt illa. Vi VET det av historien. Detta är julafton för mörka kommunistkrafter som omedelbart måste tryckas ner i sina hålor igen.

Det är löntagarfonder "all over again", fast i princip värre och mer globalt.

Här måste man vara ytterst tydlig, ty detta är riktigt allvarliga saker med riktigt allvarliga konsekvenser. Det handlar inte om att inte göra någonting, något kan alltid göras. Men en dylik väg är så sanslöst ogenomtänkt, sanslöst aningslös att det är skandal att det ens diskuteras. I ett borgerligt styrt Sverige dessutom och t.o.m. i USA.

Skadan som sker av detta är helt omätbart stor jämfört med den sant tragiska situation där ett stort och välrenommerat företag går i konkurs.

Edit: Det är allvarligt nog att stater äger aktier och därmed har särintressen i vissa företag. Staten har absolut ingen rätt att köpa aktier för skattemedel direkt eller indirekt hur vettiga de aktuella företagen än må vara. Det är fel av ren princip, i öppen dager för ändamålsglidning, korruption, särbehandling, oetiska konkurrensfördelar o.s.v. Staten har vidare ingen rätt att spendera en enda krona på något annat än kärnuppgifter så länge som kärnuppgifterna inte utförs helt oklandervärt.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Öh, nej? Vi är kommuniststat. Sköter man ett företag dåligt går det under och ersätts av bättre lämpade.

Är detta något "folk i allmänhet" pratar om ens? Jag förstår inte hur man kan överväga det.

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [cyb]
Öh, nej? Vi är kommuniststat. Sköter man ett företag dåligt går det under och ersätts av bättre lämpade.

Är detta något "folk i allmänhet" pratar om ens? Jag förstår inte hur man kan överväga det.

Många människor resonerar nog inte alls om skillnaden mellan statliga och privata företag. Så för dem är det här en ursäkt - att de sedan får betala allting själva förstår man inte. Inte heller förstår man hur enormt mycket det faktiskt skulle kosta att köpa ett företag som det går dåligt för (och har gjort i flera år nu).

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Glömsk

Låt oss låssas att staten tar över Volvo. Det innebär:

1) Arbetskraft slösas på icke lönsam verksamhet när den skulle kunnat frigjorts för lönsam verksamhet. Dessutom får den lönsamma verksamheten subventionera den olönsamma, som kanske i vissa fall till och med är konkurrenter.

2) En effektiv förhindring av nya, konkurrenskraftiga, företag i bilindustrin. Staten ser till att Volvo överlever, istället för att vi kan få ett "nytt Volvo", som går i vinst och gör bilar folk köper.

3) Fel signaler till Sveriges stora industrier. Nu kommer samtliga storföretag i Sverige ha i bakhuvudet att de alltid kan bli övertagna om det går dåligt. Ger risk för "moral hazard" och fler utgifter för skattebetalarna.

Vill Sverige ta ett stort kliv mot fattigdom och U-landsstatus så kan vi ta över dåliga företag. Jag röstar mot detta.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Absolut inte under några som helst omständigheter! Ingen socialist-"hjälp" till företag som inte klarar konkurrens. Det är ett djävligt farligt sluttande plan, en ond cirkel; företag, specifikt banker, tror än mer att de kan missköta sig för att stater griper in med nödhjälp, vilket leder till mer nödhjälp, vilket kan sluta riktigt illa.

Nytillverkade Trabanter från arbetsläger i Trollhättan och Göteborg?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Re: Ska staten gå in och köpa Volvo PV och Saab?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
Om vi förutsätter att Ford och GM vill sälja Volvo & Saab men hittar ingen köpare (nedläggning). Ska då staten gå in och köpa de båda bolagen för en "rimlig" summa?

Jag vill inte blanda in någon värdering av respektive bolag här så vi kan väl utgå från köpa båda eller inte köpa alls.

Nej, det finns ingen mening för en borgerlig regering att sälja V&S och sedan köpa Volvo PV/SAAB Automobile.

I min mening finns det egentligen ingen mening i att rädda banker som fuckat upp heller. Carnegie borde ha gått under i en mobb bestående av dess ägare, strax innan de lynchas av en annan mobb bestående av ägarnas kunder.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

Staten ska inte driva företag, de har nog med problem som det är!

Så det blir ett absolut Nej!

EDIT

Otroligt vad många det är som svara Ja! Vad är det för fel på er?

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorN
Otroligt vad många det är som svara Ja! Vad är det för fel på er?

Lite kommunism har ju ingen dött av?

Det är självklart att staten inte skall köpa upp företagsverksamheter som går dåligt. Problemet med volvo och saab är att det beror så många underleverantörer och jag vet flera småorter som skulle bli "utslagna" och det påverkar i sin tur industrier/företag som inte direkt har med bilindustrin att göra. Nå alternativt köpa upp och sedan troligen få skjuta in någon miljard varje år är ju knappast ett bra alternativ.
*edit*
För det finns företag som säljer tjänster till underleverantörer och om folk får mindre pengar så handlar de mindre. Så om Saab och Volvo försvinner flyttar jag, tur jag inte har någon bostadsrätt.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Låt oss låssas att staten tar över Volvo. Det innebär:

1) Arbetskraft slösas på icke lönsam verksamhet när den skulle kunnat frigjorts för lönsam verksamhet. Dessutom får den lönsamma verksamheten subventionera den olönsamma, som kanske i vissa fall till och med är konkurrenter.

2) En effektiv förhindring av nya, konkurrenskraftiga, företag i bilindustrin. Staten ser till att Volvo överlever, istället för att vi kan få ett "nytt Volvo", som går i vinst och gör bilar folk köper.

3) Fel signaler till Sveriges stora industrier. Nu kommer samtliga storföretag i Sverige ha i bakhuvudet att de alltid kan bli övertagna om det går dåligt. Ger risk för "moral hazard" och fler utgifter för skattebetalarna.

Vill Sverige ta ett stort kliv mot fattigdom och U-landsstatus så kan vi ta över dåliga företag. Jag röstar mot detta.

1. Problemet är väl inte att Volvo är så olönsamt som att hela GM-koncernen drar ned även Volvo PV. Volvo Lastvagnar hade väl i princip fulla orderböcker inför hösten men med finanskris kan inte företag få lån, därför kunde de inte köpa nya fordon heller.

2. Det känns ytterst osannolikt att vi någonsin skulle få nya företag i bilindustrin i Sverige. Det finns inte mycket som talar för det. Speciellt med tanke på att bilindustrin som den ser ut just nu haltar p.g.a. lågkonjunkturen. Något nytt Volvo känns ytterst vanskligt att hoppas på. Ett sådant lär vi förmodligen inte se med den dominans av tyska bilar och japanska bilar som råder idag. Det krävs mycket utveckling av helt nya bilmodeller och teknologi, att någon i Sverige skulle ha kapital eller vilja att satsa på ett helt nytt bilföretag känns inte troligt.

3. Ja, det sänder helt klart ut fel signaler.

Jag tycker generellt sett inte man ska ta över företag. Men allt är inte svart eller vitt. Om vi ska på kanske 100 år framåt så kanske detta inte spelar så stor roll. Men om vi ser till kanske de närmsta 20 åren så lär det spela väldigt stor roll om stora industrier går i konkurs. Då finns det en stor risk för massarbetslöshet.

Det är dock väldigt beklagligt att den penningpolitik som förts av stater runtom i världen har lett till en sådan allvarlig finanskris. Och det är ju själva systemet det är fel på inte bara banker, även om vissa enstaka banker varit väldigt slarviga. Det vore dock synd om företag som med enkla medel kan bli välmående skulle gå i konkurs p.g.a denna finanskris. Att få upp ett nytt företag som Volvo tar årtionden.

Om man nu ska ta över företag så tycker jag målsättning ska vara att så fort som möjligt sälja det till andra investerare och under tiden försöka göra sitt bästa för att få det att bli ett välmående företag.

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
1. Problemet är väl inte att Volvo är så olönsamt som att hela GM-koncernen drar ned även Volvo PV. Volvo Lastvagnar hade väl i princip fulla orderböcker inför hösten men med finanskris kan inte företag få lån, därför kunde de inte köpa nya fordon heller.

2. Det känns ytterst osannolikt att vi någonsin skulle få nya företag i bilindustrin i Sverige. Det finns inte mycket som talar för det. Speciellt med tanke på att bilindustrin som den ser ut just nu haltar p.g.a. lågkonjunkturen. Något nytt Volvo känns ytterst vanskligt att hoppas på. Ett sådant lär vi förmodligen inte se med den dominans av tyska bilar och japanska bilar som råder idag. Det krävs mycket utveckling av helt nya bilmodeller och teknologi, att någon i Sverige skulle ha kapital eller vilja att satsa på ett helt nytt bilföretag känns inte troligt.

3. Ja, det sänder helt klart ut fel signaler.

Jag tycker generellt sett inte man ska ta över företag. Men allt är inte svart eller vitt. Om vi ska på kanske 100 år framåt så kanske detta inte spelar så stor roll. Men om vi ser till kanske de närmsta 20 åren så lär det spela väldigt stor roll om stora industrier går i konkurs. Då finns det en stor risk för massarbetslöshet.

Det är dock väldigt beklagligt att den penningpolitik som förts av stater runtom i världen har lett till en sådan allvarlig finanskris. Och det är ju själva systemet det är fel på inte bara banker, även om vissa enstaka banker varit väldigt slarviga. Det vore dock synd om företag som med enkla medel kan bli välmående skulle gå i konkurs p.g.a denna finanskris. Att få upp ett nytt företag som Volvo tar årtionden.

Om man nu ska ta över företag så tycker jag målsättning ska vara att så fort som möjligt sälja det till andra investerare och under tiden försöka göra sitt bästa för att få det att bli ett välmående företag.

Det är sant det du säger om lånen, påverkar lånen som Volvo själva behöver också. Men detta är snarare att test av företagets fortsatta sundhet och överlevnad. Ja, centralbankerna världen över har tvingat fram en högkonjunktur och företagen har för att kunna konkurrera och möta efterfrågan utnyttjat de billiga lånen (precis som alla andra, kunder inräknat), men detta kan ju inte fortgå hur länge som helst. Marknaden skriker efter högre ränta (sen finns det ju några gaphalsar i media som vill ha låg ränta, men dessa är i i stark minoritet ). Volvo har det svårt alltså, om de är beroende av lån och andras lån.

För eller senare kommer det inte gå att låna pengar längre som det gått de senaste åren. Går inte att motverka om inflationsmålen ska hållas. Visst, exempelvis Japan har ju försökt pressa upp konsumtionen genom att föreslå att folk ska få "gratis pengar", men medborgarna har ju till och med sagt ifrån. Då har centralbankerna en hopplös situation.

Är Volvo fundamentellt bra, men beror Fords "godtyckliga" agerande, så blir de givetvis uppköpta och detta löser sig. Ford sålde Mazda nyligen, iaf de lilla delarna de ägde. Det är väl därför det ryktas om Volvo över huvud taget. Är Volvo inte detta, tror jag det är dåligt långsiktigt om skattebetalarna går in.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Det känns ytterst osannolikt att vi någonsin skulle få nya företag i bilindustrin i Sverige. Det finns inte mycket som talar för det. Speciellt med tanke på att bilindustrin som den ser ut just nu haltar p.g.a. lågkonjunkturen. Något nytt Volvo känns ytterst vanskligt att hoppas på. Ett sådant lär vi förmodligen inte se med den dominans av tyska bilar och japanska bilar som råder idag. Det krävs mycket utveckling av helt nya bilmodeller och teknologi, att någon i Sverige skulle ha kapital eller vilja att satsa på ett helt nytt bilföretag känns inte troligt.

Men om det inte finns vilja att satsa på det, varför ska du Sverige hålla på med sådant? Är det inte bättre att låta japanerna och tyskarna göra bilarna om de vill satsa mer på det, så att marknaden totalt sett mår bättre?

Om det går att konkurrera, så gör man det. Går det inte, så gör man det inte.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk

Problemet med Volvo är ju att dom är helt ointressanta för bilköpare idag. Det är bara i Sverige vi köper Volvo helt okritiskt. Dom är inte säkrast längre, dom har gamla modeller, dom tar premiumpriser för mellanklassbilar, inte särskilt stort utbud och rätt kass kvalitet. Plus att Ford säljer Focus och Mondeo som är bättre bilar till ett lägre pris. Visst beror en del på Ford men knappast allt. Att hitta köpare borde ju inte vara så svårt, borde ju finns massa kineser som står på kö att få anrika varumärken. Kan nog bli riktigt bra också om det är rätt företag, Jaguar har ju lyckats en av sina bästa bilar på mycket länge efter att Tata tog över.

Om staten tog över skulle det ju bara fortsätta i samma gamla vanliga banor. För Saabs del är det ju ännu värre, dom har väl aldrig gått med vinst, har uråldriga modeller och inget på väg. Nån gång borde ju folk inse att det inte funkar längre, även om det blir jobbigt ett tag kommer det ju alltid nya jobb.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Absolut inte. Det Psionicist säger är alldeles rätt - köp aktier i volvo om ni vill stödja. Tvinga inte alla att betala en bilindustri som inte klarar av att konkurrera.

Rätt svårt att handla aktier i Volvo/SAAB då de är privata AB. Man får donera pengar i så fall...

En intressant parallell kan man i alla fall dra till Varvsindustrin på 1970-talet där staten gick in.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Varvsindustri#De_svenska_varven_...

Permalänk

nej, det ska staten absolut inte göra, av skäl som framförts alldeles utmärkt av Psionicist och MBY.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
[B]Rätt svårt att handla aktier i Volvo/SAAB då de är privata AB. Man får donera pengar i så fall...

Du kan köpa Volv B, beror på vilken Volvo du vill stötta. Även Volvo Group har ju haft en del varsel.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Nej, att idka konstgjord andning för att företag inte klarar sig på marknaden är absolut inget staten ska hålla på med. Det borde vi väl sedan länge ha lärt av historien.

Är företaget marknadsdugligt så kommer privata aktörer att köpa det och även att driva det.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Jag tycker verkligen inte staten bör blanda in sig i företag som det går dåligt för.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Men är det verkligen ens statens uppgift att driva företag på en fri marknad. Det uppkommer ju en mängd problem som kan härledas till vinstintresset och liknande frågor.

Om staten driver ett företag och vi har en privat och fri marknad så kommer ju staten även följa den privata marknaden.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Men om det inte finns vilja att satsa på det, varför ska du Sverige hålla på med sådant? Är det inte bättre att låta japanerna och tyskarna göra bilarna om de vill satsa mer på det, så att marknaden totalt sett mår bättre?

Om det går att konkurrera, så gör man det. Går det inte, så gör man det inte.

Det finns ingen anledning att satsa på ett företag som inte går bra, förutom att det vore negativt om all forskning och utveckling som tillfälligt går dåligt skulle vara tvunget att läggas ner i Sverige. Det vore ju ytterst tråkigt om vi skulle förlora alla dessa jobb. Det finns ju tyvärr ingen vettig anledning förutom viljan att stöda svensk industri till att köpa Volvo. Man får ju hoppas att Volvokoncernen skulle ha råd att köpa tillbaka Volvo PV eller att jobben blir kvar i Sverige.

Pscioncist: Hur tror du det skulle påverka Sverige om hela Volvo, SAAB och andra industrikoncerner som det går lite dåligt för just nu skulle gå i konkurs inom det närmsta året? Det känns som en mycket allvarlig recession skulle drabba Sverige. Jag tror inte att städer som Stockholm skulle ha råd att ge bidrag till hela industristäder där ingen har något jobb. Vilket iofs inte är ett argument om man tycker att människor likt företag inte ska få hjälp när det går dåligt.

Permalänk

Över min döda kropp!
Det är för mycket av "låt staten göra något åt saken" i det här landet. När ska vi lära oss att själva ta oss i kragen i det här landet?
Är allting dåligt statens problem?

Permalänk
Medlem

Vilket är bäst mycket högre arbetslöshet och mycket mer import av bilar eller att staten tar över och arbetsplatserna kan vara kvar och generera lite mer export och mindre import av bilar. Det är ju inte så att vi automatiskt i Sverige får andra företag som kan anställa dessa stora massor med personer som blir arbetslösa på grund av detta. Och vidare så är det förmodligen inte tänkt att Volvo ska gå med fortsatt förlust. Det är ju trots allt GM koncernen som mjölkat ur pengarna från Volvo. Det är ju förmodligen inte billigare att ha alla dessa arbetslösa människor.

Om alla stora företag försvinner från Sverige vad ska vi göra då?

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Vilket är bäst mycket högre arbetslöshet och mycket mer import av bilar eller att staten tar över och arbetsplatserna kan vara kvar och generera lite mer export och mindre import av bilar. Det är ju inte så att vi automatiskt i Sverige får andra företag som kan anställa dessa stora massor med personer som blir arbetslösa på grund av detta. Och vidare så är det förmodligen inte tänkt att Volvo ska gå med fortsatt förlust. Det är ju trots allt GM koncernen som mjölkat ur pengarna från Volvo. Det är ju förmodligen inte billigare att ha alla dessa arbetslösa människor.

Om alla stora företag försvinner från Sverige vad ska vi göra då?

Vad fyller en sådan export för funktion när företaget gör det med förlust? Om staten måste kompensera för ett företag så att detta överlever skapar du ju ett artificiellt företagsklimat som egentligen inte finns utan är bara en konstruktion. Då rubbar du ju även balansen på marknaden som agerar under liknande förhållanden då de måste agera helt på den fria marknaden utan att staten går in och hjälper dem.

Då kan staten lika gärna anställa alla som jobbar för volvo eller Saab och låta dem kratta löv för en billig peng för att putsa till arbetslöshetssiffrorna. Det skulle fylla samma funktion.

Kan företagen fortsätta existera på marknaden så kommer de bli uppköpta av privata intressen som ser till att de blir vinstdrivande. Annars finns det ingen marknad för ett sådant företag och det hämmar bara utvecklingen.

Att folk blir arbetslösa är givetvis inget bra och ska förhindras i största möjliga mån, men inte genom konstgjord andning som förstör mer än det hjälper. Nya industrier och nya arbetstillfällen kommer naturligt av marknaden när den anpassar sig och utnyttjar möjligheter. Industrier som kan drivas av egen kraft.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk

Staten är ingen välgörenhet, staten är ordning.