Vilket är det värsta karaktärsdraget, girighet eller avundsjuka?

Permalänk
Glömsk

Vilket är det värsta karaktärsdraget, girighet eller avundsjuka?

Lite ont om pollar i den här forumdelen. Fick idéen från diskussionen om Posten.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Jag tog avundsjuka. Girighet blir bara ett alternativ om det är väldigt extrem girighet.

Avundsjuka är vanligare och mer ett problem enligt mig, därför tycker jag det är värst.

Visa signatur

Lian Li 6070B / Asus P8P67 B3 / Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz
Corsair Vengance 8GB 1600MHz / Asus GTX780 / Corsair TX650V2

Permalänk

Vet inte då jag tycker det beror på situation och omständighet. Sedan tycker jag problemet främst uppstår när folk medvetet agerar för att skada andra. Vid girighet så kan man utnyttja sin position och utnyttja fattigare och tvinga dem göra saker för att jävlas, vid avundsjuka så går det ofta lätt att sabotera rikare personers affärsverksamheter o.s.v.

Annars tycker jag svensken mycket kör med slå uppåt på de rika och sparka neråt på de som har det sämre.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Kan inte komma på något direkt dåligt med avundsjuka så tryckte girighet för att få se resultatet hehe, var tyvärr inte så många som hade röstat. Girighet och avundsjuka kan nog iofs på en del sätt vara ungefär samma sak men innebörderna skiljer sig säkert en hel del rent praktiskt.

Permalänk
Medlem

Båda företeelserna är ju produkter av den mänskliga naturen att inte vilja nöja sig med det man har, något som i grund och botten är bra och driver mänskligheten framåt. Man kan lite förenklat säga att skillnaden mellan avund och girighet är att om två personer har en skål med godis och den ena av dem tar allt så är han girig medan den som blir utan är avundsjuk.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Båda företeelserna är ju produkter av den mänskliga naturen att inte vilja nöja sig med det man har, något som i grund och botten är bra och driver mänskligheten framåt. Man kan lite förenklat säga att skillnaden mellan avund och girighet är att om två personer har en skål med godis och den ena av dem tar allt så är han girig medan den som blir utan är avundsjuk.

Liknelsen har nån poäng, men det betyder väl inte automatiskt att den som blir utan är avundsjuk på den som tog allt? Eller menar du just i den specifika liknelsen så att säga?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Liknelsen har nån poäng, men det betyder väl inte automatiskt att den som blir utan är avundsjuk på den som tog allt? Eller menar du just i den specifika liknelsen så att säga?

Det var bara en fånig liten analogi, utan någon som helst generell poäng. Det är klart att man kan vara nöjd med inget godis allt, om man t.ex. inte är sugen. Faktum är att om man i det fallet ändå tar godis (trots avsaknad av sug), kan det mycket väl betraktas som en girig handling. Jag vill också påpeka att min analogi inte på något sätt tar ställning till (o)rättvisan i det utmålade scenariot.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Det var bara en fånig liten analogi, utan någon som helst generell poäng. Det är klart att man kan vara nöjd med inget godis allt, om man t.ex. inte är sugen. Faktum är att om man i det fallet ändå tar godis (trots avsaknad av sug), kan det mycket väl betraktas som en girig handling. Jag vill också påpeka att min analogi inte på något sätt tar ställning till (o)rättvisan i det utmålade scenariot.

Jamen dåså, vad jag var ute efter var om du ansåg att man automatiskt hade en avundsjuka som på nåt sätt skulle vara rättfärdigat för att nån är girig. Men så var inte fallet.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Ser inget speciellt daligt med nagot av dem. Skulle inte tro att spamarna av "girgiga kapitalister" och "svenska avundsjukan" ar speciellt mycket mer/mindre giriga/avundsjuka an andra. Bara mer dryga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Jamen dåså, vad jag var ute efter var om du ansåg att man automatiskt hade en avundsjuka som på nåt sätt skulle vara rättfärdigat för att nån är girig. Men så var inte fallet.

Avund är ju något man känner, så det är egentligen lönlöst att försöka diskutera om det är rättfärdigt eller inte att känna som man gör.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Nu röstade jag visserligen fel, valde avundsjuka men skulle valt girighet.

Om man hårdrar det så skulle man väl kunna resonera att girighet drabbar andra negativt (jag gynnar mig själv och andra missgynnas) medan avundsjuka egentligen inte drabbar någon förutom mig själv som känner avundsjukan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
Nu röstade jag visserligen fel, valde avundsjuka men skulle valt girighet.

Om man hårdrar det så skulle man väl kunna resonera att girighet drabbar andra negativt (jag gynnar mig själv och andra missgynnas) medan avundsjuka egentligen inte drabbar någon förutom mig själv som känner avundsjukan.

Nja, så enkelt är det inte. Vad du känner påverkar hur du handlar. Du kan ju inte säga att girighet påverkar andra negativt men inte avundsjuka utifrån antagandet att den som är girig handlar på sitt personlighetsdrag medan den som är avundsjuk inte gör det. Samma kriterier och scenario borde rimligtvis gälla för båda för att det ska gå att jämföra.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Avundsjuka är värst, hatar folk som tycker synd om sig själva istället för att göra något åt det. Är du girig betyder det att du iaf gör nått vettigt istället för att sitta och vara barnslig för andra har något du inte har.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

Avundsjuka, definitivt. Ett visst mån av girighet är alltid att föredra, däremot är det betydligt svårare att få avundsjuka till något positivt.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Det är ju dödssynder båda två, men jag räknar nog ändå girighet värst. Det brukar kunna gå ut över fler än vad avundsjuka gör.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Nja, så enkelt är det inte. Vad du känner påverkar hur du handlar. Du kan ju inte säga att girighet påverkar andra negativt men inte avundsjuka utifrån antagandet att den som är girig handlar på sitt personlighetsdrag medan den som är avundsjuk inte gör det. Samma kriterier och scenario borde rimligtvis gälla för båda för att det ska gå att jämföra.

Jo men frågan är om avundsjuka verkligen påverkar andra i samma grad som girighet.

Jag kommer tyvärr inte på något bra exempel så du får gärna visa något bra exempel.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Avund är ju något man känner, så det är egentligen lönlöst att försöka diskutera om det är rättfärdigt eller inte att känna som man gör.

Precis; känslor rår man inte riktig över så det är svårt tala om dessa i rationella termer såvida man inte specifik sysslar med neurofysiologi eller evolutionspsykologi...

Både girighet och avund tillhör "dödssynderna" och båda är ju faktiskt något man "känner" och kanske inte rår över. Att kalla en känsla för ondare än en annan känns lite, hmm, kristendom reducerad till moralbudskap?

Det kanske finns ett ändamål att dämpa dylika känslor, men översittare är den som dömer en människa som hyser känslan för "ond" eller "förtappad".

Känslor är evolutionärt sett ytterst rationella och i sak neutrala på en ond-god-skala.

Jag röstar på det obefintliga alternativet "de tillhör båda människan, lev med det".

Edit: Därmed naturligtvis inte sagt att man behöver vara loj eller flummig: man kan gott skälla på en person som uppvisar mer än nödvändig avundsjuka eller girighet eller framförallt agerar olämplig utefter känslorna. Handlingarna kan vara dåliga/onda.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk

MBY, fast nu tror jag inte att Psionicist menar att vare sig girighet eller avundsjuka är olika i någon slags objektiv "ondskemängd". Självfallet är de likvärdiga ur något sådant slags perspektiv, men det är ju inte det perspektiv som eftersöks här.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
MBY, fast nu tror jag inte att Psionicist menar att vare sig girighet eller avundsjuka är olika i någon slags objektiv "ondskemängd". Självfallet är de likvärdiga ur något sådant slags perspektiv, men det är ju inte det perspektiv som eftersöks här.

Nä, det tror inte jag heller. Men så är jag ju expert på att driva en diskussion lite sådär "lagom" off-topic också...
Jag argumenterade utifrån ett lite annorlunda sammanhang. Men förvisso, Psionicist får gärna förtydliga pollen/frågeställningen.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk

Röstade på girighet. Avundsjuka människor är hanterbara, giriga diton är värre i min värld eftersom de drivs av just girighet.

Blanda inte ihop girighet med ambition.

Permalänk
Medlem

Jag röstade utan tvekan på avundsjuka.
Avundsjuka människor tenderar att konspirera mot kollegor och skapa allmänt dålig stämning och mobbing.

Girighet tycker jag inte är speciellt illa. Giriga personer är sugna på pengar och gör inte av med dem i onödan. Kanske ett litet tråkigt personlighetsdrag, men inget som direkt påverkar andra omkring dem nämnvärt.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Jag ser nog girighet som ett ord med ful klang men med god innebörd. Bortse från ytan och titta på den viktigare betydelsekärnan, och du har en s.k. affirmativ (bejakande, livsnjutande) människa. Som händelsevis är lämplig att ställa i kontrast mot avundsjuka.

Avundsjuka associerar jag således med bitterhet/ressentiment/egenförvållad svaghet. Det innebär inte att man inte kan försöka ställa sig sympatisk till avundsjuka personer; kanske kan de ta sig ur detta fula och individkvävande tillstånd. Men avundsjuka i sig - nä, det är inte någon "god"/fruktsam egenskap.

(Som synes av det jag skrivit ovan, tilltalas jag av den mjuka tolkningen av Nietzsche.)

MBY om självvalt eller inte, då; "den fria viljan". Jag är ofta fatalistiskt/deterministisk. Men vad gäller girighet och avundsjuka, vill jag gärna se dessa fenomen som tillstånd, inte karaktärsdrag. I dessa båda fall ser jag alltså mentaliteten som dynamisk.
Och nej, det blir inga "källor" på detta, jag bara ser det på det sättet, med reservation och en viss ödmjukhet för att jag kan ha fel. Kanske handlar dessutom frågan mer om människosyn och ideologi, än vetenskap. Vilket då innebär att man inte kan ha rätt eller fel. Härav följer, att jag anser att MBY gärna tenderar att vilja göra vetenskap av områden som inte lämpar sig för detta.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, 7800X3D, Noctua D15, 64GB Kingston Fury Beast, Sapphire Pulse 7900XT, Corsair RM750X V2, Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6, Win 11.
Sig uppdaterad 2023-12-28. Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk

Jag håller med Gordon Gecko:

"Greed — for lack of a better word — is good. Greed is right. Greed works. Greed clarifies, cuts through, and captures the essence of the evolutionary spirit. Greed, in all of its forms — greed for life, for money, for love, knowledge — has marked the upward surge of mankind"

Permalänk
Avstängd

Avundsjuka är i grunden en mycket sund känsla, den har alla och gör att människor får ett sug att vilja saker i livet. Problemet uppstår när en person inte kan hantera sin avundsjuka.

Girighet bygger däremot på en slags empatilöshet

Nu tror jag iofs att om man frågar 100 personer om tolkningen av dessa ord så får man 100 olika förklaringar.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Hedersmedlem

Man kan vara girig utan att vara avudnsjuk, men inte avundsjuk utan att vara girig.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mental
Man kan vara girig utan att vara avudnsjuk, men inte avundsjuk utan att vara girig.

Nåja.

Avundsjuk kan man ju vara i det tysta. Girig handlar ju om att roffa åt sig även om andra kommer emellan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk
Nåja.

Avundsjuk kan man ju vara i det tysta. Girig handlar ju om att roffa åt sig även om andra kommer emellan.

Vem säger att andra ska komma emellan? Jag tolkar girighet som att man helt enkelt vill ha mer, inte att man tänker gå över lik för att få mer

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Avstängd

Girighet uppfattar jag oftast vara kopplat till pengar, personen vill ha mer pengar och gör vad den kan för att få pengar

Avundsjuka kan självklart handla om pengar med men kan likväl handla om egenskaper mm. Ungdomar som exempelvis har hjältar/idoler är ju en form av avundsjuka. En egenskap hos en annan som är något man själv önskar och skapar en drivkraft att uppnå. Så länge egenskapen inte innebär ett hot mot en själv så tror jag ingen har ett problem med den (det gissar jag gäller 99% av all avundsjuka). För en del kan avundsjuka börja innebära ett problem när det blir ett hot mot ens egen uppnådda egenskap.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk

Både avundsjuka och girighet är både bra och dåliga. Jag röstade dock för avundsjuka med motivationen att avundsjuka är en mer negativt påverkande för ens egen del. Girighet är på ett mer ytligt stadium och avundsjuka är på ett mer djupare stadium. Givetvis är det mycket mer komplicerat en så. Jag har ingen större kunskap om området.

Jag tycker dock att det finns värre karaktärsdrag än dessa två. För en människa är inte så enkelt uppbyggd att hon endast drivs av en egenskap.
Sen skulle jag säga att båda nämnda egenskaper är nödvändiga ont.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att avundsjuka människor verkar otrevliga, oavsett vilken avundsjuka det är så är dem alltid elaka, otrevliga etc. Medan en girig person kan vara hur snäll som helst.