Permalänk

Scamming via mobilen

Igår vid tjugo i elva ringde min jobb-mobil. Jag var på väg att gå och lägga mig för jag var både trött och skulle ju till jobbet nästa dag.
Tyckte det var lite underligt att någon ringer så sent på min jobb-mobil, men samtidigt var jag angelägen att svara.
Det hann jag dock inte med. Mobilen ringde bara i en sekund.
Jag kollade numret (+88213213608) på skärmen och tyckte det såg lite suspekt ut.
Idag så googlade jag för att ta reda på vem som försökt få tag på mig.
Numret fanns givetvis inte på varken eniro eller hitta.se, men jag hittade direkt när jag gjorde en vanlig google-sökning.
Det är tydligen ett fejk-nummer som ringer upp världen över för att scamma folk.
Många ringer ju upp missade samtal, men i det här fallet är det en dum idé då kostnaderna för att ringa upp kommer stiga än över huvudet.
Så nu är alltså scammare på våra mobiler också -.-

http://www.vemringde.se/index.php?q=88213213608 där står det om numret som ringde mig.

Hur fungerar det här egentligen? Kollar en bot upp nummer på nätet och ringer samtal till samtliga eller?

Mitt råd är iaf att inte ringa tillbaka om det numret dyker upp på era mobiler.

EDIT: Skrev fel tid, det är ändrat nu.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Re: Scamming via mobilen

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalhedaren
Igår vid tjugo i tio ringde min jobb-mobil. Jag var på väg att gå och lägga mig för jag var både trött och skulle ju till jobbet nästa dag.
Tyckte det var lite underligt att någon ringer så sent på min jobb-mobil, men samtidigt var jag angelägen att svara.
Det hann jag dock inte med. Mobilen ringde bara i en sekund.
Jag kollade numret (+88213213608) på skärmen och tyckte det såg lite suspekt ut.
Idag så googlade jag för att ta reda på vem som försökt få tag på mig.
Numret fanns givetvis inte på varken eniro eller hitta.se, men jag hittade direkt när jag gjorde en vanlig google-sökning.
Det är tydligen ett fejk-nummer som ringer upp världen över för att scamma folk.
Många ringer ju upp missade nummer, men i det här fallet är det en dum idé då kostnaderna för att ringa upp kommer stiga än över huvudet.
Så nu är alltså scammare på våra mobiler också -.-

http://www.vemringde.se/index.php?q=88213213608 där står det om numret som ringde mig.

Hur fungerar det här egentligen? Kollar en bot upp nummer på nätet och ringer samtal till samtliga eller?

Mitt råd är iaf att inte ringa tillbaka om det numret dyker upp på era mobiler.

+88, landskod(?) i taiwan om du inte fått reda på det än

Måste väl bara bottar som letar upp folks nummer och ringer..kan vara så att ringer du upp numret så kanske du får telefon att ringa dyra betal"servrar" innan samtalet kopplas vidare, de märker du inte förräns du får räkningen tyvär.
Nån kanske har "lånat" din telefon till nåt ??

De har varit på telefonerna ett bra tag de där scammarna

"The real hustle" på discovery visade nåt om just sånt här,
dock var det mer prenumerationer på div saker som man inte kan säga upp och liknande

Permalänk
Testpilot

Re: Re: Scamming via mobilen

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
+88, landskod(?) i taiwan om du inte fått reda på det än

Taiwan har +886, +882 är inget land utan är i de flesta fall satellit-nätverk.
http://en.wikipedia.org/wiki/International_Networks_(country_...

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Re: Re: Re: Scamming via mobilen

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
Taiwan har +886, +882 är inget land utan är i de flesta fall satellit-nätverk.
http://en.wikipedia.org/wiki/International_Networks_(country_code)

wtf, så det är 886

My mistake, har ju par nummer till en polare som bor där
och trodde de bara var 88 menmen skitsamma ^^

Permalänk
Medlem

Jag har blivit uppringd av nummer som är snarlika nummer från mitt riktnummerområde, typ +431xxxxxxx Har aldrig hunnit svara och en kompis till mig som arbetar i borås hade varit med om samma på sin jobbtelefon sak fast där var det +33 xxxxxxx (boråsnummer). Det var nog en månad sedan nu, och jag har inte funderat så mycket på det sen dess, därför har jag inte kvar de riktiga numren. Men är det någon som känner igen detta?

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem

Exakt samma nummer ringde mig 04:49, natten till igår. Tur att man inte vaknade, då hade man varit sur. Hoppas i alla fall att inte folk går på denna scam så att man slipper fler uppringningar av denna typ i framtiden.

Permalänk

0088-nummer bör man generellt sett vara försiktig med, även om 0088213213608 verkar vara vanligast i Sverige. hur som helst varierar minuttaxan mellan 150-200 kr (eventuellt ännu högre i enstaka fall) och samtalen debiteras per påbörjad minut.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk

Som sagt, jag tyckte numret såg suspekt ut, så jag ringde inte upp. Hade jag inte haft huvudet på skaft hade jag lätt misstagit det för ett 08 nummer och ringt upp i tron om att det var en av min polare i Stockholm. Ingen av dom har dock mitt jobb-nr.

Permalänk
Medlem

Är det folk som vill mig nåt, ja då får de ringa mig igen om jag inte svarar. Även om jag ser att det är mamma.