Hur är det egentligen med Photoshop?

Permalänk
Medlem

Hur är det egentligen med Photoshop?

Jag är illustratör och designer o använder photoshop dagligen. Jobbar med stora filer (dvs. trycksaker) och min nuvarande dator inte pallar riktigt.

Är photoshop-användare sen '98 och processor och kanske framförallt ramminne har alltid varit ett prio när man ska köpa dator för photoshop. Men hur är det nu egentligen med alla flerkärniga cpu's och SSD diskar osv.

Vad är det egentligen Photoshop kan utnyttja?

Har läst på nätet väldigt mkt på sistone på olika forum och artiklar om vad det är som gäller. Det verkar vara väldigt mkt olika bud på vad som är viktigast, nu på sistone blev jag lite chockad när jag läste att grafikkortet var viktigast iom. den nya versionen CS 4. Stämmer det verkligen?

I nuläget sitter jag på en AMD X2 3800+, 2gb corsair(PC3200 DDR-DIMM), 7800gt
När jag kikar i Aktivitetshanteraren så slår alltid Ram-minnet i taket. Så det är väl definitivt så att jag borde köpa in mer sånt och snabbare minnen också förmodar jag?
Tanken att byta bort XP till ett OS som klarar över 4 gb ram har slagit mig, men då funderar jag också på hurvida Photoshop kommer att kunna använda det?

Är det värt att köpa det värsta quadcore i7 tex. eller räcker det gott med en E8400 och istället lägga pengar på en SSD och mkt och snabba minnen istället?
Ska jag behålla mitt grafikkort o bara satsa på cpu,minne osv eller måste jag köpa nytt?

Många frågetecken här som ni märker skulle vara väldigt tacksam om nån kunde klargöra detta för mig, så jag äntligen kan lägga en order på en ny burk o veta vad det är jag kan lägga slantarna på.

/ Niklas

Permalänk
Medlem

du ska minst ha 4GB minne. Ja kör 3D apps och det räcker inte.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem

8Gb RAM, en skaplig quad CPU, men värsta behövs inte, samt XP eller Vista x64
sätter snurr på photoshop, kostar ingen förmögenhet heller.
några snabba diskar kanske en kombination av WD Raptor och SSD + en större lagringsdisk
lite osäker på vilka grafikort som stöds av CS4

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Tack för svaren grabbar.

Mer RAM alltså. Okej byter till Vista 64 och slänger 8gb.

Jag gjorde en jämförelse på komplett.
http://www.komplett.se/k/kcp.aspx?sku=391447&sku=365999&sku=3...

Nån som kan sprida lite ljus över cpu jämförelsen, det skiljer ju endast ett par hundralappar, vilken bör man satsa på?

Sen angående minnena där, är det värt de extra pengarna att lägga på 8500 dominatorminnena?

Permalänk
Medlem

Någon får rätta mig om jag är helt ute och cycklar, men tror inte att du kan använda i7 processorn

Expansion/Anslutning
Kompatibla kortplatser
1 x processor - LGA1366 Socket = i7
1 x processor - LGA775 Socket = Quad

Permalänk
Medlem

Japp det stämmer... Om du ska ha en i7 så måste du köpa ett annat moderkort... och även DDR3-RAM. Blir ganska mycket pengar... (men en fantastisk arbetshäst till dator)

Permalänk

Du skulle kunna köpa dig ett q6600 tillsammans med ett relativt billigt moderkort och klocka upp det en bra bit över 3GHz (3.6GHz verkar vara det vanligaste, men 3.2GHz kan du ju helt klart förutsätta). Sen lägger du pengarna som du sparat på att köpa ett sjyst grafikkort. Vet dock inte om det är Nvidia eller ATI kort som Photoshop utnyttjar bäst.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem

Om du ska köpa/har köpt nya CS4 (vilket du bör göra om du som du säger arbetar proffessionellt med det dagligen, me love!) så är ett snabbt grafikkort med mycket minne ett måste. Har själv provat med 8800GTS (G92) och 8800GTX och kan verifiera att bägge funkar utmärkt. Dock var det för mig en begränsning att köra med mitt gamla GTS-kort då det "bara" hade 512MB minne, vilket leder till att du inte kan ha öppet mer än 512MB filer samtidigt (ungefär lika med 20-30 bilder för min del med min D40x, NEF-format såklart..). 8800GTX:et däremot är ju 768MB, vilket är en liten förbättring, men ändå en klar förbättring (blir ju 50% mer minne så.. 40-50 bilder ska gå, har inte hunnit testa riktigt än).
Skulle därför rekommendera dig att försöka få tag i antingen ett äldre G92-kort med 1GB minne, alternativt om du har budget till det ett nyare kort med 1-2GB minne.
Vad du väljer för övrigt spelar självklart roll, men något värre än 8GB ram och en Q6600 tror jag inte du behöver, allting däröver är liksom plus. Sitter själv med en E6600 och 4GB ram och tycker den hänger med mer än väl med mina filer.
Hoppas det är till någon hjälp

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad och tråd rensad*
Jag förstår att du placerade tråden här då det anknyter starkt till digital skapande, men jag tycker det väger lite tyngre att den ska ligga i köprådstråden.
Bananen_94s inlägg var då inte relevant här.

Jag använder inte photoshop och har inte koll på hur de utnyttjar grafikkortet i CS4, men om man på gammalt vis tänker så hjälper mycket RAM då du kan hålla mycket i minnet samt så många processorkärnor som möjligt. Att lägga på filter verkar vara en sak som väldigt enkelt går att parallellisera så det blir bra ökning med prestandan mellan en dual core och quad core av i övrigt samma specifikation.

Men valet av processor är jag lite tveksam till. Även om Q6600 verkar blivit billig nu så tycker jag det är gammal teknologi. Det är ju faktiskt förr-förra quad core generationen för intel. Q9000-serien har per klock bättre prestanda.

Och mängden minne. 8 GiB självklart.
Men ingen SSD-flashdisk.
Photoshop ska väl använda scratchdisken när internminnet som det har tillgängligt är slut? Då låter det ju som man försöker lösa problemet i fel ände

Köper du ett moderkort som stödjer 16 GiB minne kan du ju ta i och köpa 2st 4 GiB moduler nu och enkelt uppgradera vid senare tillfälle om det behövs så du får 16 GiB. Jag vet inte hur mycket som riktigt är nödvändigt. Då talar vi om DDR2 PC2-6400 minnen.

Sen så är väl Photoshop CS4 det första som är 64-bitars så man direkt kan utnyttja allt minne som du kan köpa på dig.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Helt klart kommer CS4 dra nytta av mycket RAM, så minst 8GB om du arbetar i höga upplösningar. Även en Quad-CPU kommer ge ökad prestanda jämfört med single/dual core CPUer, då stödet för detta i CS4 enligt uppgift skall vara kraftigt förbättrat. Har även läst att CS4 kan dra nytta av ett bra grafikkort. Är väl knappast så att det är värt att köpa dubbla Radeon 4870x2, men iaf ett hysfat mellanklasskort (1000-1500kr), gärna med en del grafikminne. Vad gäller SSD så håller jag med föregående talare...det känns som fel sätt att angripa prestanda problem, satsa istället på mer RAM.

/PeCe

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Oj, vill bara börja med att säga att jag är enormt tacksam för att ni tar er tid o svarar så utförligt.

Okej mkt information, ska se om jag kan sammanföra detta på nåt sätt.

Prio 1
* Minst 8gb
* Quadcore (helst av Q9-serien)
* Ett OS som klarar att köra över 4gb
* Ett nytt grafikkort (med mkt arbetsminne.)

Prio2
* Ett moderkort som har möjlighet till att uppgradera RAM till 16gb

Några frågor på det här:

1. OS - Vista x64 var det nån som skrev, finns det nåt altenativ?
2. Skulle behöva lite tips på vilka RAM jag ska satsa på?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Jag förstår att du placerade tråden här då det anknyter starkt till digital skapande, men jag tycker det väger lite tyngre att den ska ligga i köprådstråden.

Köper du ett moderkort som stödjer 16 GiB minne kan du ju ta i och köpa 2st 4 GiB moduler nu och enkelt uppgradera vid senare tillfälle om det behövs så du får 16 GiB. Jag vet inte hur mycket som riktigt är nödvändigt. Då talar vi om DDR2 PC2-6400 minnen.

Förstår att du flyttade tråden, det var helt okej. Min tanke vara bara att den kanske kunde hjälpa andra som också sysslade med digitalt skapande, för i köprådsektionen tror jag att den kommer försvinna ganska snabbt.
Men hur som helst, tack för tipset. Har du nåt förslag på moderkort skulle kunna passa?

EDIT:
Efter att ha luskat lite på nätet så hittade jag vilka grafikkort som stöds. Ursprungligen skulle det ha varit CUDA, men det är tydligen OpenGL och Direct 3D. Med andra ord går det att köra de flesta kort om jag förstått det rätt.
Här-e-länken

Information om GPU-stöd från Adobe

EDIT2:
Jag kom på att jag kanske också skulle tillägga att jag jobbar med ett WACOM-ritbord i Photoshop. Och det är framför allt "laggigt i själva penseldragen. Bilderna kan hamna uppåt 5000x5000 pixels.

/Niklas

Permalänk
Medlem

Moderkort där (om man håller sig till intel baserade) har P45 baserade stöd för 16 Gb dvs 4x4Gb moduler

OS, för windows finns XP och Vista i 64bit versioner
Dock har Vista x64 lite bättre stöd för div Hårdvara
XP x64 finns också bara på engelska.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Hedersmedlem

Problem med 64-bitars OS är att det kräver 64-bitars drivrutiner. Det första du nu ska göra är att kolla upp så just din wacom-ritbord har drivrutiner för det. Det är just det här med lite udda hårdvara som kan fattas. Men å andra sidan tror jag många som har deras ritbord är sådana som du, alltså behöver mycket RAM och är tidiga att behöva gå över till 64-bitars.

Som sagt P45 moderkort klarar 16 GiB RAM. Dock verkar det inte gå/svårt att få tag på 4 GiB moduler nu (icke ECC-minnen utan vanliga). På komplett fanns det ett paket 4x4 GiB men det skulle inte komma in på lager före nyår (dvs de har ingen aning när det kan komma).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Ang. 16gb ram, så har jag kikat runt lite o det räcker nog bra med 8gb. Det är ju trots allt 4x mer än vad jag har nu
Dock funderar jag på vilka minnen jag ska satsa på, har ni nå tips på det?

Kan det här vara nåt:
Corsair TWIN2X 6400 DDR2 4096MB CL5
549:-

Eller ska man klämma på ordentligt:
Corsair Dominator TWIN2X8500C5D 4096MB
1249:-

Permalänk
Hedersmedlem

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=366762
Där har du PC2-8500-minnen med samma latency som du länkade till. 200 kr billigare per par och jag ser inte någon vits med dominator.

I spelprestanda har det inte varit så stor skillnad på minnen så ärligt vet jag inte om det är värt den extra tusenlappen som du totalt måste betala för PC2-8500 minnena gentemot de PC2-6400 minnen du länkade till.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Jag kör PS4 på min maskin (ElsaIV i sign). Skicka en fil och ett makro så kan jag bencha och jämföra med din nuvarande rigg.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LongJohn
Ang. 16gb ram, så har jag kikat runt lite o det räcker nog bra med 8gb. Det är ju trots allt 4x mer än vad jag har nu
Dock funderar jag på vilka minnen jag ska satsa på, har ni nå tips på det?

Kan det här vara nåt:
Corsair TWIN2X 6400 DDR2 4096MB CL5
549:-

Eller ska man klämma på ordentligt:
Corsair Dominator TWIN2X8500C5D 4096MB
1249:-

Helt klart PC6400. PC8500-minnen är bara värt de extra pengarna om du skall överklocka mycket. PC6400 duger till viss överklockning, och skall du inte överklocka skulle du t o m klara dig med ännu långsammare minnen (dock är dessa sällan billigare, de PC6400-minnen du länkade till är mycket prisvärda).

/PeCe

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD