Permalänk
Medlem

Pirater i Somalia!

Ok, är det bara jag som börjar störa mig riktigt äckligt mycket på piraterna som strör runt nere i Somalia och plockar alla möjliga skepp?

Och hur svårt kan det egentligen vara att hålla lite ordning och reda där nere?

Just nu är det tydligen 15 fartyg som är kapade, dags och börja göra något på allvar kanske?

Kanske skicka dit antipiratbyrån så vi slipper dom här hemma i Sverige?;)

Visa signatur

Burk Nr.1 : Asus P8Z68 V-Pro | i7 2600k @ 4,4 | EVGA GTX780 Classified | Corsair Vengeance 8GB DDR3 1600Mhz | Corsair Obsidian 650D | Corsair TX650M | Corsair H100

Burk Nr.2 : MSI P35 Neo2 | Core 2 Duo E6850 @ 3,2Ghz | Powercolor Radeon HD5850 1GB | Corsiar Twin2X 6400 2x2GB | Corsair 550W

Permalänk

Läste det här härom dan: http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/fartyg/article461...
Lite intressant sätt att bekämpa piraterna på

Citat:

Ljudanläggningar prövas som vapen mot de sjöpirater som attackerar civila fartyg utanför Östafrikas kust. De är effektivare än elstängsel, ett annat motmedel.

Permalänk
Medlem

Intressant, fast det lär väl sig piraterna lite kvickt och skaffar rediga hörselskydd?

Visa signatur

Burk Nr.1 : Asus P8Z68 V-Pro | i7 2600k @ 4,4 | EVGA GTX780 Classified | Corsair Vengeance 8GB DDR3 1600Mhz | Corsair Obsidian 650D | Corsair TX650M | Corsair H100

Burk Nr.2 : MSI P35 Neo2 | Core 2 Duo E6850 @ 3,2Ghz | Powercolor Radeon HD5850 1GB | Corsiar Twin2X 6400 2x2GB | Corsair 550W

Permalänk
Medlem

Läste att högtalar dom använder har en jätte stor kraft.... lär behövas verkligen speciella hörselskydd... dessutom går inte ljudet in i öra endast genom öron....

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Avstängd

Hur är det med internationell sjörätt? Har handelsflottan möjlighet att utrusta fartygen med vapen - något som var självklart förr? Det känns en smula fånigt att små, snabba gummibåtar ska kunna borda en tanker. Det behöver inte vara någon sjömålsrobot eller torped direkt. Varför inte elektrifiera skrovet?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Testpilot

Problemet är väl som det står i artikeln som Dalhedaren länkar till att besättningen inte har en chans mot piraterna då dom inte alls har samma erfarenhet av vapen.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

jag har oxå börjat störa mig på piraterna, det borde finnas en enkel lösning tycker jag. Typ släppa ut massa antipiratgas eller slänga ner en antipiratcontainer på deras båt?

Visa signatur

www.filipsprogram.tk - lite freeware
"Delight, herregud. Talang är bara förnamnet."

Permalänk
Hedersmedlem

Lol, vältränade pirater - nja. Ge besättningen ett par timmars proffesionell vapenträning så är de garanterat bättre än piraterna. Klä in skrovet i vaselin!

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Varför har inte piraterna en Jolly Roger som de hissar när de ska kapa en båt?
Borde ju vara en självklarhet att ha som pirat.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Varför inte elektrifiera skrovet?

Som det står i ny teknik-artikeln, sådana är för riskfyllda att användas till exempelvis tankers.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk

Borde det inte gå använda brottsprovokation och sedan slå till rejält på något sätt? T.ex. en fjärrstyrd lyxjakt som kör runt och lockar åt dem, sedan ligger armen på avstånd.
Fast hur de nu ska hinna ikapp, vilket kanske problemet med min ide är. (en Tomahawk kostar ju nästan 2miljoner dollar, vilket knappast är lönsamt på en liten båt) Sedan är det ett väldigt stort hav, så de kanske inte bryr sig om den lilla lyxjakten.
*edit*
Lyxkryssare är fel ordval, jag menade lyxjakt.(ändå svindyra)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Som det står i ny teknik-artikeln, sådana är för riskfyllda att användas till exempelvis tankers.

visserligen lär de väl inte ha stängslet under vattnet, men när det ä kraftig sjögång borde väl d ge upphov te elektriska pulser ut i vattnet som borde kunna ska havslivet.

fast vid närmare eftertanke lär strömmen inte vara tillräckligt stark för att skada omgivningen:)

miFFhoe du får göra lumpen o åka ner i nån krigsbåt o utplåna piratsläktet;)

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Lol, vältränade pirater - nja. Ge besättningen ett par timmars proffesionell vapenträning så är de garanterat bättre än piraterna. Klä in skrovet i vaselin!

Eftersom det är deras "jobb" eller vad man ska kalla det skulle jag nog tro att piraterna blivit rätt duktiga på det dom gör, inklusive vapenhantering. Fartygsbesättningen utsätter sig hur som helst i mycket större fara om dom skjuter på piraterna för vad jag fattat så dödar inte piraterna folk hur som helst utan vill komma över lasten, skjuter besättningen på dom lär det förändras.

En lösning vore väl att fixa nån specialstyrka som fångar/dödar piraterna, kanske om USA får för sig att det ligger i deras intresse

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Borde det inte gå använda brottsprovokation och sedan slå till rejält på något sätt? T.ex. en fjärrstyrd lyxjakt som kör runt och lockar åt dem, sedan ligger armen på avstånd.
Fast hur de nu ska hinna ikapp, vilket kanske problemet med min ide är. (en Tomahawk kostar ju nästan 2miljoner dollar, vilket knappast är lönsamt på en liten båt) Sedan är det ett väldigt stort hav, så de kanske inte bryr sig om den lilla lyxjakten.
*edit*
Lyxkryssare är fel ordval, jag menade lyxjakt.(ändå svindyra)

Du menar alltså att man ska lägga ut enorma summor pengar för att försöka "lura fram" pirater och sedan döda dem/fängsla dem, en båt i taget?
...det skulle självklart inte fungera, det är inte direkt så att det bara finns tio pirater som gör alla attacker.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Ett par automatiserade GAU-8 Gatlin guns borde gör susen ;D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Myllerman
Ett par automatiserade GAU-8 Gatlin guns borde gör susen ;D

http://i256.photobucket.com/albums/hh195/Gunsinwar/bild_gau8_...

http://www.dissidentvoice.org/Articles/Herold_UraniumWars_fil...

Mot gummibåtar? Är inte det lite overkill?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Bara jag som reagerade på detta.

Citat:

Bästa sättet är att hålla piraterna på avstånd från fartygen. Piraterna dyker upp i små snabba båtar. I de allt mer glest bemannade handelsfartygen hinner besättningen många gånger inte uppfatta att piraterna äntrar relingen.

...

Upptäcker besättningen att fartyget jagas av pirater börjar skepparen med att i högtalaranläggningen tala om för piraterna att de är upptäckta och icke önskvärda. Fortsätter piraterna ändå att avancera slår man över till en tongenerator som alstrar ett ljud som får piraterna att vilja ändra kurs.

Om de ändå inte upptäcker piraterna, innan de är ombord, så kommer ju inte tongeneratorn göra någon nytta. Fast, hur kan de INTE upptäcka piraterna, då de är skyldiga att konstant hålla uppsikt 360 grader runt fartyget.

[edit] Zartax
De behöver ju inte skjuta på båtarna, de skall ju skjuta piraterna. Ju mer grovkalibrig eld, desto större verkan.

Visa signatur

Min webbsida!
"Svenskarna är välväxta, kraftiga, smidiga, i stånd att uthärda det hårdaste arbete, svält och nöd.
De är födda krigare, fulla av stolthet..." - Voltarie

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Du menar alltså att man ska lägga ut enorma summor pengar för att försöka "lura fram" pirater och sedan döda dem/fängsla dem, en båt i taget?
...det skulle självklart inte fungera, det är inte direkt så att det bara finns tio pirater som gör alla attacker.

De ska redan lägga ut väldigt mycket pengar på att gripa dem, t.o.m. svennar ska dit på våran bekostnad.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3882120.ab
Sedan även två korvetter och ett stödfartyg om man ska lita på aftonblaskan:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3802390.ab

Jag tror jakten kommer fungera lika bra som den i Usa hade på militanta talibaner, ortsbefolkningen hjälper dem etc. Så piraterna håller sig lugna tills jakten på piraterna är över.

Nä så lura fram dem måste nog göras, hur det nu kan göra på ett ekonomisk försvarbart sätt?

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akka
visserligen lär de väl inte ha stängslet under vattnet, men när det ä kraftig sjögång borde väl d ge upphov te elektriska pulser ut i vattnet som borde kunna ska havslivet.

fast vid närmare eftertanke lär strömmen inte vara tillräckligt stark för att skada omgivningen:)

miFFhoe du får göra lumpen o åka ner i nån krigsbåt o utplåna piratsläktet;)

får väl helt enkelt ta och göra det:D

Citat:

Ursprungligen inskrivet av TtompaA
Bara jag som reagerade på detta.

Om de ändå inte upptäcker piraterna, innan de är ombord, så kommer ju inte tongeneratorn göra någon nytta. Fast, hur kan de INTE upptäcka piraterna, då de är skyldiga att konstant hålla uppsikt 360 grader runt fartyget.

jo faktiskt väldigt lustigt med tanke på att dom är medvetna om att det kan vara farligt vatten dom är på :S

Visa signatur

Burk Nr.1 : Asus P8Z68 V-Pro | i7 2600k @ 4,4 | EVGA GTX780 Classified | Corsair Vengeance 8GB DDR3 1600Mhz | Corsair Obsidian 650D | Corsair TX650M | Corsair H100

Burk Nr.2 : MSI P35 Neo2 | Core 2 Duo E6850 @ 3,2Ghz | Powercolor Radeon HD5850 1GB | Corsiar Twin2X 6400 2x2GB | Corsair 550W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av estoves
Varför har inte piraterna en Jolly Roger som de hissar när de ska kapa en båt?
Borde ju vara en självklarhet att ha som pirat.

Ja! Dagens pirater saknar moralisk kod! Va är det här egentligen? Har dom inte sett Pirates of the Caribbean? Var finns plankan och lovorden om ett sista uttalande innan man blir hajkäk? xD

Permalänk
Medlem

Re: Pirater i Somalia!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av miFFhoe

Och hur svårt kan det egentligen vara att hålla lite ordning och reda där nere?

Du missade att det råder inbördeskrig i Somalia?

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem

Jo jo, men alltså det borde vara mer styrkor som är där nere och skyddar sina länders fartyg, när 15 fartyg är kapade så liksom borde nånting hända. Visserligen finns där nere redan militär som försöker men det räcker ju inte!

Visa signatur

Burk Nr.1 : Asus P8Z68 V-Pro | i7 2600k @ 4,4 | EVGA GTX780 Classified | Corsair Vengeance 8GB DDR3 1600Mhz | Corsair Obsidian 650D | Corsair TX650M | Corsair H100

Burk Nr.2 : MSI P35 Neo2 | Core 2 Duo E6850 @ 3,2Ghz | Powercolor Radeon HD5850 1GB | Corsiar Twin2X 6400 2x2GB | Corsair 550W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av miFFhoe
Jo jo, men alltså det borde vara mer styrkor som är där nere och skyddar sina länders fartyg, när 15 fartyg är kapade så liksom borde nånting hända. Visserligen finns där nere redan militär som försöker men det räcker ju inte!

jag tror att så länge usa inte ä intresserade av att lösa problemet kommer itne så mkt hända. Dete ju inte precis ett nytt problem, när farsans kompis va ung jobbade han på ett fartyg, ~40 år sen, o redan då vare mkt problem me sjörövare.

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Korsordsguru

Tycker också det här är riktigt lustigt och samtidigt frustrerande. Helt otroligt att ingen har kommit på något sätt som fartygen i fråga kan använda för att försvara sig på. Det måste ju finnas hyffsat enkla modifieringar man kan göra på en båt för att den ska bli svår att borda för ett gäng pirater som till sin hjälp har änterhakar och rep. Har själv inga konkreta förslag men den som kommer på något lär ju ha ganska stor marknad att sälja till, så man tycker ju det borde dyka upp lite mer idéer i stil med det där ljudvapnet.

DNs samlingssida för deras artiklar om "Piraterna vid Afrikas horn": http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1685&a=833499

Förövrigt skulle jag gärna vilja se Ross Kemp göra en dokumentär om piraterna i Somalia. Fast han kanske blir kidnappad själv då.

Visa signatur
Permalänk

Med tanke på det värde som tankrarna kör runt med har jag svårt att förstå varför man inte har 15 privata contractors med AK och sura miner på...

:S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Schnucky
Med tanke på det värde som tankrarna kör runt med har jag svårt att förstå varför man inte har 15 privata contractors med AK och sura miner på...

:S

Har funderat på precis samma sak. Men då är det kanske större risk för deras hälsa ändå.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Att besvara eld låter väl inte jätteuppmuntrande.
Om det är som någon sade att piraterna inte gärna dödar folk som inte gör något motstånd, så finns det väl ingen anledning för en vanlig anställd att försvara någon storchefs last med sitt eget liv, när den anställda har riktigt stor chans att överleva om denna gör som piraterna vill?

Sedan om piraterna dödade västerländska eller amerikanska besättningsmän så tror jag att det skulle vara mer resurser riktade ditåt.

Men som sagt, ingen Jolly Roger, ingen riktig pirat.

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TtompaA
Fast, hur kan de INTE upptäcka piraterna, då de är skyldiga att konstant hålla uppsikt 360 grader runt fartyget.

Lite svårt för 1 styrman och 1 vaktmatros att hålla full koll runt ett stort fartg och upptäcka en liten gummibåt (som inte syns på radar) om det är totalt becksvart ute (vilket det är nattetid nere på de breddgraderna). I.o.f.s. brukar man sätta ut extravakter om man seglar i vatten som är kända pirattillhåll men det är svårt att upptäcka dem ändå.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pscs3
Att besvara eld låter väl inte jätteuppmuntrande.
Om det är som någon sade att piraterna inte gärna dödar folk som inte gör något motstånd, så finns det väl ingen anledning för en vanlig anställd att försvara någon storchefs last med sitt eget liv, när den anställda har riktigt stor chans att överleva om denna gör som piraterna vill?

Ingen direkt höjdare att vara fånge hos beväpnade somaliska missbrukare i ett par månader innan lösensumman har avhandlats klart. Om du inte blir dödad innan det förstås. Inte så kul att chansa oavsett vilket det blir.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pscs3 Sedan om piraterna dödade västerländska eller amerikanska besättningsmän så tror jag att det skulle vara mer resurser riktade ditåt.
[/B]

Det försvinner hela fartyg med besättning och allt. Värst är det nog i Indonesien och sydkinesiska sjön. Dock har det blivit lite bättre där sedan Kina avrättade i princip en hel liten piratarmé med hamnchefen i spetsen. Hamnchefen (eller tullchefen minns inte längre) var chef för piraterna och skyldig till ett flertal mord. Han använde tjänsteuniform och statens båtar för att ta sig ombord intet ont anande fartyg för "inspektion"... och sedan lät han avrätta besättningen.

Men för att gå tillbaka till somalia....
Så länge som rederierna betalar miljontals dollar för ett kapat fartyg så kommer det bara att bli fler och fler fartygskapningar. Tyvärr så förstår klanerna i Somalia bara ett språk, ultravåld. Skicka ut en hangarfartygsgrupp och slå till stenhårt mot de mest kända pirathamnarna så skall ni se att budskapet når fram.

När piratverksamhet är lika med självmord, först då slutar attackerna mot handelsfartygen.

Hur svårt kan det vara att göra slut på piraterna år 2008? Det handlar bara om att verkligen vilja göra slut på verksamheten och hur mycket "collateral damage" som är acceptabelt.

Jag tror att företag som blackwater och executive outcomes kommer att få i uppdrag att skydda fartygen (troligtvis finns de redan på en del fartyg men det vill nog varken "säkerhetsföretagen" eller rederierna skylta med). Det kostar en del att anlita dessa firmor men det kostar inte ens i närheten av vad det gör att betala lösensumma + förseningar för frakten.

Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker det är oklart att det åker runt stora olietankers med typ 20 pers besättning? borde man inte ha en liten vaktstyrka på ett sånt stort och värdefullt fartyg?

Visa signatur

Deck me out