Varför tittar folk på anime?

Permalänk
Hedersmedlem

Varför tittar folk på anime?

Det här är en sak jag aldrig förstått. Jag försöker inte på något sätt driva med de människor som tittar på anime utan jag är genuint nyfiken på vad det är med anime som gör att inte bara barn och tonåringar får ut något av att titta på den här typen av underhållning. Jag undrar om det är den märkliga västerländska fascinationen över allt österländskt som kan ligga till grund för animens framfart?

Själv har jag gett anime ett par försök genom att se två av de mest populära filmerna (Akira och Ghost in the Shell), men jag fick inte ut ett skit av det.

Ännu märkligare är såklart att en del människor blir upphetsade av att titta på "anime-porr".

Jag förstår däremot varför animerade filmer i stil med de som produceras av Pixar och Disney tilltalar vuxna. De är humoristiska och tittaren förväntas inte att ta karaktärerna på för stort allvar. Anime däremot verkar vara filmer som förväntas tas på blodigt allvar samtidigt som de är tecknade med humoristiska proportioner och anletsdrag.

Permalänk
Medlem

Jag kan förstå att du tycker som du berättar när du bara sett dessa två filmer, men det kanske behövs en förklaring.

Akira till exempel är underlig och inte en first timer ska se. Jag började själv min "animetittarkarriär" med just denna film och jag tyckte verkligen att den var skit och la allt som hade med anime på hyllan. När jag sedan såg en film nåt halvår senare fick jag upp ögonen för detta.

Det som gör Anime helt underbart är den simpla anledningen att allt känns livlig och på riktigt, till och med mer än "riktiga" filmer. Inlevelsen är total och detta får en att känna känslor för den animerade figuren i rutan. Den västerländska animerade stilen är gjord för barn, runda kurvor och "förgosande" avmiljön gör det inte speciellt roligt att titta på. Anime o andra sidan har ett mer verkligt perspektiv där ens handlig har konsekvenser som liknar riktiga livet.

Anime har tyvärr fått ett dåligt ansikte tack vare serier som Bleach, Naruto och One Piece där dom har blivit teknade "Dallas" i min mening. Det hjälper heller inte att spel gjorda på serierna pumpas ut varanann vecka tyvärr.

Jag tycker faktiskt att det är tråkigt att du fått den bilden av Anime som du har just nu men jag är garanterat säker på att det finns en film eller serie som skulle få dig att bli lite av ett freak som mig.

Det finns väldigt mycket "introduktionsmaterial" till anime men man måste veta var man ska leta efter. Var för genre tycker du om till exempel, det finns ju något för alla.

Det Är också noterbart att när det kommer till anime här i sverige så kan man ladda ner det mesta lagligt då det inte finns några licenser här i sverige som stoppar en. När det väl händer att det kommer hit köper jag alltid en serie jag tycker om så länge det inte är allt för hutlösa priser som det tyvärr är idag.

Skulle nog kunna skriva mer men min hjärna är nog inte riktigt funktionell vid den här tiden på dygnet tyvärr. återkommer om det blir några fler svar.

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Permalänk
Medlem

Finns väldigt brett sortiment av Anime. Alltid finns det något som tilltalar en. Jag gillar animerat, spelar ingen roll om det är västerländskt, japanskt eller ryskt. Iofs har jag aldrig sett ryskt animerat, men jag hoppas min poäng går fram.

Sedan när måste man 'få ut något' av underhållning? Det går inte ut på att få ut något av det hela, utan att bli underhållen.

Helt klart har fascinationen runt Japan en bidragande faktor till ökat konsumtion av manga och anime, fast jag tror det inte är så mainstream att folk kollar på det utan att gilla det, hence alla 'motståndare' som tycker att tecknat är för barn, punkt slut. Men jag tycker smaken är som baken, underhållning finns i alla former. Vissa gillar att jaga puckar på fritiden och vissa gillar tecknat helt enkelt.

Det är ju även 'nytt' för oss västerlänningar, för det var inte länge sedan anime kom till Sverige. Det har nog en bidragande faktor, det är nytt, för oss.

Det finns råsköna animekomedier också, allt behöver inte tas på blodigt allvar!

Sen angående folk som tänder på s.k Hentai - det finns folk till allt

Visa signatur

Lian Li 6070B / Asus P8P67 B3 / Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz
Corsair Vengance 8GB 1600MHz / Asus GTX780 / Corsair TX650V2

Permalänk
Medlem

Jag tycker du borde titta närmare på serier som t.ex "Full Metal Panic? Fumoffu" sen kan man säga vad man vill om GITS eller Akira dom är ju inte direct några komiska serier/filmer. Jag tittade själv på anime när jag var mindre(se avatar). Jag skulle tro att anledningen till att pixars filmer tilltalar vuxna är att Disney/Pixar är mycket väl medvetna om att deras målgrupp inte själva kan gå ner till bion och kolla på Kung Fu Panda.
Fascinationen av Japan/China är inte alls complicerad, ninjas är coola :D.

Permalänk

Rätt konstig frågeställning egentligen. Varför kollar folk på idol och big brother, vad får dom ut av det?

Givetvis kollar folk på anime för att dom tycker det är bra och är underhållande. Själv ser jag animerade filmer/serier ibland för att dom kan erbjuda effekter och historier som inte går att göra i vanlig live action film om dom inte har väldigt stor budget för specialeffekter.
Sen så finns det ju extremt mycket anime i alla typer av genres så det finns nog alltid något som tilltalar någon.

Permalänk
Medlem

1. Stilistiskt och bra gjort ofta.
2. Kontinuerlig handling i de flesta serier, eller iaf per säsong. I Rurouni Kenshin är det en handling som löper över sådär 50 avsnitt. I icke-animeserier är avsnitten ofta väldigt fristående så det blir inte lika kul att se på.
3. Orginella handlingar och miljöer som antagligen ofta finns just för det är tecknat. Då är det lättare att bara rita ut de saker man vill ha med.

Fast jag börjar tröttna rejält på shounenanime nu har jag märkt. Jag kollar egentligen bara på Bleach nu för tiden, fast mest av gammal vana. Det är alltid det vanliga: Bli besegrad, träna mer, ingen dör, besegra fienden när man fått en ny kraft, tjata lite om att man har sin "true power" och använd den. Sen är striderna alltid 10 minuter långa och avslutas med en ljusblixt och en av karaktärerna ramlar ihop genom ett sår som öppnas

Vet ni förresten om några bra filmatiserade serier som har sammanhängade story och massa olika karaktärer ? Det vore skoj att se för att variera sig.

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk

Förstår mig inte heller på animeälskandet, har försökt se serier och filmer utan att fastna. Med ett undantag, Hayao Miyazakis filmer är riktigt bra. Spirited Away, My Neighbor Totoro och Howls moving castle är riktigt bra filmer även om man jämför med västerländska.

Permalänk
Medlem

Nej, själv förstår jag mig inte på det här med spelfilm heller. Vuxna män och kvinnor som låtsas vara någon annan, och sen spelas det in och visas! Maken till löjligt får man leta efter. Jag har gett det ett par försök att se två av de mer populära filmerna (Fanny och Alexander och Star Wars episod 1), men jag fick inte ut ett skit av det.

Eller så är anime, precis som spelfilm, ett format att berätta historier av alla sorters genrer med, och att det faktum att det just är så pass brett gör att väldigt många kan uppskatta åtminstone någon av genrerna.

TS kanske bör titta på detta också: http://www.youtube.com/watch?v=JVUOvHYv3ME

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

Jag ser det som vilken form utav underhållning som helst. Finns gott om "Riktiga" serier som är gripande och likväl hade funkat likabra oavsett ifall dom hade vart animerade eller ej (Death NOte är ett klockrent exempel). Sedan är det lite fräscht att se saker och ting utifrån ett annat perspektiv än vad man är van vid som "Västerlänning".

EDIT : ändrade Death Proof till Death Note, Tarantino har inte så mycket att göra med Anime.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Inaktiv

Jag är ingen anime fan direkt.. också sett en del som jag gett upp på typ the girl who leapt through time.

Spirited Away såg jag och den var rätt bra tycker tillockmed jag

Permalänk

Håller med de flesta som skrivit i tråden. Spelar det någon roll att det är tecknat? Själv så tycker jag att det viktigaste i en serie eller film är handlingen, så för min del spelar det ingen som helst roll ifall det är anime eller en "riktig" serie. Fördelen för anime enligt mig är just att man kan i stort sett göra vad som helst utan att det ser riktigt B ut, om du förstår vad jag menar? Som exempel så kan man ta en robot stor som ett hus. I anime kan man få det att passa in snyggt mot bakgrunden etc, medans om du skulle försöka få det i en vanlig serie/film så är det oftast väldigt svårt utan att det ser hemskt ut.

Har ganska svårt att förklara såna här saker men hoppas ni kan förstå.

En annan sak också är att i vanliga serier/filmer så är det väldigt ofta det finns en hel del dåliga skådespelare som i alla fall jag stör mig på, det är också ett problem som inte existerar i anime.

Permalänk
Medlem

Förstår mig inte på viss sorts anime/manga-älskande.

Hur kan man tycka One Piece är bra?
Hur kan man inte tycka Grave of the Fireflies är bra?

Hur kan man tycka Aladdin är bra?
Hur kan man inte tycka Fantasia (tänker främst på den från '40) är bra?

Bra anime är lika sällsynt som bra disney/pixar.
Sen är Ghost in the Shell ingen nybörjar-anime, vet inget om den andra.
Själv började man men Spirited Away och på precis det spåret är det. Nu är man precis förbi Panda Go Panda! och söker sig vidare till Motoko Shinkais alla små mästerverk, and beyond (t.ex. nämnda The Girl who Leapt throu Time (skulle göra sig som icke animerad)).

Och om man tar all anime på allvar så ska man inte se Azumanga Daioh, Melancholy of Haruhi Suzumiya eller någon annan med för stora delar slapstick för den delen. Och nu nämnde jag ändå endast de som har humor utanför slapstickdelen.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alakai
Och om man tar all anime på allvar så ska man inte se Azumanga Daioh, Melancholy of Haruhi Suzumiya eller någon annan med för stora delar slapstick för den delen. Och nu nämnde jag ändå endast de som har humor utanför slapstickdelen.

Håller med dig angående Haruhi serien men inte azumanga daioh, tyckte tvärtom att det var olik från alla komedier som bara är slapstick.

Och att hitta en anime som man tycker om kan va svårt att hitta om man bara vill ha en viss genre. Själv ser jag på allt från drama till gore ungefär men min favorit är nästan alltid action med någon form av romantik. Ett bra exempel är Gundam SEED och SEED Destiny som båda är ruggigt bra. Enbart Romantik så är Suzuka en höjdare men tyvärr gjorde dom inte hela mangan till anime, och det bästa händer efter animen slutar. Har väldigt mycket olicensierad anime liggande på datorn som jag inte sett ännu men nog finns det alltid något som passar alla.

Sedan på tal på Hentai. Jag tittar själv verken på porr eller hentai regelbundet men har sett nåt fåtalgånger. Porr i dagens läge har ingen atmosfär alls, konstgjorda skrik och konstiga grimaser (stavning?) gör det hela avtändande. Hentai däremot känns som det verkligen är dom känslorna som visas som skulle vara lika våra. Även om det bara är röster gör skådespelarna det riktigt bra för att få en inlevnad. Det är så jag tror folk som ser på Hentai kan tänka. Spelar det verkligen någon roll om det är tecknat?

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Permalänk

Angående Hentai så var jag bara tvungen

Permalänk
Medlem

Största anledningen är nog alla MAD's

http://KUEgyMkZyFg&fmt=18

PITCHA BIBITERU HEY HEY HEY

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chobi
Håller med dig angående Haruhi serien men inte azumanga daioh, tyckte tvärtom att det var olik från alla komedier som bara är slapstick.

Och att hitta en anime som man tycker om kan va svårt att hitta om man bara vill ha en viss genre. Själv ser jag på allt från drama till gore ungefär men min favorit är nästan alltid action med någon form av romantik. Ett bra exempel är Gundam SEED och SEED Destiny som båda är ruggigt bra. Enbart Romantik så är Suzuka en höjdare men tyvärr gjorde dom inte hela mangan till anime, och det bästa händer efter animen slutar. Har väldigt mycket olicensierad anime liggande på datorn som jag inte sett ännu men nog finns det alltid något som passar alla.

Sedan på tal på Hentai. Jag tittar själv verken på porr eller hentai regelbundet men har sett nåt fåtalgånger. Porr i dagens läge har ingen atmosfär alls, konstgjorda skrik och konstiga grimaser (stavning?) gör det hela avtändande. Hentai däremot känns som det verkligen är dom känslorna som visas som skulle vara lika våra. Även om det bara är röster gör skådespelarna det riktigt bra för att få en inlevnad. Det är så jag tror folk som ser på Hentai kan tänka. Spelar det verkligen någon roll om det är tecknat?

Azu är en slapstick som har ett djup allt för många slapsticks saknar. Vad är slö humor jämfört slö humor med tanke?
Den som påstår annat än att Azu skulle vara slapstick försöker bara dölja sin sexuella dragning till Chiyo.
Men precis som att många Chaplin-filmer är bra och tänkvärd slapstick så är Azu bra och tänkvärd slapstick.
Harihu har sitt djup det med, om inte djupare djup, men det är lite väl noggrannt undertonat.

Aldrig tänkt tanken att Gundam SEED skulle vara någon bra serie värd att kolla in, tack för påminnelsen
Smaken är som baken, smakrik. Vissa tycker att Disney-produktioner är det enda som går att titta på, andra säger att all Disney efter Lejonkungen är hedniskt och bör cencureras bort till Limbo.

Btw, ska man ha lite romantik ska man se Byousoku 5 Centimeter och Hoshi No Koe, säger jag ^^
Man ska dessutom slå på adblocker medan man sätter sig ned med Girl Friends, om man är lagd åt det hållet.

Hentai och porr och _allt_ som har med vår sexuallitet att göra följer samma regel, det är i _huvudet_ det sitter, som tidigare visats och skrivits. Det spelar alltså ingen som helst roll om det är tecknat, på riktigt, på låtsas, på skärmen eller på köksfläkten, som tidigare påpektas hundra ggr.

Om man tycker om humoristisk västerländsk familjetecknat så är det mycket bra idé att börja med humoristisk, äventyrsfylld västerlandsinspirerad anime typ det mesta av mästaren Miyazaki.

Kennel och andra sökande bör kolla in vad som finns på vägen till fördärvet, istället för att ta fram kikaren innan man påbörjat resan

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kode
Nej, själv förstår jag mig inte på det här med spelfilm heller. Vuxna män och kvinnor som låtsas vara någon annan, och sen spelas det in och visas! Maken till löjligt får man leta efter. Jag har gett det ett par försök att se två av de mer populära filmerna (Fanny och Alexander och Star Wars episod 1), men jag fick inte ut ett skit av det.

Eller så är anime, precis som spelfilm, ett format att berätta historier av alla sorters genrer med, och att det faktum att det just är så pass brett gör att väldigt många kan uppskatta åtminstone någon av genrerna.

TS kanske bör titta på detta också: http://www.youtube.com/watch?v=JVUOvHYv3ME

Är du seriös? Alla får tycka som dom vill ja, men undrar bara om du är seriös. Jag älskar (nästan) all typ av film, anime eller "riktiga skådisar" spelar ingen roll för mig. Film är min passion.

Visa signatur

rragon

Permalänk

Jadu. Tycker det är med anime som det är med all annan film. Vissa filmer är bra, men det mesta är rent skräp. Det gäller bara att hitta det man själv gillar. När det gäller anime gillar jag Hayao Miyazakis verk, Death Note (mest för att jag läste hela manga-serien), Metropolis och många andra animefilmer i det stuket. Gillar när det är lite film-noir inspirerat eller när det är hårdkokt action med mycket pistolfighter och blod.

Svårt att svara på din fråga egentligen, men jag tycker du ska pröva med några fler filmer än dom där

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Största anledningen är nog alla MAD's

*KLIPP*

PITCHA BIBITERU HEY HEY HEY

Can´t stop listning!

Permalänk
Musikälskare

Cowboy Bebop <3 <3 <3 <3

Se den serien så förstår du

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Största anledningen är nog alla MAD's

KUEgyMkZyFg&fmt=18

PITCHA BIBITERU HEY HEY HEY

Jag har fått men för livet =|

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Kennel:
Det låter som om den anime du talar om är av den mer stereotypiska sorten. (Ja, den som oftast är inriktad mot just barn och ungdomar)
Fast, du hade sett Ghost in the shell och Akira, så där tappar du mig faktiskt. Akira är tecknat med väldigt säregna drag, visst, men Ghost in the shell är knappast överdrivet.
Men ditt huvudsakliga problem var seriös handling kombinerat med ickerealistiska avbildning av människorna?

Själv ser jag på anime för att jag uppskattar handlingarna, ofta inom fantasy/scifi, lagomt långa serier (Filmer ger mig sällan något alls, då man knappt hinner med att lära känna rollsinnehavarna, ännu mindre bry sig om vad som händer med dem, på 2 fjuttiga timmar).
Musiken brukar också vara otroligt bra.
Men framförallt är det nog att handlingen brukar utspelas på ett annorlunda sett än vad man ser i vanliga serier och filmer.

obs. Man skall inte tro att jag talar om den stora hög med medioker anime som väller upp nonstop, utan just de få riktigt bra serierna.
Några av mina egna favoriter (tar endast serier nu):
* Ghost in the shell - Stand alone complex 1 & 2
* Ergo Proxy
* Gankutsuou
* Noein
* Fullmetal alchemist
* Samurai Champloo
jag har även pinat mig igenom en hel del skit, då jag har svårt att släppa något jag börjat se på. (har hänt några enstaka gånger, då serierna varit helt livlösa).

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Anledningen för min del är att Anime ofta är bättre/seriösare vad gäller handling än så kallat "otecknade serier". Låter kanske underligt men alla serier är inte enbart komedi och skämt till höger och vänster utan även väldigt story intensivt, något inga "otecknade serier" kan ge mig.

Även saker som är grafiskt omöjligt, eller ska vi säga tillåtet kan skrivas på Anime.

Kort och gott, bara för att en serie är tecknad betyder det inte barnserie/omoget att kolla på även fast man är vuxen

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Att sätta sig in i anime kräver till stor del att man vänjer sig vid att höra japanskt tal och läsa engelsk text. Det är lite som att se på opera, det låter riktigt bra men man har ingen aning om vad de säger. Anledningen är att de svenska dubbarna går att räkna på ena handens fingrar, och de engelska ofta får en att gråta vid jämförelse med originalspråket. Det beror i sin tur på att Japan tillverkar/beställer dubbelt så mycket tecknad film som resten av världen. Bra skådespelare får mer jobb och blir bättre.

Riktigt bra serier att börja med är Golden Boy och Cromartie Highschool, dessa finns hos välsorterade filmhandlare. De har ovanligt bra engelska dubbningar, i Golden Boys fall anses den t.om. vara rejält bättre än originalspråket och den bästa dubbningen någonsin. Innehållet är sedan två grabbiga humorserier, en snuskig och en snäll.

Anser man sig ha kommit över nybörjarstadiet så kan jag föreslå att man tittar in på t.ex. Aria(Sci-fi, lätt drama, rejält snygga miljöer), Maria-sama ga miteru("Jungfru Maria vakar över oss" drama, klassas som ett mandomsprov) och Ouran highschool hosts club(romantisk komedi, att se på med flickvännen).

Låter de för fjolliga så får jag dra till med Buso Renkin(action, som inte tar sig självt aldeles för seriöst).

Alla serier finns hos välsorterade filmhandlare.

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk
Medlem

Att påstå att Ouran är något annat än ett reverse harem är ju bluff

Sen måste jag säga att Tengen Toppa Gurren Lagann är en serie man måste se, visst det är inte gainax gåva till människan som folk verkar vilja påstå, men den är fan riktigt bra storymässigt.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Man måste väl vara lite japan/kina fantast för att uppskatta anime

(vilket jag inte är)

Visa signatur

Deck me out

Permalänk
Medlem

Jag kan rekommendera Juuni Kokki, bygger på en japanska fantasyserie, inga oseriösa inslag, stora munnar och sånt. Seriös, bra, allvarlig. Något av det bästa jag sett.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aake
Att sätta sig in i anime kräver till stor del att man vänjer sig vid att höra japanskt tal och läsa engelsk text. Det är lite som att se på opera, det låter riktigt bra men man har ingen aning om vad de säger.

Ehm, nej. Det är knappast något speciellt och inget man behöver "sätta sig in i". Det är som att se tjeckisk film med svensk text eller engelsk film med kinesisk vilket många antagligen gjort.

Fast sen är det så att engelska dubbar suger stenhårt fast det har inte så mycket med språket att göra.

Mariasama ga miteru måste ju vara en av de sämsta serierna som finns. Det mest spännande som händer är att de bråkar om vem som sitter var på tepartyn i skolan. Yaaay.

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Inaktiv

Berserk säger jag bara, se den serien så förstår dU!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zany
Man måste väl vara lite japan/kina fantast för att uppskatta anime

(vilket jag inte är)

Nja, det är nog snarare en fördom eller ren inbillning.
Det är ungefär som att säga att man måste vara Amerika-fantast för att kunna uppskatta Disney