Permalänk
Medlem

Gymnasie skol lunch

Hej

Jag har precis haft en liten diskussion med min rektor angående vår skollunch. Det är så att jag går på Johnbauer skolan i Ystad.

Och där använder vi oss av "lunch kort" de är som rikskuponger vilket gör att vi äter på restauranger i stan, problemet är nu att det tar ca: 20minuter att gå till restaurangerna där vi kan äta, vilket gör vår 1 timmes lunch rast lite väl liten. Eller inte liten men väldigt jobbig inte de roligaste att behöva gå sammanlagt 40minuter för att få mat i sig.

Men som tur är så finns det bussar utanför skolan som går till restaurangerna men det är bara eleverna som inte bor i Ystad som får åka med dem gratis då på grund av busskort. Vilket gör en lite små irriterad då det kostar ca: 10kr om dagen att få åka till sin matsal.

Men så tog jag upp det att vi 10% som inte hade busskort kanske skulle kunna få ett så vi kunde åka till lunchen med resten av skolan nu på vintern.

Då svarade rektorn spydigt att dem inte behöver ge oss skollunch, och att vi skulle vara tacksamma för det.

Frågor

1) behöver skolan inte erbjuda gratis skollunch till elever?

2) Hur lång tid ska man ha på sig att äta i lugn och ro?

3) Ska elever som har fått ett busskort för att kunna komma till skolan, kunna använda det till privat bruk?

Vet att detta är jätte onödigt att bry sig om, men blir lite irriterad när dem kallar mig lat och tror att jag skämtar.

Kan citera en lärare också.

"Varför kan inte vi som bor i ystad också få busskort så vi kan åka till maten, så att det inte bara är dem som bor på landet som får det?"

Läraren - Jag kanske tycker du bor på landet för att jag bor i malmö!

Nu vill jag inte ha några sluta tyck synd om dig själv kommenterar.

Permalänk

1) Nej, det finns inget krav på att maten i Gymnasiet ska vara gratis. I min lokala gymnasieskola betalar man 900kr/år eller något för maten (som serveras i matsal)

Visa signatur

UNIX/Programmering.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Voidhanger
1) Nej, det finns inget krav på att maten i Gymnasiet ska vara gratis. I min lokala gymnasieskola betalar man 900kr/år eller något för maten (som serveras i matsal)

Är det kommunal eller friskola?

Permalänk

Är det den närmsta restaurangen som det tar 20minuter att gå till? T.ex. Litemer ligger bara ett litet stenkast ifrån skolan. (om era kort gäller vet jag inte)

1) Nej och absolut inte fin restaurangmat.

*edit* Annars ett tips (om ni inte får ett busskort) är att skaffa cykel om man ändå bor i staden.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Litelmer får vi inte äta på vi äter på storethor. To make myself clear. Maten är det INGET FEL PÅ det är fruktansvärt gott

Permalänk
Medlem

Re: Gymnasie skol lunch

1) behöver skolan inte erbjuda gratis skollunch till elever?

En friskola har vad jag vet INGA skyldigheter att ge dig gratis eller billig lunch.

2) Hur lång tid ska man ha på sig att äta i lugn och ro?

Är väl väldigt individuellt, kunde äta min lunch på 20minuter utan problem.

3) Ska elever som har fått ett busskort för att kunna komma till skolan, kunna använda det till privat bruk?

Är väl bara din kommun som bestämmer detta,

I stockholm så måste man t.ex bo 6km från sin skola för att få busskort gratis (som visserliggen bara går att använda vardagar mellan vissa tider, men som man kan uppgradera till ett vanligt)

Permalänk
Medlem

1) kan iaf säga att vi betalar 500kr per termin för vår mat, och då är det ändå den maten med "tredje minst budget i hela sverige"

Permalänk
Medlem

Vi på falufri går ca 20 minuter varje dag för att komma till och från matsalen (som ligger vid sjukshuet). Vår mat är gratis

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem

Re: Gymnasie skol lunch

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nombah

Frågor

1) behöver skolan inte erbjuda gratis skollunch till elever?

2) Hur lång tid ska man ha på sig att äta i lugn och ro?

3) Ska elever som har fått ett busskort för att kunna komma till skolan, kunna använda det till privat bruk?

1. nej

2. minst 10 min "ättid"

3. ja

I gymnasiet betalade man ju både busskort och skolmat, så du har 3 val:

1) fortsätt gå och äta (du har ju gott om tid)
2) köp ett busskort som alla andra gymnasister gör
3) betala för att äta på ett matställe närmare.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

10 minuter för att slänga i sig krubbet? Inte undra på att samhället är stressat. Nu går jag inte i skolan, utan jobbar. Men jag brukar ta 15 minuter på mig att bara äta (i normalt tempo utan att glufsa), borträknat uppvärming i micro etc. Visst händer det oftare att jag äter snabbare än så, men inte utan att känna lugn och ro. Ska man inte ens kunna äta i sin egen takt (detta är ju relativt, men nu snackar jag inom rimliga gränser) är det något grymt fel.

Var har du fått uppgifterna ifrån Derox? Avskyvärt om det stämmer.

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Medlem

1.) Klart skolan ska erbjuda elever gratis mat, annars är koncentrationen åt helvete.

2) Runt 40 minuter, visst äter man inom 15minuter men lunchrasten är mycket mer än att bara äta.

3) Klart man ska få använda de till privatbruk, man får ju inte något pluskort så mycket åkande blir det ändå inte, om man inte väljer att uppgradera.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Croles
10 minuter för att slänga i sig krubbet? Inte undra på att samhället är stressat. Nu går jag inte i skolan, utan jobbar. Men jag brukar ta 15 minuter på mig att bara äta (i normalt tempo utan att glufsa), borträknat uppvärming i micro etc. Visst händer det oftare att jag äter snabbare än så, men inte utan att känna lugn och ro. Ska man inte ens kunna äta i sin egen takt (detta är ju relativt, men nu snackar jag inom rimliga gränser) är det något grymt fel.

Var har du fått uppgifterna ifrån Derox? Avskyvärt om det stämmer.

Inga uppgifter, han frågade vad man klassar som lugn och ro 10 min är rätt lugnt, om man inte behöver värma maten på den tiden.

Den enklaste lösningen verkar ju va att köpa ett busskort

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

1) nej, förra året fick vi betala 1k per termin och då fick vi även käka pizza :D. I år var det dock för många som klagade så det blev en hundralapp för kortet, och sen får man lägga till pengar om man vill ha riktig mat.
3) I göteborg tror jag iaf att alla får buss/spårvagnskort, jag bor väl max en kilometer från skolan och får det endå, de som bor i andra kommuner får såna som gäller längre.

Visa signatur

Antec Designer 500| Antec Earth 500W | Asus M3A Socket Am2+ | AMD Phenom 9500 | Kingston 2x1024mb| Sapphire Radeon HD3850| Western Digital Caviar WD2500KS 250GB 7200rpm 16MB SATA2

Permalänk
Medlem

Eftersom jag bor i Ystad så måste jag få fråga..

Vad jag vet så håller ni hus ute på regementet. Tycker det måste ta längre tid att stå och vänta på en buss än att bara gå/cykla dit istället. Tycker ni ska vara jäkligt tacksamma för att ni får äta på Store Thor på skolans bekostad. Tänk på stackarna på ÖP som får soppa & kokt potatis ungefär varje dag.

Permalänk
Medlem

20min för att komma till resturangen? Ligger inte ditt gymnasie på gamla regementet? Där tar det inga 20 min att gå ifrån.

Bor du ändå i ystad så kan man gott investera i en cykel.

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Big0
1) nej, förra året fick vi betala 1k per termin och då fick vi även käka pizza :D. I år var det dock för många som klagade så det blev en hundralapp för kortet, och sen får man lägga till pengar om man vill ha riktig mat.
3) I göteborg tror jag iaf att alla får buss/spårvagnskort, jag bor väl max en kilometer från skolan och får det endå, de som bor i andra kommuner får såna som gäller längre.

Ja Göteborgs kommun har kört på det ett tag att alla elever får ett busskort oavsätt hur nära skolan de bor. Själv bor jag i Mölndal som ligger precis söder ut och där är de mycket grinigare med att dela ut busskort.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Får inte skolor pengar / elev som ska gå till mat?
Då måste man väl ändå vara skyldig att mata eleverna med? Om man får ett bidrag är det inte för att inte använda det.

Fast nu kanske jag fått det om bakfoten? (ang. att man inte måste ge eleverna mat gratis)

Annars verkar cykel vara det heta tipset här!

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Medlem

Nu när jag har jobbat så har jag haft 30min lunch. På detta ska jag gå till ett ställe, köpa mat och sen äta och gå tillbaka.

Det har räckt för min del. Så om du har 20min dit, 20min där och 20min tillbaka. Då är det ju inga som helst problem?

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Det tar 20min tur+retur. 40min att äta. Problemet är väll att det blir mindre CS/surf-tid oftast.

Permalänk
Medlem

Låter som en ganska bra deal tycker jag, i alla fall de dagar det är uppehåll och inte vansinnigt kallt ute. 40 minuter promenad är ganska bra med motion så där mitt på dagen. Att ni dessutom får fin resturanglunch är väl inte så tokigt det heller. 20 minuter ska man väl hinna äta på, så länge man inte måste vänta 10-15 minuter på maten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pscs3
Får inte skolor pengar / elev som ska gå till mat?
Då måste man väl ändå vara skyldig att mata eleverna med? Om man får ett bidrag är det inte för att inte använda det.

Fast nu kanske jag fått det om bakfoten? (ang. att man inte måste ge eleverna mat gratis)

Annars verkar cykel vara det heta tipset här!

Jo, skolor får det. men tror inte gymnasium får det, det är upp till kommunerna, själv betalar kommunen våran mat i gymnasiet, men de skickar sedan hem fakturor till oss.