GTA IV ställer höga systemkrav

Permalänk
Melding Plague

GTA IV ställer höga systemkrav

Grand Theft Auto IV släpps på onsdag till PC. Flera recensioner bekräftar att det krävs en kraftfull dator för att klara av den vackra miljön.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

jaha då blir jag väll den första som kommenterar då, jag som önskar mig gta iv i julklapp blir nog inte jätte kul mitt system har följande specs:intel core 2 duo 2,16 ghz ati x1300 och 2gb ram minne kommer det vara spelbart på lägsta inställningar för mig??

Permalänk
Medlem

Har exakt samma dator + specs som dig, och min erfarenhet är att gamla bettan klarar mer än system kraven säger

Permalänk

Mycket tveksamt tyvärr.
Förövrigt så flöt ju GTA 4 skit på både XB0X 360 och PS3 så i princip allt är väl bättre än det.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Naradin
Har exakt samma dator + specs som dig, och min erfarenhet är att gamla bettan klarar mer än system kraven säger

har du en dell dimension 9200?

Permalänk

Höga systemkrav och SecuROM. Som jag längtat men nu måste skita i att köpa på grund av detta (SecuROM).

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk

får väl överklocka processorn och se hur det går =/

Permalänk
Medlem

Blir intressant å se hur min gamlabettan klarar de
Intel Core 2 Duo E4300 @ 1.85ghz, 1gb ram å så ett 8800GTS 320mb
Klarade iaf Far Cry 2, på typ allt max i 1920x1200 kmr inte ihåg om jag körde me AA eller ej. Klart att lagg fanns, men skitsamma
OBS, detta va i XP, dvs Dx9

Permalänk
Medlem

måste vara väldigt dåligt optimerat. Brukar ju oftast vara så att spel blir snyggare till pc. Exempel Gears of war som vart snyggare o flöt bättre(snitta väl runt 80fps)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DAoG
måste vara väldigt dåligt optimerat. Brukar ju oftast vara så att spel blir snyggare till pc. Exempel Gears of war som vart snyggare o flöt bättre(snitta väl runt 80fps)

Finns typ inget mer störande än spel som flyter dåligt, speciellt med ett i dagens läge ganska bra system. Hoppas det flyter acceptabelt med mitt 4870. Då menar jag 40+ fps. Allt under är typ ospelbart i längden.

Visa signatur

Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | Sony A90J
[/color]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av conkan
Blir intressant å se hur min gamlabettan klarar de
Intel Core 2 Duo E4300 @ 1.85ghz, 1gb ram å så ett 8800GTS 320mb
Klarade iaf Far Cry 2, på typ allt max i 1920x1200 kmr inte ihåg om jag körde me AA eller ej. Klart att lagg fanns, men skitsamma
OBS, detta va i XP, dvs Dx9

hehe har du överklockat din prolle? och det rejält? hehe

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem

Tråkigt med så dåligt optimerade spel, folk borde vägra köpa dem för sakens skull så konsoll-konverteringen inte fortsätter.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
Tråkigt med så dåligt optimerade spel, folk borde vägra köpa dem för sakens skull så konsoll-konverteringen inte fortsätter.

Håller med här. Så mycket prestanda som går rätt ut i avloppet. :/

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
Tråkigt med så dåligt optimerade spel, folk borde vägra köpa dem för sakens skull så konsoll-konverteringen inte fortsätter.

Jag har inga konsoller och planerar inte att köpa heller just pga att jag hatar att spela framför en teveskärm med en handkontroll. Du menar att bra spel som kommer till ps3 eller x360 ska enbart konverteras om de har ful och enkel grafik?

Allt handlar om pengar. Det är klart att GTA IV skulle vara bättre optimerat om det släpptes i maj istället för nu. San Andreas dröjde över ett år till PC. Som PC-ägare får man tyvärr acceptera tt då och då släpps ett spel som inte är optimalt konverterat (portat). Å andra sidan om programmakarna ansträngde sig till 100% och fick så mycket tid som de behövde så skulle grafikkortsmarknaden svalna av. Man måste komma ihåg att både Nvidia och ATI sponsrar spelbolagen och det ligger i deras intresse att spel till PC inte är optimalt konverterat för annars skulle de inte sälja nya grafikkort så ofta.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk

Funnyvlad: Och jag som tycker väldigt mycket om att sitta framför en teveskärm med en handkontroll. Mus och tangentbord är inte bäst för allt. Tycker jag. Jag planerar att köpa nya konsoler. Vissa spel görs sig bäst med handkontroll och en stor skärm tycker jag.
Man kan ju alltid koppla datorn till teven.

Permalänk

Älskar racing-spel framför en 50" med PS3/Xbox360. Finnsa fan injget som slår den känslan. Däremot så suger det med alla sorters rpg-, fps-, äventyrs-spel, där är det datorn som gäller

Permalänk

D 805 2.66ghz (2 core) 1gb ram ,radeon saphire 9250 duger väl inte till helt enkelt..

Dåligt optimerat spel kansek?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Hoppas att jag når 30 fps i alla fall... :/

Visa signatur

[-Antec sonata III-] - [-Corsair 750 W-] - [-AMD Phenom II X4 940 @ 3700 MHZ-] - [-8 GB DDR2 800 MHZ-] - [-GIGABYTE GA-MA790X-DS4-] - [-Seagate Barracuda 7200.11 500 GB-] - [-Gigabyte Radeon 4850 (AC Accelero S1)-CROSSIFRE-Powercolor Radeon 4870-] - [-Acer 24" 2 ms 1920x1200-]

Permalänk
Medlem

fan jag blir arg. SAMTLIGA SPEL blir bättre o flyter bättre om man har en uppdaterad dator idag. Kolla bara på bioshock, assasins creed mjo i stort sätt samtliga spel har bättre texturer på PC, men nej inte GTAIV, varför ska det vara så för?!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
D 805 2.66ghz (2 core) 1gb ram ,radeon saphire 9250 duger väl inte till helt enkelt..

Dåligt optimerat spel kansek?

man ska ta de officiella kraven med en nypa salt. Jag har testat en hel del spel där min gamla dator(eller farsans) hade åtminstone en komponent under kraven och likväl kunde jag spela i 800x600 medel inställningar på en 15 tums crt. Exempelvis kommer jag ihåg att F.E.A.R. flöt ganska bra på en Athlon XP 1600+, 768 sdram och r 9600xt i 800x600 medel.

I ditt fall blir nog ditt grafikkort och minnesmängden det största problemet men i låg upplösning och låg kvalitet kan du nog spela. Inte så snyggt för ögat kanske men värt att testa.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Funnyvlad
man ska ta de officiella kraven med en nypa salt. Jag har testat en hel del spel där min gamla dator(eller farsans) hade åtminstone en komponent under kraven och likväl kunde jag spela i 800x600 medel inställningar på en 15 tums crt. Exempelvis kommer jag ihåg att F.E.A.R. flöt ganska bra på en Athlon XP 1600+, 768 sdram och r 9600xt i 800x600 medel.

I ditt fall blir nog ditt grafikkort och minnesmängden det största problemet men i låg upplösning och låg kvalitet kan du nog spela. Inte så snyggt för ögat kanske men värt att testa.

haha mjo, installerade steam på skolans dator(slutade 3:an i somras). tror de har något av intels nya grafikkort. Körde team fortress 2 med allt på lägsta o datorn gick sönder

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Q9400@3.6ghz - 8gb Corsair dominator 1066mhz - EP45-DS3 - 4870x2- 2 x Patriot Warp V2 RAID 0 - Dell PERC 5/i

Permalänk
Medlem

yeah, High End PC chassit ftw! Strämmer perfekt in på min dator

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tJev
yeah, High End PC chassit ftw! Strämmer perfekt in på min dator

haha bilderna var ganska roliga. Dem 2 till vänster ser ju över 4 år gamla ut. En gammal hederlig vit, finns det sådana att köpa nya fortf?

Permalänk
Medlem

Ny xbox 360 för ca 1800 torde vara den billigaste uppgraderingen för att kunna spela, alternativt en beg.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Birks
Ny xbox 360 för ca 1800 torde vara den billigaste uppgraderingen för att kunna spela, alternativt en beg.

Sant, men det var vääldigt länge sen jag lirade gta på pc. Så jag undrar vilken av de 2 formaten som funkar bäst?!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Birks
Ny xbox 360 för ca 1800 torde vara den billigaste uppgraderingen för att kunna spela, alternativt en beg.

Fasst ingen av XBox 360 eller ps3 Klara GTA iv utan lagg

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jOnÄTÄn
Fasst ingen av XBox 360 eller ps3 Klara GTA iv utan lagg

Udda, det flyter på hur bra som helst på min Ps3, i vissa extrema situationer så kan det iof hacka till (tex om man spränger ett gäng bilar och samtidigt försöker vrida kameran)
Men sett till priset på hårdvaran så tycker iallafall jag att det är fullgod prestanda, man lär inte kunna bygga en pc för den pengen som klarar det lika bra.

Permalänk
Medlem

har den på xbox o ser riktigt fint ut

Permalänk

förvånad över det biliga priset. 349 kr som biligast är super.
Tänk om detta var maxpris iofs...

Visa signatur

[ASUS Formula Gene] [i53770K] [G-Skill trident 2400mhz 2x4gb] [Radeon HD5870 1GB] [Corsair 550D] [Corsair 650w] [Corsair H100] [Windows 8 x64] [Totalt 3TB HD] [Boxee box] [New iPad] [Xbox 360 Slim JTAG]