Ytlighet - det enda som räknas i bloggsverige?

Permalänk
Medlem

Ytlighet - det enda som räknas i bloggsverige?

http://kanonfilm.se/2008/12/01/ytlighet-det-enda-som-raknas-i...

Det här tycker jag stämmer ganska bra! Vad tycker ni? Har kanonfilm rätt eller fel? Är det inte ett jävla fokus på yta och materialism i dagens Sverige och får inte detta alldeles för stor uppmärksamhet? Alla dessa modebloggar och livsstilsbloggar som hela tiden uppmärksammas överallt? Finns det inte viktigare saker att läsa om och att ta till sig?

Visa signatur

i7-4790K - ASUS Z97-PRO GAMER - EVGA 3080 Ti- Corsair RM850w - 32GB Corsair 2133MH - Corsair Hydro H100i - Define R5 - Acer XB321HK - Logitech G402 - Roccat Aimo

Permalänk
Hedersmedlem

Finns det inte viktigare saker att göra än att läsa bloggar?

Permalänk

Re: Ytlighet - det enda som räknas i bloggsverige?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slinger
http://kanonfilm.se/2008/12/01/ytlighet-det-enda-som-raknas-i...

Det här tycker jag stämmer ganska bra! Vad tycker ni? Har kanonfilm rätt eller fel? Är det inte ett jävla fokus på yta och materialism i dagens Sverige och får inte detta alldeles för stor uppmärksamhet? Alla dessa modebloggar och livsstilsbloggar som hela tiden uppmärksammas överallt? Finns det inte viktigare saker att läsa om och att ta till sig?

Jo. Lite överdrivet är det. Jag är tycker dock att ytlighet också kan vara bra, men inte i den grad som det är idag. Min syrra t.ex. har glömt bort andra vitala saker i livet bara för att ytan har spelat en för stor roll i hennes liv. När vi var små var hon den smarta klipska tjejen medan jag var lite långsam. Nu är det tvärtom, syrran har blivit mer eller mindre blond och ibland förvånar hon mig över hur lite hon kan om världen :S
Det är inte bara henne som ytligheten förvandlat till en okunnig naiv människa. Var finns balansen? Man kan vara snygg, ha koll på stilen, ha koll på samhället och vara smart samtidigt!

Permalänk
Medlem

Så en blogg som verkar fokusera på hollywoodfilmer, sport och bilar kritiserar mode- och livsstilsbloggar för att vara ytliga?

Visa signatur
Permalänk

Är det inte så att för att bli känd får man antagligen vara väldigt begåvad, rolig eller dum, där det sista är det lättaste att bli? Så när folk kollar in bloggar så vill de se en som är något av de tre jag nämnde, en begåvad/lärd person förmedling av kunskap är ofta tråkig för den stora skaran, ingen blogg jag själv skulle hänga på. En rolig person javisst, men rolig kombinerad med dumma/korkade idéer så kan det bli väldigt intressant.

Annars tycker jag ytligheten har blivit väldigt stor i sverige och många personer tror att deras färdigköpta kläder, bilar etc påverkar deras status hos vettigt folk. Men det är en helt annan sak om de själva har sytt ett par snygga byxor. Ungefär som att om någon visar upp sin 30 000kr märkesdator här på forumet, så blir jag m.f.l inte så imponerad, men en som har byggt ihop en riktigt grym & snygg själv imponerar mer, även om kostnaden bara var 15 000kr.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

Det finns hundratusentals bloggar i Sverige, varav väldigt många verkligen innehåller mer än bara ytlighet. Att de bloggar som har allra flest träffar är "ytliga" bloggar är ju inte alls chockerande eller ens konstigt. Bloggar som går lite djupare är ofta anpassade till en egen målgrupp, som ofta är relativt liten.

Modebloggar och liknande vänder sig däremot ofta till en betydligt större målgrupp. Om Sveriges mest besökta blogg hade handlat om politik så hade det närmast varit negativt, det hade inneburit att människor hade på tok för lite politiska åsikter (det är nämligen bara då man kan samla väldigt många människor för att tycka precis samma sak).

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Det finns hundratusentals bloggar i Sverige, varav väldigt många verkligen innehåller mer än bara ytlighet. Att de bloggar som har allra flest träffar är "ytliga" bloggar är ju inte alls chockerande eller ens konstigt. Bloggar som går lite djupare är ofta anpassade till en egen målgrupp, som ofta är relativt liten.

Modebloggar och liknande vänder sig däremot ofta till en betydligt större målgrupp. Om Sveriges mest besökta blogg hade handlat om politik så hade det närmast varit negativt, det hade inneburit att människor hade på tok för lite politiska åsikter (det är nämligen bara då man kan samla väldigt många människor för att tycka precis samma sak).

Men om vi har två bloggar om politik som delar förstaplaceringarna?
Och vänder sig verkligen mode till fler än politik gör?
Kan inte mode vara politik?
Och vem bestämmer om bloggen handlar om i huvudsak mode eller politik? Mig veterligen hade bl*nd*nb*ll*as blogg ett politiskt syfte innan den försvann i modeträsket.

Och blogglovin.com? Före detta bloggkoll eller en deriv? Hur stor och vilka samlas där och vem skriver osv osv? Internationell satsning av före detta bloggkoll sedan när? Hur många bloggar reggas på bloggkoll/blogglovin'?

Finns lite mer på the Internets än bloggar.
Bloggar är knappast överskattade, men innehållet kan fan vara överskattat, samt värdet av det, och mängden.
Måste vi dra slutsatser från bloggar? Det är som att bestämt säga att 2,2 miljoner svenskar är för fildelning baserat på PBs trackers data, helt ute att cykla.

Bah!

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk

Bra att han klagar på språket i bloggar och sen i nästa mening skriver "..random kollat..".